Gå til innhold

Uoffisiell julekalender


Bellatrix

Anbefalte innlegg

Vi pleier å ha vanlig gran som pyntes med kuler i rødt og gull, kjeder i gull og diverse annen pynt, lys. Ikke glitter og norske flagg.

Vi pynter juletreet på julaften like før middagen settes på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnneShirley
10. desember.

Hva slags juletre pleire du å ha? Når og hvordan pynter du det?

Vi pleier å ha furu fra egen skog. Pynten har variert litt.. Nye ting kjøpes inn og gamle ting går i stykker. Men det er stort sett lys og kuler. Noen "eplekuler" og engler. Og stjerne i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har de siste årene (hjemme hos foreldrene mine hatt edelgran), men i år blir det vanlig selvhogget gran :) Da skal jeg, samboeren og barna hans på skogtur og finne vårt tre :)

Pyntingen består som regel av lys, glitter og kuler. Får se hvordan det blir i år. Jeg har lyst til å gjøre det litt stilig, ikke bare slenge på noe i hytt og pine :P

Pynter som regel lille julaften, men i år blir det nok helgen før slik at barna får være med også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et hvit juletre i plast, og julekuler i svart, hvit og sølv. Det har allerede blitt satt opp og det henger også 3 små røde julenisser på det. :nissegutt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt juletre selv enda, men det som mamma og pappa har er pyntet med følgende: glitter, norske flagg, div. kuler, eplekuler, noen fæle greier broren min og jeg har laget da vi var små og selvfølgelig stjerne i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi pleier å ha vanlig grantre. For det er det som lukter mest og best av jul :) Også har vi tradisjon for å velge den desemberkvelden med dårligst vær til å handle juletre, enten er det sterk kuling og vi må klamre oss fast i granbar, eller så er det 25 minus eller øspøsregn. Vi har kjøpt juletre sammen 6 ganger, og alle har vært med elendig vær :fnise:

Det pyntes med hvite lys, spir i toppen og masse julekuler i gull, klart glass, og mange ulike rødtoner. Det er også noen andre glassornamenter på, de er stort sett klare eller lett gyldne i tonen. Både engler og andre ting.

Syns det blir veldig fint jeg, og veldig oss. Helt fritt for lange strimler med flagg, lenker og glitter som jeg alltid syns folk henger opp så usymmetrisk og skjevt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt juletre ett år, det var edelgran. Jeg liker best ekte juletre, ikke plast, men vi er bortreist hver eneste jul, så det var det året vi skille jobbe i romjula og derfor kom hjem tidligere vi hadde juletre. I år reiser vi bort 20. des, og kommer ikke tilbake før neste år, så det spørs om vi satser på et juletre da, det vil jo ha mistet alle nålene når vi kommer tilbake, tenker jeg...

Men pynt har vi. Glitter og kuler og lys. Lys med fargede pærer, røde, gule og grønne, for meg er det slik det skal være. Det er jeg oppvokst med. Det var umulig å oppdrive i butikkene, ikke ekstrapærer engang, i maaaaange år, helt til min bror gikk seg på dem et år, og kjøpte til både meg og seg selv, lenge før noen av oss kjøpte sitt første juletre. Og så klarte jeg å slumpe , noen flettede kurver også og flagg, men liker ikke flaggene. De er så stoooore. "Hjemme" har vi søte, små flagg, men noe slikt har jeg ikke sett noe sted, så vi har store... Stjerne i toppen. Har litt lyst på juletre, for det er jo kjekt da. Men spørs om vi må skaffe et i plast da, ellers er det litt vanskelig, med de bortreiste julene våre, år etter år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppet juletreet i fjor. Og tror ikke jeg skal ha noe tre i år heller. Bor alene og har litt liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og mannen har hatt plast juletre de siste årene, da barna har vært små og rivet og rusket i det...

I år blir det ikke noe tre, da vi reiser på juleferie hjem til mine foreldre og svigerforeldre (de bor på samme sted..) så vi er borte fra 19 des til 4 januar..

Blir vel grantre hos foreldrene mine, plast hos svigers. Barna skal pynte begge trærne på lille julaften med pynten som finnes hjemme hos de forskjellige besteforeldrene... :)

Vi pleier å ha en god blanding av sølv og blått i treet, med innslag av pynt barna lager i barnehagen. veldig fint egentlig. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og svarer selv :fnise:

De aller fineste gavene - og de som jeg husker aller best var julebroderiet barna mine laget i barnehagen. Det er noe av den aller fineste julepynten jeg fortsatt har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den julegaven jeg husker best må være rattkjelken jeg fikk som jente. Da vi skulle dra hjem på kvelden aket jeg og pappa ned den laaaaaaaaaaange bakken mens mamma kom etter med bilen. :ler: Jeg kan vel ha vært en 6-7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To episoder jeg kommer på...

Den gaven jeg husker best, er nok en CD jeg fkk av bestekompisen min når jeg var 16-17 år. En Spescial Edition-CD fra favorittbandet vårt, mer eller mindre umulig å få tak i, som jeg trodde han hadde kjøpt til seg selv. Var SÅ misunnelig. Så på julaften, etter alle pakkene var delt ut, kom mamma med en liten ekstragave til meg. Han hadde hatt meg i tankene på den hele tiden, og ordnet med mamma slik at jeg ikke visste om at jeg fikk noe fra ham en gang :)

Ellers ble jeg også så glad for en dukkevogn jeg fikk når jeg var liten at jeg løp rundt og klemte alle som vi feiret med - til og med den onkelen som jeg vanligvis syntes var utrolig skummel (han hadde så mye skjegg) :fnise: Og etterpå var jeg helt sjokkert over meg selv når det gikk opp for meg hvem jeg hadde klemt!

Endret av MellonCollie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gaven jeg husker best er vel den gule bamsen med blå sløyfe jeg fikk fra bestefar da jeg var 4. Den sitter i en stol i stua mi, og følger med på alt som skjer her. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min bror fikk hver vår blå telefon, sånn at vi kunne holde kontakten når jeg var på rommet mitt oppe og han på sitt nede :fnise: Vi ringte og ringte (var bare til å løfte av røret) og snakket og snakket. De var populær et par dager så kan jeg rett og slett ikke huske hvor de ble av :sjenert:

Ellers så har det alltid vært skattejakt når det har vært store pakker. Da har hele gjengen fulgt etter den heldige på jakt! :fnise: Det har jeg alltid synes vært gøy!! Gaver jeg da har fått: Ski, tv, food prosessor osv.

Det har ikke allitd vært presangene som har betydd så mye, men minnene!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser ut til at jeg er først i dag -- og foreslår følgende:

11. desember: Hvilken julegave er den du husker aller best?

Det har jo blitt noen ettersom jeg har opplevd 30 juler (jul i flertall? Hvordan skriver man det?). Jeg må i hvert fall fortelle en historie jeg har blitt fortalt. Søsteren min er født i jula, så jeg fikk altså en søster i julegave. Det var i hvert fall en nabo som spurte meg med en sånn "livet-er-fantastisk"-stemme: "Hva er det du har fått?" Og jeg svarte tilbake like lykkelig: "danseskøyter!". Om danseskøytene har vært den fineste gaven er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av gavene jeg husker best er fra den første julen med svigers. Mannens yngste bror var fortsatt i julenissealder så en eldre mann fra nabolaget kom selvfølgelig innom med en sekk til oss. Der var det smågaver fra nissen av typen sjokolade og sånt. Svigermor hadde fikset gaver til alle barna, inkludert meg :) Men i juleforvirringen så hadde hun nok glemt at hun allerede hadde fikset til meg, så det var to smågaver til hver av guttene og fire til meg. Og da julenissen (som kom rett fra sitt eget middagsbord og sikkert hadde tatt både en og to og tre akevitter) så at ei jente på 19 svarte ja da han lurte på om det fantes et snilt barn med mitt navn der, så skulle han ha klem og jeg skulle sitte på fanget... på alle fire pakkene :ler:

Selv svigerfar syntes det ble pinlig ganske fort :ler:

Men det at svigermor hadde tenkt sånn på å inkludere meg i familien var virkelig hjertevarmende da :nissegutt:

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Julegaven jeg husker best, er faktisk i flertall. Jeg var sammen med en veldig snill og oppmerksom type en gang, vi var sammen i nesten 2 år. Den første julen ga han meg hele 8 gaver....!! Det var ting jeg hadde sett i butikkene, og sagt jeg ønsket meg, ting jeg selv hadde helt glemt bort! Alt fra en merkelig topp jeg ble fascinert av, til ett pent smykke, og minnebrikker til mobiler og det ene med det andre. En av gavene var faktisk en topp, og første gangen vi så den toppen var 7 mnd før jul, så er imponert over alt han fikk med seg. Gavene i seg selv betydde mye for meg, for det var ting jeg ble glad for. Men det som betydde alt i verden var hans evne til å høre og se meg og faktisk få med seg hva jeg likte og ikke likte og alt det der.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker veldig godt at jeg fikk rosa skøyter til jul et år da jeg var 7(?) år. Hadde ønsket meg nye skøyter lenge, helt siden isen kom for de andre var så trange og vonde.. men så måtte jeg gå på skøyter allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...