Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Skjære rundt sårkanten? Vi snakker her om dødt vev, som enkelte sykepleiere skjærer bort, å som har stått i sårprosedyre ja.

Dødt vev kan skrapes, vitalt vev kan ikke. Hvis det må skjæres rundt sårkanter, skal en lege gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpepleier som satte veneflon? Og ufaglært som måler blodsukker og setter kateter? Vet du hvilken fare dere utsetter pasientene for? Dette er bare helt utrolig skremmende. Stakkars sykehus og sykehjemspasienter!

Ufaglærte og hjelpepleiere har ikke i nærheten nok kunnskap til å påta seg medisinskfaglige oppgaver. Handler ikke bare om "å ta bt" eller "å måle blodsukker". Det handler om å sette tall og prøvesvar inn i sammenheng med diagnose, sykepleieplan og behandling, og å forstå menneskekroppens mekanismer og hvorfor det som skjer, skjer.

Hjelpepleiere og ufaglærte gjør masse viktige oppgaver, som f eks stell, mating og andre grunnleggende ting (som også sykepleiere gjør), men noen forståelse av anatomi, fysiologi, patologi og behandlingsmetoder skal de ikke skryte på seg å ha, og derfor heller ikke påta seg de mer avanserte sykepleieroppgavene.

Så jeg håper virkelig at du enten skryter eller tuller, fordi dette ble jeg virkelig redd av. Maken til respektløshet for mennesker skal man se lenge etter.

Nå tar du veldig på vei. Til og med barn læres opp til å ta blodsukkeret sitt og sette insulin selv. Og kvinner og menn læres opp til å kateterisere seg selv i hjemmet, usterilt, selv om de ikke har medisinskfaglig bakgrunn. De fleste blodtrykk måles med automatiske maskiner, og man må bare plassere mansjetten riktig, trykke på knappen og notere svaret, for rutinemåling. Sykepleiere der jeg jobbet som assistent, måtte sette 10 bevitnet riktige venfloner for å kunne sette venflon til cellegift. Hjelpepleierne som hadde jobbet der i 20 år og satt venfloner og katetere, hadde ikke lov lenger, men de er mye tryggere enn de mer skolerte som kan mer eller mindre av sin teori.

Å lære seg å utføre praktiske prosedyrer på en trygg måte, er oppnåelig for de fleste. Men ansatte uten medisinskfaglig bakgrunn skal ikke settes til alle prosedyrer, fordi de ikke skal kunne holdes ansvarlig hvis noe går galt, og fordi det blir mer søl, jo flere kokker. Og for å minimere risiko for pasienten, men det betyr ikke at pasienten er i livsfare om en hjelpepleier nærmer seg med en lansett og et blodsukkerapparat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: Du snakker om engangskateterisering for resturin, det er en helt annen prosedyre enn å legge inn et sterilt kateter, som egentlig er en ganske vanskelig prosedyre.

Og et barn som måler blodsukker og setter insulin selv, er gjerne ferdig ift diagnostisering og regulering av sin diabetes. Et barn på sykehus gjør ikke dette selv fordi det er så mye som skal observeres etc.

Dessuten kan ikke et automatisk blodtrykk sammenlignes med det å ta et manuelt som gir mange andre svar i tillegg til bare 120/80..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, steril kateterisering er en ganske innviklet prosedyre som kun sykepleiere skal gjøre. Lærte dette på skolen i forrige uke, vanskelige greier!

å legge inn kateter for resturin kan nesten alle klare...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: Du snakker om engangskateterisering for resturin, det er en helt annen prosedyre enn å legge inn et sterilt kateter, som egentlig er en ganske vanskelig prosedyre.

Og et barn som måler blodsukker og setter insulin selv, er gjerne ferdig ift diagnostisering og regulering av sin diabetes. Et barn på sykehus gjør ikke dette selv fordi det er så mye som skal observeres etc.

Dessuten kan ikke et automatisk blodtrykk sammenlignes med det å ta et manuelt som gir mange andre svar i tillegg til bare 120/80..

Jeg har opplæring fra en lege i å sette permanent kateter. Selvfølgelig er det forskjell på pasienter i forhold til risiko, og alle skal ikke prøve seg på hvem som helst, men det er ikke hjernekirurgi, hverken å holde ting sterilt eller å gi seg og sende videre hvis man møter motstand, eller sjekke at man er på riktig sted.

Barna på sykehus læres opp til å måle sukkeret sitt selv. Jeg lurer veldig på hva det store risikomomentet er med å sette strimmel i apparatet, gi i et lite stikk, tørke vekk første dråpe, klemme ut en til, få blod på strimmel og lese av resultatet?

Og det blir mye hurlumhei der min venninne jobber som lege, fordi sykepleier ringer og sier at pasienten ikke har blodtrykk på automatmåler, å ta manuelle trykk og få så mye informasjon ut av det er visst ikke noe man automatisk kan komme på å gjøre selv om man er sykepleier... Og visst heller ikke å tenke seg at pasienten kanskje har et blodtrykk når han sitter oppe og prater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplæring fra en lege i å sette permanent kateter. Selvfølgelig er det forskjell på pasienter i forhold til risiko, og alle skal ikke prøve seg på hvem som helst, men det er ikke hjernekirurgi, hverken å holde ting sterilt eller å gi seg og sende videre hvis man møter motstand, eller sjekke at man er på riktig sted.

Barna på sykehus læres opp til å måle sukkeret sitt selv. Jeg lurer veldig på hva det store risikomomentet er med å sette strimmel i apparatet, gi i et lite stikk, tørke vekk første dråpe, klemme ut en til, få blod på strimmel og lese av resultatet?

Og det blir mye hurlumhei der min venninne jobber som lege, fordi sykepleier ringer og sier at pasienten ikke har blodtrykk på automatmåler, å ta manuelle trykk og få så mye informasjon ut av det er visst ikke noe man automatisk kan komme på å gjøre selv om man er sykepleier... Og visst heller ikke å tenke seg at pasienten kanskje har et blodtrykk når han sitter oppe og prater.

Unødvendig innspill. Tror du sykepleiere er dumme? Hvorfor ser ikke folk seg for gode til å drive hets mot yrkesgrupper? Ærlig talt, vi redder faktisk liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unødvendig innspill. Tror du sykepleiere er dumme? Hvorfor ser ikke folk seg for gode til å drive hets mot yrkesgrupper? Ærlig talt, vi redder faktisk liv!

Nei. Jeg sier bare at kompetansen er ujevnt fordelt i den yrkesgruppen som i andre, f.eks hjelpepleiere.

Edit: Jeg vil også tro at dere tar flere liv enn hjelpepleierne.

Endret av men
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier har man mye mer ansvar.

Det er masse sykepleieprosedyrer som ikke en hjelpepleier har lov å gjøre.

Jeg vil si at en hjelpepleier steller, hjelper til med mat, noen gir også medisiner ja, og kanskje litt sårstell.. Kommunikasjon med pasienten.. Hjelpeleieren har også noe sykdomslære, men ikke i den grad som sykepleieren..

En sykepleier legger inn veneflon, kateter, administrerer O2 behandling, sug, blander ut medsiner, setter opp drypp, har mye mer kontakt med lege, har ansvar i akutte situasjoner, for å måle blodtrykk, puls, blodsukker, blodprøvetaking, tar EKG. Observere pasientens tilstand og rapportere til lege..

Sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farten også..

Alt dette kan jo hjelpepleiere også gjøre. Eneste av det du nevner jeg ikke har sett/hørt hjelpepleiere gjøre er å ta EKG. På sykehus fungerer det sikkert slik, men ikke på sykehjem og i hjemmesykepleien. Det er mye mer krevende og utfordrende for enn hjelpepleier på sykehjem/hjemmesykepleie enn på sykehus pga større ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at noen har så dårlige erfaringer med helsearbeidere som her. Jeg ser at det syndes en del der jeg jobber og i praksis, på grunn av få folk på jobb og dårlig tid. Men kateterisering av menn er det alltid KUN sykepleiere som har gjort, på delegasjon fra lege. Hjelpepleiere har satt insulin, målt blodsukker og gitt medikamenter fra dosett, men da har de hatt kurs i dette.

Kateterisering av menn gjør jo også assistenter med opplæring rundt om i Norges land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kateterisering av menn gjør jo også assistenter med opplæring rundt om i Norges land.

Igjen er diskusjonen hjelpepl/sykepl igang.

Sykepl. hevder at hjelpepl. ikke har lov å gjøre diverse oppgaver. Oppgaver som hjelpepl. blir pålagt å gjøre i virklighetens verden.

For i virklighetens verden er det få sykepl. i feks. pleie og omsorg. I den grad de er der, er de ofte i administrasjonen.

De velger med andre ord bort å arbeide direkte med pasienten.

Derfor er det hjelpepl. og assistenter som må ta mye av oppgavene.

En ser stadig eksempel på at sykepl. i pleie og omsorg klarer å forhandle seg til å jobbe bare på dagtid. Slik at en har mange sykepl. på dag og ingen på kveld.

I helgene finnes det knapt sykepl. på vakt.

Jeg må få spørre sykepl: trenger ikke pasientene sykepleiekompetansen på kveld/ihelg?

Er pasientene mindre syke på helg kveld?

Dette er også helt vanlig i de psykiatriske sykehus. Helg og kveld er det smått

med sykepl. som vil jobbe.

Sykepleiere: stikk fingen i jorden, vær glad for de mange dyktige hjelpepl. som stiller opp for pas. på kveld og helg!

Som gidder å være reservearbeidskraft i store deler av helsevesenet!

Som på tross av en årelang profesjonskamp fra sykepl.holder koken!

Ikke tro at tre år på skole er det som skal til for å kunne "herse" med annet helsepersonell!

Hadde unge sykepl. fått vite hvordan Sykepleierforbundet har holdt på for å holde hjelpepl. nede, i mange tiår, hadde de blitt ganske sjokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kateterisering av menn gjør jo også assistenter med opplæring rundt om i Norges land.

Igjen er diskusjonen hjelpepl/sykepl igang.

Sykepl. hevder at hjelpepl. ikke har lov å gjøre diverse oppgaver. Oppgaver som hjelpepl. blir pålagt å gjøre i virklighetens verden.

For i virklighetens verden er det få sykepl. i feks. pleie og omsorg. I den grad de er der, er de ofte i administrasjonen.

De velger med andre ord bort å arbeide direkte med pasienten.

Derfor er det hjelpepl. og assistenter som må ta mye av oppgavene.

En ser stadig eksempel på at sykepl. i pleie og omsorg klarer å forhandle seg til å jobbe bare på dagtid. Slik at en har mange sykepl. på dag og ingen på kveld.

I helgene finnes det knapt sykepl. på vakt.

Jeg må få spørre sykepl: trenger ikke pasientene sykepleiekompetansen på kveld/ihelg?

Er pasientene mindre syke på helg kveld?

Dette er også helt vanlig i de psykiatriske sykehus. Helg og kveld er det smått

med sykepl. som vil jobbe.

Sykepleiere: stikk fingen i jorden, vær glad for de mange dyktige hjelpepl. som stiller opp for pas. på kveld og helg!

Som gidder å være reservearbeidskraft i store deler av helsevesenet!

Som på tross av en årelang profesjonskamp fra sykepl.holder koken!

Ikke tro at tre år på skole er det som skal til for å kunne "herse" med annet helsepersonell!

Hadde unge sykepl. fått vite hvordan Sykepleierforbundet har holdt på for å holde hjelpepl. nede, i mange tiår, hadde de blitt ganske sjokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*
Igjen er diskusjonen hjelpepl/sykepl igang.

Sykepl. hevder at hjelpepl. ikke har lov å gjøre diverse oppgaver. Oppgaver som hjelpepl. blir pålagt å gjøre i virklighetens verden.

Hvis jeg blir pålagt å gjøre en oppgave jeg ikke egentlig har lov å gjøre, så sier jeg fra, og lar være å gjøre oppgaven. Hvis en lege ber meg legge inn arteriekran bare jeg får opplæring, så sier jeg nei, fordi jeg ikke har rett kompetanse, og da er det farlig for pasienten. (Har veldig mange eksempler her, men jeg skal snart køye, så de får tas en annen gang.)

For i virklighetens verden er det få sykepl. i feks. pleie og omsorg. I den grad de er der, er de ofte i administrasjonen.

De velger med andre ord bort å arbeide direkte med pasienten.

Derfor er det hjelpepl. og assistenter som må ta mye av oppgavene.

Der jeg jobber er det hovedsaklig leger i administrasjonen, så ikke dra alle over en kam. Det handler ikke om å velge bort arbeidet med pasientene, det handler om hvilken stillingsinnstruks man har, og hva den innebærer. Hvis du er ansatt i en administrativ stilling kan du rett og slett ikke heller gå i stellet hver morgen, da må man søke en stilling som innebærer pasientkontakt. Det er ikke sykepleierne som bestemmer hvilke stillinger som lyses ut, eller hvilke stillingsinstrukser de ulike stillingen skal ha. Å "ta mye av oppgavene" kan innebære mye pasientkontakt, men det kan også innebære mange oppgaver du ikke ser eller er klar over fordi de ikke er så synlige. Likevel skal ingen ta oppgaver de ikke er kompetente til, bare fordi noen pålegger dem å gjøre det.

En ser stadig eksempel på at sykepl. i pleie og omsorg klarer å forhandle seg til å jobbe bare på dagtid. Slik at en har mange sykepl. på dag og ingen på kveld.

Aner jeg misunnelse her? Selvfølgelig vil de fleste slippe å jobbe turnus. Det er dritslitsomt i det lange løp, ukomfortabelt i forhold til familien og ugunstig for helsen. Selv liker jeg turnusarbeid, men jeg er veldig klar over at jeg er i mindretall. Hvis folk helst kun vil jobbe dag og klarer å forhandle seg til det, så ære være dem. Det er nok en gang et lederproblem, ikke et sykepleierproblem. Ledelsen kan og bør ikke tillate dette dersom det ikke er forsvarlig, men at folk kjemper sin egen sak, det kan jeg faktisk forstå. Er du misunnelig får du forsøke på det samme.

I helgene finnes det knapt sykepl. på vakt.

Jeg må få spørre sykepl: trenger ikke pasientene sykepleiekompetansen på kveld/ihelg?

Er pasientene mindre syke på helg kveld?

Se svaret mitt over. Ledelsen bestemmer hvor mange spl som skal være på jobb, har de bestemt at det ikke trenger å være noen, så er det deres ansvar. Jeg mener det bør være spl på hver vakt, fordi dette hadde spart utallige sykehusinnleggelser. Men slik jeg forstår det bruker en del sykehjem/ hj.spl sykehusene som avlastning i helgene, og da passer det jo dårlig om de risikerer å mått behandle mer selv.

Dette er også helt vanlig i de psykiatriske sykehus. Helg og kveld er det smått

med sykepl. som vil jobbe.

Deg om det. Da jeg jobbet på psyk var det alltid sykepleiere på vakt på hver avdeling, de var sammen med vernepleierne klart overlegne ufaglærte i antall.

Sykepleiere: stikk fingen i jorden, vær glad for de mange dyktige hjelpepl. som stiller opp for pas. på kveld og helg!

Som gidder å være reservearbeidskraft i store deler av helsevesenet!

Jeg har aldri sagt at jeg ikke er glad for hj.pl, men har hj.pl vett til å se at de trenger sykepleiere? Nei, det tror jeg ikke dere tenker så mye gjennom. Der jeg jobber er det ingen hjelpepleiere, og kan du tenke deg, avdelingen går rundt! De har ikke rett kometanse, for tenk, sykepleiere har faktisk høyere kometanse enn hj.spl, selv om det kan være svært hardt å svelge for enkelte. Deg selv inkludert ser det ut til. Er ikke så uunnværlige som dere tror, selv om mange gjør en god innsats i helsetjenesten.

Som på tross av en årelang profesjonskamp fra sykepl.holder koken!

Jeg har aldri vært med i sykepleiforbundet, og vil ikke assossieres med det de driver med. Jeg har aldri drevet profesjonskamp, men det kan jo være greit å innse at vi utdanner oss til forskjellige yrker, som innebærer mange ulike og mange like oppgaver, selv om de begge faller inn under helsebegrepet.

Ikke tro at tre år på skole er det som skal til for å kunne "herse" med annet helsepersonell!

Jeg herser ikke med noen, det har aldri noen av kollegene mine gjort heller. Dere herser minst like mye, med å si at man ikke trenger å være spl for å kunne utføre det ene og det andre, det er å undergrave vår utdannelse. Hvis du mener det er så forbanna mye mer glamorøst og lett arbeid å være spl, så foreslår jeg at du tar de tre årene på skolebenken, og ser hva det går i! Jeg hadde tre hj.pl på kullet mitt som sluttet fordi det var for krevende å være spl, de likte seg bedre som hj.pl. Kompetanseforskjellen kommer også til uttrykk gjennom at stadig flere sykehus reduserer hj.pl stillinge. Vet hj.pl syns dette er hårreisende, men det gjør mitt arbeid mye lettere om alle på jobb har lov å gjøre de samme tingene. Selv om hj.pl gjør en flott jobb mange steder, så hadde de på ingen måte gjort min hverdag lettere.

Hadde unge sykepl. fått vite hvordan Sykepleierforbundet har holdt på for å holde hjelpepl. nede, i mange tiår, hadde de blitt ganske sjokket.

Som nevnt så er vi mange som ikke holder med spl forbundet. Og jeg kan ikke fatte og begripe at unge sykepleiere skal få gjennomgå av gamle, innbarka hjelpiser for noe de aldri har støttet opp om, og saker de aldri har vært med på å jobbe for.

Personlig er jeg drittlei av at denne diskusjonen til stadighet kommer opp, og det som irriterer meg aller mest er når hjelpepleiere ikke kan klare å få inn i hodet sitt at det er to forskjellige utdanninger som fører frem til to ulike yrker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FEIL! Kateterisering av menn er en legeoppgave, fordi det kan ofte oppstå komplikasjoner ifht prostatakjertelen (indre blødning). Noen anestesisykepleiere eller sykepleiere med opplæring i dette kan sette kateter på menn. Ingen assistenter eller hjelpepleiere gjør dette.

Kampen mellom sykepleiere og hjelpepleiere er ingen profesjonskamp, fordi hjelpepleie er ingen profesjon, men et yrke og en fagutdanning. Kampen mellom sykepleiere og leger (jmf 1980-tallet), derimot, er en profesjonskamp.

Sykepleier = mer ansvar, høyere utdannelse, bedre forståelse i mednat-fag og sykepleie (såklart), kan gjøre mer avanserte tekniske og medisinse/sykepleiefaglige prosedyrer og har større fokus på diagnoser, patologi og det medisinske ved en pasient og er utdannet til å gjøre kliniske observasjoner i samarbeid med f eks lege. Sykepleier har også hovedansvar for pasienter ifht grunnleggende behov.

Hjelpepleier = historisk: sykepleiers assistent og gjør ofte oppgaver som stell og mating, skyllerom, enkle sykepleiefaglige oppgaver ved delegering (bt, blodsukker osv) har lite fokus på mednat-fag og patologi/diagnose og har lite ansvar i sykehus.

Eneste grunnen til at hjelpepleiere har mye ansvar i sykehjem er at det er sykepleiermangel.

Har jobbet som hjelpepleier i tre år, går nå på sykepleierstudiet. Anbefales :)

Sykepleiere og hjelpepleiere burde slutte å krangle. Begge har viktige jobber, men hjelpepleiere må nok lære seg å kjenne sine egne yrkesbegrensinger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er diskusjonen hjelpepl/sykepl igang.

Sykepl. hevder at hjelpepl. ikke har lov å gjøre diverse oppgaver. Oppgaver som hjelpepl. blir pålagt å gjøre i virklighetens verden.

For i virklighetens verden er det få sykepl. i feks. pleie og omsorg. I den grad de er der, er de ofte i administrasjonen.

De velger med andre ord bort å arbeide direkte med pasienten.

Derfor er det hjelpepl. og assistenter som må ta mye av oppgavene.

En ser stadig eksempel på at sykepl. i pleie og omsorg klarer å forhandle seg til å jobbe bare på dagtid. Slik at en har mange sykepl. på dag og ingen på kveld.

I helgene finnes det knapt sykepl. på vakt.

Jeg må få spørre sykepl: trenger ikke pasientene sykepleiekompetansen på kveld/ihelg?

Er pasientene mindre syke på helg kveld?

Dette er også helt vanlig i de psykiatriske sykehus. Helg og kveld er det smått

med sykepl. som vil jobbe.

Sykepleiere: stikk fingen i jorden, vær glad for de mange dyktige hjelpepl. som stiller opp for pas. på kveld og helg!

Som gidder å være reservearbeidskraft i store deler av helsevesenet!

Som på tross av en årelang profesjonskamp fra sykepl.holder koken!

Ikke tro at tre år på skole er det som skal til for å kunne "herse" med annet helsepersonell!

Hadde unge sykepl. fått vite hvordan Sykepleierforbundet har holdt på for å holde hjelpepl. nede, i mange tiår, hadde de blitt ganske sjokket.

Jeg har vært sykepleier i 19 år og kjenner absolutt ikke igjen den virkeligheten du påstår å beskrive her.

Jeg aner ikke hvor du jobber, men det høres ille ut dersom det er der du har fått slike holdninger !

Jeg jobber på sykehjem og der jobber vi alle som et team som er avhengige av hverandre, selv om vi utfører noen ulike oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

FEIL! Kateterisering av menn er en legeoppgave, fordi det kan ofte oppstå komplikasjoner ifht prostatakjertelen (indre blødning). Noen anestesisykepleiere eller sykepleiere med opplæring i dette kan sette kateter på menn. Ingen assistenter eller hjelpepleiere gjør dette.

Hm? Lamme menn kateriserer da seg selv de og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Lamme menn kateriserer da seg selv de og?

Ja,og diabetikere setter også insulin på seg selv etter opplæring.

Det er bare en stor juridisk forskjell på å katetrisere seg selv/sette insulin på seg selv o.l. og å gjøre det på andre i jobbesammenheng.

Derfor er det satt grenser for hvem som kan gjøre hva.

Her jeg bor har Fylkeslegen satt noen grenser. Da han bestemte at hjelpepleiere ikke fikk måle blodsukker på pasientene så var det faktisk sykepleierne som protesterte og fikk ham til å gi tillatelse likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...