Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Har en niese som har tenkt å begynne på helsefagardeider utdannelse til høsten. Er temmelig sjokkert over det jeg leser i dette fora!

Hun er nok ikke klar over at dette er en dårlig utdannelse med få muligheter.

Hun er nok heller ikke klar over de dårlige holdninger som møter denne gruppen.

Jeg skal ihvertfall gjøre mitt for at hun ikke blir helsefagarbeider!

Jeg tror ikke det er snakk om holdninger til gruppen, det er heller sympati. Hjelpepleiere er en viktig gruppe på sykehuset, akkurat som omsorgsarbeidere er viktige på sykehjem. Det nye som kommer nå, er noe som heter helsefagsarbeider. Helsefagsarbeidere får ikke samme kunnskap innen nat.vit. og lignende fag, og dette er kjempetrist, nettopp fordi de da får færre arbeidsmuligheter. Det burde heller fortsatt å være mulig å utdanne seg til hjelpepleier og omsorgsarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske ironisk når sykepleiere tar det som en seier at nå har de endelig fått bort disse "udugelige" hjelpepleierne fra landets sykehus. De har kanskje glemt at på samme måte som sykepleierne er en avlastning for legene,så er hjelpepleierne en avlastning for sykepleierne :jepp: . Merkelig at en yrkesgruppe som ofte klager over for mye å gjøre,er tilfreds med å bli kvitt dem som skal gi dem assistanse..

Det sier seg selv at folk ikke kommer til å stå i kø for å begynne på den nye helsefagarbeider-utdanningen.Ingen vil gå flere år på en helsefaglig utdanning for å ende opp med en jobb som hovedsakelig består i å rengjøre på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en niese som har tenkt å begynne på helsefagardeider utdannelse til høsten. Er temmelig sjokkert over det jeg leser i dette fora!

Hun er nok ikke klar over at dette er en dårlig utdannelse med få muligheter.

Hun er nok heller ikke klar over de dårlige holdninger som møter denne gruppen.

Jeg skal ihvertfall gjøre mitt for at hun ikke blir helsefagarbeider!

Hvorfor det? Helsesektoren trenger folk!

Jeg synes ikke du skal fraråde henne å bli helsefagsarbeider. og det er ikke riktig at det ikke finnes muligheter. Mange som tar helse/omsorgsutdannelse på fagnivå, jobber noen år, tar etterhvert allmenn påbygning og deretter sykepleierstudiet. Noen kommuner sponser til og med studiet mot bindingstid etterpå. Slikt blir det gode sykepleiere av, ifølge en jeg kjenner som jobber med å rekruttere slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en niese som har tenkt å begynne på helsefagardeider utdannelse til høsten. Er temmelig sjokkert over det jeg leser i dette fora!

Hun er nok ikke klar over at dette er en dårlig utdannelse med få muligheter.

Hun er nok heller ikke klar over de dårlige holdninger som møter denne gruppen.

Jeg skal ihvertfall gjøre mitt for at hun ikke blir helsefagarbeider!

Det finnes heldigvis mange andre yrker man kan satse på om man ønsker å jobbe innen helsefag,og ikke slite seg fullstendig ut..(Jeg snakker av erfaring)På videregående nivå finnes f.eks.disse utdanningene:

-Tannhelsesekretær

-Helsesekretær

-Farmasitekniker

-Hudpleier

-Fotterapeut

-Barne- og ungsomsarbeider

-Ambulansearbeider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om NOEN sykepleiere som vil ha hjelpepleieren bort.

Hvem skal da ta klokker, skifte bleier, vaske spy, mate, sette klyster, følge på toalettet mens jeg er i visitt/på tlf med leger, doserer og administrerer medikamenter, utfører prosedyrer og jobber meg gjennom skjemaer og administrativt arbeid?

En hjelpepleiers område er GRUNNLEGGENDE stell og pleie. En dyktig hjelpepleier er gull verdt for en sykepleier.

Ja til hjelpepleiere som er trygge og glade i jobben sin og som ser verdien i jobben de gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om NOEN sykepleiere som vil ha hjelpepleieren bort.Hvem skal da ta klokker, skifte bleier, vaske spy, mate, sette klyster, følge på toalettet mens jeg er i visitt/på tlf med leger, doserer og administrerer medikamenter, utfører prosedyrer og jobber meg gjennom skjemaer og administrativt arbeid?

En hjelpepleiers område er GRUNNLEGGENDE stell og pleie. En dyktig hjelpepleier er gull verdt for en sykepleier.

Ja til hjelpepleiere som er trygge og glade i jobben sin og som ser verdien i jobben de gjør!

Sykepleier-gjesten som svarte igår kl.13.23 står for meg som et typisk eksempel på en som er fornøyd med at hjelpepleiere ikke jobber på sykehus.Det har de ikke kompetanse til,sier h*n.

Arrogant og nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleier-gjesten som svarte igår kl.13.23 står for meg som et typisk eksempel på en som er fornøyd med at hjelpepleiere ikke jobber på sykehus.Det har de ikke kompetanse til,sier h*n.

Arrogant og nedlatende.

Ære være hjelpepleiere. Hilsen lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er blitt en merkelig tråd. Jeg har vært sykepleier i snart 20 år, og har ikke møtt den holdningen til hjelpepleiere som beskrives her inne, på noen av de stedene jeg har jobbet.

Min erfaring er at vi samarbeider, utfyller hverandre og gjør en utrolig viktig jobb sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om NOEN sykepleiere som vil ha hjelpepleieren bort.

Hvem skal da ta klokker, skifte bleier, vaske spy, mate, sette klyster, følge på toalettet mens jeg er i visitt/på tlf med leger, doserer og administrerer medikamenter, utfører prosedyrer og jobber meg gjennom skjemaer og administrativt arbeid?

En hjelpepleiers område er GRUNNLEGGENDE stell og pleie. En dyktig hjelpepleier er gull verdt for en sykepleier.

Ja til hjelpepleiere som er trygge og glade i jobben sin og som ser verdien i jobben de gjør!

At du aldri har hørt om NOEN sykepleiere som vil ha hjelpepleiere bort forteller mye om deg. Det forteller noe om bevissthetsnivået ditt.

Det forteller også noe om at du i liten grad evner å få med deg det som skjer rett foran deg. Det forteller også om hvor lite innsikt du har i din yrkesgruppe sin historie.

Videre forteller ditt innlegg om en etisk standard som ikke er verdig din yrkesgruppe. Ditt syn på hjelpepleierene viser er dårlig menneskesyn.

Ellers er du heldig, mange sykepleiere ved sykehusene må nå selv tørke spy, ta klyster. Snart må nok du også det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som dere har fått hjelpepleierne fjernet fra sykehusene må dere nok belage dere på å ta skylleromsarbeidet og andre "nedlatende" oppgaver selv :)

Nei, det blir nok heller renholdere og assistenter som får de tidligere hjelpepleieoppgavene på sykehus. Mating og stell er også sykepleieoppgaver, så det har de færreste sykepleiere noe imot å utføre tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjernen i profesjonsdebatten mellom hjelpepleiere og sykepleiere er dette: Hjelpepleiere ønsker å overta og utføre mange typiske sykepleieoppgaver og prosedyrer. Dette mener NSF mfl at er galt, fordi sykepleiere har høyere kompetanse enn hjelpepleiere. De fleste sykepleiere ser viktigheten av assistenter på sykehjem.

På sykehus er hjelpepleiere på vei ut, pga høy spesialisering. Så ikke kom her og si at jeg har nedlatende holdninger, fordi fakta er at det er en forskjell på sykepleier og hjelpepleier, hvis ikke hadde det ikke vært to forskjellige utdannelser.

Hvis hjelpepleiere vil så gjerne gjøre alt det sykepleiere gjør; bli sykepleier da vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er blitt en merkelig tråd. Jeg har vært sykepleier i snart 20 år, og har ikke møtt den holdningen til hjelpepleiere som beskrives her inne, på noen av de stedene jeg har jobbet.

Min erfaring er at vi samarbeider, utfyller hverandre og gjør en utrolig viktig jobb sammen.

Kan være greitt å minne om hvorfor det har vært så dårlig utvikling for en av landets viktigste yrkegruppe. Hjelpepl. utgjør ca. 70000 og er en av landets største arbeidstagergruppe.

På 60-tallet ble hjelpepl.utd opprettet. Utd. var populær, gav status.

Sykepleierforbundet hadde kjempet hard imot at utd. ble opprettettet.

Men politikerne DEN GANG, lot seg ikke overkjøre av forbundet til sykepl.

Politikerne såg at det var viktig at utd. ikke ble en "blindvei". De forsøkte å opprette ulike muligheter feks. at hjelpepl. kunne bygge på utd. Å assistere ved kirugiske inngrep var en av mulighetene som kom på plass.

Videreutd. ble forhindret ved at Sykepl.forbundet og deres allierte sykepl. ved sykehus ikke lot hjelpepl. få adgang til operasjonstuene. Rett og slett boikott.

Sykepl.forbundet ble senere dømt for dette i Arbeidsretten!

Dette er ET eksempel på profesjonskampen som har vært kjørt mot hjelpepl.

Det er ingen tvil om at Sykepl.forbundet og deres allierte i helsevesenet er hovedansvarlig for at hjelp.utd er svekket. At yrkesgruppen er svekket og uønsket i store deler av helsevesenet. At de stadig får lov å gjøre mindre, lære mindre. At stadig færre tar utd. og blir i yrket.

Håkon Høst har skrevet en avhandling om utviklingen for denne gruppen.

Han skriver at om sykepl. forbundet ikke klarte å stoppe opprettelsen av hjelpepl.utd, så sørget de for å få KONTROLL OVER UTDANNELSEN fra dag en.

Vil du lese avhandlingen så ligger den på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppgitt spl

Hjelpis; du et uten tvil den som har skrevet mest negativt om spl her. Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være så vanskelig for deg å innse et faktum, nemlig at hj.pl og spl har FORSKJELLIG utdannelse. At spl er mer spesialisert utdannelse sier jo seg selv ettersom den er på høgskolenivå. Det er også svært få i denne tråden som har sagt at de ikke vil jobbe med hj.pl, men de ber om respekt for at ulik utdannelse kvalifiserer til ulike oppgaver.

Og jeg tilhører selv en arbeidsplass som ikke har profesjonskamp og krangling om hvem som skal gjøre hvilke prosedyrer, det er fastlagt hva som er spl oppgaver og hva som er hj.pl oppgaver.

Hvis du bare skal fortsette å spre eder og galle mot spl, så kan du ikke forvente å bli oppfattet som en representant av hj.pleier standen som øker samarbeidsviljen mellom de ulike pleie gruppene der det er samarbeidsproblemer. Du slår meg som en av disse inngrodde, gamle hjelpepleierne som er snurt sure fordi de ikke takler at yngre sykepleiere har lenge utdannelse enn dem selv, og får lov å gjøre flere oppgaver og ha mer ansvar. Den gruppen som sitter på kjøkkenet og sladrer og baksnakker så mye de klarer, og som lager et surt og lite godt arbeidsmiljø. Slik var det da jeg jobbet på sykehjem, og det er grunnen til at jeg sluttet. Dessverre klarer ikke denne gruppen å innse at det er de som er problemet, det MÅ være alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpis; du et uten tvil den som har skrevet mest negativt om spl her. Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være så vanskelig for deg å innse et faktum, nemlig at hj.pl og spl har FORSKJELLIG utdannelse. At spl er mer spesialisert utdannelse sier jo seg selv ettersom den er på høgskolenivå. Det er også svært få i denne tråden som har sagt at de ikke vil jobbe med hj.pl, men de ber om respekt for at ulik utdannelse kvalifiserer til ulike oppgaver.

Og jeg tilhører selv en arbeidsplass som ikke har profesjonskamp og krangling om hvem som skal gjøre hvilke prosedyrer, det er fastlagt hva som er spl oppgaver og hva som er hj.pl oppgaver.

Hvis du bare skal fortsette å spre eder og galle mot spl, så kan du ikke forvente å bli oppfattet som en representant av hj.pleier standen som øker samarbeidsviljen mellom de ulike pleie gruppene der det er samarbeidsproblemer. Du slår meg som en av disse inngrodde, gamle hjelpepleierne som er snurt sure fordi de ikke takler at yngre sykepleiere har lenge utdannelse enn dem selv, og får lov å gjøre flere oppgaver og ha mer ansvar. Den gruppen som sitter på kjøkkenet og sladrer og baksnakker så mye de klarer, og som lager et surt og lite godt arbeidsmiljø. Slik var det da jeg jobbet på sykehjem, og det er grunnen til at jeg sluttet. Dessverre klarer ikke denne gruppen å innse at det er de som er problemet, det MÅ være alle andre.

Har i dette fora forsøkt å belyse hvorfor hjelpepl/helsefag.arb sin posisjon i hele helsevesenet er svekket.

Hva har skjedd og hvorfor. Hva skjer i dag.

Hvilke konsekvenser har dette for ALLE helsearbeiderene.

Og dermed for vårt fremtidige helsevesen.

Du utpeker meg til å være en" værsting", som sprer edder og galle.

Det tar jeg som en hedersbetegnelse i denne sammenheng.

Du prøver å "ta mannen ikke ballen".

Jeg prøver å ikke generalisere sykepl. jeg vil belyse saken.

Jeg har mine beste venner og kolegaer blant sykepl.

Mange sykepl. er imot den utviklingen som har skjedd.

Ikke ta debatten personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vernepleier
Har i dette fora forsøkt å belyse hvorfor hjelpepl/helsefag.arb sin posisjon i hele helsevesenet er svekket.

Hva har skjedd og hvorfor. Hva skjer i dag.

Hvilke konsekvenser har dette for ALLE helsearbeiderene.

Og dermed for vårt fremtidige helsevesen.

Du utpeker meg til å være en" værsting", som sprer edder og galle.

Det tar jeg som en hedersbetegnelse i denne sammenheng.

Du prøver å "ta mannen ikke ballen".

Jeg prøver å ikke generalisere sykepl. jeg vil belyse saken.

Jeg har mine beste venner og kolegaer blant sykepl.

Mange sykepl. er imot den utviklingen som har skjedd.

Ikke ta debatten personlig.

Kjenner igjen denne debatten, den samme undervurderingen har vernepleierne fått føle i dette fora. Se tidligere debatt, VPL VS SPL.

Det var stor motstand mot at vernepleierutdannelen ble opprettet. Fra Norsk Sykepleierfobund. Samme forbund har kjempet for at vernepleierne ikke skulle komme inn på deres arena.

Vernepleierne er nå en akseptert gruppe i store deler av helsevesenet.

Det ser ut til å være værre for hjelpepleierne.

Tror at på sikt vil statusen til hjelpepleiere bli høyere. Politikerne og skattebetalerne vil nok ikke i lengden akseptere det som tydligvis skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du aldri har hørt om NOEN sykepleiere som vil ha hjelpepleiere bort forteller mye om deg. Det forteller noe om bevissthetsnivået ditt.

Det forteller også noe om at du i liten grad evner å få med deg det som skjer rett foran deg. Det forteller også om hvor lite innsikt du har i din yrkesgruppe sin historie.

Videre forteller ditt innlegg om en etisk standard som ikke er verdig din yrkesgruppe. Ditt syn på hjelpepleierene viser er dårlig menneskesyn.

Ellers er du heldig, mange sykepleiere ved sykehusene må nå selv tørke spy, ta klyster. Snart må nok du også det!

Kjære "gjest"

Jeg sitter her og lurer på hvordan du kan få deg til å si at jeg har lavt bevissthetsnivå - dårlige evner - liten innsikt - uverdig etisk standard - dårlig menneskesyn - på grunnlag av noen få linjer der jeg uttrykker takknemlighet for at det finnes en yrkesgruppe som er utdannet til å gjøre de tingene jeg ikke har tid til å gjøre fordi jeg også er pålagt andre oppgaver.

Det må jo være fordi du selv ser å "vaske spy" og "sette klyster" som mindreverdige oppgaver.

Jeg har jobbet som assistent i 10 år før jeg begynte som sykepleier. Som assistent var jeg nærmest pasienten, følgelig også den som kjente pasienten aller best. Det betydde at jeg måtte vaske vekk bærsjen eller spyet når det skjedde. Jeg følte aldri noe nedverdigende i å utføre den jobben. Jeg var den som dekket pasientens primærbehov og kroppsvæsker og avføring hører med.

Det var også jeg som opplevde pasientens takknemlighet over å motta den omsorgen jeg utførte. Det fikk meg i høyeste grad til å føle meg betydningsfull.

Nei, jeg fikk ikke være med på behandlingsmøtene med legen, men jeg visste at jeg gjorde verdifulle observasjoner i mitt arbeid med pasienten. Dersom jeg videreformidlet disse til pasientens primærkontakt kunne mine opplysninger være avgjørende for pasientens behandling på dette møtet, så jeg følte meg ikke mindre viktig av den grunn.

Når det gjelder profesjonskampen er jeg vel vitende om at den finnes i større eller mindre grad avhengig av hvilket felt man jobber innen.

Man kan velge å nøre opp under denne ved å lytte til ekstreme holdninger. Det er klart det finnes sykepleiere som synes hjelpepleiere er lavtstående individer som ikke egner seg til noe annet enn vasking. Selvfølgelig finnes hjelpepleieren som synes sykepleieren er maktsyke late individer som bare sitter på ræva og slurver med legen på vaktrommet. Men - heldigvis - flertallet er oppegående mennesker som ser at de har hver sin oppgave i helheten som utgjør pasientomsorg/pleie, og velger å ha fokus på samarbeid til det beste for pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Disse sykepleierne som vil fjerne hjelpepleierne, hvem tenker de at skal gjøre den jobben da? Da må jo isåfall alle hjelpepleierstillinger fjernes og erstattes med like mange sykepleierstillinger, noe som er utenkelig med de økonomiske rammene som vi har i helsevesenet (unntakene er kanskje små, spesialiserte avd. med ekstra penger for å kunne holde et høyt faglig nivå).

Så da gjenstår jo bare muligheten til å erstatte hj.pl med assistenter, og hvilken sykepleier ville ikke foretrukket å jobbe sammen med fagfolk?

Jeg er iallefall avhengig av faglig kompetente hjelpepleiere for å utføre min del av pasientomsorgen på en best mulig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kontorrotte
Sykepleier-gjesten som svarte igår kl.13.23 står for meg som et typisk eksempel på en som er fornøyd med at hjelpepleiere ikke jobber på sykehus.Det har de ikke kompetanse til,sier h*n.

Arrogant og nedlatende.

Det var mye i dette emne som jeg ikke hadde kjennskap til. Jobber ikke i helsevesenet.Det står dårligere til for hjelpepleieren enn jeg hadde trodd. Hvorfor har ikke media belyst dette?

Hvilke organisasjon, fagforening har hjelpepleierne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bebis80_*

For en trist og lei debatt! Jeg er en av relativt FÅ UNGE hjelpepleiere i Norge. Min utdannelse hadde et helt annet innhold og en helt annen dybde enn hva en som ble utdannet innen samme yrke for 30 år siden gikk gjennom. På samme måte stiller det seg med dagens kontra gårsdagens sykepleierutdanning - vitenskapelig og teknisk utvikling er rivende. Dette stiller, som en sykepleier tidligere i tråden her så riktig påpekte,stadig større krav til kompetanseheving og spesialisering. Selv med mine to videreutdannelser, vet jeg at jeg ikke er kompetent til å ta en sykepleiers plass. Men en ting jeg vet at jeg er god på, og stolt av å være god på, er det grunnleggende innen omsorg og pleie. Jobber til daglig på sykehus, og selv om jeg gjennom grundig opplæring og selvstudie har kvalifisert meg til å "utvide horisonten noe" utover rene pleieoppgaver, vet jeg at mine oppgaver i stor grad består av, og bør bestå av, daglig stell, og ulike forefallende oppgaver. Jeg vet jeg har skrevet om dette før, men jeg gjør det gjerne igjen; hjelpepleiere: vi må ikke se på skylleromsarbeid og bleieskift som noe "uverdig, kjedelig og lavmåls"! Dette er oppgaver jeg ser på som viktige og av avgjørende betydning både for en sikker,samfunnsøkonomisk og helseøkonomisk god drift, og ikke minst utrolig viktig for den det gjelder,nemlig pasienten! Det er måter og måter å gjøre ting på; jeg føler brystet sprenges av stolthet og glede når kollegaer sier "oi,så godt å se at det var oss som skulle jobbe sammen idag, når du er på vet jeg at det skinner av benkene på skyllerommet", og jeg kan ofte få blanke øyne av den svake gamle pasienten som klemmer hånden min hardt og hvisker et takknemlig "takk for at du er så god" når jeg har hjulpet ham eller henne med å få vasket seg ren og byttet bleie. Jeg er stolt av, og glad for at jeg er så priveligert at jeg på min måte kan få bidra. Stor oppriktig takk til alle dere sykepleiere der ute for at dere er de dere er, flotte fagpersoner med stor faglig tyngde, dere er virkelig nødvendige i vårt samfunn! Og jeg tror ikke egentlig det er så mange av dere som ønsker oss ut av sykehusene... l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en trist og lei debatt! Jeg er en av relativt FÅ UNGE hjelpepleiere i Norge. Min utdannelse hadde et helt annet innhold og en helt annen dybde enn hva en som ble utdannet innen samme yrke for 30 år siden gikk gjennom. På samme måte stiller det seg med dagens kontra gårsdagens sykepleierutdanning - vitenskapelig og teknisk utvikling er rivende. Dette stiller, som en sykepleier tidligere i tråden her så riktig påpekte,stadig større krav til kompetanseheving og spesialisering. Selv med mine to videreutdannelser, vet jeg at jeg ikke er kompetent til å ta en sykepleiers plass. Men en ting jeg vet at jeg er god på, og stolt av å være god på, er det grunnleggende innen omsorg og pleie. Jobber til daglig på sykehus, og selv om jeg gjennom grundig opplæring og selvstudie har kvalifisert meg til å "utvide horisonten noe" utover rene pleieoppgaver, vet jeg at mine oppgaver i stor grad består av, og bør bestå av, daglig stell, og ulike forefallende oppgaver. Jeg vet jeg har skrevet om dette før, men jeg gjør det gjerne igjen; hjelpepleiere: vi må ikke se på skylleromsarbeid og bleieskift som noe "uverdig, kjedelig og lavmåls"! Dette er oppgaver jeg ser på som viktige og av avgjørende betydning både for en sikker,samfunnsøkonomisk og helseøkonomisk god drift, og ikke minst utrolig viktig for den det gjelder,nemlig pasienten! Det er måter og måter å gjøre ting på; jeg føler brystet sprenges av stolthet og glede når kollegaer sier "oi,så godt å se at det var oss som skulle jobbe sammen idag, når du er på vet jeg at det skinner av benkene på skyllerommet", og jeg kan ofte få blanke øyne av den svake gamle pasienten som klemmer hånden min hardt og hvisker et takknemlig "takk for at du er så god" når jeg har hjulpet ham eller henne med å få vasket seg ren og byttet bleie. Jeg er stolt av, og glad for at jeg er så priveligert at jeg på min måte kan få bidra. Stor oppriktig takk til alle dere sykepleiere der ute for at dere er de dere er, flotte fagpersoner med stor faglig tyngde, dere er virkelig nødvendige i vårt samfunn! Og jeg tror ikke egentlig det er så mange av dere som ønsker oss ut av sykehusene... l

Kansje du og skal sende en takk til de hjelpepleiere som er blitt skjøvet ut av sykehusene?Som hadde en lang fartstid der og stor kompetanse. Som ble ofret under diverse omstillinger. Som fikk en kald skulder, og som ofte endte i uføretrygd eller en altfor tidlig pensjon.

Og som i store deler av psykiatrien er erstattet av ufaglærte menn!

Du tror det egentlig ikke er så mange sykepleiere som vil ha hjelpepleierne ut av sykehusene.

Det er nå en gang slik at denne utviklingen har vært styrt av sykepleierne sitt forbund og ledelsen på sykehusene. Ledelsen er sykepleier og leger.

Helsefagarbeiderne som skal ha en lang læretid ved sykehusene blir veldig ofte møtt med en kald skulder. Og får ikke sin læretid der. Fordi ledelsen ikke ønsker at de skal etablere seg der. (Rimeligvis de har jo brukt noen tiår på å få ut hjelpepleieren!)

Hvorfor skal de for øvrig ha en lang prakristid på sykehus når det er minimal mulighet for jobb der!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...