Gå til innhold

Uoffisiell julekalender


Bellatrix

Anbefalte innlegg

8. desember

Hva gir deg julestemning?

Håper det er greit jeg kommer med en liten oppgave, da ingen andre hadde gjort det enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julestemning for meg er først og fremst en følelse. Den kommer gjerne ikke før julemiddagen fordi jeg jobber som regel så mye i hele desember.

Men følelsen av å ha fri og hele familien er samlet til middag - det gir meg julestemning. Først da føler jeg at det er jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min julestemning kommer og går gjennom hele desember, ja, det hender tilogmed den dukker opp litt før også. Det dreier seg i det hele tatt om små øyeblikk. En sang, tv-programmer, filmer, et julepyntet butikkvindu. Etter jeg fikk barn oppleves julestemningen først og fremst gjennom dem: De skinnende øynene forrige mandag da julekalenderen var dukket opp på kjøkkenet, pepperkakebaking og en rørende tro på nissen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virkelige julestemningen, den kommer når jeg står opp julaften tusler opp/inn i stua og ser juletreet skinne med alle sine fargeriker lys og kuler og glitter...

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Å dra ut for å hugge juletre er en stor stemningsbygger. Lukten av røkelse i huset. Hvitt kaldt gnistrende vinterlandskap. Se at julegaten nede ved butikken er tent. Pakke inn gaver. Bygge pepperkakehus. Drikke gløgg. Osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Når jeg og fattern kaver i 1 meter snø i dypeste skogen på julemorningen fordi jeg var for lat til å hente treet dagen før, ja da vet jeg at det strax er jul! Så er det middagen, det ferdigpynta treet, familien samlet og alt det der, det er en herlig følelse av jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snø, lys i trær og vinduer, julemusikk, julefilmer, å gjøre noe sammen med ungdommen min, stemningen bare tror jeg.

:nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra ut sammen med mannen for å kjøpe juletre gir meg god stemning, og å bake pepperkaker og andre julekaker. Lage og skrive julekort, og ikke minst pakke inn julegaver. Gjør meg alltid flid med innpakkingen, viktig at den passer til mottakeren og den skal aller helst matche innholdet også :ler: Tror ikke det er så mange av de jeg gir gaver til som legger merke til sånt, men jeg gjør det stort sett for min egen del, det er rett og slett veldig koselig å sitte med sånt.

Ellers pleier lille julaften å være en rydde/vaske dag hos oss, da tas siste rest og huset skinner. Så finner vi fram julepynten og pynter både hus og tre. Og når alt er som det skal være, da er det gløgg, smak på julekakene og årets julehefter i sofaen. Da er det jul for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det er mørkt ute og julestjernen i vinduet + en haug med telys er det eneste som lyser opp i stua om kvelden. Det gir julestemning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer i julestemning når jeg er i byen og ser barn med strålende øyne som beundrer juledekorasjonene i butikkvinduene.

Ellers er det lukter. Lukten av ribbe, av mandariner og av kongerøkelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleforberedelsene får meg i julestemning! Finne frem julepynt, lage julekaker, kjøpe gaver, skrive julekort, høre julemusikk... Alle småtingene som gjøres for å forberede julehøytiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse som gir meg julestemning! Først er det i midten av november når jeg begynner å glede meg til jul, og jeg får en sånn deilig følelse. Så er det når jeg tar julevasken her hjemme med alt som kommer med og høy julemusikk for første gang det året! Ikke minst når det blir baking osv. Når jeg kjøper julegaver og bare dagdrømmer!

Tre nøtter til askepott er en klassiker som gir meg ufattelig med julestemning! Pynting av juletreet elsker jeg! Fantastisk. Det er så mye jeg elsker med julen og som gir meg MASSE julestemning, at jeg kan rett og slett ikke komme på noe eksakt.

Er skikkelig svak for julen jeg! Men det er ikke så rart, for siden jeg er født 21. desember, så er jeg nok et ekte julebarn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens spørsmål - 9. desember:

Går du i kirke på julaften?

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til. Det er ikke noe fast tradisjon. Jeg skal feire jul hos foreldrene mine i år, og da kommer jeg nok til å gå i kirka sammen med mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, vi går alltid i barnegudstjenesten. Jeg synes det er kjekt og for meg ville ikke julaften bli helt den samme uten.

Liker å sitte i kirken, se alle de forventningsfulle barna, treffe familie som vi ikke nødvendigvis skal feire resten av dagen sammen med, og samtidig en litt stille stund hvor jeg kan tenke på julens budskap. Det har fort for å bli glemt frem mot jul med alle forberedelser og slikt. Kjekt med julesangene også (hver år ler og okker vi oss over at vi synger samtlige 11 (!) vers av Et barn er født i Betlehem. Men, julen er nå en gang fylt med tradisjoner så jeg hadde gjerne følt meg litt snytt hvis de et år kuttet ned til halvparten - eller kanskje byttet ut hele sangen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går ikke i kirken på julaften.

Jeg spør hvert år om vi skal gå, men det er ingen som har lyst, og jeg vil ikke gå alene :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med Mormor i kirka på julaften når jeg var liten, tror det var ca annet hvert år, altså de årene mamma lagde julemiddag :) Syns det var veldig koselig da, å sitte trangt i full kirke inntil den myke pelskåpa hennes... likte også godt all musikken. Men så ble ejg stor nok til å forstå hva kirken handlet om, og da ble det helt uaktuellt for min del å delta på sånne ting. Jeg går i brylluper, dåp og konfirmasjoner om jeg er invitert. Men aldri ellers.

Men hyggelige barndomsminner er det absolutt.

Det hender fortsatt at vi drar på kirkegården da, hvis vi er i nærheten der på julaften. Da tenner vi lys og minnes de som ikke er med lengre. Hvis vi er heldige har vi times det sånn at vi alikevel treffer gamle kjente som skal til eller fra gudsttjenese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...