Gå til innhold

Nok om det og mer om noe annet!


Leo

Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre deg om noen trappe spørsmål? :sjenert:

Vi har i flere år totalrenovert ett gammelt murhus. I kjelleren har det vært bakeri og i 1. etg har det vært bakeriutsalg. Dette har medført at den trappa som går mellom etasjene er fettete og stygg under. Trappa er gammel og tydelig slitt midt på trappetrinnene. Den er malt på undersiden (opprinnelig hvit, men den er ekkel missfarget? og jeg jobbet i fjor med å fjerne malingen der for å kanskje lakke eller beise den slik som oversiden av trappa er. Men det er visst finnèr fant jeg ut da jeg brukte malings-fjerner for å fjerne det tykke ekle laget. Oversiden av trappetrinnene har vært lakket en gang i tiden, men det er nok ikke mye igjen...

Jeg har nå i lang tid lurt veldig på hva jeg skal finne på mht til den gamle trappa. Undersiden tror jeg MÅ males uansett, fordi det er vanskelig å få vekk all malingen. Men hva skal jeg gjøre med oversiden??

Fjerne lakken, pusse ned og lakke? Eller fjerne lakken, pusse ned og male???

Aner ikke hva som er vanlig å gjøre med trapper.. Finnes det egen trappemaling???

:sjenert: Hadde blitt glad for noen tips altså.... Ingen som bryr seg om det dumme trappe-dilemaet mitt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg spørre deg om noen trappe spørsmål? :sjenert:

Klart du kan! Jeg skal "fintenke" litt på den trappen din og se om jeg ikke kan komme på noen idèer. Kanskje du kunne ha tatt noen bilder og sendt meg på mail? Send meg en PM så kan du få mailadressen!

Hvordan får du plass til alt du kjøper av møbler og inventar?? Har dere ekstremt stort hus??

Nei, vi har vel strengt tatt et ekstremt lite hus :ler: . Jeg hadde imidlertid en temmelig minimalistisk stil i den forrige leiligheten min og de fleste av de møblene ga jeg bort eller solgte da jeg flyttet. Det som var med på flyttelasset hit var stort sett midlertidige løsninger som har blitt skiftet ut etter hvert som jeg har funnet nye ting og avsluttet prosjekter. TV-bordet vårt var f.eks. et gammelt hagebord inntil jeg kjøpte et nedslitt TV-skap som jeg pusset opp. For å si det enkelt så er det som regel noe som ryker ut når noe annet kommer inn. Tro det eller ei, men jeg forsøker iherdig å unngå overmøblering! :fniser:

Vårt største problem i øyeblikket befinner seg i vasken på badet (Den foretrekker vasken fremfor sengen den har fått tildelt...) og er en grå katt som faktisk ikke er helt ulik denne: :katt: For å gjøre en lang historie kort, så har katten bestemt seg for at Voffe er hovedfinede nummer en og benytter en hver anledning til å snike seg innpå ham og, bokstavelig talt, forsøke å klore øynene ut på ham. Voffe stakkar kunne ikke ha vært mer rolig og imøtekommende, men det hjelper jo ikke et dugg så lenge katten åpenbart tror han er en enorm rotte... Katten i seg selv er supersjarmerende og sosial og kommer åpenbart opprinnelig fra et "møblert hjem", men selvtilliten overfor hunder er tydeligvis litt i overkant! Enten har katten hatt ubehagelige opplevelser med hunder før og funnet ut at angrep er det beste forsvar eller så har han aldri sett en hund før og tror at dette er en enorm, dum katt som kan jages vekk. Gudene vet, men vi må jo bare forsøke å løse det på et vis. Siden jeg har sett et par hundeøyne for mye som har vært alvorlig skadet av katteklør, ble Voffe plassert hos "faren" sin i ettermiddag i håp om at vi finner på noe kreativt i løpet av et par dager. Vi har fått noen gode råd her og der som vi vurderer og jeg skal ta en prat med veterinæren i morgen. Kanskje den stakkars forvirrede katten blir mer trygg bare den forstår at den faktisk har fått et nytt hjem og at ingen her vil ham noe vondt. Skjønt forvirret og forvirret... Egentlig virker han som en meget tilpasningsdyktig og tøff liten jeger, så kanskje han egentlig passer godt til navnet vi ikke helt har blitt enig om, men som godt kan tenkes å bli "Leo" :ler: .

Jeg vet at jeg sa til noen at jeg skulle legge meg for temmelig lenge siden, men til det må jeg bare si at det var utrolig deilig å bare få sitte her i fred og ro etter noen superhektiske døgn med mye "folk og dyr" ;) .

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver om katten som angriper hunden, så kom jeg på noe jeg leste hos vetrinæren engang. Var noe man kunne sette i stikkontaktene eller noe som skulle frigi noen hormoner\feronmoner eller hva det heter... Og da ble dyra rolige og ville ikke angripe hverandre. Vi vurderte det pga nabokatten ofte tok vår katt...

Skal se om jeg kan finne ut hva det het...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det, Toro! God Jul til deg også! :nisse:

Det har vært litt hektisk her i det siste og ting kan tyde på at jeg får en meget god start på det nye året! Morsomt er det i hvert fall og jeg kan vel si så mye som at det er jobbrelatert...

I dag har vi pyntet det alternative og kattevennlige juletreet :ler: ; diiiger glassvase fylt med stein (Slik at den ikke kan veltes) med lys nedi vasen som ikke kan nås, trollhasselgrener og pynt bestående av hjerter og kurver i metall som ikke kan tygges i stykker. Katten gjør for øvrig ikke noe galt og de som har påstått at han er 4 - 5 måneder gammel, må ha tatt grundig feil! Riktignok er han liten og spe, men både tenner og adferd tyder på at han har vært både en og to runder rundt kvartalet. Som de fleste andre katter, har han en liten forkjærlighet for planter og jeg så kanskje litt fortvilet ut da vi fikk en julestjerne i presang, men den står nå på en hylle som katten ikke kan nå uten å klatre to meter opp en slett vegg og så rundt en glatt kant som stikker ut, så da regner jeg med at det er trygt...

Katten var voldsomt ivrig på å få lov til å komme ut de første dagene, men etter at min kjære fikk lirket på den selen jeg hadde kjøpt og tatt ham med ut (Se for dere godt over 100 kg. rørlegger i full "uniform" gå "tur" med en katt på litt over 2 kg. :skratte: ), var det visst ikke så nøye lenger... I dag hadde vi i hvert fall i all hast reist hjemmefra med døren åpen til et rom med åpent vindu, men katten lå trygt stablet opp på hodeputene våre da vi kom hjem og nå løper han fort forbi ytterdøren når vi åpner den. Det var nok litt kaldere der ute enn han hadde forestilt seg :ler:

Nå virker i hvert fall katten fullstendig trygg her og da håper vi at vi kan få til å bringe inn det nye elementet livet hans som består i at Voffe kommer hjem. Nå har imidlertid katten fått anledning til å utforske alle gjemmestedene, og har t.o.m. sovet i hundesengen, så da håper vi at han skal klare å akseptere hunden. D.v.s. det må han... Voffe har bodd sammen med meg i snart tolv år og er definitivt det mannebeinet med lengst fartstid! :ler:

Uansett hvordan det går, så går jeg i hvert fall inn i 2008 med tre vesener av hannkjønn i huset :ler: ...

Nå hører jeg noe klirre og det er lyden av metall mot glass... Selv om "juletreet" står høyt plassert, er det tydeligvis noen som ikke helt har klart å holde seg. Godt å vite at ingen kan skade seg eller at noe går i stykker...

"Lampefestene" eller hva jeg skal kalle det som jeg fikk fra USA viste seg dessuten å være over all forventning! Har strevd litt med å få hengt opp lampene, men det skyldes på ingen måte varene. De var faktisk skikkelig lekre og nok en vellykket eBay-handel.

I morgen trenger jeg vel strengt tatt ikke stå opp før til middag, men jeg tror jeg skal prøve likevel... Må bare legge katten først... :ler:

EN RIKTIG GOD JUL ØNSKES ALLE SOM SER INNOM! :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julepynt kombinert med nattaktive mennesker, ble tydeligvis for "mye" for katten... Godt at potten var lett og uspiselig og innholdet ditto! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julefreden har senket seg. Katten er fremdeles redd for hunden, men for litt siden snek han seg til å gå forbi hunden på ca. 10 cm. avstand mens Voffe sov og katten tester stadig ut hvor grensen går for når han blir angrepet. Det han ikke er helt trygg på ennå er tydeligvis at Voffe ikke kommer til å angripe ham uansett. Det beste er at katten tydeligvis ikke er hysterisk redd hunder lenger og at han nå nøyer seg med å frese. Voffe er litt nysgjerrig, men han respekterer kattens fresing og da går det bra! Vi har for øvrig satt av et eget rom til katten hvor han kan leke, sove og spise i fred. Slitne og sultne dyr er sjelden spesielt medgjørlige...

I det hele tatt står denne julen i dyrenes tegn! :ler: Vi går lange turer med hunden etter tur og den som er hjemme sørger for at katten får lek og kos. Inne lever vi og hunden livet som vanlig mens katten ligger på et beskyttet sted, gjerne under sofaen, og observerer helt til nysgjerrigheten tar overhånd. Voffe er rett og slett fantastisk og later stort sett som han ikke bryr seg. Bl.a. legger han seg helt rolig med baken inn mot sofaen som later som om han sover slik at katten kan snike seg frem og snuse. Han beveger seg også svært sakte og rolig for ikke å skremme og han løper ikke og bråker selv når han leker. Voffe i seg selv utgjør i det hele tatt et helt kurs i dempende signaler om dagen! :ler: Felles lek og kos er det nok en stund igjen til vi får se, men noenlunde fredelig sameksistens er i hvert fall etablert.

Jeg har forresten fått en utrolig fin julepresang fra min kjære. Uten at jeg visste det, har han spart sammen til en bærbar PC med alt av programvare til meg som jeg får levert i begynnelsen av januar. Ikke at jeg har så voldsomt stort behov for privatliv på PC-fronten, men det blir likevel utrolig deilig med en som er bare min!

Nå tok jeg nettopp en liten pause i skrivingen for å kose litt med hunden som ligger i stolen ved siden av meg og da kom katten inn i rommet og satt midt på gulvet mens han kikket interessert på og slikket seg på poten før han gikk igjen.

Det er dessuten utrolig deilig med en jul uten familieselskaper!

Og der tok katten seg en kjapp runde i rommet igjen mens Voffe ser på meg og lurer på hva han skal gjøre. Jeg signaliserte "ro" og jeg vil tro at det tar bare et par minutter før vi har pus her igjen :ler:

I våre øyne er det mye bedre med noen dager hvor tiden står litt stille og man kan ligge å skravle i sengen eller på sofaen og la frokosten være middag og omvendt. Kaffe og kaker er oppskrytt! Det er melk og kaker eller evt. cognac og god sjokolade som gjelder :ler: ! Samtaler med mennesker som egentlig ikke er interessert i deg, er forresten rimelig unyttige!

Og mens jeg sitter her, og som dere forstår foretar meg noe rimelig unyttig, nærmer de to rovdyrene vi har i hus seg sakte men sikkert hverandre... Disse to har sin mest aktive periode om natten og av en eller annen grunn falt dette skiftet på meg :sjarmor: . (Min kjære tar hånd om dem om formiddagen...).

Dette tegner til å bli en god natt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg en fortsatt god romjul, og et gledelig nytt år!

Takk for det, Lassie og jeg ønsker selvfølgelig deg det samme!

Her skjer det heller lite. Voffe og katten nærmer seg stadig hverandre og det går langsomt fremover (Eller egentlig går det vel ganske fort. De har foreløpig bare bodd sammen i tre dager...). Jeg hadde egentlig planer om å få gjort en del ting i julen mens min kjære er hjemme og kan hjelpe til å holde og løfte her og der, men det tror jeg at jeg bare må gi opp. Nå har jeg nemlig to stykker som følger mer enn interessert med på alt jeg gjør og det blir ikke så enkelt når en forsøker å spise skruene mens den andre står oppå det jeg holder på med :ler: ... I tillegg kommer det stadig et litt større mannedyr inn fra garasjen som lurer på når det er mat... Det siste lurer for så vidt de to minste på også ganske ofte... Da jeg skulle lage middag satt det en på en stol og to mindre på gulvet og alle tre fulgte mer enn interessert med. I tillegg får jeg ikke sove noe særlig siden det stort sett er en eller annen som mjauer, bjeffer eller snakker og vil ha meg til fikse ett eller annet. Litt slitsomt siden døgnrytmen deres ikke på noen måte er sammenfallende :ler: . Den siste sovner omtrent når den første står opp og "sånn går nu dagan". Akkurat nå sover alle tre, men det er et unntak som varer høyst et par timer...

Uansett har vi en hyggelig jul og i går tok vi noen timer "fri" og reiste over grensen for å handle. Ikke særlig spennende, men katten fikk et stort klorebrett med kattemynte som han hoppet opp for å få tak i allerede mens jeg pakket ut og umiddelbart forsto hvordan han skulle bruke. Det var jeg meget godt fornøyd med siden han (Selvfølgelig...) har tatt i bruk mitt siste "gjenlevende" teppe, som uansett ikke holder særlig lenge siden det allerede fungerer som hundens favorittsted for inntak av spesielle (Og klissete... ) delikatesser samt "håndkle" og "serviett". Skitt kan imidlertid vaskes vekk med varmt vann og høytrykksspyler, men det kan ikke lange, løse tråder... Voffe fikk en ball som han kan riste mat ut av og det var en minst like stor suksess!

Det er altså en "dyrisk" jul. Litt slitsomt, men også veldig morsomt og lærerikt å se hvordan de nærmer seg hverandre og kommuniserer. Har kjøpt og lest et par bøker om katteatferd for å forstå litt mer og det virker som Voffe lærer fort han også! Det oppstår i hvert fall ganske mange artige episoder som får en til å trekke på smilebåndet... F.eks. når katten er i ferd med å smyge seg inn på badet for å sove litt på det varme gulvet, oppdager at Voffe allerede ligger der og piler ut igjen for så masjere stramt inn på vaskerommet for å legge seg i hundesengen der. Eller når katten gjemmer seg i en stor krukke som står i stuen og erter hunden, som har ett av sine favorittsteder bak der hvor krukken står, og ikke helt forstår hva som skjer når det kommer en pote ut fra krukken som kiler ham.

I dag så jeg for meg et nytt "hastebesøk" hos veterinæren for Voffe begynte nok en gang å riste intenst på hodet og klø seg i øret, men heldigvis ga det seg med litt av de "remediene" jeg fikk utlevert forrige gang. Det så også rimelig normalt ut, så da krysser jeg fingrene for at det går greit til over nyttår. Han har i hvert fall ikke vondt eller klør nå, men jeg skal få det sjekket igjen i neste uke. Både katten og hunden skal dessuten vaksineres i januar, så jeg kunne kanskje bestille en dobbelttime? :fnise:

Alt i alt en ganske så kjedelig og lite dramatisk tilværelse, men det skal jeg hilse og si vi vet å sette pris på! Nå håper vi bare at 2008 kan bli et rimelig rolig år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og akkurat da jeg hadde lempet Voffe i seng etter å ha lekt med ham en god stund, lød det et heller krevedne "mjauuu" fra gjesterommet... Nå har katten fått mat og jeg har lekt litt med ham. Kl. 09.00 kan dere banne på at noen er litt sure for at jeg ikke lar meg friste av frokost...

Og jeg er selvfølgelig det late medlemmet av famlilien som sover til kl. 14.00! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise:

Det er så koselig å lese om katten og Voffe.

Jeg er ikke så mye på nett for tiden, så jeg ønsker deg godt nyttår litt på forskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for nyttårshilsener! Håper dere, og alle andre, også får en fint 2008! :klem:

Gårsdagens feiring var mildt sagt meget behersket. Det mest spennende var vel at jeg monterte det ferdige hodegjerdet på sengen med sidegardiner og det hele, slik at vi kunne innlede 2008 i "ny", standsmessig seng :fnise: .

I dag var det bestemt at katten skulle få lov til å gå ut alene (Vi synes det var greit å vente til vi var sikre på at han ikke ble overrasket av en nyttårsrakett og, bokstavelig talt, forsvant med halen mellom bena...) og det var en ganske morsom "happening". De siste dagene har han mjauet ved døren ganske ofte, men da vi åpnet den, var det visst ikke så farlig likevel. Etter å ha tenkt seg litt om, bestemte han seg likevel for å ta en liten titt. Det endte med at han tok seg en liten tur over til de nærmeste naboene og kom tilbake som et prosjektil da min kjære lokket på ham. Etterpå har han vært ute et par småturer, men det virker nesten som han husker de kalde vinternettene han har tilbragt ute og ikke har noe som helst ønske om å gjenta den erfaringen.

Forholdet mellom Voffe og katten blir også stadig bedre. Nå får Voffe lov til å snuse på Pus uten at han freser og i dag hvilte faktisk alle de tre guttene middag på samme sofa. Katten bruker fremdeles en del tid på det som ser ut som en test på hvor nærme og fort/sakte han kan gå forbi Voffe uten å bli angrepet. Voffe ser bare dumt på ham og ser ut som han lurer på hva det sprø vesenet holder på med :ler: . Snille, gamle Voffe! :hjerte:

Ja ja... I morgen er det hverdag igjen, så det kan kanskje være en god idè å prøve og innta horisontalen i rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt Nyttår, Leo... :klem:

Lykke til med "prosjektene" dine, i året som kommer! :)

I lige måte, Ugla! :klem:

"Prosjekter" kommer det helt sikkert til å bli fler av! :ler: I skrivende stund sitter jeg og vurderer muligheten for å bygge bokhyller oppunder taket på kontoret evt. kjøpe lave overskap beregnet for kjøkken og sette opp. Hmmm...

Hverdagen har vendt tilbake og den som vil sove lenge her, må ha ekstremt godt sovehjerte. Når vekkerklokken ringer, lyder det en kakafoni av bjeffing og mjauing og når det etter hvert akopagneres av en del "i svarte, hvor er mobiltelefonene min" og "har du satt på kaffe?", så kan man bare glemme det... Strengt tatt bør jeg vel sette pris på at vi har både katt og hund som nå sover hele natten uten en lyd :ler: .

Dyrene gjør stadige fremskritt og i dag har de faktisk spist av samme skål og slikket matrester av hverandres snuter. Strengt tatt skal de jo ikke spise den samme maten, men uformelle felles frokoster er jo en velkjent "taktikk" innen diplomatiet ref. Torvald Stoltenberg :ler: .

I går var jeg på shopping og kjøpte masse nye laken og putevar på salg (Egyptisk bomull må vite :sjarmor: ). Katten har bl.a. taklet overgangen fra å være uteligger til å bli "puteligger" svært godt, så gudene skal vite at det er nødvendig...

Jeg har også omsider klart å bestemme meg for stoler til spisebordet og i går fikk jeg endelig somlet meg til å bestille dem. Det er slike franske cafèstoler det er snakk om. Kanskje ikke utpreget vakre, men de passer godt til det gamle spisebordet vårt, er gode å sitte på og ikke minst uhyre praktiske med tanke på klør, tenner og skitne arbeidsbukser med diverse verktøy stikkende ut. Det gledelige overraskelsen var at de var billige også! Jeg har automatisk gått ut fra at de var svinedyre og sett for meg en pris på flere tusen kroner pr. stol, men så viste det seg at de ikke koster stort mer en IKEA-stoler. At jeg ikke kan regne med å få dem levert før til sommeren var ikke fullt så gledelig, men den som venter på noe godt o.s.v.

Tunfisken jeg skulle ha til frokost er allerede spist av noen andre (Neida, verken katter eller hunder skal ha tunfisk fra boks, men i forbrødringens navn gjøres det unntak...), så jeg får se om jeg ikke kan finne noe annet...

Det foresvever meg også at det er noe :husarbeid: som venter!

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:husarbeid: er ikke så enkelt nå som tilskuerantallet er doblet. Før var det bare en å snuble i, men nå rekker jeg knapt å få samlet bena igjen før jeg snubler i en ny pelsdott. (Nei, det er ikke hybelkaninene jeg snakker om. De er tross alt ikke så kompakte at man snubler i dem...). Den sist ankomne har dessuten fremdeles ikke opparbeidet noen som helst forståelse for at det er enkelte ting han ikke bør stikke nesen sin i :ler: . De er rare!

Katten er fremdeles ikke særlig interessert i gå ut. D.v.s. han mjauer ved dører og vinduer, men det ser ut til at han helst bare vil sitte i vinduskarmen eller på dørstokken å trekke frisk luft og observere. Det snør vannrett, så jeg forstår ham godt, men det blir litt kaldt på oss andre da... Jaja... Han får bestemme selv og jeg kan jo bare fyre litt mer intensivt.

Jeg i hvert fall tatt ned masse gardiner og puttet dem i vaskemaskinen. Nå står julepynten for tur og det kan jeg allerede nå si med stor sikkerhet kommer til å være gjenstand for stor underholdning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...