Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Kanskje skal ikke mange spl skryte på seg så mye forståelse av alle fag heller...

http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=17882

http://www.moss-dagblad.no/lokalnytt/article2530774.ece

Hm. Det er nå bare de som ikke stryker på eksamen som faktisk blir sykepleiere, da... :lur:

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. Det er nå bare de som ikke styrker på eksamen som faktisk blir sykepleiere, da... :lur:

Ja (heldigvis) av og til,men ikke nødvendigvis...Det er tre forsøk på hver eksamen,så de fleste kommer seg igjennom, før eller siden.Noen får dessuten innvilget flere forsøk også (Norge trenger tross alt sykepleiere,og studie-stedene strekker seg ofte langt for å ta vare på de studentene de har).

På høgskolen hvor jeg går måtte man forrige gang arrangere tilsammen ni (!!!!) medikamentregningstester før alle på kullet hadde klart å bestå. Alt må være riktig for å få bestått,ja.Men det er enkel matematikk det er snakk om.Det begynner å bli skummelt når man stryker så mange ganger.Det var til og med de spl.-studentene som hadde klart testen innen de tre første forsøkene enige i.De klaget da også dette inn til studieledelsen.Forstår godt at de synes det var urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja (heldigvis) av og til,men ikke nødvendigvis...Det er tre forsøk på hver eksamen,så de fleste kommer seg igjennom, før eller siden.Noen får dessuten innvilget flere forsøk også (Norge trenger tross alt sykepleiere,og studie-stedene strekker seg ofte langt for å ta vare på de studentene de har).

På høgskolen hvor jeg går måtte man forrige gang arrangere tilsammen ni (!!!!) medikamentregningstester før alle på kullet hadde klart å bestå. Alt må være riktig for å få bestått,ja.Men det er enkel matematikk det er snakk om.Det begynner å bli skummelt når man stryker så mange ganger.Det var til og med de spl.-studentene som hadde klart testen innen de tre første forsøkene enige i.De klaget da også dette inn til studieledelsen.Forstår godt at de synes det var urettferdig.

En får bare flere forsøk på medregtesten på min skole (Høgskolen i Tromsø)

er store forskjeller fra skole til skole. På min skole er det relativt høyt snitt for å komme inn (4,5) og mange i min klasse har allerede hatt f eks biologi og kjemi, som gir dem store fordeler i mednat-fag.

Men trist at så mange stryker på disse. Tror studentene tror det er mye lettere enn det egentlig er, så gidder de ikke lese og stryker...

Men det er forskjell på student og ferdig sykepleier. Du blir ikke sykepleier ikke-beståtte eksamener! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du vil med disse to trådene du har laget her inne? Lage et forum for å slenge mest mulig drit til helsearbeidere generelt og sykepleiere i særdeleshet? Hvis du syns arbeidsdagen din er så uutholdelig foreslår jeg at du bytter jobb, eller gjør noe med saken for at du skal trives bedre.

Jeg har jobbet i flere deler av helseverden, både innen renhold, vaskeri, portør, kjøkken, kantine, sterilsentral, pleieassistent, hj.pl og spl, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri hadde klart å lire av meg så mye galle mot en yrkesgruppe som det du gjør her inne.

(Hvis det er misunnelse det bunner ut i er det ingen grunn for at du ikke kan bli en av disse grusomme, uhygieniske menneskene, alle som vil kan søke sykepleien eller helsefagarbeider)

hehe nei jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke er misunnelig,ville aldri ha jobbet som sykepleier/hjelpepleier.Men all honnør til de som virkelig gjør jobben,og ser at alle er like verd i samfunnet!

Men jeg har enormt mye negativt erfaring med sykepleiere.Både som pasient og pårørende.Og med at jeg får en sykdom pga at helsepersonell(sykepleier,lege) legger en brukt sprøyte i lommen på arbeidstøyet,som jeg skal vrenge,tømme lommer på,for at den skal komme ren tilbake i sirkulasjon og jeg da blir smittet med hepatitt B,og det er ikke bare engang vi blir stukket,av gjenglemte sprøytespisser i frakker/kitler.8 ganger har jeg blitt stukket av sprøytespiss.OG DET ER NOE ALLE VET AT DET IKKE SKAL LEGGES I KLÆR MEN I EGNE BEHOLDERE!!!!

Da min farfar lå på sykehuset på det siste og hadde gulpet opp på skjorten,spurte jeg en om hun kunne bytte skjorte på han,nei sa hun for han ville sikkert gulpe mer,og så var det dyrt med skjorter!!!!!??? koster sikkert 5 kr.Jeg gikk og hentet en ren skjorte til min farfar,og byttet på han,og sa at de kunne skrive en kredittnota på den skjorten,for den skulle jeg betale.

Og jeg har en jobb jeg trives i...Men kanskje enkelte innen helsevesnet bør tenke seg litt om når de er på jobb...Tenke på at det er noen som sortere tøyet,tar søppla,og tar i mot matvognene.

Og jeg lurte bare på hva som var forskjellen på de to yrkene for jeg synes at det er hjelpepleiere/assistenter som gjør det sykepleierene gjør.

Og jeg har da lov til å klage på en yrkesgruppe,som alle andre jeg og...

Men som sagt all honnør til de som virkelig kan og bryr seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjelpepleier og har jobbet på sykehus. Der ble vi opplært til å ta ned tomme poser ved intravenøs behandling, selv om det egentlig ikke er lov.. men vi "måtte" pga at sykepleierne ikke hadde tid... Jeg ble også, under utdanningen min, spurt om jeg ville prøve å sette sprøyter, men dette takket jeg nei til, noe jeg hadde fått streng beskjed fra skolen om å gjøre også..

Ellers så scannet vi urinblærer for å kontrollere resturin i blæra til pasientene da jeg jobbet på urologi, drev en del med blæreskylling, kateterisering av kvinner og menn..

Nå jobber jeg på sykehjem, og vi, som nevnt tidligere, steller, mater, måler blodsukker, blodtrykk, tar urinprøver og setter til dyrkning, tar avføringsprøver, deler ut tabletter fra dosett, steller sår, skifter stomiposer, kateteriserer, setter insulin...

Skal noen ha noe ekstra, f.eks en Paracet ved hodepine, så må vi få sykepleier til å låse ut dette for oss. Sånn er det iallefall hos oss, men jeg vet at på en del plasser står det en hel boks med Paracet låst inne i det medisinskapet som hjelpepleierene har nøkkel til, for at de skal slippe å ringe til sykepleier for å få en Paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje skal ikke mange spl skryte på seg så mye forståelse av alle fag heller...

Årsaken til at du ikke har sett så mye til sykepleierene er fordi at de har mye administrativt arbeid og ansvar. Dette er en jobb ikke hjelpepleiere og assistenter gjør. Det er STOR forskjell på å være sykepleier og hjelpepleier. Dette er noe du forstår hvis du faktisk tar sykepleier utdanningen. Enhver idiot forstår vel at det er vesens forskjeller på en bachlorGRAD og et fagbrev??? Alle sykepleiere har jo generell studiekompetanse når de begynner å studere. Dvs. at de knaksje allerede før studiestart har passert hjelpepleier ift kvalitet på skolering. Jeg lar meg faktisk provosere av dette innlegget, for det virker som at forfatteren bak er en uten utdannelse, som er bitter og sur og lei fordi han ikke har fått fingeren ut av ræva og studert litt! Og med det ønsker å provosere oss som har giddet og studert litt. Si hva du vil, men jeg har studert stasvitenskap i tillegg, og kan med hånden på hjerte si at sykepleierutdanningen krever ufattelig mye mer enn selv det. !!

http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=17882

[url=http://www.moss-dagblad.no/lo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sykepleier
En får bare flere forsøk på medregtesten på min skole (Høgskolen i Tromsø)

er store forskjeller fra skole til skole. På min skole er det relativt høyt snitt for å komme inn (4,5) og mange i min klasse har allerede hatt f eks biologi og kjemi, som gir dem store fordeler i mednat-fag.

Men trist at så mange stryker på disse. Tror studentene tror det er mye lettere enn det egentlig er, så gidder de ikke lese og stryker...

Men det er forskjell på student og ferdig sykepleier. Du blir ikke sykepleier ikke-beståtte eksamener! :)

Enig med deg.. Det er ufattelig mange som stryker på sykepleien, og det tror jeg bunner i gammeldagse holdninger om at det er et enskelt og greit yrke. Det er KREVENDE å få gode karakterer på sykepleien. Jeg trodde selv det var mye lettere! Jeg er et individ med iq på godt over snittet, men likevl ble det maaaange sene kvelder med studering for å få de karakterene jeg hadde satt meg som mål.

Jeg tror mye av årsaken til at enkelte sidestiller hjelpepleier/sykepleier rett og slett er fordi de ikke har greie på hva sykepleier faktisk gjør når han/hun er på jobb. Jeg tar vakter på et sykehjem og løper der som et pisket skinn for å rekke over alle de tingene som hjelpepleiere ikke har lov å gjøre. Dt er MANGE prosedyrer du må kunne som sykepleier, og som du ene og alene har ansvar for. Hjelpepleiere blir assistenter under slike prosedyrer. Når det gjelder mat og stell, så er det dette som er hovedoppgaven til hjelpepleierne på min arbeidsplass. Dette legger ikke vi sykepleier oss så mye borti, men er det personal mangel, trår vi til med en hjelpende hånd!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.. Det er ufattelig mange som stryker på sykepleien, og det tror jeg bunner i gammeldagse holdninger om at det er et enskelt og greit yrke. Det er KREVENDE å få gode karakterer på sykepleien. Jeg trodde selv det var mye lettere! Jeg er et individ med iq på godt over snittet, men likevl ble det maaaange sene kvelder med studering for å få de karakterene jeg hadde satt meg som mål.

Jeg tror mye av årsaken til at enkelte sidestiller hjelpepleier/sykepleier rett og slett er fordi de ikke har greie på hva sykepleier faktisk gjør når han/hun er på jobb. Jeg tar vakter på et sykehjem og løper der som et pisket skinn for å rekke over alle de tingene som hjelpepleiere ikke har lov å gjøre. Dt er MANGE prosedyrer du må kunne som sykepleier, og som du ene og alene har ansvar for. Hjelpepleiere blir assistenter under slike prosedyrer. Når det gjelder mat og stell, så er det dette som er hovedoppgaven til hjelpepleierne på min arbeidsplass. Dette legger ikke vi sykepleier oss så mye borti, men er det personal mangel, trår vi til med en hjelpende hånd!:)

Akkurat, og det er slik det skal være! Slik er det på min arbeidsplass også.

Enig i at det bunner i gamle fordommer og uvitenhet. Heldigvis vet vi sykepleiere best hva vi selv gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm har da fått medisin av hjelpepleier da jeg lå på sykehus,var hjelpepleiere jeg så mest til...

vi har jo en eksamen som gir oss lov til å delegere medisin:) derfor fikk du nok medisin av em hjelpepleiere. Vi har derimot ikke lov å dosere medisin. Vi kan kun gi medisin som er dosert eller ligger i dosetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har de kanskje fått dispensasjon. Etter hva jeg har forstått av en tidligere diskusjon er hjelpepleieren i større grad på vei ut av sykehusene.

En annen forskjell er vel alle mulighetene er har for videreutdanning som sykepleier.

Da vil jeg bare si att det er utulig mange muligheter innen videreutdanning som hjelpepleiere. Barselpleier, psykiatrisk hjelpepleier osv

Grunnen til att hjelpepleiere er på tur ut er jo fordi att nå er det ikke noe som heter hjelpepleier utdanning lengre. Jeg var med av de siste utdannede. Nå er det helsearbeidere det skal hete. Helsearbeidere har mindre sykdomslære enn oss som er hjelpepleiere og de slipper sykehuspraksis. derfor vil ikke sykehusene ha de. Men de kan vidreutdanne seg allikevel. Helsearbeidere skal likestilles med hjelpepleiere til stooor misnøye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjelpepleier

Som hjelpepleier er min oppgave å hjelpe/ tilrettelegge forholdene for god hygiene hos pasient/ bruker.

Jeg har medisinkurs og kurs som gir meg tillatelse til å sette insulin.

En av hjelpepleiernes oppgaver er også å observere og rapportere. Siden det ofte er hjelpepleiere som har ansvar for daglig stell, er det også vi som har mulighet til observasjoner.

Vi hjelper til i matsituasjoner der det er behov for det.

Sårstell er også en av våre oppgaver, men det er sykepleier som lager prosedyrene. Men vi nekter å skjære der dette er behov for i sårhelingen. Det føler vi oss ikke kompetente til.

Målinger som blodtrykk, temperatur, puls og blodsukker utføres også av hjelpepleiere.

I disse innsparingstider rundt om i kommunene har vel også hjelpepleierne fått mer ansvar enn tidligere. Der jeg jobber har vi nå blitt delegert til å stelle kateter og Peg i tillegg til å gi sondemat.

Enkelte av disse oppgavene utføres også av unge ufaglærte personer. Netopp fordi at ufaglærte ungdommer ikke har den lønnen som fagpersonell - som også har full ansinitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sårstell er også en av våre oppgaver, men det er sykepleier som lager prosedyrene. Men vi nekter å skjære der dette er behov for i sårhelingen. Det føler vi oss ikke kompetente til.

Det er en legeoppgave i sykehus, utført av kirurger under lokalbedøvelse, så hvor i all verden du har fått for deg at det er noe sykepleiere kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hjelpepleier
Det er en legeoppgave i sykehus, utført av kirurger under lokalbedøvelse, så hvor i all verden du har fått for deg at det er noe sykepleiere kan gjøre?

Skjære rundt sårkanten? Vi snakker her om dødt vev, som enkelte sykepleiere skjærer bort, å som har stått i sårprosedyre ja. Ikke at jeg synes det er ok, men det er sånn det fungerer, å lite å gjøre med - annet enn at jeg selv kan nekte å utføre oppgaven.

Idag utføres det nok mange oppgaver av ulike personer som tilhører en annen faggruppe, men dette er fordi det f.eks tar tid å vente på lege, det er ikke sykepleiere på jobb til enhver tid osv.

På min arbeidsplass har vi ikke sykepleiere på om kvelden, å enkelte helger er det heller ikke sykepleiere på. Vi bruker da bakvakt som kommer innom hvis det skulle være behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjære rundt sårkanten? Vi snakker her om dødt vev, som enkelte sykepleiere skjærer bort, å som har stått i sårprosedyre ja. Ikke at jeg synes det er ok, men det er sånn det fungerer, å lite å gjøre med - annet enn at jeg selv kan nekte å utføre oppgaven.

Idag utføres det nok mange oppgaver av ulike personer som tilhører en annen faggruppe, men dette er fordi det f.eks tar tid å vente på lege, det er ikke sykepleiere på jobb til enhver tid osv.

På min arbeidsplass har vi ikke sykepleiere på om kvelden, å enkelte helger er det heller ikke sykepleiere på. Vi bruker da bakvakt som kommer innom hvis det skulle være behov for det.

Nå ble jeg alvorlig skremt! :hakeslepp: Stakkars pasient som må kjenne på denne smerten uten å få skikkelig bedøvelse, det må skjæres helt inntil det friske vevet (og kanskje inni for å renske skikkelig), og det er smertefullt! Begynner for første gang å tenke at det er grunn for alle de merkelig avgjørelse som blir tatt i hjemmetjenesten og på ulike sykehjem rundt omkring, og som blir innlagt på sykehus pga komllikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjelpepleier
Nå ble jeg alvorlig skremt! :hakeslepp: Stakkars pasient som må kjenne på denne smerten uten å få skikkelig bedøvelse, det må skjæres helt inntil det friske vevet (og kanskje inni for å renske skikkelig), og det er smertefullt! Begynner for første gang å tenke at det er grunn for alle de merkelig avgjørelse som blir tatt i hjemmetjenesten og på ulike sykehjem rundt omkring, og som blir innlagt på sykehus pga komllikasjoner.

Nå er jo gjerne hjemmetjenesten og sykehjem underlagt kommunen, å det er kommunen som setter begrensninger i form av stadig innsparinger. Lederne i disse tjenestene har ikke annet å gjøre enn å følge ordrene de får, å vente på konsekvensene innsparingene gir, for så å dokumentere disse. Først når innsparingene har fått konsekvenser, så er kommunen villig til å se på sakene, å da innser de kanskje at det ikke er rette stedet å spare penger der det er snakk om liv og helse.

Synd men sånn har det blitt, å værre blir det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje skal ikke mange spl skryte på seg så mye forståelse av alle fag heller...

http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=17882

http://www.moss-dagblad.no/lokalnytt/article2530774.ece

Jeg tror mange som søker seg til sykepleien, ikke vet hva det faktisk går ut på. Vi hadde 60 % stryk hos oss også. Utrolig mange som måtte slutte fordi de ikke klarte eksamen. Men hos oss trengte man bare gjennomsnitt 3.8 eller noe for å komme inn, så det er nok en del som kanskje ikke var så flinke på skolen. I klassen nå er vi igjen ca 20 av 50, det er mange som har falt fra fordi de ikke har klart enkelte eksamener. Jeg hadde nok undervurdert enkelte fag jeg også, og har måttet ta meg skikkelig sammen, kutte ned på jobbing etc. Tross alt er det en høgskoleutdanning, og mange skoler har måttet sette opp kravene og være strengere for at den skal bli godkjent som bachelor.

Det er trist at noen har så dårlige erfaringer med helsearbeidere som her. Jeg ser at det syndes en del der jeg jobber og i praksis, på grunn av få folk på jobb og dårlig tid. Men kateterisering av menn er det alltid KUN sykepleiere som har gjort, på delegasjon fra lege. Hjelpepleiere har satt insulin, målt blodsukker og gitt medikamenter fra dosett, men da har de hatt kurs i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten over
Nå er jo gjerne hjemmetjenesten og sykehjem underlagt kommunen, å det er kommunen som setter begrensninger i form av stadig innsparinger. Lederne i disse tjenestene har ikke annet å gjøre enn å følge ordrene de får, å vente på konsekvensene innsparingene gir, for så å dokumentere disse. Først når innsparingene har fått konsekvenser, så er kommunen villig til å se på sakene, å da innser de kanskje at det ikke er rette stedet å spare penger der det er snakk om liv og helse.

Synd men sånn har det blitt, å værre blir det nok.

Alle er likevel ansvarlig for egene handlinger, og å skjære i en pasient er ikke en oppgave hverken for sykepleiere eller hjelpepleiere, det er en legeoppgave. Innsparinger i dette tilfelle irrelevant, det går på hva man har lov til og ikke, og hvilken kompetanse man har. Hadde noen som helst andre enn en lege skjært i et sår hos en av mine pårørende, hadde de blitt anmeldt. Du kan gjøre ubotelig skade, og det er ikke akseptabelt.

En annen ting er i forhold til denne debatten om forskjellen på sykepleiere og hjelpepleiere, det viktigste er å vite hva en har kompetanse til å gjenomføre og ikke. Flere ganger i denne tråde og den andre som gikk på det samme, har hjelpepleiere skrevet at "jammen vi gjør jo det og det", akkurat det samme som sykepleierne gjør. Det viser grov mangel på kunnskap å ikke forstå forskjellen på en hjelpepleier, sykepleier og legeoppgave.

Det virker f.eks som om hjelpepleiere er veldig opptatt av at de har lov å dele ut medisiner etter kurs. For det første er denne tillatelse kun gjeldene på din egen arbeidsplass, for det andre er den ikke likestilt med sykepleiernes medisinkunnskap. En hj.pl har fått lov å gi pas medisinene, javel men det er da mye mer i forhold til medisiner enn bare å gi medisinene! Observere virkning/bivirkning, er det grunn til å vente med å gi noen av tablettene til senere?, bør legen tilse pas før medisinene deles ut?, stemmer tabletter og pas syndommer overens eller er det skjedd ett bytte?, osv. Dette går på kompetanse og forhåndskunnskap , og kan ikke erstattes av et kurs.

At du sier nei til å drive sårrevisjon syns jeg er bra, det viser at du forstår at dette er noe du ikke kan. Men at andre hjelpepleiere kanskje sier ja, og at sykepleiere pleier sier ja, det syns jeg er skremmede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjelpepleier
Det virker f.eks som om hjelpepleiere er veldig opptatt av at de har lov å dele ut medisiner etter kurs. For det første er denne tillatelse kun gjeldene på din egen arbeidsplass, for det andre er den ikke likestilt med sykepleiernes medisinkunnskap. En hj.pl har fått lov å gi pas medisinene, javel men det er da mye mer i forhold til medisiner enn bare å gi medisinene! Observere virkning/bivirkning, er det grunn til å vente med å gi noen av tablettene til senere?, bør legen tilse pas før medisinene deles ut?, stemmer tabletter og pas syndommer overens eller er det skjedd ett bytte?, osv. Dette går på kompetanse og forhåndskunnskap , og kan ikke erstattes av et kurs.

Medisinkurset jeg har, gir meg tillatelse til å dele ut medisiner i hele fylket jeg bor i å tok kurset i. Skulle jeg bytte arbeidsplass, må jeg selvsagt ha en gjennomgang på den nye arbeidsplassen, men trenger ikke nytt kurs ved bytte av jobb innad i fylket.

Nå likestiller ikke jeg meg med sykepleierne, men vi blir faktisk delegert av leder til å utføre enkelte sykepleier oppgaver ettersom det er mangel på sykepleiere, å vi får ikke erstattet sykepleiere for de som er sykemeldt eller har sluttet. Kommunen sparer penger, men ikke liv. Leder har fått dispansasjon til at enkelte sykepleier oppgaver kan utføres av hjelpepleiere siden vi er i mangel av sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du vil med disse to trådene du har laget her inne? Lage et forum for å slenge mest mulig drit til helsearbeidere generelt og sykepleiere i særdeleshet? Hvis du syns arbeidsdagen din er så uutholdelig foreslår jeg at du bytter jobb, eller gjør noe med saken for at du skal trives bedre.

Jeg har jobbet i flere deler av helseverden, både innen renhold, vaskeri, portør, kjøkken, kantine, sterilsentral, pleieassistent, hj.pl og spl, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri hadde klart å lire av meg så mye galle mot en yrkesgruppe som det du gjør her inne.

(Hvis det er misunnelse det bunner ut i er det ingen grunn for at du ikke kan bli en av disse grusomme, uhygieniske menneskene, alle som vil kan søke sykepleien eller helsefagarbeider)

Har ikke lest flere innlegg fra Nope om hennes jobb, men med utgangspunkt i dette innlegget er det da all grunn til å reagere når ansatte i samme bedrift bruker skittentøyet som søppelfylning, og har så lite omtanke for andres helse at de hiver nåler fra hepatittsmittede usikret sammen med skittentøy. Å få hepatitt kan ødelegge helse og livskvalitet, forkorte livet og utgjøre smittefare for folk en omgås. Renholdsseksjonen skal ikke belastes med dette fordi noen ikke gidder å behandle farlig avfall på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...