Gå til innhold

Uoffisiell julekalender


Bellatrix

Anbefalte innlegg

Takk for oppgave. Jeg har øyekatarr og orker ikke så mye nett, i hvert fall ikke på kveld/natt/tidlig på morgenen for da har jeg øyesalve på øynene og slørete syn.

Har jo sagt at jeg kan delta med oppgaver vet du. Jeg var jo inne på tanken om dette tidelig vet du, bare utsatte det litt i påvente av å komme på om jeg orket komme på så mange oppgaver. Da tok du flott initiativ, så jeg deltar gjerne med noen oppgaver for å avlaste, selvsagt :)

Håper øynene dine blir bedre snart, men kalenderoppgaver blir det liekvel. (Kan bli vanskeligere de siste dagene før jul, siden du skrev du reiser bort 21. des, og jeg tror vi drar i de tider vi også, muligens allerede 20. siden mannen har fri fom 19. og jeg har jo permisjon. Men det ordner seg vel likevel, det er jo ikke verre enn at den første som en dag har lyst inn å svare og ser der ikke er noen oppgave, lager en :nisse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har stort spisebord, og der ligger det duk i rød nervøs fløyel i hele desember, og under er der julevoksduk som vi spiser ved eller baker på.

Men julaften dekker jeg med hvit/offwhite duk m/juletrykk på (uten farger). Har stor adventsstake ved enden av bordet med nye flotte røde lange lys i, og juleserviset blir tatt i bruk. Bruker også juleservietter og salt og pepperbøsse som er nissemann og nissekone. Ellers pynter jeg ikke bordet så mye. Det blir egentlig nok med lys og juleserviset.

:nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde julen hjemme hos meg i fjor, og dekket med hvit duk med rød festremse på midten. Hvite tallerkener og hvite servietter, lysestaker i sølv og glass.

Veldig enkelt, men det var fordi vi var mange rundt bordet, og det var ikke plass til mer pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feiret jul hjemme hos oss for første gang i fjor.

Jeg er ikke fan av duker, løpere osv., jeg vil heller vise frem det fine bordet vårt. Brukte Galakse dekketallerkner fra Hadeland glassverk, servise fra Royal Copenhagen (Grå Magnolia) og Maya-bestikk. Det er egentlig det samme som jeg bruker ellers når jeg pynter middagsbordet. For å gjøre det "julete" var det noen små, ulike telysholdere og engler.

Det som virkelig gir bordet julestemning er familien rundt bordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt meg å bruke serviset jeg arvet fra mormor sammen med renessansebestikket, enkel bordpynt (en plantegruppe av noe slag kanskje, eller små grener av trollhassel?), levende lys, og en enkel duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde julen hjemme hos meg i fjor, og dekket med hvit duk med rød festremse på midten. Hvite tallerkener og hvite servietter, lysestaker i sølv og glass.

Så godt so helt likt som vi hadde her i fjor! I år blir det juletallerkener i stedet og kanskje annen farge på serviettene, men ellers det samme - hvit damaskduk med rød løper på og krystallvaser fungerte veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, i dag legger jeg inn spørsmålet, og lurer på hvilke julekake du ikke kan klare deg uten i jula?

(Går det fremover, Bellatrix?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha sandkaker, etter Mormors oppskrift. De ligner ikke på noen andre sandkaker jeg har smakt, de er sprø, gyldne og med hakkede mandler i. Fulle av smør og godsaker :) Tror oppskriften står i hennes gamle Schønberg Erken kokebok, som forressten er en fantastisk kokebok. Kommer ikke mye nærmere den store kloke boken syns jeg i hvert fall.

Bare så synd at sandkakeformene mine ligger nedpakket i en av de mange kjøkkeneskene i år, får se om jeg ikke får tigget til meg noen ferdige kaker fra mamma eller mormor :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i dag legger jeg inn spørsmålet, og lurer på hvilke julekake du ikke kan klare deg uten i jula?

(Går det fremover, Bellatrix?)

Joda, dråpene og salvene virker, så om fem dager kan jeg se sent på kveld, på natten og tidlig på morgenen også. :)

Totenkringler er et must. Jeg vet ikke om disse småkringlene også har noe annet navn, men det må jeg ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julemenn! (Kjent som kakemenn en del andre steder i landet) Julemanna som vi kaller dem der jeg kommer fra, siden "menn" uttales manna der. Noe som et år medførte at noen journalister andre steder fra lurte på hva denne "mannaen" (som i "manna fra himmelen") var slags julekake.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julemenn! (Kjent som kakemenn en del andre steder i landet) Julemanna som vi kaller dem der jeg kommer fra, siden "menn" uttales manna der. Noe som et år medførte at noen journalister andre steder fra lurte på hva denne "mannaen" (som i "manna fra himmelen") var slags julekake.....

Svigermor sier julemannar hun. Synes det er et kjempesøtt navn på kakemennene jeg! :ler: Hennes julemannar er sprø og perfekte til kaffedypping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolakaker er den besteste beste, og den "klarer" jeg med ikke uten(;

I tillegg er det garantert at pepperkaker og krumkakaer kommer til å inntas også:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pepperkaker regnes vel ikke som julekaker, men det er det eneste jeg må ha i jula. Ellers er vel det eneste jeg liker sånne sjokolade-ris-kaker (hva det nå heter), kolakaker og mandelmakroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...