Gå til innhold

Uoffisiell julekalender


Bellatrix

Anbefalte innlegg

Nei det gjør jeg ikke. Det har vi aldri hatt tradisjon med. Men en del juler har vi gått på kirkegården og tent lys - det er hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Vi gjorde det da jeg var liten, men etterhvert ble tidsskjema for stramt og noe måtte vike. Hadde gudstjeneste på tv istedenfor. Mannen min har heller ingen tradisjon for å gå i kirka på julaften så det har ikke blitt noe av. Vi har snakket om det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke som tradisjon å gå i kirken da jeg var liten, men det hendte av og til. De siste årene har jeg vært med mannen, siden det er tradisjon for han (og fordi jeg synes det er fint å høre på musikken i nidarosdomen), men jeg kommer til å slutte med det når vi får barn (jeg vil at de skal ha et valg om de vil være med eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri hatt tradisjon om. Det hadde vært koselig tror jeg, men det var aldri i vår julefeiring som barn. (Vi brukte formiddagen på å reise til mormor og morfar og til farmor og farfar, og vips, så var det middagstid. Hos besteforeldrene våre traff vi stort sett alle de andre slektningene våre som gjorde det samme, så utvekslet vi julegaver og julekort)

Nå feirer jeg annethvert år hos svigers, men de har heller ikke sånn tradisjon, så nei, jeg har faktsik aldri vært i kriken på julaften. Men, det hadde vært koselig, om vi noen gang skal feire jul HER tror jeg at jeg kommer til å høre om noen vil være med. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er i kirken hvert år, det er fast tradisjon hos oss. Jeg kan faktisk ikke komme på et eneste år sida jeg var liten som jeg ikke har vært i kirken. Jeg sang i kor i mange år, og da sang koret på gudstjenesten hvert år, vi gikk i lysprosesjon opp midtgangen mens vi sang "det lyser i stille grender". Det var julestemning, det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WildRider

Nei, vi rekker det som oftest ikke fordi det alltid er noe vi har glemt som må ordnes fort og gale.. Men mange ganger rekker vi, og det er kos. Spesielt da jeg og søsteren var små så dro vi i kirken hvert år, da utvekslet vi gaver vennene våre i kirken også :) ah, gode minner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vanligvis pleier vi ikke å gå i kirken. Noen år har vi feiret hos katolske slektninger i et annet land, da har vi pleid å være med dem. En gang var det gudstjeneste om ettermiddagen vi besøkte, en annen gang var det midnattsmesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi pleier ikke det, da verken jeg eller min mann er kristne..

Men i år har min datter på 4 spurt om vi kan gå i kirka på julaften, så da får vi vel gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig. Tenkte å ta farmoren min dit i år hvis jeg består oppkjøringen. Tror nok ikke resten av familien blir med, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. Vet jeg har vært i kirken en eller to ganger når jeg var liten.

Hadde sikkert vært koselig, men jeg må nesten ha med meg det som går av filmer osv. på tv.

I år får jeg ikke sett noe særlig av det norske da, siden jeg bor i Sverige :sukk:

Sorry avsporing :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke gå i kirken på julaften. Jeg går regelmessig til Gudtjenester gjennom hele året, og har julebudskapet med meg i hjertet også på julaften. Men den dagen er jeg først og fremst tante, og siden jeg er den eneste kristne i familien, så blir kirkebesøk nedprioritert...

Men hadde jeg vært i byen julaften, så hadde jeg tatt en tur på midnattsmessen i Nidarosdomen. Har vært der et par ganger, og det frister til gjentakelse. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg pleier ikke å være med i gudstjeneste i kirken på julaften.

Men feirer jeg jul hjemme tenner jeg alltid lys på kirkegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er stort sett alltid i julaften på kirken. Synes det er fint å få høre julebudskapet på den måten, og det gir meg en fin ro. Er ganske vanlig i området jeg kommer fra, å dra til kirken på julaften, så treffer stort sett mye kjentfolk også. Veldig fin stemning!

I år skal jeg til svigers for å feire, de går ikke i kirken - bruker å spise rundt den tiden. Så da spørs det vel om jeg får gått i kirken også. Kan jo høre med svigermor om hun ønsker å være med, men har mine tvil siden hun nok er kokken for dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har plastjuletre. Vanligvis pyntes det på lillejuleaften, men i år blir det nok den 20. ettersom vi reiser bort den 21. Det pyntes med lys, glitter, engler, hjerter, kuler og norske flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha gran, enten vanlig eller edelgran.

Jeg pynter med kuler i rødt og sølv, englehår og lys. I tillegg har jeg noen småting som må med. Jeg bruker ikke kurver, kremmerhus, flagg eller glitter på treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gran (gjerne edelgran) - pyntet i blått og sølv - og med masse lys (og masse pakker under på julaften) - veldig stilig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vanlig gran som regel, og det pyntes lille julaften (eller dagen før dersom det passer bedre - vi er ofte borte på kvelden lille julaften).

Pyntes med lys, glitter, norske flagg, kuler, engler, glassklokker og hjerter.. mye av det som vi har samlet opp gjennom tiden, og som har sentimental verdi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...