Gå til innhold

Et hjem fylt av kjærlighet


Kara W

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg på en dagbok jeg også. Før skrev jeg dagbok når jeg var lei meg, frustrert eller bare hadde mye tanker som jeg ikke klarte å få orden på. Det er tre år siden sist jeg skrev i dagboken min. Livet har bare blitt bedre.

Nå en uke før 26-års dagen min sitter jeg med følgende:

* Jeg har vært gift i et år med verdens hærligste mann

* Vi har kjøpt drømmehuset vårt

* Jeg har en jobb jeg trives skikkelig godt med og har lyst til å utvikle meg videre i

* Vi har en søt og velloppdragen hund

* Jeg har endelig tatt lappen og vi har kjøpt fin bil

* Jeg har gjenopptatt kontakten med mange gamle venner og føler meg ikke lenger ensom

* Vi har fått verdens nydligste sønn!

Både jeg og mannen er enig i at livet ikke blir bedre enn dette. Så denne dagboken skal handle om hvor herlig livet kan være, selv om det sikkert blir triste dager og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden mye av denne herligheten begynte med at lillegutt ble født, tenkte jeg å starte dagboken med å fortelle om fødselen.

Jeg våknet kl 3:30 av intense smerter helt neders i ryggen. Min første tanke var at nå hadde bekkenet låst seg skikkelig, og jeg måtte ringe kiropraktor når det ble morgen. Litt etter skjønte jeg at det nok ikke var bekkenet, og min neste tanke var at hvis dette var hvordan riene startet så ville jeg ha smertestillende med en gang og glemme alt som het naturlig fødsel!

Da jeg sto opp forsvant smertene i ryggen, og jeg kjente smerter i magen som kom og gikk. Jeg prøvde å legge meg ned for å få litt mer søvn, men med en gang jeg lå nede kom smertene i ryggen igjen. Så jeg ble gående rundt i leliligheten frem til mannen våknet kl 6. Det var ti miuntter mellom riene helt fra jeg sto opp. Ringte sykehuset og de ba meg vente til det var fem minutter mellom før jeg kom inn. Ventet noen timer til, men så orket jeg ikke mer.

Da jeg kom til sykehuset roet både jeg og riene seg. Det var fortsatt vondt å ligge, men det var en god stol på fødestuen som jeg klarte å ligge og slappe av i og døste litt også. Jeg hadde to forskjellige typer rier. Noen kjente jeg nederst i magen. De var regelmessige og var ikke vondere enn at jeg klarte å puste meg igjennom dem. De andre satt nederst i ryggen og var skikkelig vonde. De kom og gikk helt uregelmessig. Det kunne komme mange rier på rad, og så ingenting på en god stund.

Når jeg hadde 5 cm åpning så tok jordmor vannet, og like etterpå begynte det å skje ting. Da kom riene i ryggen nesten konstant og jeg begynte å kjenne trykketrang. Nå begynte jeg også med lystgassen, og like etterpå mistet jeg all sans for tid og rom. Det meste av det jeg husker etter det var smerte og hender. Det som ble sagt direkte til meg fikk jeg med meg, men det pleierene sa seg imellom og alle som kom og gikk var helt borte. Jeg ble lagt opp på sengen, først på magen, og siden på ryggen. Åpningsarbeidet stoppet opp på 9 cm, og det føltes ut som en evighet før jeg fikk lov til å presse. Men til slutt fikk jeg presse! Jeg var helt utslitt, men det føltes som om hele kroppen ville presse, og da ble jeg liksom bare med på det.

Kl 16:13 var veslegutt endelig ute. Jeg kjente først sparkene hans mot lårene mine, og like etterpå hørte jeg det første skriket. Jeg fikk ham opp på magen og han roet seg etter hvert. Jeg var helt utslitt og ville ikke annet enn å sove. Men neida, for nå skulle morkaken ut. Det tok tid, og begynte å blø kraftig. Når de hadde fått roet blødningen måtte de sy. I litt over en time etter at han var ute holdt de på, og hele tiden ønsket jeg at alle bare skulle gå sin vei så jeg fikk sovet.

Tilslutt fikk vi da kommet oss opp på familierom, hvor jeg kunne sove. Mannen min var en sann helt og tok seg av alt bortsett fra amming mens vi var på sykehuset. Sakte men sikkert fikk jeg igjen kreftene mine og kunne begynne å nyte dette lille vidunderet som var kommet for å bo i hjemmet og hjertene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagbok.

Fantastisk å lese om fødselen din! Fikk tårer i øyene :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en koselig ettermiddag. Moro å se hvor stor lillegutt har blitt på de to ukene som er gått siden jeg så dere sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hilsner og gratulasjoner :)

Igår ble en fin dag. Først var jeg oppe på Rikshospitalet for å melde meg som morsmelkdonor. Har pumpet meg et par ganger når jeg har hatt melkespreng, så blir godt å vite at melken skal gå til noe bra. Synes det fortsatt er litt tidelig å begynne med flaske til lillegutt. Håper jeg klarer å pumpe ut en del! Damen jeg pratet med var veldig hyggelig, og det er null press rundt dette å bli donor. Det er ikke noe minstekrav til hvor mye man må levere, og virker det ikke så er det bare å si ifra.

Etterpå dro jeg innom den forrige jobben min og viste frem lillegutt. Det var en del som var på ferie, men det var koselig å møte på de som var der. Avdelingen var fortsatt rotete og hektisk, så er glad jeg sluttet (i februar).

Så dro jeg for å møte Nótt. Vi skulle egentlig gå på kafe, men de to stedene jeg hadde tenkt å gå var stenkt, så da satte vi oss i en park og skravlet i et par timer. Det var kjempe koselig! Etterpå kjørte jeg henne hjem og fikk noen planter i retur. Jeg har ikke klart å drepe dem enda ;)

Men det ble en litt slitsom dag. Jeg må nok fortsette å holde meg til regelen om å bare gjøre noe annen hver dag, slik at jeg får slappet av også. Æsj, har mye mer lyst til å løpe rundt og være sosial!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Bildene av knøttet ditt ligger fortsatt på kameraet mitt. ;)

Må treffes igjen snart! Kanskje vi kan få til å faktisk grille? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en koselig dagbok! Gratulerer med gutten - veldig rørende å lese fødselshistorien din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har lillegutt vært gretten i nesten hele dag. Han var ganske fornøyd i morges, men har siden grått mye :( Jeg tror jeg skal prøve å lage noen faste rutiner, så blir dagene våre litt mer forutsigbare, og dermed lettere å håndtere. Det skal ihvertfall bli fast kvelds rutine. Som regel får han mat kl 23, og så våkner han i 4-5 tiden. Men noen ganger sovner han og siste kveldsmåltid blir da ca kl 21. Da våkner han kl 1 og igjen i 4-5 tiden. De nettene er vi gjerne litt trøtte og grinete begge to. Så fra nå av skal han vekkes før jeg legger meg.

Og så håper jeg at mating og soving på dagtid faller inn i en egen rytme etterhvert. Idag vil han kun sove i bæresjalet. Jeg har lagt ham i sengen to ganger, og begge gangene våknet han etter en halvtime. Jeg tror dette sjalet er det beste kjøpet jeg noen gang har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for i går ja - det var veldig hyggelig. Så bra at du ikke har tatt livet av plantene ennå. ;)

Bæresjalet virker som en veldig god investering ja. Håper jeg får muligheten til å erfare det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen!

:duskedame: :blåse: :blåse: :blåse: :banantroll: :sol::is::skaal::smilyblomst:

Endret av lunacia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk. Har hatt en fin og avslappende dag. Mannen har bakt Chocolate Chip Cookies, og nå skal han lage middsag til meg. Vi har gått lang tur sammen, og ellers har vi slappet av og lest.

Lillegutt har jo også bursdag idag. Han har rukket å bli en hel måned gammel Og i anledning dagen fikk han fødselsattest i posten. Så nå er han ekte norsk statsborger. Da kan jeg gå og skaffe svensk statsborgerskap til ham også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Har hatt en fin og avslappende dag. Mannen har bakt Chocolate Chip Cookies, og nå skal han lage middsag til meg. Vi har gått lang tur sammen, og ellers har vi slappet av og lest.

Høres veldig bra ut. :) Jeg skal skrive om min kveld i dagboka mi etterhvert. :)

Lillegutt har jo også bursdag idag. Han har rukket å bli en hel måned gammel Og i anledning dagen fikk han fødselsattest i posten. Så nå er han ekte norsk statsborger. Da kan jeg gå og skaffe svensk statsborgerskap til ham også.

Babyer følger da automatisk mors statsborgerskap i Norge? De gjorde i hvert fall det da jeg jobbet med pass for ca 8 år siden. ;) Husker ikke helt hvordan det er for gifte, da mente jeg man fikk begge foreldres skulle mor og far ha forskjellige... Står det statsborgerskap på fødselsattesten, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Babyer følger da automatisk mors statsborgerskap i Norge? De gjorde i hvert fall det da jeg jobbet med pass for ca 8 år siden. ;) Husker ikke helt hvordan det er for gifte, da mente jeg man fikk begge foreldres skulle mor og far ha forskjellige... Står det statsborgerskap på fødselsattesten, altså?

Oj! *løpe og sjekke*

Nei, der står det ingen ting om statsborgerskap. Jeg får kontakte folkeregisteret imorgen og forhøre meg. Jeg fikk ellers beskjed fra svenske ambassaden om at jeg måtte komme innom med fødselsattesten for å få registrert ham. Kanskje han er statsløs akkurat nå?

Men først burde jeg kanskje registrere at jeg har giftet meg, endret navn og flyttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! *løpe og sjekke*

Oppdatert nuh! :)

Nei, der står det ingen ting om statsborgerskap. Jeg får kontakte folkeregisteret imorgen og forhøre meg. Jeg fikk ellers beskjed fra svenske ambassaden om at jeg måtte komme innom med fødselsattesten for å få registrert ham. Kanskje han er statsløs akkurat nå?

Statsløs er han definitivt ikke. Om ikke annet er han... Uhm... Svenskamerikansk? Siden han automatisk følger deg... Og Folkeregisteret har full kontroll på ditt statsborgerskap. ;)

Men først burde jeg kanskje registrere at jeg har giftet meg, endret navn og flyttet...

Har du ikke gitt beskjed om at du er gift enda? Du er passe treig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsløs er han definitivt ikke. Om ikke annet er han... Uhm... Svenskamerikansk? Siden han automatisk følger deg... Og Folkeregisteret har full kontroll på ditt statsborgerskap. ;)

Man kan kun være registrert med et statsborgerskap, så han er i såfall svensk. Men svenske myndighetene vet jo ikke at han eksisterer enda. Jeg tenkte at det var mest praktisk om han var registrert som norsk i Norge. Jeg får som sagt ringe imorgen og forhøre meg.

Har du ikke gitt beskjed om at du er gift enda? Du er passe treig. :ler:

Nei da. Jeg har nå funnet ut hvor jeg skal sende papirene, printet ut skjemaet jeg skal fylle ut, og funnet frem attestene jeg skal legge ved. Jeg må bare få kopiert dem opp og sendt inn alt sammen nå. Er bare litt treig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kun være registrert med et statsborgerskap, så han er i såfall svensk. Men svenske myndighetene vet jo ikke at han eksisterer enda. Jeg tenkte at det var mest praktisk om han var registrert som norsk i Norge. Jeg får som sagt ringe imorgen og forhøre meg.

Det er nok lurt. Men jeg tror kanskje man kan ha to statsborgerskap som barn, men at man må bestemme seg for ett når man fyller 18.

Nei da. Jeg har nå funnet ut hvor jeg skal sende papirene, printet ut skjemaet jeg skal fylle ut, og funnet frem attestene jeg skal legge ved. Jeg må bare få kopiert dem opp og sendt inn alt sammen nå. Er bare litt treig ;)

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...