Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

...men jeg håper for guds skyld at ungdommen styrer unna utdanningen som helsefagarbeider. Det er og blir et mobbeyrke. Slik blir det da sterke profesjoner får styre politikken. Les Marianne Høgvold Iversen sin masteroppgave i sosiologi og Håkon Høst sin dr.polit avhandling. Det burde vært pensum for alle sykepleiere.

Les også NSFs søpleverk av " sykepleietjenesten i fremtiden" - Loen vedtaket.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hjelpepleier
...men jeg håper for guds skyld at ungdommen styrer unna utdanningen som helsefagarbeider. Det er og blir et mobbeyrke. Slik blir det da sterke profesjoner får styre politikken. Les Marianne Høgvold Iversen sin masteroppgave i sosiologi og Håkon Høst sin dr.polit avhandling. Det burde vært pensum for alle sykepleiere.

Les også NSFs søpleverk av " sykepleietjenesten i fremtiden" - Loen vedtaket.

Hverken hjelpepl/sykepl må tvile på hva som er grunnen til at hjelppl/helsefagarb skvises fra HELE helsevesenet. Det er råkjøret fra NSF mot hjelppl helt fra utdannelsen ble opprettet. NSF var imot at hjelppl ble opprettet. De klarte ikke stanse utdannelsen, men sørget for kontroll over den fra dag en!

Siden har de sørget for at stillingene de vil ha blir omgjort til sykepl, at vi stadig får lære mindre. Nå er utdannelsen blitt verdigløs, fremtidens helsefagarbeider vil være der for å ta de tunge og lite spennende jobbene.

De vil være reservearbeidskraft i helgene og på kveld.

I 2009 er det bra tilgang på sykepl, frem til 2015. Sykepl vil fortsette å ta for seg av hjelpepl stillinger. De må nok i større grad godta å jobbe i eldreomsorgen. Men mange vil der kreve stor grad av tilrettelegging. Slik som i dag, bare jobbe dag, ikke helg mm....

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
For noe tull. Dette er profesjonskamp fra sterke aktører. Handler ikke om effektiviseringstiltak sykehusene må ta. Dette er trakkasering på høyt nivå fra en sykepleieprofesjon!!

Kan du utdype dette litt mer?

Altså er sykepleieyrket ett rent administrativt yrke? Denne erfraringen sitter jeg igjen med.

Tror det er på tide at hjelpepleieren blir satt pris på for den utrolige jobben h#n utfører. Ikke få ganger har jeg opplevd at sykepleiere unngår såkalt "drittjobber", som å tørke spy og ta seg av avføring. Har faktisk opplevd at sykepleiere har unnlatt å skifte på brukere som har gjort ut seg,"vi lar det være til det kommer noen som kan ta seg av det". Hvem er det som regel, jo det er hjelpepleieren.

Blir så forbannet av denne maktkampen, alle er vel tjent med å samarbeide, det som er best for den som trenger pleie er vel 1 pri, men det er også mange leger som behandler oss hjelpepleiere nedlatende, så det er sagt!

Opplevelsen av at "de høyere skolerte" blir for profesjonell og kynisk i møte med pasienter er for meg utrolig skremmende, kanskje det er på tide å komme ned av sin høye hest for enkelte? Nå skal jeg ikke skjære alle over en kam, men at det finnes dem som ser på seg selv som mer "viktig" enn andre, ødelegger en god del, alle yrkesgruppene har vel ett felles mål, nemlig å gjøre det beste for dem som trenger oss.

Vel det er bare å fjerne hjelpepleierene, men da må sykepleierene begynne å lære seg å ta "drittjobber" samt ta ett tilleggskurs i hva omsorg er. For på omsorg vil jeg påstå at vi hjelpepleiere er best!!!!!!!!!!!

Sykepleiestudiet går mer i dybden på hva omsorg er enn hjelpepleiere. Faktisk så er omsorg, sammen med etikk, en stor del av pensum, og det blir høyt vektlagt både i oppgaveskriving og i praksis.

Dere har oftest mest pasientkontakt, men det betyr ikke at dere er "best" på omsorg!? Omsorg favner mer enn bare stell og pleie.

Noen ganger opplever jeg faktisk at hjelpepleiere misforstår utrykket, og tror omsorg betyr å "dulle" med, kose med, snakke babyspråk til, tjene osv..

Apropos drittjobber, vi tar vår del, men dere tar sikkert mest. Det er fordi dere har mest pasientkontakt.

Sykepleie er ikke et rent administrativt yrke, men en stor del av hverdagen for oss som jobber på sykehus.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke hj.pl
Kan du utdype dette litt mer?

Sykepleiestudiet går mer i dybden på hva omsorg er enn hjelpepleiere. Faktisk så er omsorg, sammen med etikk, en stor del av pensum, og det blir høyt vektlagt både i oppgaveskriving og i praksis.

Dere har oftest mest pasientkontakt, men det betyr ikke at dere er "best" på omsorg!? Omsorg favner mer enn bare stell og pleie.

Noen ganger opplever jeg faktisk at hjelpepleiere misforstår utrykket, og tror omsorg betyr å "dulle" med, kose med, snakke babyspråk til, tjene osv..

Apropos drittjobber, vi tar vår del, men dere tar sikkert mest. Det er fordi dere har mest pasientkontakt.

Sykepleie er ikke et rent administrativt yrke, men en stor del av hverdagen for oss som jobber på sykehus.

Kan garantere at det kommer til å bli mer såkalt drittarbeid på sykepleierne i framtiden, nå hjelpepleierne "endelig" er borte. Merkelig at sykepleierne har vært pådrivere for å få bort den yrkesgruppen som avlaster dem. Snakk om å lage ris til egen ræv.

Er forøvrig glad jeg har valgt en helsefaglig utdanning som gjør at jeg ikke har noe med hverken leger eller sykepleiere å gjøre. Makan til statusjegere og profesjonskjempere skal man ofte lete svært lenge for å finne.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippihurra for generalisering og nedrakking av ca. 80.000 sykepleiere.

:ironi:

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kim_*
Jippihurra for generalisering og nedrakking av ca. 80.000 sykepleiere.

:ironi:

..og det kan dere i stor grad skylde NSF og mange av dere selv for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jippihurra for generalisering og nedrakking av ca. 80.000 sykepleiere.

:ironi:

...jeg har ikke den minste sympati...

Dere har så godt av å få høre hva dere har drevet med i alle år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan du utdype dette litt mer?

Sykepleiestudiet går mer i dybden på hva omsorg er enn hjelpepleiere. Faktisk så er omsorg, sammen med etikk, en stor del av pensum, og det blir høyt vektlagt både i oppgaveskriving og i praksis.

Dere har oftest mest pasientkontakt, men det betyr ikke at dere er "best" på omsorg!? Omsorg favner mer enn bare stell og pleie.

Noen ganger opplever jeg faktisk at hjelpepleiere misforstår utrykket, og tror omsorg betyr å "dulle" med, kose med, snakke babyspråk til, tjene osv..

Apropos drittjobber, vi tar vår del, men dere tar sikkert mest. Det er fordi dere har mest pasientkontakt.

Sykepleie er ikke et rent administrativt yrke, men en stor del av hverdagen for oss som jobber på sykehus.

HÆ? Hvis du har fått dårlig behandling av sykepleiere, så har det kanskje med din innstilling å gjøre... Sikkert ikke mange som behandler deg med respekt, når du har holdninger som dette.

Jeg samarbeider godt med de fleste, men jeg finner meg ikke i trakkasering og mobbing. Jeg har fortsatt selvrespekt igjen, selv om det kan synes rart...

Er fortsatt av den oppfatning av at de fleste sykepleiere har strøket i faget etikk....

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bølla_*

Trådstarter lurte egentlig på forskjellen mellom sykepleier og hjelpepleier....

Vi gjør omtrent det samme. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Trådstarter lurte egentlig på forskjellen mellom sykepleier og hjelpepleier....

Vi gjør omtrent det samme. Enkelt og greit.

Jeg er anestesisykepleier. Du sier du gjør omtrent det samme som meg i arbeidet ditt?

Ærlig talt. Har sagt det før, sier det igjen - sykepleiere og hjelpepleiere gjør forskjellig arbeid i samme sektor. Begge arbeidene er viktig.

Men ikke kom her å si at du gjør samme arbeid som meg!

Maken til frekkhet!

I Norge har vi alle lik rett til utdanning - hvis du ønsker høyere lønn, status, selvfølelse - whatever - ta høyere utdannelse. Ikke sitt dag ut og dag inn på forum og rakk ned på en hel gruppe mennesker fordi din selvfølelse er lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er dypt sjokkert over hvordan sykepleiere får "skylden" for alt mulig i denne tråden, og vil ha meg frabedt skyld i dette.

Ja, stedvis drives det profesjonskamp, men å legge sylda for dette på vanlig arbeidende sykepleiere er for drøyt.

Hvor ble det av respekten, mennesker? I et sykehus er legen, sykepleieren, hjelpepleieren og vaskedama og bioingeniøren like viktig. Alle har sitt fagfelt, og sin funksjon å fylle for at de sammen skal kunne yte best mulig omsorg og gi god pleie og behandling til pasienten.

Så over til det TS spør om.

Jeg jobber ved en medisinsk sykehusavdeling. Hos oss har sykepleiere det overordnede ansvaret for pleie, gjennomføring av tiltak og medisinering forordnet fra lege. Dette er gjerne tiltak man kommer til enighet om etter observasjoner fra alle yrkesgruppene. Hjelpepleiere tilbringer mest tid med pasienten, og gjør sine observasjoner som sykepleiere og leger avgjør videre behandling ut fra.

Sykepleier administrerer også medikamenter og gjennomfører transfusjoner, det gjør ikke hjelpepleiere.

Sykepleiere har også et koordineringsansvar ifht. andre instanser som må inn med tiltak ovenfor pasienten, f. eks fysioterapi, kommunehelsetjeneste, pårørende o.l.

Hjelpepleierne er mer pasientens forlengede arm ifht egenomsorgsoppgaver. De hjelper til med stell, skift, måltider o.l.

De utfører også endel prøvetaking og observasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å bli enige om at begge yrkene er viktige, hver på sitt vis ?

Der jeg jobber, jobber sykepleiere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere tett, men det er klart at det er forskjell, selv om de gjør mye av de samme tingene til daglig.

Sykepleiere har 3-årig høyskoleutdanning og lege og medisin-kontakt, blodprøvetaking etc etc, pluss møter og andre ting som tar ekstra tid, men det betyr ikke at hjelpepleiere er ubrukelige eller mindre viktige.

I helsevesenet er alle viktige, og å rakke ned på hverandre enten det er den ene eller andre er bare tåpelig.

Klart det vil være bruk for helsefagarbeidere i fremtiden, i helsevesenet er det så stor mangel på folk at også ufaglærte får mer enn nok å gjøre bare de er interessert og står på litt.

Endret av Vilm@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Trådstarter lurte egentlig på forskjellen mellom sykepleier og hjelpepleier....

Vi gjør omtrent det samme. Enkelt og greit.

Vel, det er bare ikke sant !

Noe er det samme og mye er det ikke.

Jeg kjenner meg ikke igjen i den hverdagen, holdningene og påstandene mange her beskriver. Men så jobber jeg på sykehjem og vi har faktisk et ganske så godt forhold til våre hjelpepleierkollegaer. Mulig det er andre forhold mellom yrkesgruppene på sykehus, men på sykehjemmet hos oss er vi avhengige av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skjønner ikke at sykepleiere orker krige i alle retninger, det må da være slitsomt spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Liv_*
Vel, det er bare ikke sant !

Noe er det samme og mye er det ikke.

Jeg kjenner meg ikke igjen i den hverdagen, holdningene og påstandene mange her beskriver. Men så jobber jeg på sykehjem og vi har faktisk et ganske så godt forhold til våre hjelpepleierkollegaer. Mulig det er andre forhold mellom yrkesgruppene på sykehus, men på sykehjemmet hos oss er vi avhengige av hverandre.

I eldreomsorgen og ved diverse kommunale instutisjoner er det ikke store forskjellen i arbeidsoppgaver mellom sykepl/hjelppl.

Forstår at det er viktig for sykepl i tråden å fremstille det som om det er stor forskjell, men det er det ikke.

I sykehus er hjelpepl med høy kompetanse skjøvet ut. Men fortsatt er det noen få tusen igjen. Mange har vært ved sykehus i flere tiår. De er de første som må gå når det skal spares.

Disse blir ofte erstattet med unge nyutdannede sykepl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Tulla_*
Jeg er anestesisykepleier. Du sier du gjør omtrent det samme som meg i arbeidet ditt?

Ærlig talt. Har sagt det før, sier det igjen - sykepleiere og hjelpepleiere gjør forskjellig arbeid i samme sektor. Begge arbeidene er viktig.

Men ikke kom her å si at du gjør samme arbeid som meg!

Maken til frekkhet!

I Norge har vi alle lik rett til utdanning - hvis du ønsker høyere lønn, status, selvfølelse - whatever - ta høyere utdannelse. Ikke sitt dag ut og dag inn på forum og rakk ned på en hel gruppe mennesker fordi din selvfølelse er lav.

Jeg er ikke anestesisykepleier og gjør derfor ikke samme arbeid som deg.

Men jeg gjør nesten samme arbeid som vanlige sykepleiere på min jobb. Det er minimal forskjell. Synd for deg og mange andre sykepleiere som ikke klarer å lage stor nok avstand mellom sykepl/hjelpepl. Men slik er det bare.

Når det gjelder sykehus som du nok jobber på, så er vel du også klar over at der er det snart ingen hjelpepleiere der. De er jo skjøvet ut derfra, ikke fordi de ikke var dyktig nok. Men fordi NSF ville ha monopol på pleien.

Ellers er selvfølelsen hos meg som hjelpepleier ikke lav som du sier. Den er temmelig bra, faktisk

Føler meg heller ikke videre frekk som du sier

Men synes det er svært viktig å få frem hvordan hjelpepleiere opplever det råkjøret som har vært mot gruppen fra NSF.

Hersketeknikker er vi vel kjent med.

Å bli beskylt for å rakke ned på en hel yrkesgruppe, når en er kritisk, er en av disse.

Det lever jeg som hjelpepleier veldig godt med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Truls_*
Jeg er anestesisykepleier. Du sier du gjør omtrent det samme som meg i arbeidet ditt?

Ærlig talt. Har sagt det før, sier det igjen - sykepleiere og hjelpepleiere gjør forskjellig arbeid i samme sektor. Begge arbeidene er viktig.

Men ikke kom her å si at du gjør samme arbeid som meg!

Maken til frekkhet!

I Norge har vi alle lik rett til utdanning - hvis du ønsker høyere lønn, status, selvfølelse - whatever - ta høyere utdannelse. Ikke sitt dag ut og dag inn på forum og rakk ned på en hel gruppe mennesker fordi din selvfølelse er lav.

Status sa du? Sykepleie er vel det fremste eksempel på at en såkalt høyere utdanning ikke nødvendigvis medfører noe status i det hele tatt (desverre). Det er et høyskolestudium . ja. Men noe statusyrke er det absolutt ikke, og det kommer det nok aldri til å bli heller. Delvis pga. at det er (og nok alltid vil være) et sterkt kvinnedominert yrke, og delvis pga. de mange udelikate arbeidsoppgavene som yrket fører med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er anestesisykepleier. Du sier du gjør omtrent det samme som meg i arbeidet ditt?

Ærlig talt. Har sagt det før, sier det igjen - sykepleiere og hjelpepleiere gjør forskjellig arbeid i samme sektor. Begge arbeidene er viktig.

Men ikke kom her å si at du gjør samme arbeid som meg!

Maken til frekkhet!

I Norge har vi alle lik rett til utdanning - hvis du ønsker høyere lønn, status, selvfølelse - whatever - ta høyere utdannelse. Ikke sitt dag ut og dag inn på forum og rakk ned på en hel gruppe mennesker fordi din selvfølelse er lav.

Jeg sier ikke jeg gjør det samme som deg! Jeg er ikke anestesisykepleier! Når det er sagt gjør mange sykepleiere og hjelpepleiere omtrent det samme ved mange arbeidsplasser.

Du må gjerne kalle meg frekk. Jeg oppfatter meg slett ikke som frekk - heller motsatt. Jeg er ydmyk for den empiriske kunnskapen og omsorgen som blir gitt alle svake og trengende mennesker i våre institusjoner. Jeg har en dyp nesegrus beundring for alle de familiemedlemmer som yter hjelp og omsorg til sine syke familiemedlemmer den tid samfunnet svikter dem. Respekten min forsvinner for din sterke yrkesprofesjon da du tråkker på min kunnskap og omsorgsevne i mitt møte med de svake og syke.

Lønn har jeg overhodet ikke snakket om. Jeg trives med min offentlig godkjenning som hjelpepleier, men kan bare ikke forstå at din yrkesprofesjon skal hindre meg i videre utvikling og nekte meg kunnskap fordi jeg har lyst til å tillegne meg den som hjelpepleier.

Hvorfor gjør dere det? Hva kommer denne redselen av? Er sykepleier utdanningen så svak at mange kan tillegne seg denne kunnskapen for lett - er det det som er problemet?

Du må gjerne snnakke om lik rett, men samtidig avslører du deg som historieløs. Du er ikke ekspert på mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

OM dere leser punktet under aktuelle saker, ang lønnoppgjøret i offentlig sektor, er det noen som på pårstår at hjelpepleiere og sykpleiere har samme ansvar.

ganske sikker på at noen som har postet denne tråden på bakgrunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...