Gå til innhold

Nok om det og mer om noe annet!


Leo

Anbefalte innlegg

Heldige unger!

Du, et lite spørsmål som jeg tror du kan svare på: jeg ser nemlig på en helt ny leilighet, der de selvsagt har satt inn en furutrapp som kommer ned midt i stua. Ikke verdens peneste sak. Er det en enkel sak å male den? Eller er det andre "behandlinger" som anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende å kjøpe sofa usett! Det må du fortelle mer om etterhvert... :popcorn:

Og tipper barna i nabolaget var mer enn fornøyde med din kjæres utdeling av godteri... det kan jo aldri bli for mye, kan det vel (i hvert fall ikke i følge barna. Foreldre er en annen sak, men de har jo latt barna få gå...)? Her kom det bare en liten gjeng på døra, ble nesten skuffet. Sikkert sure damer i blokka som har skylda!

Fordelen er allikevel at da er det en del godt igjen til fredag... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, et lite spørsmål som jeg tror du kan svare på: jeg ser nemlig på en helt ny leilighet, der de selvsagt har satt inn en furutrapp som kommer ned midt i stua. Ikke verdens peneste sak. Er det en enkel sak å male den? Eller er det andre "behandlinger" som anbefales?

Sender deg en PM, jeg! Kan ikke love at det blir i dag, men jeg hadde faktisk gjort meg opp en mening før du spurte! :ler:

Spennende å kjøpe sofa usett! Det må du fortelle mer om etterhvert... :popcorn:

OK, heeelt usett er ikke "sofaeventyret" siden jeg har sett dette bildet. Dog aner jeg selvfølgelig ingenting om kvaliteten ut over at de visstnok skal være taksert til dobbelt så mye som jeg endte opp med å betale. Akkurat verdien tror jeg hva jeg vil om, men alt i alt var det en svært aktiv og morsom auksjon og prisen ble ikke høyere enn hva man må kunne forvente å betale for flere timers moro! (I hvert fall var det mye billigere enn det første jeg kommer på å sammenligne det med og det er en husklynge i Nevadaørkenen, bedre kjent som Las Vegas...) Håper det blir like morsomt å frakte dem hjem, for det kommer til å koste langt mer! :ler:

Siden jeg tydeligvis ikke har skrevet nok om dette, må jeg ile til å forklare litt mer utfyllende for de 0.001% av leserne som måtte være interessert. Det har seg slik at den sofaen vi har er så stygg at faren min ikke orker å se den og nevner den hver gang jeg snakker med ham. (Vi snakker her om en mann på over 60 år som er omtrent like opptatt av sofaers utseende som elefanter av rulleski...). I tillegg er den så vond at selv hunden kvier seg for å ligge der og ett lengre opphold, f.eks. en natt, ville sannsynligvis føre til varig nedsatt funksjonsevne hos et menneske. Jeg har m.a.o. vært på jakt etter ny sofa i lengre tid. Det har imidlertid ikke vært enkelt... For å gjøre en lang historie litt kortere så er de enten stygge, uhensiktsmessige og/eller uforskammet dyre. (Ingen med vettet i behold stabler en skitten rørlegger og en ditto hund i et møbel til 50.000 og forventer at alle de involverte skal komme uskadd fra det over tid...). Det er dessuten umulig å vite hva som blir fint når vi omsider får pusset opp stuen... Alt i alt en problemstilling av betydning for verdensfreden! (OK, kanskje bare husfreden da, men den kan være viktig nok...).

Disse sofaene var derfor svaret på en del av mine drømmer; ikke dyrere enn at de med god samvittighet kan skiftes ut når/hvis jeg kommer over den perfekte løsning etter at stuen er ferdig oppusset, de har ingen løse puter (Dere aner ikke hvor mange bruksområder og, ikke minst, -steder løse sofaputer har :hår: ...), hentingen medfører en tur (Turer bør i mine øyne ha en eller annen form for mål :sjenert: ...) og, sist men ikke minst, jeg slipper å høre faren min mase mer om den #¤%&§ sofaen.

De som vet at de bør gå og legge seg, men ikke er sikre på om de får sove, kan bare lese dette innlegget en gang til :ler: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofaene er hjemme og det er vi også. De var usannsynlig skitne og er rengjort med silikonfjerner(!) og Zalo. Bare det at de tålte silikonfjerner er vel for så vidt et kvalitetstegn... De fremstår på ingen måte som praktmøbler, men de holder i massevis til vi finner noe annet som passer bedre. Det skal vel dessuten godt gjøres å få kjøpt noe tilsvarende for et så vidt lavt firesifret beløp!

Konklusjonen er at de er helt greie inntil til vi finner det vi virkelig vil ha (Må sannsynligvis støpes i betong og polstres med stålull...).

Min kjære lo visst ganske godt av ansiktsutrykket mitt da jeg entret båten og fikk øye på "velkomstkommiteen" i form av tre mer eller mindre høygravide damer som, skjærende falsk, sang noe som skulle ligne på "svensktoppar" og personale som delte ut sprit i små plastbeger. Jaja... Det var sikkert morsomt! :fnise:

Jeg har jo mer eller mindre bodd på Jylland i nesten fem år, så språket er for min del ikke noe problem. Da er det temmelig mye morsommere med min kjære som faktisk ikke forstår en stavelse når han blir tilsnakket. Kommunikasjonsproblemet blir ikke bedre av at han da svarer i "hytt og vær" på trøndersk. :skratte:

Konklusjonen må bli at alle var enige om at det var en fin tur og jeg har fått "carte blance" til å kjøpe mer skrap rundt om i Europa (Hvor lurt er det :klø: ). Neste gang blir det Tyskland eller Frankrike! :sjarmor:

Voffe er "sendt bort" og det er kjemperart at han ikke her her. Det blir så stille... Det lille, rare dyret gjør jo for så vidt ikke så mye av seg, men bare å kunne gå på toalettet eller ta en titt i kjøleskapet uten at det står noen ved bena mine og følger interessert med, er fantastisk! På den annen side føles det litt ensomt... Det må i hvert fall helt klart bli en ny dachs når Voffe en gang vandrer! Min kjære uttrykte forresten at han savner å blir mast på! :ler: (Akkurat som om jeg ikke klarer det...).

Musene har for øvrig gjort sitt inntog de to kalde nettene vi var borte. Huset er tett, så der har vi ikke oppdaget noen, men i garasjen er det invasjon! Bare i dag har vi fanget nærmere 30 mus i feller og det samme hadde visst naboen gjort. De går fortere i fellene enn vi rekker å tømme. Det ekle er at mange av dem tydeligvis overlever fellene med brukket rygg/nakke og det er selvfølgelgi ikke hyggelig! Vi tar jo livet av dem før vi tar dem ut, men det føles ikke godt... Mange har jo dessuten spist gift i rikelige doser og de legger seg jo bare ned for å dø. Jeg fikk nesten litt vondt av den som hadde krøpet inn i en gammel dyne og dødd der.

Leit å ta livet av dyr man egentlig synes både er søte og nyttige, men så lenge de ser nytte i å spise skinninteriøret i bilen min, ledningene osv. osv. må det til. En hadde t.o.m. forsøkt å spise spillolje, men den døde i forsøket...

Jeg får vel reise å kjøpe mer musegift og flere feller! :shoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har rett og slett kjøpt to sofaer usett. I og for seg ikke så sprøtt hvis det ikke var for at disse sofaene befinner seg i Danmark og at de må hentes. Dette sofakjøpet var, mildt sagt, lite gjennomtenkt og ble begått nærmest i lykkerus over å ha lykkes med førstnevnte småsprø ting. I det hele tatt en smule forvirrende, men faktum er at fergebiletter er bestilt og fredag setter vi kursen sørover for å hente noe stort og tungt som vi, eller d.v.s. egentlig jeg, ikke aner om vi kan bruke!

Tidenes unskyldning for en Danmarkstur :ler:

(Dere aner ikke hvor mange bruksområder og, ikke minst, -steder løse sofaputer har :hår: ...)

Vi hadde sofa med løse puter da jeg var liten, så jeg har litt erfaring på området... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her skjer det ikke mye! *blåser støv*

Det gjør det ikke i virkeligheten heller og det er bare fint!

Jeg har imidlertid vært temmelig syk og det irriterer meg! Minst to ganger i året får jeg en infeksjon som sitter ett eller annet sted i halsen/kjeven og som gir meg store smerter og feber. Det "artige" er at verken lege eller tannlege finner noe som helst. For meg kjennes det ut som både mandler og drøvel er voldsomt hovne, men de påstår de ikke kan se noen irritasjon av noe slag. Tannlegen kan fastslå at tannkjøttet er hovent, men finner ikke noe galt med tennene. Har på følelsen at de tror det er meg det er noe alvorlig galt med...

Kanskje jeg er litt gal? I skrivende stund sitter jeg og venter på at (nok en...) auksjon skal avsluttes. Denne gangen er det snakk om lamper. Gamle lamper. Lokalisert i USA. For å gjøre en lang histore kort, så falt jeg pladask og begynte å by og innså først på et høyt tresifret antall dollar at det kanskje ikke var så lurt... Det elektriske må jo skiftes ut og det blir sannsynligvis ingen enkel jobb. I tillegg skal den sendes til Norge og bare det har jeg allerede konstatert at blir meget kostbart. For en gangs skyld håper jeg det kommer en som byr over meg mot slutten! :ler:

Min kjære bærer også preg av å være litt gal. Han fikk overlevert Stieg Larssons trillogi som lydbok (På svensk, ja...) for et par uker siden og etter det har vel egentlig ingen sett eller hørt noe til ham. De som har lest serien, forstår hva jeg mener og da han var på vei hjem fra jobb, startet rettssaken. Jeg tror knapt nok han har merket at vi har vært i Sverige og handlet i ettermiddag... :ler:

Voffe på sin side klør som en gal og i morgen (I dag...) har vi time hos veterinæren igjen. Jeg tipper at veterinæren skal få klø seg litt også! I hodet... I det siste har han nemlig ikke vært våt og menyen har bestått av helt rent kjøtt i form av slakteavfall. (Avfall og avfall, Fru Blom... :sprettoy: ).

Da var det fem minutter igjen av auksjonen og jeg ble overbudt i det prisen passerte USD 1.000, så da kan jeg legge meg med god samvittighet... Puh! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my God! Endte på USD 3.000 og jeg som var redd for at maksimumsbudet mitt var for høyt! :fnise:

Har i mellomtiden funnet en annen antikk lampe jeg gjerne vil ha og der går budfristen ut om 23 timer. Happy bidding! :sprettoy::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pssst... du som har fulgt all oppussinga mi fra sidelinja - nå er leiligheten min lagt ut for salg, sånn at i prospektet finnes jo masse bilder. Kan sende deg link på PM om du vil, bare gi lyd! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære bærer også preg av å være litt gal. Han fikk overlevert Stieg Larssons trillogi som lydbok (På svensk, ja...) for et par uker siden og etter det har vel egentlig ingen sett eller hørt noe til ham. De som har lest serien, forstår hva jeg mener og da han var på vei hjem fra jobb, startet rettssaken. Jeg tror knapt nok han har merket at vi har vært i Sverige og handlet i ettermiddag... :ler:

:ler:

Det er jo fullt forståelig galskap, det da! Skjønt, det er kanskje like greit at det bare er tre bøker. Hadde vært litt slitsomt med 30!

Har i mellomtiden funnet en annen antikk lampe jeg gjerne vil ha og der går budfristen ut om 23 timer. Happy bidding! :sprettoy::ler:

Du sier ikke det... :fnise:

Alltid et merkelig prosjekt på trappene hos Leo. Å sende en lampe må da være både kostbart og ikke minst vanskelig? Eller tar jeg feil nå? Håper uansett du blir fornøyd om du får den eller ei (det kan jo være hipp som happ det, når man har budt i høyeste laget :ler: )

For øvrig ser jeg fram til lunsj på sted med merkelige assosiasjoner... Ha en god kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde faktisk ikke du hadde dagbok lenger, helt til det gikk opp for meg nå - etter at jeg lette etter deg - at jeg ikke har deg under "mine innlegg"! Ikke rart det da var tyst fra denne kanten...

Men, nå er du innrapportert og innrullert og registrert.

Lurer på om jeg burde legge meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en PM, jeg! Kan ikke love at det blir i dag, men jeg hadde faktisk gjort meg opp en mening før du spurte! :ler:

Jeg venter i spenning. Ser nemlig ut for at jeg kjøper leiligheten i morgen...

Håper veterinæren har funnet ut noe lurt om eksemet til Voffe og at du nå er helt frisk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg har det helt fint. Gleder meg til å bli friskmeldt og det er jo et godt tegn! Litt søvnproblemer fra tid til annen fremdeles, men ikke verre enn at det helt sikkert løser seg når jeg stå opp til samme tid hver morgen.

De fleste av møbelprosjektene mne er i havn og nå rydder jeg for harde livet i gammelt (sk)rot. Selvangivelsen fra 1994 var det f.eks. på høy tid å kvitte seg med :sprettoy: ... I håp om å klare å avstå fra å sette i gang flere større prosjekter før våren melder sin ankomst, har jeg gått til innkjøp at mønster og materialer til et enormt korsstingsbroderi som skal broderes på fin tellelin. (Det skal dere slippe å lese mer om. Ikke en gang jeg klarer å skrive noe særlig om hvordan et korstingsdbroderi utvikler seg :sjenert: ... ).

Ellers går det i mindre prosjekter. Jeg er f.eks. på intens jakt etter lamper om dagen. Heller ikke det er enkelt når det jeg synes jeg finner er enten alt for modernistisk, kvasi-nostalgisk og/eller dyrt. Det jeg har klart å kjøpe er en helt vanlig leselampe slik at jeg kan se å utføre nevnte broderi, men selv det var vanskelig... (LED-lamper er lekre, men foreløpig er lyset for dårlig!) Jeg har imidlertid funnet en del fine lampeskjermer i forskjellige utførelser og materialer, så da er det kanskje håp nå når jeg endelig fant en selger på eBay som kunne levere "canopies" i forskjellige utførelser. Gudene vet hva det heter på norsk, men det er i hvert fall den "dingsen" som dekker "sukkerbiten" og ledningsskjøten når en lampe henges opp i taket. Alternativene jeg finner i lampeforretningene her er i hvit og sort plast... Indiska hadde bl.a. noen store lykter beregnet for telys som nok kan bli fine lamper med riktig "canopy"! :jepp:

Før uken er omme håper jeg å bli ferdig med å vaske ned "kåken" fullstendig. I følge min mor må det gjøres minst en gang i året og nå er det visst på tide :roll: . Heldigvis har hun meldt seg frivillig til å delta! :ler:

Min kjære har forresten blitt enda litt sprøere. Han, som for drøye to år siden ikke ville se en hund i nærheten av soverommet sitt, har nå ikke mindre enn to dachser i sengen. Vi passer nemlig mine foreldres hund og selv om jeg har "redd opp" på vaskerommet, endte, aikkurat som de andre dagene, på en eller annen måte alle tre i vår seng da han skulle legge seg. Forklaringen var at "Ja, men de ville..." Ja da... :hund: Jeg klarer meg strengt tatt helt fint uten hundene i sengen og jeg trenger vel ikke si at vaskemaskinen går for fullt med sengetøy i og at det er tredje gang siden torsdag? :slåss:

Vel, da er det vel på tide å finne en ledig sengeplass. Min vanlige er vel opptatt er jeg redd :lete: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kansje det ikke er så rart du har søvnproblemer når det er kamp om sengeplassene. ;)

Har heller ikke noe navn på "det du mangler i taket". Jeg mangler selv en på kjøkkenet og gudene skal vite at de plastikkgreiene ikke er noe pene. :forvirret:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er vi faktisk i ferd med å få et nytt familiemedlem med fire ben! :katt:

For noen uker siden smatt det en frossen og mager kattunge inn i gangen hos broren min og kona og den kunne sannsynligvis ikke ha gjort et bedre valg! :ler: De er de mest dyrekjære menneskene jeg vet om og den har fått stell etter alle kunstens regler. Desverre har de allerede et menasjeri av dyr som for en stor del består av potensiell kattemat, d.v.s. fugler, fisker og gnagere, så de så seg ingen mulighet til å beholde den. Siden vi har snakket om å skaffe oss katt en stund, ble vi derfor utsatt for en massiv overtalelseskampanje fra flere hold og enden på visa ble at katten flytter hit på søndag. Eieren av katten er selvfølgelig etterlyst på alle mulige måter, men ingen har meldt seg og i følge Dyrebeskyttelsen er det visst helt vanlig å "hive ut" kattunger som er over det mest yndige stadiet! :sur:

Ingen av oss har noen gang hatt katt, så nå leser vi om katter til øyet blir stort og vått. Det vi har fått med oss så langt er at de må kastreres og at vi ikke må slippe den ut før om noen måneder. Kastreringen ble gjennomført i går siden vi antok at det var lurt å gjøre det så snart som mulig siden ingen kan si eksakt hvor gammel den er og for at den skulle få tid til å komme seg før reisen. Akkurat nå sitter jeg og lurer på om det er lurt å kjøpe en liten sele eller noe lignende slik at jeg kan ha den med ut på små lufteturer uten at den roter seg bort... Matskåler, kattekasse og -sand må jeg i hvert fall kjøpe. Min kjære har allerede kjøpt en lekemus i presang til den siden han håper at katten skal holde hans elskede garasje fri for mus :ler: .

Vi gleder oss, men vi er litt mer usikre på hva Voffe vil synes. Han bryr seg ikke noe særlig om katter og de gangene han har hatt en på nært hold har han bare vært litt nysgjerrig, men vi vet jo selvfølgelig ikke helt hvordan han vil reagere når det flytter en inn i huset hans. Vi får satse på at det går bra etter en "innkjøringsperiode".

Voffe har forresten vært syk igjen :sukk: . På fredag var han rød i øret og klødde litt, men jeg tenkte jeg kunne se det litt an. Det skulle jeg ikke ha gjort for på søndag morgen våknet vi til en hund som travet hvileløst rundt på gulvet mens han konstant ristet på hodet så verken skvatt. Da jeg forsøkte å se nærmere på det, hylte han bare rett ut. Heldigvis er veterinæren "vår" verdens greieste, så vi fikk komme med en gang og godt var det for øret var så betent at trommehinnen ikke lot seg undersøke. Siden ingen da kunne si noe om hvordan det sto til med trommehinnen, ble det "full pakke" med sprøyter og piller.

Ellers klarte jeg naturligvis ikke å holde meg helt unna nye prosjekter på innredningsfronten, så i skrivende stund er jeg i ferd med å lakkere det som skal bli sengegavl på kjøkkengulvet :jepp: . "Noen" er litt lei av prosjektene mine nå, så jeg får vel heller skynde meg å bli ferdig slik at den forhåpentligvis havner der den skal allerede i kveld. Det er jo dessuten alltid spennende å se hvordan det blir!

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De foreløpige rapportene nordfra tyder på at katten har overlevd kastreringen med god margin. Allerede i går morges var den i full gang med å sikle vilt og uhemmet på sin nåværende families burfugler :filer: ... Neste uke er det "mine" fugler han sikler på, men de skal han med tid og stunder få lov til å gå ut og jakte på av hjertens lyst... Jeg mater nemlig villfugler, men de kattene vil og kan ta, lar jeg dem ta uten å tilrettelegge for at det ikke skal skje. I noen tilfeller må naturen gå sin gang...

Jeg ramlet forresten på "bruktkjøret" i går igjen... På shoppingrunde for å skaffe det man trenger til en liten katt, måtte jeg jo se innom mine faste brukthandlere når jeg likevel kjørte forbi :sjenert: ... Ingen store kupp, men det som ble med hjem var en liten hjørnehylle (Som skal bli min kjæres nattbord), et gullfarget speil av nyere dato og den største gamle syltetøykrukken jeg noen gang har sett! Den er av det kjedelige, brune slaget og ikke så "hipp" som de såkalte hollandske, men en norsprodusert steintøyskrukke som tar bortimot 20 liter vitner uansett om en helt annen tid. Hos meg blir dens skjebne å romme blader og aviser på "kontoret"... Det som også ble med hjem var en temmelig miserabel "klappstol" (Slike som våre dager gjerne har to metallrammer og et bittelite sete som kan pakkes i/på en vanlig ryggsekk) fra begynnelsen av forrige århundre. Min har dreide treben og er verdiløs fordi dens dager som sittemøbel sannslynligvis er forbi. Understellet er i godt slitt treverk og skal ikke røres. Setet derimot var fullstendig råttent og stinket deretter, så jeg har plukket ut omtrent to hundre stifter for å få det fjernet! Den ender nok sine dager som understell for et brettbord når jeg bare finner det perfekte brettet! :ler:

Jada, dette er skikkelig kjedelig å lese om så jeg har tatt bilder både av dette og mye annet jeg har gjort, men det er litt jobb å redigere og legge dem ut... Mangler dessuten noen "etter" bilder, men i romjulen tror jeg at jeg skal få det til!

I øyeblikket har jeg prosjekter gående både i garasjen og på kjøkkenet, så jeg iler til og fra selv om jeg egentlig burde sove...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...