Gå til innhold

Nok om det og mer om noe annet!


Leo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurte faktisk på det samme med tanke på deg, Yihaa! :ler:

Dette må forresten ha vært den mest fysisk slitsomme senhøsten i manns minne og "heldigvis" fikk jeg diagnosen bakteriell lungebetennelse da jeg endelig fikk somlet meg til å oppsøke lege. "Heldigvis" fordi det er noe som i våre dager rimelig enkelt lar seg kurere med antibiotika og hostesaft. Det som er mindre heldig er at man kan gå med det i ukesvis og langsomt blir sløvere og slappere før man da altså blir virkelig syk. Mulig jeg er litt rar, men jeg var i hvert fall ytterst takknemlig for en så "enkel" diagnose og, ikke minst, for en så snarlig og merkbar forbedring etter et par døgn med penicilin og slimløsende!

Vinteren har for øvrig virkelig kommet og tirsdag morgen, da jeg bare måtte innse at jeg var mer enn litt forkjølet, var et mareritt; masse snø og flere kuldegrader som, bokstavelig talt, brant i lungene.

Til tross for lungebetennelse, så har jeg ikke vært sykmeldt og uken har vært tøff, så på vei hjem i dag unnet jeg meg å kjøpe det kombiskapet jeg har siklet på i lang tid! :hoppe: Dyr og deilig julegave (litt på forskudd da...) til/fra meg/min kjære :gave: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Joda, jeg er heldigvis helt frisk. Har også vært til røngtgen av lungene og regner med at alt var i orden siden det er et par uker siden og jeg ikke har hørt noe fra legen i sakens anledning.

Den som ikke har vært fullt så frisk er gamle Voffe. Han har hatt en hevelse under det ene øyet som har kommet og gått litt en stund, men når jeg har snakket med veterinæren har jeg vel egentlig bare fått beskjed om å ta det med ro siden de ikke finner noe galt. Det har jeg da også gjort inntil nå i helgen da hevelsen, hundens størrelse tatt i betraktning, ble enorm! :sjokk: Søndag morgen var det derfor bare å lete opp en veterinær. Diagnosen var relativt klar; tannbyll i heller voldsom utgave. For å kunne undersøke slike ting skikkelig må man imidlertid legge hunden i narkose og det kan medføre ganske stor risiko for en så gammel hund. Både veterinæren og jeg var derfor en smule skeptiske og smertestillende og antibiotika ble valgt som en midlertidig nødløsning.

For å gjøre en lang historie kort, så fikk vi time hos det som viste seg å være verdens mest fantastiske veterinær i dag. H*n var ikke i tvil og etter å ha konstatert at Voffe, bortsett fra tannen, er en svært frisk og sprek gammel herre, bestemte h*n seg for å operere øyeblikkelig. Forutsetningen var at undertegnede kunne stille som assistent siden julefeiring, syke barn etc. hadde skapt store huller i vaktplanen. Nå synes jo jeg som regel at det er bedre å være til stede enn å sitte på gangen og vente, så det var selvfølgelig greit. Nå var vel ikke akkurat min innsats avgjørende, men jeg skal innrømme at det var litt spesielt likevel. Egentlig hadde jeg vel også forventet å tilbringe lille julaften med en hund som var ganske så redusert og omtåket, men Voffe våknet og var seg selv igjen ti minutter etter operasjonen.

Nå har Voffe fått smertestillende og slapper av foran ovnen. Bortsett fra at han ser ut som om han har fått seg en solid "nesestyver", later han til å ha det helt fint og vi kan la julefreden senke seg. Jeg må vel også innrømme at jeg en stund fryktet det verste, som f.eks. en kreftsvulst og/eller at han skulle dø av narkosen (T.o.m. nevnte fantastiske veterinær var oppriktig bekymret for den før han hadde sett Voffe. 13 år er tross alt en anseelig alder for en hund). Jeg føler at jeg har fått en helt fantastisk julegave siden jeg etter all sannsynlighet får lov til å se en frisk og sprek Voffe få møte en ny vår! Forresten har hele familien, bortsett fra Lille Mjau da som fremdeles er i sin ungdoms vår, vært syke og/eller operert i høst, men har blitt friske. Herfra ønsker vi derfor alle som stikker innom

GOD JUL OG GODT NYTT ÅR! :nisselue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt treg jeg, men fortsatt God Jul til deg også Toro! :klem:

Etter en hektisk høst har det vært befriende med en stille og rolig julefeiring. Morgenene her starter vanligvis kl. 05.00 - 05.30 og det skjer vanligvis noe i helgene også, så det har vært ubeskrivelig deilig å stå opp når man har lyst, legge seg når man har lyst og ha ferdiglaget mat i kjøleskapet slik at man kan spise når man har lyst.

Fikk nytt kamera av min kjære til jul, så jeg har vært ute noen småturer for å prøve å ta noen bilder. Det er generelt vanskelig på denne årstiden da lyset er dårlig store deler av døgnet, men nå som jeg kan ta flere bilder i sekundet øyner jeg håp om å etter hvert få til noen blinkskudd av dyrene mine. Håpet er jo dessuten at jeg lærer mer etter hvert.

Voffe har for øvrig kommet seg utrolig fort etter operasjonen og har heller ikke motsatt seg veterinærens anbefaling om å innta noen ekstra posjoner med ribbe uten bein og svor! :ler: Jeg så vel sikkert omtrent slik ut :hakeslepp: da h*n sa det, men var selvfølgelig helt enig da h*n sa at ribbe i våre dager ikke nødvendigvis er feit og tungt fordøyelig og at gamle hunder som har vondt i munnen trenger å bli traktert med litt ekstra godsaker :jepp: . Det jeg er i hvert fall ikke er i tvil om nå er at Voffe har hatt vondt ganske lenge og at jeg derfor er en anelse forbannet fordi ingen har fortalt meg at dette burde ha vært undersøkt nærmere mye tidligere. Ting kan tyde på at denne tannen har vært betent så lenge at det har bidratt til de betennelsene han har hatt andre steder på kroppen. Det kunne man jo ha forstått hvis han aldri hadde fått tannstell, men det har han jo... :kjefte: Uansett har det gått veldig bra og jeg kan love at heretter blir det full helsesjekk en gang i halvåret! Han lever ikke evig, så jeg kan i hvert fall sørge for at han ikke rekker å ha noen form for langvarig smerte før han skal til de evige jaktmarker. Katter skader forresten også ofte tenner, så Lille Mjau må nok finne seg i minst en biltur i året han også... Det er på tide med vaksinering av begge nå på nyåret, så vi får ta en helsjekk x 2 da!

Naboene ler seg forresten fordervet av oss! Årsaken er at Lille Mjau er minst like oppsatt på å gå tur som Voffe og at vi derfor er minst tre som går i flokk og følge. Det morsomste er at katten oppfører seg nærmest som en hund når vi går den lille runden vår og går ved siden av oss, hilser på de vi møter og, ikke minst, kommer øyeblikkelig når vi roper på ham hvis han blir hengende litt etter :skratte: .

Gleder meg i hvert fall til flere trivelige fridager med folk og dyr! :hjerte:

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er alltid så morsomt å lese oppdateringer her! Husker at jeg leste ditt siste innlegg, men av en eller annen grunn fikk jeg visst ikke skrevet noe.

Håper det har blitt mange fine bilder med det nye kameraet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Veldig lenge siden jeg har skrevet noe særlig her nå, så det er vel på tide å avslutte og stenge hele boken. Spesielt siden to av de den har handlet mest om, Voffe og Lille Mjau, ikke er mer.

Lille Mjau forsvant sporløst i sommer og Voffe måtte desverre avlives nå på lørdag. Det er selvfølgelig fryktelig trist at han er borte, men han ble brått svært syk, så avgjørelsen var ikke vanskelig å ta. Han døde dessuten gammel og mett av dager etter det jeg tror var et utmerket hundeliv.

En ny liten katt har vi jo allerede hatt en stund og vi håper nå at vi skal få det til slik at vi kan få en valp til sommeren.

Selv om vår jul nok blir litt preget av at Voffe er borte, ønsker jeg alle andre som titter inn en riktig God Jul og et Godt Nyttår! :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig trist med Voffe. :klem:

KG er ikke det det engang var, så jeg kan forstå at du trekker deg unna.

God jul og godt nytt år til deg Leo. :tree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God jul og godt nytt år til deg, Leo! Trist med Voffe, men høres ut som han har hatt et godt og langt hundeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener! Regner vel ikke med noen stor oppslutning, men jeg kommer til å skrive om den nye valpen her.

Sorgen over gamle Voffe er enorm, men to dager etter at han ble borte ble det født et nytt valpekull med mange av de samme forfedrene. Vi føler oss enormt heldige som får lov til å kjøpe en valp fra dette kullet og gleder oss veldig til å få en ny hund i slutten av februar.

Lille Mjau fikk aldri noen grav siden han bare ble borte, men Voffe får vi tilbake som aske i en urne om noen uker.

Jeg tror jeg tillater meg å lyse fred over deres minne selv om de "bare" var dyr!

******* SLUTT ******

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...