Gå til innhold

Hva er forskjellen på sykepleir og hjelpepleier


Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_solskinn_*
Unødvendig innspill. Tror du sykepleiere er dumme? Hvorfor ser ikke folk seg for gode til å drive hets mot yrkesgrupper? Ærlig talt, vi redder faktisk liv!

Ja, dere hadde nok klart diagnostisering, utredning, og behandling og videre oppfølgning uten leger....ikke få meg til å le.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dere hadde nok klart diagnostisering, utredning, og behandling og videre oppfølgning uten leger....ikke få meg til å le.

Det var vel ikke poenget med det innlegget heller... Sykepleiere og leger jobber i TEAM, og ingen av yrkesgruppene klarer seg alene. Begge grupper har forskjellige oppgaver, og begge er avhengige av hverandre. Begge er viktige i alle sammenhegnger i en institusjon som sykehus eller sykehjem. Sykepleiere redder også liv, akkurat som at legene redder liv. Både i akutt livreddende behandling, eller ved planlagte operasjoner er både sykepleiere og leger involvert, og verken legene eller sykepleierne hadde fungert uten den andre.

Hvis de som skriver i denne tråden tror at sykepleiere flest ønsker seg inn på legenes domener, som behandling etc, så tar de feil. Sykepleiere jeg kjenner og som jeg jobber med, er meget fornøyd med sin rolle og har nok med det. De har ikke behov for å gjøre den mer eller mindre viktig enn det den faktisk er! Jeg er sykepleier, og jobber på sykehus. På min avdeling jobber leger, sykepleiere og noen få hjelpepleiere som team - et velfungerende et! Vi er alle klar over hva de andres oppgaver er, og vi setter pris på hva andre yrkesgrupper kan utføre som vi ikke kan/har tid til selv, og det er ingen profesjonskamp der. Det har jeg heller ikke opplevd andre steder jeg har jobbet. jeg tror ofte den profesjonskampen er sterkt overdrevet av de som IKKE jobber i helsevesenet og vet hverdan ting fungerer på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Sykepleiere har en utdannelse, hjelpepleiere har det vi kan kalle et cowboy-kurs.

Hvis man vil jobbe med medisin og mennesker er det best å gjøre det med skikkelig utdanning! Godt at trendene går i denne retningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro ned nedrakkinga av hverandre, da, folkens. Dere har hver deres utdannelse, og hver deres jobb. Som glir litt over i hverandres. Deal with it.

Jeg er sivilingeniør. Ekspert på mine greier. Men jeg har full respekt for de mennene i bedriften som jobber på service som vedlikeholder det jeg selger. Jeg har lært meg å skru ting fra hverandre og sette de sammen igjen, men det er mennene på service som kan gjøre den jobben. Akkurat som det er jeg som kan modellere det de vedlikeholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere har en utdannelse, hjelpepleiere har det vi kan kalle et cowboy-kurs.

Hvis man vil jobbe med medisin og mennesker er det best å gjøre det med skikkelig utdanning! Godt at trendene går i denne retningen!

Hjelpepleiere har da også utdannelse, men den er på videregående skole-nivå, mens sykepleiernes er på høgskolenivå og legenes på universitetsnivå. Et kurs er det typisk ufaglærte har. Hjelpepleierne lærer nok mye som ikke sykepleierne kan også, men det er mer rettet mot pleie enn mot det kliniske.

Er enig med Gjest og Wadjet. Det er ikke nødvendig med slik nedrakking, og vi er jo et team som har forskjellige ansvarsoppgaver.

Heldigvis er det ikke slik i det virkelige liv som her, jeg synes både hjelpepleiere, leger og sykepleiere jobber godt sammen :)

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere har en utdannelse, hjelpepleiere har det vi kan kalle et cowboy-kurs.

Hvis man vil jobbe med medisin og mennesker er det best å gjøre det med skikkelig utdanning! Godt at trendene går i denne retningen!

Prøv å si det neste gang du får en elektriker, rørlegger eller snekker på besøk for å utføre arbeid for deg. :ler:

Ellers er jeg enig med de to forrige. Hva er vitsen med denne nedrakkinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_Peter_*
Prøv å si det neste gang du får en elektriker, rørlegger eller snekker på besøk for å utføre arbeid for deg. :ler:

Ellers er jeg enig med de to forrige. Hva er vitsen med denne nedrakkinga?

Har vært i helsevesenet noen år. Ser at hjelpepl.stillingene fjernes over hele fjøla. Hjelpepl./helsefagarb får stadig mindre kompetanse. Får ikke "lov" å lære så mye som før. Hvem er tjent med det?

Sykepl. i sykehus klager til media over hvor mange oppgaver de har fått!!!

Sykepleieforbundet har selv sørget for denne utviklingen, de ville" ha monopol" på pleien. Når de har klart det, går sykepl. ut og klager!!!

Fy for noen utakknemlige medlemmer!!

De klager over at de må gjøre andre oppgaver enn sykepl.oppgaver!

Hvor lenge er det rimelig å tro at skattebetalerne vil betale sykepl. for å bære

mat, ta ut og inn av oppvaskemaskiner m.m.( trenger en høyskole for det?) Det er jo skattebetalerne som får regningen for et sykehusvesen som koster mye og gir lite i forhold til andre land.

Politikerne har i hvertfall begynt å sette foten ned.

La debatten om hjelpepl. sin rolle fortsette, det er samfunnet tjent med!!!

La profesjonskampen og de nedlatende holdninger en finner i dette fora fortsette . Hjelppl. er en av landets største yrkegruppe, hvilke holdninger de møter må bare komme frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykepleier

Stå på hjelpepleiere, vi trenger dere.

Hilsen sykepleier som ikke er medlem i Norsk Sykepleierforbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i helsevesenet noen år. Ser at hjelpepl.stillingene fjernes over hele fjøla. Hjelpepl./helsefagarb får stadig mindre kompetanse. Får ikke "lov" å lære så mye som før. Hvem er tjent med det?

Sykepl. i sykehus klager til media over hvor mange oppgaver de har fått!!!

Sykepleieforbundet har selv sørget for denne utviklingen, de ville" ha monopol" på pleien. Når de har klart det, går sykepl. ut og klager!!!

Fy for noen utakknemlige medlemmer!!

De klager over at de må gjøre andre oppgaver enn sykepl.oppgaver!

Hvor lenge er det rimelig å tro at skattebetalerne vil betale sykepl. for å bære

mat, ta ut og inn av oppvaskemaskiner m.m.( trenger en høyskole for det?) Det er jo skattebetalerne som får regningen for et sykehusvesen som koster mye og gir lite i forhold til andre land.

Politikerne har i hvertfall begynt å sette foten ned.

La debatten om hjelpepl. sin rolle fortsette, det er samfunnet tjent med!!!

La profesjonskampen og de nedlatende holdninger en finner i dette fora fortsette . Hjelppl. er en av landets største yrkegruppe, hvilke holdninger de møter må bare komme frem.

HELT ENIG ! Det går da virkelig ikke ann å tenke sånn som mange gjør. Mange her inne også.

Hva med når dere blir eldre å trenger hjelp til alt? Tror dere virkelig barna deres slutter i jobb for å stelle dere? Feil, dere trenger helsefagarbeidere/hjelpepleiere da.

Og i psykriatrien gjør de også en god jobb, OG REDDER LIV de også.

Dessuten er det mange hjelpepleiere som tar videreutdanning. Altså kan di ta en "påbyggning" fra hjelpepleien uten allmenfaglig påbyggning. Så de går da skole de også, selvom det ikke er på høyskole nivå.

Jeg vil bare legge til at helsefagarbeiere/hjelpepleiere lærer masse sykepleiere ikke lærer, som et er nødvendighet for i samfunnet. Pleie redder faktisk liv det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til at helsefagarbeiere/hjelpepleiere lærer masse sykepleiere ikke lærer, som et er nødvendighet for i samfunnet. Pleie redder faktisk liv det også :)

NÅ ble jeg skikkelig nysgjerrig! Hva da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpepleier er tradisjonelt en assistent til sykepleier, og gjør oppgaver som sykepleier ikke har tid til eller har blitt delegert bort fra. Sykepleiere har høyere utdannelse, på høgskolenivå, en mer krevende utdannelse, større forståelse for medisin og fysiologi/anatomi, større fokus på kliniske ferdigheter og observasjoner, og lærer i utdanningen flere sykepleieprosedyrer og medisinske prosedyrer som ikke hjelpepleier kan utføre (juridisk). Sykepleier kan også videreutdanne seg til f eks helsesøster (forebyggende helsearbeid) eller jordmor, eller jobbe som bedritssykepleier eller som veileder på psykiatriske sykehus. Som sykepleier kan du jobbe overalt i helsetjenesten - også på akuttmottak og i spesialiserte avdelinger. De fleste hjelpepleiere jobber på sykehjem, der de bedriver oppgaver som stell, mating, skylleromsarbeid og andre viktige oppgaver. Grunnen til å hjelpepleiere ikke får jobb på sykehus er at de ikke har kompetansen til å jobbe der - uansett hvor mye erfaring de har...

Vi sykepleiere trenger hjelpepleiere på sykehjem! Men kan hjelpepleiere også innse at de trenger oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpepleiere kan jobbe på sykehus jo. Har faktisk flere venninner som er hjelpepleierepå sykehus.

og selvsagt trenger vi hjelpepleiere dere sykepleiere, sånn er det, og ville ikke fungert uten en av partene. mener nå jeg.

vil si hjelpepleierene fungerer mer til stell og "omsorg" i den forstand og ta seg tid. sykepleierene har som regel en hel masse som skal gjøres å dermed ikke så god til til pas. å forstå meg rett, viktig arbeid, som jeg ser veldig opp til at sykepleierene gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Liv_*
NÅ ble jeg skikkelig nysgjerrig! Hva da? :)

Hjelpepleiere ved sykehjem utfører mange sykepleie oppgaver.

Sykehjemmene og hjemmesykepleien har mange dyktige hjelpepleiere med årelang erfaring. I tillegg til det har de fått opplæring og kurs for å utføre disse oppgavene.

Sykepleierne er generelt lite interessert i eldreomsorgen. Derfor er det få sykepleiere der i forhold til hjelpepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpepleiere ved sykehjem utfører mange sykepleie oppgaver.

Sykehjemmene og hjemmesykepleien har mange dyktige hjelpepleiere med årelang erfaring. I tillegg til det har de fått opplæring og kurs for å utføre disse oppgavene.

Sykepleierne er generelt lite interessert i eldreomsorgen. Derfor er det få sykepleiere der i forhold til hjelpepleiere.

Det vet jeg. Jeg er sykepleier og har jobbet mange år i eldreomsorgen :) - så alle sykepleiere er ikke uinteressert i elderomsorg. Dessuten vet jeg å sette pris på dyktige hjelpepleiere.

Det jeg lurte på var hva hjelpepleierne har lært som ikke sykepleierne lærer. Det er jo samme faget vi driver med der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg. Jeg er sykepleier og har jobbet mange år i eldreomsorgen :) - så alle sykepleiere er ikke uinteressert i elderomsorg. Dessuten vet jeg å sette pris på dyktige hjelpepleiere.

Det jeg lurte på var hva hjelpepleierne har lært som ikke sykepleierne lærer. Det er jo samme faget vi driver med der ute.

Gjest 15/1 skriver at helsefagarbeidere/hjelpepleiere lærer ting som er viktig for samfunnet. Og som sykepleiere ikke lærer.

Tror gjest tenker da særlig på den nye utdannelsen helsefagarb som erstatter hjelpepl.

I den nye utdannelsen har en mindre sykdomslære/pleie enn hjelpepleieutd.

Den nye utd. skal bli en slags "all-arounder", det vil vel si at en nå lærer mer om oppgaver som ikke er pasientnære?

Tidligere i dette fora ble det fortalt om dette.

Hjelpepleierne har gjennom historien blitt fratatt ansvar og oppgaver. Nå er de en sage blott. Og i den nye utdanning får de lære enda mindre.

Trist av mange grunner spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest 15/1 skriver at helsefagarbeidere/hjelpepleiere lærer ting som er viktig for samfunnet. Og som sykepleiere ikke lærer.

Tror gjest tenker da særlig på den nye utdannelsen helsefagarb som erstatter hjelpepl.

I den nye utdannelsen har en mindre sykdomslære/pleie enn hjelpepleieutd.

Den nye utd. skal bli en slags "all-arounder", det vil vel si at en nå lærer mer om oppgaver som ikke er pasientnære?

Tidligere i dette fora ble det fortalt om dette.

Hjelpepleierne har gjennom historien blitt fratatt ansvar og oppgaver. Nå er de en sage blott. Og i den nye utdanning får de lære enda mindre.

Trist av mange grunner spør du meg.

Er helsefagarbeidere de som skal være renholdsarbeidere i fremtiden?

Ingen spennende oppgaver?

Hvem vil ta utdannelse for DET da? ALDRI!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke hjelpepleier
Hjelpepleier er tradisjonelt en assistent til sykepleier, og gjør oppgaver som sykepleier ikke har tid til eller har blitt delegert bort fra. Sykepleiere har høyere utdannelse, på høgskolenivå, en mer krevende utdannelse, større forståelse for medisin og fysiologi/anatomi, større fokus på kliniske ferdigheter og observasjoner, og lærer i utdanningen flere sykepleieprosedyrer og medisinske prosedyrer som ikke hjelpepleier kan utføre (juridisk). Sykepleier kan også videreutdanne seg til f eks helsesøster (forebyggende helsearbeid) eller jordmor, eller jobbe som bedritssykepleier eller som veileder på psykiatriske sykehus. Som sykepleier kan du jobbe overalt i helsetjenesten - også på akuttmottak og i spesialiserte avdelinger. De fleste hjelpepleiere jobber på sykehjem, der de bedriver oppgaver som stell, mating, skylleromsarbeid og andre viktige oppgaver. Grunnen til å hjelpepleiere ikke får jobb på sykehus er at de ikke har kompetansen til å jobbe der - uansett hvor mye erfaring de har...Vi sykepleiere trenger hjelpepleiere på sykehjem! Men kan hjelpepleiere også innse at de trenger oss?

Nå som dere har fått hjelpepleierne fjernet fra sykehusene må dere nok belage dere på å ta skylleromsarbeidet og andre "nedlatende" oppgaver selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg også.. Sykepleierne rakker ned på hjelpepleierne og vil få de fjernet, samtidig som at de syter og klager over at de må gjøre masse drittjobb og at de jobber for mye..

Nei, mange sykepleiere lider nok av et mindreverdighetskompleks..

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Odny_*
Det tenkte jeg også.. Sykepleierne rakker ned på hjelpepleierne og vil få de fjernet, samtidig som at de syter og klager over at de må gjøre masse drittjobb og at de jobber for mye..

Nei, mange sykepleiere lider nok av et mindreverdighetskompleks..

Har en niese som har tenkt å begynne på helsefagardeider utdannelse til høsten. Er temmelig sjokkert over det jeg leser i dette fora!

Hun er nok ikke klar over at dette er en dårlig utdannelse med få muligheter.

Hun er nok heller ikke klar over de dårlige holdninger som møter denne gruppen.

Jeg skal ihvertfall gjøre mitt for at hun ikke blir helsefagarbeider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...