Gå til innhold

Et hjem fylt av kjærlighet


Kara W

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Feirer ikke farsdag, jeg. Ikke morsdag heller. :)

Det gjør ikke jeg heller, men det gjør foreldrene mine :fnise: Det hender jeg drar hjem med en kake hvis det passer seg sånn, men gidder aldri å kjøpe gave-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenrapport - 5 helger til jul

Denne helgen har jeg laget to sorter kaker og julepølser.

Først lagde jeg mandeltopper. De ble så misslykket at jeg endte opp med å kaste alle sammen :( De er laget med eggehviter, og jeg tror ikke jeg skjønner kaker av eggehviter. de blir alltid skikkelig misslykket. Men de er så innmari gode når de blir ordentlige. Burde vell spørre tanten min hvordan hun får det til, for jeg har fått oppskriften av henne. Et tips er å ha i potetmel. Skal prøve det neste gang, hvis det blir en neste gang. Teller dette som en av de 7, selv om jeg ikke kan sette dem på kakebordet? Jeg har jo bakt dem...

Det neste jeg lagde var smør-kaker med rom. Selv er jeg ikke så veldig glad i dem, men mannen og mamma er veldig glad i dem, så jeg baker dem hver jul. Jeg lager dem alltid sammen med mandeltoppene, for den ene oppskriften krever 5 eggeplommer, mens den andre krever 5 eggehviter. Disse ble faktisk veldig bra i år. Stekte på litt lavere tempearatur enn vanlig, for de pleide alltid å bli svidd.

Til slutt ble det julepølser. Dette var veldig spennende, for vi hadde aldri laget pølser før. Jeg begynte med et par kotteletter med mye fett på, som jeg malte i kjøttkvernen. Bena gav jeg til hunden. Så blandet jeg det med kjøttdeig, poteter og krydder. Satte alt sammen i pølsetuten og begynte å fyllte skinn. Stekte og spiste med potetmos :sikle:

Erfaring vi gjorde oss:

* Pølseskinnet bør ligge i vann en stund før man bruker det

* Skinnet er mye lettere å håndtere under vann. Ha tuten under vann mens man trer skinnet på. Hell vann gjennom tuten fra tid til annen.

* Det går ca 1 meter skinn på tuten

* Man bør være to personer, en som dytter i fyllet, og en som tar imot og avslutter pølsene.

* Det er vanskelig å avslutte pølsene. Man må vri hardt mellom dem, evt binde av med en snor. Eller så lager man en stoooor pølse som man skjærer opp før servering.

* Man må lage hull på skinnet før man steker pølsene.

* Man kan ha mye mer poteter og krydder i pølsene.

* Hjemmelagede pølser er godt! Og de smaker faktisk kjøtt :sikle:

Vi vurderer å først koke pølsene, og så steke dem neste gang.

Det var denne ukens juleforberedelser på kjøkkenet. Følg med for den smakfulle fortsettelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kara W. :hallo:

Først; gratulerer med ny jobb og eget kontor. Det er en spesiell følelse å ha et kontor som bare er ens eget, og som man kan dandere med blomster og bilder av familien. ;)

Pølselagingen din hørtes gøy ut! Dette skal jeg garantert prøve. Tror det blir helgen om to uker, for nå til helgen skal vi bort. Hva slags krydder brukte du? Jeg skal i alle fall prøve den mye brukte kombinasjonen her hjemme; fersk ingefær, hvitløk og chili. Jeg ELSKER chilipølser, også er det så godt i hjemmelaget lapskaus. :)

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år har jeg masse fine ideer til julegaver, men alt sammen er så utrolig dyyyyrt! Tenkte jeg skulle spørre foreldrene mine om de vil være med og spleise, men de er ferdig med juleshoppingen sin allerede (de har reist veldig mye det siste halvåret). Så nå må jeg finne på andre ting, ting de kanskje ikke ønsker seg like mye, men som vi har råd til :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det helg og jeg vil tilbake på jobb :fnise:

Jeg ble endelig ferdig med den store bunken med fakturaer jeg ble utdelt, og kan endelig ta fatt på den morsomme jobben med å få regnskapet til å stemme. Måtte rive meg selv bort fra PC'en idag kl 16, og da hadde jeg sittet 15 minutter over.

Jeg har også begynt å sende ut raporter til kundene. Idag fikk jeg en i retur med beskjed om at det var feil i den. Da jeg så etter så jeg at det var samme feilen i flere av regnskapene. Det var ikke direkte min feil, men noe i de nye rutinene som hadde sviktet, og jeg var ikke flink nok til å oppdage det med en gang. Desverre var ikke daglig leder tilstede idag, så jeg måtte bare beklage og si at det ble ordnet på mandag. Tror heldigvis at det gikk bra. Er kjempe fornøyd med jobben min!

Da jeg kom hjem hadde jeg masse energi, så jeg satte like gjerne igang med å vaske etter at jeg hadde lagt lillegutt. Nå sitter jeg her og nyter den siste koppen med sjokolade te, og har planer om å sette på en episode Doctor Who.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenrapport - 4 helger igjen til jul

Mamma kom over på lørdag og vi lagde deig til pepperkaker og kanelstjerner. Begge deigene må stå i kjøleskapet over natten. Etter at mamma dro lagde jeg havreflarn og honingkake også. :nam: Idag bakte jeg ut kanelstjernene, men gadd ikke å ta pepperkakene.

Havreflarn har jeg alltid trodd at var kjempe vanskelig å lage, så ble overrasket over hvor lett det var! Det skal helt klart lages igjen.

Kanelstjernene var mye jobb og søl, så det kommer jeg ikke til å gidde å lage igjen. Det får mamma ta seg av fra nå av.

Planen var også å lage chili, men det har vi ikke orket. Jeg får begynne på den imorgen, og så får vi se om vi tar den til middag på mandag eller tirsdag. Jeg har også funnet en oppskrift på ostedip med jaliopenos som jeg skal lage til.

4 av 7 sorter ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen fikk mange pappapoeng igår. Han skulle til moren sin for å vanne planter og ta inn post. Jeg sendte med en handleliste og sa ifra at vi ikke hadde nok grøt til lillegutt. På veien møter han på en god venn som skal flytte til utlandet, og de bestemmer seg for å dra ut og spise. Men han husker på grøten. De stopper innom en butikk, og så drar han med seg handleposen ut på byen. I tillegg tok han lillegutt på natten, for det var jo hans tur. Tror han trives med å være pappa, jeg :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er til å bake før jul da! Jeg har ikke begynt å tenke tanken en gang jeg. Men må si jeg blir litt inspirert. ;)

Det er gøy å høre at du trives så godt på jobben, da gleder jeg meg ekstra mye til å studere økonomi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil gjerne ha oppskrift på ostedip med jalapenos :Nikke:

Du får vente til jeg har laget den. Blir den bra så legger jeg ut oppskriften. Vil ikke risikere at det er en skikkelig dårlig oppskrift, og så blir du sur på meg for å ødelegge middagen din :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er til å bake før jul da! Jeg har ikke begynt å tenke tanken en gang jeg. Men må si jeg blir litt inspirert. ;)

Takk :) FlyLady sender ut oppgaver man skal gjøre hver dag frem til jul, så man skal slippe stresset. Hadde nok ikke tenkt på å begynne så tidelig om jeg ikke fikk daglige påminnelser om at det snart er jul og at det er mye som skal gjøres.

Det er gøy å høre at du trives så godt på jobben, da gleder jeg meg ekstra mye til å studere økonomi!

Jeg trives kjempe godt! Økonomi er skikkelig spennende. Jeg klarer jo fortsatt ikke helt å bestemme meg for hva jeg vil drive med innenfor økonomi, da. Tror rådgivning kan være morsomt. Er ganske sikker på at jeg vil holde på med mindre selskaper, da.

Hva er det du har tenkt til å gjøre innenfor økonomi? Fortsette i hotell-bransjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får vente til jeg har laget den. Blir den bra så legger jeg ut oppskriften. Vil ikke risikere at det er en skikkelig dårlig oppskrift, og så blir du sur på meg for å ødelegge middagen din :gjeiper:

Ikke kan jeg bare bli sur, jeg kan også saksøke deg :lur:

Håper den blir bra da, for det hørtes riktig så godt ut iallefall :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først lagde jeg mandeltopper. De ble så misslykket at jeg endte opp med å kaste alle sammen :( De er laget med eggehviter, og jeg tror ikke jeg skjønner kaker av eggehviter. de blir alltid skikkelig misslykket. Men de er så innmari gode når de blir ordentlige. Burde vell spørre tanten min hvordan hun får det til, for jeg har fått oppskriften av henne. Et tips er å ha i potetmel. Skal prøve det neste gang, hvis det blir en neste gang. Teller dette som en av de 7, selv om jeg ikke kan sette dem på kakebordet? Jeg har jo bakt dem...

Nemlig! De teller! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er flylady?

FlyLady er et system som lar oss som ikke har et husmorgen å alikevell ha et ryddig og organisert hjem. Det går mest ut på å skape gode rutiner, og å gjøre litt hver dag, heller enn skippertak. I tillegg til en webside med masse bra info sender hun ut daglige påminnelser om ting man skal gjøre.

Hver dag frem til jul sender hun ut en oppgave som man skal gjøre, og hvis man følger dette, så blir julen helt stressfri. Etter jul sender hun ut oppgaver som gjør at man faktisk får ryddet bort all julepynten til en anstendig tid. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med systemet, og det er mannen min og :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...