Gå til innhold

Nok om det og mer om noe annet!


Leo

Anbefalte innlegg

Herved erklærer jeg min nye dagbok for åpnet! :duskedame:

Mer interessant en det blir det nok ikke i aften, men jeg har mye på hjertet og lider av skrivekløe, så ingen trenger å engste seg for at mengden av intetsigende innlegg om uinteressante detaljer kommer til å avta...

Døgnrytmen min er rimelig normalisert ;), så det eneste jeg orker å skrive akkurat nå er en liten hilsen til de som har sendt meg PM'er og ringt/sendt SMS; jeg har det helt fint. Takket være utmerket nattesøvn er kreativiteten, innsatsviljen og, ikke minst, arbeidslysten helt på topp. Oppholdsværet de siste dagene har derfor vært utnyttet til siste trevl utendørs. Når det blir skikkelig dårlig vær igjen kommer dere til å høre mer fra meg enn dere strengt tatt setter pris på! Jeg lover! :ler:

God natt! :sove:

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har tenkt på deg, godt å høre du har det bra. Jeg er utslitt :søvn: og frustrert :kjefte: , men ellers er alt bra :ler: . Venter nå bare på at eldstemann skal greie å sovne, slik at jeg også kan legge meg. Veeeeeldig trøtt! Snakkes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så etterlysningen på personlige meldinger og tenkte jeg måtte se hva alt styret gjaldt. Så her er jeg og henger nok med en stund til :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg snek så mye i den forrige boka, kan jeg jo stå fram og henge med helt offisielt og åpent fra starten i den nye :)

Gratulerer med ny bok :roser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hallo: alle sammen!

Da har huset fått nytt inngangsparti, d.v.s. ny veranda (Eller hva jeg skal kalle det...), nytt rekkverk og nye bærende søyler. Ny trapp er også under konstuksjon. Jeg er usannsynlig takknemlig overfor min far som har plukket ut tømmeret (Kjerneved av furu som "aldri" råtner), saget materialene og nå da altså støpt fundament og snekret/skrudd et hele sammen. For ikke å snakke om min mor, som foruten å være en erfaren håndtlanger, også makter å steke et middels trillebårlass med kjøttkaker til oss før noen andre i det hele tatt har vurdert å stå opp!

Egentlig var vel tilstanden på inngangspartiet å betrakte som en mangel og vi kunne vel sannsynligvis ha fått igjen kostnadene via forrige eiers eierskifteforsikring. Det manglet fullstendig fundament for de bærende konstruksjonene og arken over hang, bokstavelig talt, bare der. Nå er jeg imidlertid sjeleglad for at vi, da altså takket være mine utrolig snille og hjelpsomme foreldre, slapp å gå den veien. Ingen kan vite om vi hadde fått medhold og hvis det er noe jeg er usannsynlig lei av, så er det det advokater, brevskriving og diskusjoner som utarter og trekker i langdrag! De forrige eierene kan sannsynlighvis heller ikke lastes og jeg ville ikke ha syntes det hadde vært noe hyggelig å skape ubehageligheter for dem heller. Greit at saken ville ha gått via eiendomsmegler og forsikringsselskap, men slike saker er ubehagelige uansett hvordan man snur og vender på det...

Nå gjenstår det "bare" å beise og male, ikke bare "nybygget" men hele huset og garasjen :sprettoy:. Fargevalget har voldt meg en del hodebry og utvalget av prøvebokser er i ferd med å anta et betydelig omfang, men det ser ut som om jeg nærmer meg en løsning. Det som gjenstår er egentlig å velge farge på terrassebeisen. Den jeg nettopp var ute og førsøkte på en bordbit, ble rimelig knall okergul og det blir kanskje ikke så pent til et lysegrått hus med hvit staffasje :kaffe: ...

Jeg har også gravd ut det som skal bli rosebed til våren i sørveggen. Håpet er å få "lurt" noen litt eksotiske roser til å tro at de befinner seg i en annen klimasone enn de egentlig gjør. Det var litt av en jobb å grave seg en halv meter ned i pukk og sprengstein, men i går kveld fylte jeg i jord blandet etter alle kunstens regler (Jeg har t.o.m. knust leire med hammer i forsøket på å få til god rosejord...), så nå gjenstår det for så vidt bare å få tak i rosene. Utvalget er relativt dårlig nå når det nærmer seg høst, så jeg har innsett at jeg i stedet må bestille dem til våren. Imidlertid har jeg tatt noen stiklinger av villvin som ser ut til å klare seg fint og som jeg tenkte skulle få lov til å overvintre der.

Egentlig burde jeg jo også snarest mulig ha fått bestilt jord og sådd til i hagen også. Jeg er imidlertid lite lysten på å gi meg i kast med et lastebillass med klissvåt og blytung matjord. Håpet var egentlig at det skulle holde opp å regne en ukes tid, men det kan se ut til at det håpet er forgjeves... :regn:

Med andre ord er det nok av arbeid å ta fatt på :) ... Det er dessuten utrolig morsomt å se at ting faktisk forandrer seg til det bedre. Gode tips om hva man gjør med foreldre som nærmest står på hodet for å hjelpe til, men som selvfølgelig ikke vil ha betaling for det, mottas for øvrig med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpsommer foreldre er gull verdt, jeg har også vært heldig på det området. :)

Du skriver så entusiastisk om oppussing og hagearbeid at jeg nesten ønsker meg hus og hage -til tross for at jeg egentlig er overlykkelig over at jeg snart skal flytte til en liten vedlikeholdsfri og hageløs leilighet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skriver så entusiastisk om oppussing og hagearbeid at jeg nesten ønsker meg hus og hage -til tross for at jeg egentlig er overlykkelig over at jeg snart skal flytte til en liten vedlikeholdsfri og hageløs leilighet :ler:

Jeg har bodd mange år i leilighet, men etter at jeg fikk balkong fant jeg ut at jeg hadde bevart en pasjon for å få ting til å vokse og trives. Siden jeg også liker å snekre og male, måtte jeg til slutt erkjenne at "det gode liv" uten oppussing og vedlikehold av noe slag ikke var noe for meg i lengden! :ler: Det er selvfølgelig mulig at det kommer til å endre seg igjen etter hvert som jeg blir eldre, men akkurat nå er "det gode liv" hardt arbeid, og ikke minst, å sette seg på den nye plattingen (Som også er anlagt i sommer) med en kopp kaffe eller et glass vin etterpå og skue utover. Jeg ville nemlig ha et hus med helt usjenert hage og utsikt og det har jeg fått. Skulle egentlig gjerne ha vært et kvarters kjøring nærmere Oslo, men det var ikke lett å finne et hus som oppfylt alle mine mer eller mindre sære krav :ler: ...

Vil du ha farge på terassen? Burmateak fra Trebitt (? den som holder noen år) er ganske fin!

Egentlig vil jeg ikke ha farge. Jeg foretrekker fargen på treverk som får lov til å bli naturlig grått. Nå er imidlertid dette jo snakk om et inngangsparti og følgelig blir slitasjen stor. I og for seg kunne jeg ha latt det stå ubehandlet siden gulvbordene også er i såkalt malmfuru som altså ikke råtner, men mens bordene er nye trekker de til seg all mulig skitt og lort og jeg er redd for at de blir fryktelig stygge før de får den "riktige" grå patinaen. Neste år vil det også bli bygd terrasse på den andre siden av huset og jeg synes absolutt det bør være så likt som mulig. Jeg har m.a.o. kommet til at jeg må behandle på noe vis og etter det jeg forstår er Trebitt et godt alternativ, så det er den jeg holder på å prøve meg frem med. Den jeg forsøkte i går heter "Honning". Det var et spann jeg hadde "på lån" (Heldigvis...). Fin på gammelt, mørkegrått treverk, men grusomt knallgul på mitt nye! Ut fra fargekartet har jeg en mistanke om at "Burmateak" også vil bli for "knall" mot det, i hvert fall etter hvert, lysegrå huset, så jeg tenkte jeg skulle reise og kjøpe en prøveboks med "Svaberg" når butikkene åpner. Alternativet er behandling med grønnsåpe 50/50 grønnsåpe og vann) og å la tiden arbeide med saken, men jeg er litt usikker på om det holder.

Gratulerer med ny dagbok, Leo :)

Takk for det, mysan! Jeg følger jo faktisk med i din, selv om jeg så og si aldri etterlater meg noe spor der...

I øyeblikket setter jeg egentlig stor pris på at den største utfordringen er fargen på terrassebeisen :ler: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Leo

Koselig at du har fått deg nye dagbok, jeg skjønte ingenting når jeg plutselig ikke kom inn på den gamle linken din.

Når det gjelder terrassebeis sjekket jeg på internett etter tester og fant en hvor Jotun Trebitt fikk kjempe dårlig karakter, mens Butinox og Gjøko fikk delt første plass. (tror det var gjøko)

skjønner du har mange prosjekter så du blir nok ikke arbeidsledig med det første.

Gleder meg til å følge deg videre, stort sett på sidelinja da. Er ikke så flink til å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som deg og sendte en PM, jeg Bonzo ;).

Etter å ha sjekket litt mer, falt valget mitt på grønnsåpe. På det treverket jeg har, er det ikke nødvendig med noen for beskyttelse mot råte og sopp, men derimot mot flekker av forskjellig slag. Min erfaring er at grønnsåpe klarer den jobben helt utmerket på f.eks. furubord innendørs, så da syntes jeg det var vel verdt et forsøk. Det gledet også min gamle far at jeg ønsket at dette treverket skulle få så naturlig patina som mulig, så da slo jeg to fluer i en smekk. Behandlingen må nok gjentas rimelig ofte, men siden hele prosessen tar 10 minutter og koster kr. 6,50, tar jeg det med stor ro... :ler: Malmfuru eldes med noe av den samme verdigheten som sibirsk lerk, så det blir spennende å se resultatet når naturen har gjort jobben sin! Skulle det vise seg å ikke bli vellykket er det jo ikke verre enn at jeg kan beise senere (Les; et annet år).

Det ble forferdelig mye snakk om terrassebeis. Er livet mitt virkelig så lite interessant for tiden? :klø: Strengt tatt er det jo ikke det. Jeg har søkt tre jobber som jeg virkelig har lyst på og jeg håper jo at det kan føre til noe selv om jeg må si at forventningene ikke er så store. I morgen tidlig skal jeg dessuten til Gardemoen for å "close en deal" og det hadde vært til stor fordel for finansieringen av noen av mine utallige prosjekter om den gikk i boks helt smertefritt.

Den som lever får se... Nå er det, i tråd med mine nye sunne vaner, tid for :søvn: . Jeg lover dessuten å ikke komme sterkere tilbake på beisfronten i morgen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...