Gå til innhold

Nok om det og mer om noe annet!


Leo

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig har jeg ikke glemt deg, men jeg har glemt å svare på et spørsmål! :ler: Jeg er nemlig ikke så flink til å svare på tekstmeldinger :sjenert: ...

Nå i morgentimene har jeg redigert en del bilder med tanke på fremkalling, bl.a. av en del av "prosjektene" mine. Tanken er å lage et album med bilder, arbeidsbeskrivelser, fargekoder etc., men vi får se hva det blir til :kaffe: ...

Her er i hvert fall bilde av TV-skapet mitt. Bildet er for lite til å gi et skikkelig inntrykk av hvor stygt det egentlig var, men det var fullt av dype hakk og skrammer, hadde skjeve hengsler og bunnplaten var både istykkerslått og faktisk også delvis råtten. I skrivende stund gjenstår det en ørliten "finish" på dørene, så jeg regner med å bli helt ferdig i løpet av dagen!

Vitrineskapet jeg kjøpte her om dagen er helt og pent, men det er selvfølgelig i lakkert furu og foruten at det gulner og blir stygt i årenes løp, har det aldri vært min smak. Siden det ikke har behov for noe særlig pussing, fant jeg selvfølgelig på noe annet :sjenert:... Bakplaten i finèr er ikke særlig pen, og kommer heller ikke til å bli det selv om jeg maler den, så den er nå tapetsert. I tillegg er dørspeilene i den nederste delen tatt ut og snudd for å skjule den karakteristiske "80-/90-talls-furumøbelprofilen". Den øverste delen har dessuten en lukkemekanisme med en gjennomgående bolt som kommer til å by på utfordringer hvis jeg skal skifte knotter og det skal jeg selvfølgelig! :ler:

Dette gamle garderobeskapet håper jeg blir mitt i løpet av neste uke. Det har absolutt sine mangler, men med nytt speil, hyller og kanskje overflatebehandling av ett eller annet slag blir det sannsynligvis perfekt som skap på gjesterommet!

Til slutt må jeg bare få vise frem et bilde av Voffe :rødme: . Svarte hunder er som kjent vanskelig å ta bilder av og når de i tillegg lider av en sterk aversjon mot å bli fotografert (Som herren, så hunden heter det jo :ler: ), blir det enda verre. Dette er derfor et av de bedre jeg har greid å ta av ham, så jeg tenkte jeg skulle få laget en liten forstørrelse.

Da er det vel på høy tid og komme i gang med dagens dont. Ute er det fantastisk høstvær med sol fra skyfri himmel og litt vind, så jeg bør vel få hengt ut den vasken som nettopp er ferdig og dessuten sørge for å få vasket noen maskiner til :husarbeid:

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må være første gangen på flere måneder jeg er våken så sent! Jeg har jo alltid likt å være våken om natten, men det er jo ikke spesielt gunstig når man, nødvendigvis, er nødt til å forholde seg til resten av verden.

Noe annet jeg alltid har likt, og som noen sikkert har fått med seg ;) , er jo å pusse opp gamle møbler. Jeg har fremdeles arr på knærne etter et litt lite gjennomtenkt prosjekt som gikk ut på å fjerne maling med lut da jeg var 12 - 13 år gammel. Mitt første salongbord var en gammel skolepult som jeg kappet bena av, pusset helt ned og malte gammelrosa. (Lurer på hvor det ble av det? :klø: ). Jeg klarer i hvert fall ikke å gjøre noe halvveis m.h.p. disse prosjektene, så i dag har jeg, med stor møye, plukket ut glasset i skapdørene på vitrineskapet jeg holder på med. Jeg kan rett og slett ikke leve med at det på innsiden vil være steder jeg ikke kommer til å få malt! :ler: Det ser så voldsomt amatørmessig ut!

I det hele tatt bobler jeg over av kreativitet om dagen og jeg finner stadig ting som kan kjøpes for noen hundrelapper, men sannsynligvis bli flotte ved hjelp av litt maling og/eller lakk. Jeg har jo ikke plass til alt selv, men kanskje de kan selges igjen med en liten fortjeneste? Skjønt fortjeneste... Med tanke på all tiden jeg bruker blir vel eventuellt timebetalingen noe slikt som 10 kroner. Ser jo at noen selger dårlig malte pinnestoler fra 50-tallet for nærmere kr. 1.000 pr. stk., men det ville i hvert fall ikke jeg ha betalt... På den annen side er gamle møbler ofte av en helt annen kvalitet enn de som selges i dag, så kanskje er de verdt en del likevel... Det hadde jo vært flott å kunne leve av denne interessen, men det er det mange andre som gjør ser jeg, så jeg tviler egentlig på at det er mulig... Jeg ser jo bl.a. store muligheter i 80-/90-tallsmøblene i hel furu og der er sannsynligvis ikke markedet helt ennå :ler: .

T.o.m. Voffe er "pusset opp" med grønnsåpe og det later til å fungere. I hvert fall klør han ikke mer og sårene han hadde etter å ha klødd seg har tørket og forsvunnet. Vi må uansett til veterinæren for å få vaksinert ham i løpet av de nærmeste ukene, men håpet er jo at vi skal slippe medisiner! Vurderer å gi ham tørrfôr beregnet på eldre hunder, men en veterinær jeg snakket med anbefalte det ikke fordi det lave næringsinnholdet bare førte til at hunden kompenserte med å spise mer. Det er riktignok lettere å fordøye og tygge, men Voffe har verken dårlige tenner eller viser tegn til å ha dårlig fordøyelse og dessuten er han helslank, i motsetning til resten av familen :ler: . Jeg er imidlertid smertelig klar over at å ha en så gammel hund er innebærer et visst ansvar og at det sannsynligvis vil komme til å medføre både utgifter og en del bryderi i de årene han har igjen. Triveligere og mer tilpasningsdyktig hund tror jeg imidlertid aldri jeg finner, og jeg har kjent mange, så vi får ta en dag av gangen og håpe at det går noen år til...

I dag har det regnet konstant og vært skikkelig høstvær. Høsten er vel egentlig min foretrukne årstid, men jeg kan ikke si at jeg liker tanken på vinteren. Jeg liker ikke vinter... Kulden takler jeg, men snøen kan holde seg unna. Den er stort sett bare i veien og kan med fordel kun befinne seg på fjellet når jeg føler behov for å stå/gå på ski, hvilket er ytterst sjelden.

Vel... Da er det uansett på tide å legge seg. Man skal jo stå opp i morgen og, ikke minst, legge seg i rimelig tid i morgen kveld også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu! :hoppe: Da er jeg den lykkelige(?) eier av ikke mindre enn to defekte garderobeskap fra begynnelsen av forrige århundre. Begge trenger full renovering og har et ovalt "vindu" i døren som mangler speil, men med tanke på at jeg har betalt bare noen ganske få hundrelapper for begge to, gjør det ikke noe at jeg må koste på dem litt. I motsetning til glassmestere flest, er den lokale utgaven av arten uhyre rimelig, så problemet består egentlig i å bestemme meg for om jeg vil ha speil eller vindusglass i dørene. Selv om begge skapene pr. definisjon er antikke, er de ødelagt som antikviteter og da trenger jeg ikke ta så mye hensyn til det når jeg skal renovere dem. I motsetning til de fleste andre setter jeg altså pris på at det jeg kjøper er en smule defekt :sjenert::ler: ...

Nå gjenstår det bare å få hentet dem og da er jeg sjeleglad for at jeg har assistanse av noen som er litt større og sterkere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Når jeg leser her inne, synes jeg faktisk det er litt trist at leiligheten vår endelig er ferdig oppusset og egentlig ferdig innredet. Jeg kjenner det kribler og at jeg mest har lyst til å stikke avgårde for å se på malings- og lakkfarger. Heldigvis har jeg klart å motstå fristelsen så langt, for jeg eier verken så mye tålmodighet eller talent som du.

Det var et veldig fint bilde av Voffe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen for at jeg noen gang kommer til å bli helt ferdig er minimal, salsera! Sannsynligheten for at det hele kommer til å ta så lang tid har jeg rekker å starte på nytt før jeg er ferdig er imidlertid ganske stor :sjenert: ...

Grytidlig i dag morges havnet jeg i en nokså fortvilet situasjon. Jeg skulle hente bilen min temmelig langt hjemmefra. Den var fullstendig tom for bensin... I og for seg ikke noe problem, men at VISA-kortet mitt lå igjen hjemme var en liten strek i regningen. Hva gjør man da? Jo, man gakker hen til nærmeste bensinstasjon og ber om hjelp og det fikk jeg i form av en hundrelapp velvilligst utlånt fra bensinstasjonseierens bukselomme. Fantastisk hyggelig gjort med tanke på at dette er på et meget trafikkert sted i utkanten av Oslo og at mannen aldri har sett meg for sine øyne tidligere. Pengene blir selvfølgelig returnert i morgen sammen med et hyggelig kort, men jeg blir faktisk nesten litt rørt over å bli vist slik tillit! :) Mannen reddet jo dessuten dagen min!

Jeg er forresten forelsket! :rødme: I et gammelt garderobeskap... <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_ler.gif' alt=':ler:'> Selvfølgelig ser jeg at speilet som skulle ha sittet i døren er borte og lakken er hinsides redning, men formen og kvaliteten på snekkerarbeidet (Som jeg nå har fått se fordi jeg har fjernet lakket etter at bildet ble tatt) er nydelig. Beslagene er dessuten fullstendig intakte (Det som mangler på bildet har jeg fjernet fordi jeg hadde påbegynt demonteringen før jeg kom på at jeg skulle ta bilde :sjenert: ) og jeg har t.o.m. nøkkelen. Da jeg fant det, hadde det ligget ute på finn.no i lengre tid og selgeren hadde faktisk glemt hele annonsen. Det var etterlatt som skrot av de forrige eierne av huset h*n hadde kjøpt og siden det allerede sto i garasjen, var planen å bruke det som verktøyskap! :kjefte::ler: Nå vet jeg ikke riktig hva jeg skal gjøre med det ennå. Det enkleste er selvfølgelig å male det, men det ville være synd å gjemme bort det det flotte håndtverket, så kanskje det blir ny brun lakk i en mer transparent utgave enn den opprinnelige. Vi får se... Det jeg imidlertid ikke er det minste i tvil om er at det kommer til å gjenoppstå som et flott møbel!

Nå føler jeg meg egentlig litt løsemiddelskadd (Det er slett ikke umulig at det er tilfelle :fnise: ...), så det er sannsynligvis på høy tid å komme seg i seng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juhu! :hoppe: Da er jeg den lykkelige(?) eier av ikke mindre enn to defekte garderobeskap fra begynnelsen av forrige århundre. Begge trenger full renovering ....

Dette lyder kjent Leo. ;)

Pågangsmot har du nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pågangsmot har du nok av.

Tja... Noen har mumlet noe om at det kanskje er helt i overkant og at enkelte ting kanskje hadde passet best på søppeldynga :ler: . Dette skapet ble imidlertid sannsynligvis laget rundt 1920 og har gjort tjeneste i tre generasjoner uten å få andre skader enn at lakken har sagt takk for seg. Det er f.eks. ikke sprukket eller skjevt og det finnes ikke treghet verken i skuff eller skapdør. Det er også like høyt som dagens klesskap og kan derfor utmerket godt fylle samme funksjon som et skap kjøpt på IKEA og det til en lavere pris (Hvis man ser bort fra arbeidstimene, men å handle på IKEA, slepe store pakker hjem og så montere kan være temmelig slitsomt det også...) Utførelsen er imidlertid en helt annen og, bortsett fra kanskje ekstremt dyre møbler, finnes ikke slik kvalitet lenger. De fleste klesskap fra IKEA jeg vet om har klappet sammen i første flytteprosess...

Vel, da tror jeg det var nok om det skapet... Og hvis dere tror det ikke kommer mer om et annet, så tar dere feil! :sjarmor: Jeg har nemlig ett til som jeg ikke har rukket å se så nøye på! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen for at jeg noen gang kommer til å bli helt ferdig er minimal, salsera! Sannsynligheten for at det hele kommer til å ta så lang tid har jeg rekker å starte på nytt før jeg er ferdig er imidlertid ganske stor :sjenert: ...

Vi har jo gjort det fryktelig lettvint i forhold til deg, vi har fusket som bare det med masse ting fra Ikea, og det har bare vært et par småting vi har hatt noe mer arbeid med enn å sette sammen de forskjellige delene. Det er noen møbler som jeg har veldig lyst til å forandre/forbedre, og fristelsen blir ikke mindre når jeg jeg leser her inne. Men det får vente til jeg en gang får litt bedre tid og tålmodighet.

Uansett er det veldig moro og inspirerende å følge med på prosjektene dine. Jeg håper det kommer enda noen flere bilder av dem etterhvert. :sjenert:

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så morsomt å lese om dine møbel-prosjekter og boblende entusiasme. Blir det veldig galt å si at jeg synes du er søt? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke Leo blir sur hvis jeg røper at hun virkelig ER søt... :sjenert: For du har aldeles rett, Fjellrypa!

Bare innom for å hilse på, og oppdatere meg på de nyeste prosjektene. Lykke til med det gamle garderobeskapet. Jeg bøyer meg i støvet for at du orker å holde på med sånt pirkearbeid, noen av oss er altfor utålmodige til slikt, men du har et poeng når det gjelder skapene til IKEA, altså. Ungene har IKEA-skap, og de har faktisk begynt å klappe sammen allerede- uten at vi har flyttet. Grrr! :sur: IKEA-sofa og -bokhyller funker som bare rakkeren, men skap med tynne sponplater? For noe tull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt litt rar, men søt? Jaja... Takk da jenter! :klem:

Pirkearbeid er utvilsomt min favoritt så lenge det ikke er snakk om husarbeid! :ler: Det er dessuten en praktisk årsak til at jeg orker å holde på med dette og det er at jeg deler bord og seng, og for så vidt også klesskap, med en som får møbler satt sammen av dårlige materialer til å klappe sammen som korthus. Han ødelegger dem selvfølgelig ikke med vilje, men lener han seg mot noe eller åpner en skapdør litt fort, så er det gjort...

Jeg jobber som en gal for å bli ferdig med lakkfjerning og sliping mens det fremdeles er mulig å holde på utendørs. Gammel lakk er aldri lett å bli kvitt, men til slutt fikk jeg has på den og gjett med hva! God, gammeldags grønnsåpe! D.v.s. jeg smurte på grønnsåpe i fast form, dekket med plast og lot det stå en stund. Deretter vasket jeg det av igjen og da forsvant lakken også. Egentlig ikke så merkelig fordi grønnsåpe inneholder planteoljer som løser opp oljen i lakken, men jeg ville aldri i verden ha kommet på det selv! Nå er skapet snart ferdig pusset og klart for ny lakk. Siden jeg skal bruke det til sengetøy og håndklær, må jeg også lage hylleplater og det tenkte jeg å gjøre av såkalt rupanel. Faren min har lovet å hjelpe meg og det burde bli rimelig tidsriktig også.

Det sist ankommede vitrineskapet er også i ferd med å ta form, men det tar ca. seks timer å male ett strøk i alle kriker og kroker og innklusive grunning, må det nok ha fire strøk. I tillegg må selvfølgelig skapdører og hylleplater snus, så på dem blir det til sammen åtte :sprettoy: ...

Før en eller annen "antikvitetsfreak" leser dette og begynner å rive seg i håret, må jeg ile til å og forsikre om at alt jeg gyver på med lut og båndsliper pr. definisjon allerede er ødelagt og/eller ikke har noen som helst antikvarisk verdi. Noen har dessuten i sin tid fått klemt litt kunst- og stilhistorie inn i hodet mitt sammen med en del kunnskap om hvordan ting ble laget i de forskjellige periodene, så risikoen for at jeg i vanvare luter en mahognikommode fra 1700-tallet er minimal. Er jeg det minste i tvil, så spør jeg noen som virkelig kan dette. Jeg har kjøpt en del gjenstander som jeg er litt i tvil om alderen på og som er i forholdsvis bra stand, men de har jeg da heller ikke rørt ut over å rengjøre dem forsiktig.

Ellers vil jeg vel si at jeg har utnyttet Bokklubbens etter hvert så berømte velkomtstilbud for alt det er verdt. Jeg elsker jo bøker og når noen tilbyr meg relativt fritt valg på øverste hylle uten at det koster meg noe, så klarer jo ikke jeg å holde meg :sjenert: ... Nå har jeg forresten vært medlem av diverste bokklubber som inngår i dette litt på og av siden jeg var seks år, så jeg har ikke dårlig samvittighet heller siden jeg tror de allerede har tjent en god del på meg...

Jeg lar meg også stadig overraske positivt av eBay. En av pakkene mine har tydeligvis forsvunnet på vei over Atlanteren. I og for seg ikke så merkelig og det skjer fra tid til annen, men selgeren har faktisk sendt meg en ny vare vederlagsfritt! Snakk om service! Nå har jeg faktisk ingen som helst mistanke om at det er selgerens feil, men det er tydelig at noen har fått med seg det gamle "mantraet" fra markedsføring som sier at "Det er gjenkjøpet man lever av"... Det jeg har kjøpt er forresten et pledd/teppe i vevet bomull og hvis man liker stilen, har faktisk damen en del fint på sine auksjoner. Utvalget varierer har jeg sett, men prisene ligger på en brøkdel av hva andre samme varene, frakten er ikke urimelig og servicen er altså superb.

Det får være nok skravling for i dag! Etter å ha vært våken i nærmere tre timer, er det på høy tid å komme i gang med noe mer fornuftig enn å :kaffe: !

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest siste utgave av "Vi i villa" nå, Leo? :fnise:

Lurte på å gå løs på trappa mi med grønnsåpe jeg også.... eller går det ann å male oppå laken tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp! :jepp: Jeg leste "Vi i villa" (Villa og villa, fru Blom... :ler: ) i en pause mens jeg slet med den gjenstridige lakken og det fungerte utmerket! Damen som har fjernet lakken på en hel trapp på denne måten, er nok likevel en tålmodig sjel for å vaske vekk tykke lag med grønnsåpe i fast form er ikke bare enkelt! Den blir nemlig seig når den har fått lov til å stå en stund...

Hvis lakken ikke flasser eller har krakkelert er det stort sett ikke nødvendig å fjerne den hvis du likevel skal male oppå. (Jeg fjernet den helt fordi den hadde krakkelert helt inn til treverket og vel så det og fordi jeg ønsker å bruke en transparent lakk). Da matter du den bare ned med sandpapir og grunner. Nå vet jeg ikke hvor gammel lakken på trappen din er, men riktig gammel lakk kan være litt "lunefull" og finne på å reagere med malingen du bruker, så jeg ville vel kanskje ha prøvd på et lite område først hvis lakken er gammel. Selv er jeg en smule skeptisk til å male trappetrinn, bordplater etc. fordi jeg synes det blir fryktelig fort stygt, men i det samme bladet sto det vel en god del tips om å male gulv som med fordel kan brukes på trapper også, så da er det bare å gå igang! :fnise: Malte trapper er jo veldig fint da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for å si hei! Selv om jeg ikke er så aktiv i boka di, så følger jeg med! (Har bare ikke så mye å bidra på den oppussingsfronten....hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trappa er bare tre år gammel... men sukk, som den plager meg! Hvem er det som fant på at furutrapper med masse kvister i er fint???? :sukk:

Endret av LilleKylling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trappa er bare tre år gammel... men sukk, som den plager meg! Hvem er det som fant på at furutrapper med masse kvister i er fint???? :sukk:

Da får du trøste deg med at det er lite sannsynlig at lakken vil skape problemer for deg! (Men prøv først for sikkerhets skyld! Ulike bestanddeler i produktene kan reagere med hverandre og det må man være mer enn ekspert for å forutse. Ansatte i vanlige byggvarehus/fargehandler har vanligvis ikke denne kunnskapen selv om det selvfølgelig finnes hederlige unntak). For øvrig vet jeg ikke om noen som synes furu med mye kvist er fint (Bortsett fra kanskje faren min, men han er "miljøskadd" etter nesten 40 år med skog og trematerialer som arbeidsfelt :fnise: ), men det er et billig, lett tilgjengelig og relativt solid materiale. Trapper i andre materialer koster gjerne tre ganger så mye og da er valget mange steder gitt. Skal du male, så vær forsiktig med å sparkle for mye selv om det er en del hakk. I en trapp er det stadig bevegelse og tre er et levende materiale. Sparkel derimot er dødt og lite elastisk og du risikerer å få sprekker. Du vil også ofte kunne se hvor du har sparklet gjennom malingen fordi sparkelen gir en annen tekstur enn tre. De dypeste hakkene må du selvfølgelig sparkle, men nøy deg med sparkel i selve hakket/ripen og puss vekk det som havner utenfor. Når det gjelder sprekker og lignende, pleier jeg å ta litt sparkel på fingeren og stryke inn i sprekken før jeg tørker bort det overflødige med en fuktig klut. Da slipper jeg å pusse og jeg får sparkel bare der hvor den skal være.

Hørte jeg noen si "nok om det og mer om noe annet"? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har muligens pappaene våre ganske lik smak! Vet ikke om det blir maling av trapp i denne omgang, har først et par kilometer med lister, dører og vinduer som skal til pers. *skifter til maletøy*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det blir maling av trapp i denne omgang, har først et par kilometer med lister, dører og vinduer som skal til pers. *skifter til maletøy*

Uææh! :gråte: Nå fikk du meg til å tenke på noe jeg egentlig hadde forsøkt å fortrenge og det er at jeg også har noen lister og vinduer som skulle vært malt! For ikke å snakke om at jeg sannsynligvis må spikke strietapeten i stuen av veggene. I det hele tatt arbeidsoppgaver som er så kjedelige at det sannsynligvis er skadelig! :ler: Du har m.a.o. min dypeste medfølelse! :klem:

Ellers kan jeg vel tilføye at jeg er ganske fornøyd med den nye døgnrytmen min! Man føler seg liksom så sunn og "frisksportaktig" når definisjonen av å sove lenge innebærer å stå opp klokken 08.00 og kun er noe som skjer på søndager! Hvem skulle trodd det om meg? :fnise:

Nå må jeg komme meg avgårde og få kjøpt noen fler pensler og ruller før jeg skal ut til lunsj. Egentlig burde jeg ha vasket kjøkkenet, men det blir vel stående til jeg kommer tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...