Gå til innhold

Har du ADD?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Silvermist

man kan være veldig bedagelig annlagt å ha add, hos jenter er det ofte den veien.

Det er helt sant :) Men jeg har nok ikke ADHD av den grunn, fungerer veldig bra på de fleste plan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt sant :) Men jeg har nok ikke ADHD av den grunn, fungerer veldig bra på de fleste plan :)

det er godt! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Oi, fikk 91 poeng :hakeslepp: Mamma ville ha meg på utredning for ADHD da jeg var liten, og min bror fikk ikke komme tilbake på skolen før mamma fikk utredet han! Kanskje jeg burde sjekke meg for ADD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 poeng - "possibly mild ADHD"

Hehe, det tvilar eg på ;) Er god på å konsentrere meg, fekk vel heller såpass høg score fordi eg kan vere ujevn i humøret og blir fort sint/lei meg, noko som har null med ADHD å gjere hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Beate N

You scored a total of 110

It is highly likely that you are presently suffering from adult attention deficit disorder, according to your responses on this self-report questionnaire. You should not take this as a diagnosis of any sort, or a recommendation for treatment. However, it would be advisable and likely beneficial for you to seek further diagnosis from a trained mental health professional immediately.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Gjest marthe

Jeg kjenner jeg blir en smule frustrert nå. Jeg har aldri blitt testet for dette, selv om jeg har fortalt di fleste rundt meg at jeg klarer ikke å lese et avsnitt for så og huske det. Jeg må lese samme avsnittet 4-5 ganger før jeg husker noe som helst. Jeg har fortalt mine foreldre og lærere at jeg drømmer meg bort midt i en samtale, bok, skoletime osv.

Jeg glemmer ting fort. Viktig info må jeg konsentrere meg om å huske, så simpelt som å huske et tall i 5 minutter er vanskelig, jeg sier tallet om og om igjen. Det er som om det bare ligger i munnen og vil ikke registreres i hodet mitt.

Mens mindre viktig info kan jeg huske i en evighet.

Jeg kjenner jeg er kjempe frustrert atm.

Jeg slutta videregående i fjor fordi jeg følte meg dom på skolen og fikk tidenes værste karakterer og fravær. Jeg kan selvsagt ikke bare skylde på muligens ADD, men hvorfor har ingen testet meg? Hvorfor har ingen brydd seg? Jeg har bare fått beskjed om å lese, pugge og øke konsentrasjonen, noe jeg ikke har fått til.

Skulle det ikke gått opp et lys for en lærer i det minste?

Hva skal jeg egentlig gjøre nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta kontakt med fastlegen din og be om henvisning videre for utredning, om du ønsker å finne ut av det. Husk at ventetiden for å få time kan være lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk diagnosen for nesten 20 år siden, AD/HD. finnes denne testen på norsk, er ikke flink i engelsk. Har en venninne som har blitt sexuelt misbrukt og ingen visste det da hun fikk diagnosen, MEN i ettertid har proffesjonelle funnet ut att symtomene er like ved att hun har opplevd sexuelmisbruk...

Jeg har hatt en sakyndig nå som mener jeg ikke har AD/HD men att jeg har fått den diagnosen fordi symtomene er like hos persjoner som har en tilknyttningsforstyrrelse. att jeg sikkert heller har det.

IKKE LETT OG BLI KLOK PÅ!

Andre som har hørt om tilknyttingsforstyrrelse?

Jeg tror ikke jeg lider av det. Bruker medisiner mot AD/HD og dem hjelper.

Hadde di hjelpt meg om jeg ikke har adhd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ta kontakt med fastlegen din og be om henvisning videre for utredning, om du ønsker å finne ut av det. Husk at ventetiden for å få time kan være lang.

4-6 ukers venting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende å se hvor mange som skårer høyt på denne testen, og som tror de ha ADD. Sier ikke at ingen her har det, men det skremmer meg at en glemmer personlighet, arv, forståelse og tolkning av spørsmålene. Det er så utrolig mange kriterier som ikke kan bli oppfylt over internett, og denne testen kan være fryktelig missvisende på mange måter.

Jeg lurer også frytelig på hvorfor dere vil ha en diagnose når dere er voksne? Hva får dere ut av det?

Etter min mening er det overdiagnostisering i dagens samfunn. Om en ikke er A4 så er det noe galt med en. Hvert menneske er unikt og må derfor sees på som unikt. Om ei jente dagdrømmer mye i timene, eller om en gutt er aggresiv betyr ikke det at det er noe galt med de.

Er det læringshemmende allerede i 1. klasse må en ta det på alvor, men om en 10 åring plutselig ikke klarer å konsentrere seg i timene, er det nok av helt andre grunner.

ADHD og ADD er medfødt, og kan ikke tilegnes. Hvis en får symtomer etterhvert kan det skyldes andre ting, men kan ikke kalles ADD eller ADHD.

Håper dere som er bekymret får en slags ordning på det, det viktigste er ikke en diagnose, men å kunne leve på en tilfredstillende måte med de problemene man har.

forde man kan gå fra å ikke fungere i samfunnet og hverdagen til å få et liv. jeg har hatt add(uten hyperaktivitet) hele livet, men siden jeg er særdeles høflig(irl), har stor innsatsvilje og "aldri" har gjordt noe galt, så ikke lærere, foreldre osv på meg som noe annet enn distre.

Jeg er fullstendig klar over at lidelsen kan behandes uavhengig av alder, så det er ingen grunn til å være nedlatende. Jeg var genuint interessert i hvorfor folk med ADD symptomer eller diagnose vil ha utredning og behandling i voksen alder. I skolesammenheng er grunnene klare for meg som lærer, men for voksne i arbeidslivet har jeg ikke den kunnskapen.

Om det er in eller ikke bryr meg lite. Problemet er ikke de elevene eller voksne som har lidelsen og problemet dette medfører. Men de som leter etter feil ved seg selv som ikke er der. Når du er inne på det som er in, er det in å ha en diagnose i skolesammenhenger i allefall. Og at ADD og ADHD blir svaret på problemer som ikke egentlig kvalifiserer til denne diagnosen er også vanlig.

jeg ønsker selv om jeg er voksen å være i stand til å føre en samtale, huske å pusse tennene, ha bedre impulskontroll i forhold til penger, faktisk jobbe på jobb i stedet for å hele tida "dette ut".

Jeg kjenner jeg blir en smule frustrert nå. Jeg har aldri blitt testet for dette, selv om jeg har fortalt di fleste rundt meg at jeg klarer ikke å lese et avsnitt for så og huske det. Jeg må lese samme avsnittet 4-5 ganger før jeg husker noe som helst. Jeg har fortalt mine foreldre og lærere at jeg drømmer meg bort midt i en samtale, bok, skoletime osv.

Jeg glemmer ting fort. Viktig info må jeg konsentrere meg om å huske, så simpelt som å huske et tall i 5 minutter er vanskelig, jeg sier tallet om og om igjen. Det er som om det bare ligger i munnen og vil ikke registreres i hodet mitt.

Mens mindre viktig info kan jeg huske i en evighet.

Jeg kjenner jeg er kjempe frustrert atm.

Jeg slutta videregående i fjor fordi jeg følte meg dom på skolen og fikk tidenes værste karakterer og fravær. Jeg kan selvsagt ikke bare skylde på muligens ADD, men hvorfor har ingen testet meg? Hvorfor har ingen brydd seg? Jeg har bare fått beskjed om å lese, pugge og øke konsentrasjonen, noe jeg ikke har fått til.

Skulle det ikke gått opp et lys for en lærer i det minste?

Hva skal jeg egentlig gjøre nå?

føler med deg! det er vanskelig å måtte 10-50ganger så hardt som de fleste andre å likevel sitte igjenn med de dårligste karakterene...

--------

jeg fikk 111 på testen å har add-diggnose fra før.

nå har jeg begynt på medisiner å livet mitt er totalforandra. jeg husker vanligvis å pusse tenner, dusje, avtaler(i hvert fall oftere enn før), hva jeg var på vei til å gjøre(i hvertfall 40% av gangene mot 5% av gangene før). jeg klarer nå å henge med i samtaler ca 4-5min nå mot max 20 sek før, å nå er jeg ikke "borte" lenger enn at jeg vanligvis klarer å hente meg inn i gjenn. jeg klarer å se å følge med tv-programmer med reklame ofte, mot at jeg hadde problemer med å henge med på reklamefilmer før. jeg har energi nok til å sette melka jeg glemte på benken inn i kjøleskapet igjenn. jeg trenger ikke lenger hjemmehjelp(før kunne man ikke se hvor gulv sluttet å vegg begynte), selv om jeg ikke har det strøkent, er det "bondereint", å det er jeg strålende fornøyd med siden jeg husker så altfor godt hvordan det var før.

med andre ord jeg har fått et liv!!! :rodmer::rodmer:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

min mor fikk AD/HD i voksen alder, det var for og kartlegge hva symptomende kom fra. det beroliget henne og hvite hvorfor, og da er det for henne mye lettere og jobbe videre med det. sykdomen er også veldig arvelig. man kan føle seg vimsete, med en diagnose får man kartlakt mere hva man sliter med, og deretter hvet mere hva man bør trene på, bare det iseg selv, beroliger... jeg har 3 i familien med AD/HD og mange flere har symptomende men aldri blitt skjekket...

En annen ting-får man diagnosen har man rettigheter på Concerta, ikke ellers... med en diagnose har man også flere rettigheter ang opplæring, og andre ting, det blir hvertfall lakt vekt på....

En diagnose kan forklare en hel del, men ikke se på det som en undskyldning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk 70% bare ,og jeg har ADD,har vært for utredning:)og vært

medisinert for det siden jeg var 13 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest charlooo

Jeg er 13 år og er jente og har adhd .. Utrolig vansklig engetlig begrunnet skolen og folk tror jeg er sånn som klikker fort jeg har ikke den adhd ... Adhd sucks ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...