supermy Skrevet 15. desember 2009 #241 Skrevet 15. desember 2009 (endret) Uff, ser hvor ekstremt lett det er å feildiagnosere noen med ADHD/ADD (altså gi noen en ADHD-diagnose når det egentlig er noe annet som er problemet). Jeg fikk 71 poeng, men har sosial angst, ikke et snev av ADHD. hehe..... De diagnostiserer ikke folk utelukkende på grunnlag av slike tester Må gjennomgå grundig utredning, og de setter ikke diagnoser på tvilstilfeller*.. *Kan teste tvilstilfeller videre så klart, skrev med om det i seinere innlegg. Endret 15. desember 2009 av supermy 1
Gjest Cho Skrevet 15. desember 2009 #242 Skrevet 15. desember 2009 hehe..... De diagnostiserer ikke folk utelukkende på grunnlag av slike tester Må gjennomgå grundig utredning, og de setter ikke diagnoser på tvilstilfeller.. Ånei, sier du det? :gjeiper: Jeg vet jo det da, men jeg vet også at mine symptomer og en med adhd sine symptomer (f.eks. bestevenninnen min) er veldig like. Så jeg vil si jeg nå har litt større forståelse for hvorfor adhd-diagnoser blir delt ut til feil folk, som det gjør i stor grad i disse dager. Det var vanskelig å forklare, håper det ble forståelig.
supermy Skrevet 15. desember 2009 #243 Skrevet 15. desember 2009 Tja, skjønner jo hva du mener.. Men jeg tror ikke det blir "delt ut" (som du så pent sier) adhd diagnoser til folk uten adhd.. Selvsagt skjer feildiagnoser også når det gjelder adhd, men det er neppe et større problem når det gjelder denne diagnosen, kontra andre diagnoser som ikke kan stilles vha blodprøve. Det at flere blir diagnostisert nå, kontra før, har heller å gjøre med at vi har fått større kunnskap, slik at flere fanges opp. Dette er en god ting!
Gjest Cho Skrevet 15. desember 2009 #244 Skrevet 15. desember 2009 http://www.alternativ.no/Nyheter/adhd_mi.html Det er en ganske kjent sak at adhd er blitt den nye folkesykdommen blant barn.
Gjest beatme Skrevet 15. desember 2009 #245 Skrevet 15. desember 2009 hehe..... De diagnostiserer ikke folk utelukkende på grunnlag av slike tester Må gjennomgå grundig utredning, og de setter ikke diagnoser på tvilstilfeller.. Jeg fikk diagnose selv om jeg var et tvilstilfelle. Det er fordi jeg trengte medisiner, og de har ikke lov til å gi medisiner på blå resept uten diagnose.
Gjest Aspia Skrevet 15. desember 2009 #246 Skrevet 15. desember 2009 Her ble det 60 poeng! Fordi jeg er allerede diagnostisert med Asperger syndrom og bipolar lidelse, var ikke helt uventet at jeg ville få ganske høy poengsum. Psykologen min har kommentert flere ganger at jeg stresser mye og snakker fort fordi jeg har så mye kaos i hodet. Jeg har nok en del trekk som likner på ADHD og ADD fordi disse diagnosene har flere fellestrekk med Asperger, men jeg faller likevel ikke innenfor de diagnosene.
supermy Skrevet 15. desember 2009 #247 Skrevet 15. desember 2009 Jeg fikk diagnose selv om jeg var et tvilstilfelle. Det er fordi jeg trengte medisiner, og de har ikke lov til å gi medisiner på blå resept uten diagnose. Ja, jeg fikk også diagnose grunnet samme som deg. Men det er fordi jeg har asperger, og adhd og asperger har veldig mange fellestrekk, og da er det veldig vanskelig å skille symptomene fra hverandre. Medisin blir i noen tilfeller brukt som siste utredningsprossess, det som skjer er at man får en tentativ diagnose, og dersom medisinene fungerer blir diagnosen stående. Dersom medisiner ikke fungerer blir diagnosen fjernet. Man kan likevel ikke si at de deler ut diagnoser til tvilstilfeller, fordi siste ledd i prossessen er for mange medisiner. http://www.alternativ.no/Nyheter/adhd_mi.html Det er en ganske kjent sak at adhd er blitt den nye folkesykdommen blant barn. Ja, og det er ganske trist at media fremstiller saken slik, når realiteten er at vi har blitt flinkere til å diagnostisere, slik at flere blir fanget opp. Tidligere ble bare de utagerende barna fanget opp, de med oppførsel som førte til konsekvenser for de rundt. Nå blir også, til en hvis grad, barn som lider i stillhet fanget opp, selv om vi enda har en lang vei å gå for å få fanget opp alle som faktisk trenger hjelp. (Nå er vel heller ikke alternativ.no en veldig god eksempelside da, men ja, det er mye rundt om kring på nettet ang dette). 1
Gjest Cho Skrevet 15. desember 2009 #248 Skrevet 15. desember 2009 Ja, jeg fikk også diagnose grunnet samme som deg. Men det er fordi jeg har asperger, og adhd og asperger har veldig mange fellestrekk, og da er det veldig vanskelig å skille symptomene fra hverandre. ... Ja, og det er ganske trist at media fremstiller saken slik, når realiteten er at vi har blitt flinkere til å diagnostisere, slik at flere blir fanget opp. Tidligere ble bare de utagerende barna fanget opp, de med oppførsel som førte til konsekvenser for de rundt. Nå blir også, til en hvis grad, barn som lider i stillhet fanget opp, selv om vi enda har en lang vei å gå for å få fanget opp alle som faktisk trenger hjelp. (Nå er vel heller ikke alternativ.no en veldig god eksempelside da, men ja, det er mye rundt om kring på nettet ang dette). Syns dette er litt selvmotsigende.. Men jeg har uansett ikke grunnlag for å fortsette denne diskusjonen. (ang. alternativ.no var det ikke der jeg leste om saken første gang, men nå tok jeg bare den første og beste linken jeg fant.)
supermy Skrevet 15. desember 2009 #249 Skrevet 15. desember 2009 Nei, er ingenting selvmotsigende i det innlegget du har qoutet.. Dersom du siktet til det jeg skrev tidligere om at de ikke deler ut diagnoser til tvilstilfeller, så er jeg enig i at det var dårlig formulert. Poenget er at i de fleste tilfeller deler de ikke ut diagnoser til tvilstilfeller, det vanlige er å videresende for second opinion, eventuelt kan man velge å gi tentativ diagnose uten å gå omveien via ny utredning, å se om medisin hjelper. Om medisin hjelper er det en sterk indikasjon på at den tentative adhd diagnosen er korrekt, og den blir da stående som permanent diagnose, dersom ikke medisin hjelper, så blir diagnosen fjernet. Men ja, ikke noe vits å diskutere dette, poenget er vel at de ikke deler ut diagnoser uten at de gjennomfører skikkelig utredning, de deler ikke ut diagnosen til alle som er litt ukonsentrerte i ny og ne I det store og det hele er det supert at flere blir fanget opp!
Gjest beatme Skrevet 15. desember 2009 #250 Skrevet 15. desember 2009 Jeg fikk diagnose fordi vi visste at noe feilte meg, men usikre på hva. Jeg var ikke en typisk adhd, men jeg hadde mange symptomer og noe måtte prøves ut. Det er ikke sånn at alle som er litt slitne får en diagnose, men jeg fikk det fordi jeg hadde problemer på flere områder i livet. Jeg var bare til utredning et par ganger før jeg fikk medisiner, men selv om det gikk fort betyr ikke det at diagnosen ble delt ut i hytt og pine.
supermy Skrevet 15. desember 2009 #251 Skrevet 15. desember 2009 Kjempe fint at du ble fanget opp Hører om alt for mange som blir avvist pga de ikke er "typiske" nok, osv.
Gjest beatme Skrevet 15. desember 2009 #252 Skrevet 15. desember 2009 Kjempe fint at du ble fanget opp Hører om alt for mange som blir avvist pga de ikke er "typiske" nok, osv. Jeg ble ikke direkte fanget opp. Jeg gikk til en privat psykiater. Fikk time på en uke, og medisiner uka etter det igjen. Godt mulig jeg hadde blitt avvist av det offentilige.
supermy Skrevet 15. desember 2009 #253 Skrevet 15. desember 2009 Tenker mer på fanget opp av systemet, og ikke bli blankt avvist.. De færreste som får diagnose i voksen alder blir henvist pga foreldre, skole, osv, de er fordi de selv ønsker utredning.. Private følger samme kriterier som offentlige, så du hadde nok fått samme resultat uansett om utreder jobber på offentlig eller privat klinikk, så sant du gikk til en kompetent utreder da. Før var jo dette en diagnose som så og si ikke ble gitt til andre enn barn, så finnes nok mange udiganostiserte voksne rundt om.
Gjest Dj_aly Skrevet 4. januar 2010 #255 Skrevet 4. januar 2010 You scored a total of 101. 70 & up - Adult ADHD. Jeg har ikke fått noen beskjed om ADHD, men de driver å sjekker meg for ADD. Hahahah! Snakker for tiden med fastlegen, en helsesøster dame og på onsdag de skal snart finne ut om det skal bli mer sjekket med PPOT eller BUPA. (jeg er 17)
Nuffen Skrevet 4. januar 2010 #256 Skrevet 4. januar 2010 Jeg har allerede blitt anbefalt en utredning av legen min.. Hadde vært intressant og kunne hjulpet meg, men min bror har gått gjennom det og det tok ufattelig lang tid og det inneholdt store papirbunker. Jeg fikk 84 poeng... Har hatt mistanke om det en stund, og skal nå snart til utredning. Det er alt for mye som ikke stemmer oppi hodet mitt. Livet mitt er mye mer komplisert og frustrerende enn det trenger å være, så om jeg får diagnosen, så faller alle biter på plass. Det ville vært en stor lettelse Kan du som hadde dette innlegget fortelle litt om hva som inngår i den langvarige prosessen? Det hadde jeg satt veldig pris på. Mvh Nuffen
Gjest -.- Skrevet 11. januar 2010 #257 Skrevet 11. januar 2010 Uhm.. man skal ikke ta sånt helt alvorlig, jeg fikk altså 108 poeng men har ikke ADHD, så ja.. tull sier jeg. Skal ikke tro på sånne online tester !
Kjetil S. Skrevet 11. januar 2010 #258 Skrevet 11. januar 2010 Denne testen er faktisk ganske god på AD/HD, ettersom kombinasjonen av en del av spørsmålene er så typiske symptomer i samlet form. Men selvsagt er det en altfor liten test til å gi noe klart svar. For ADD vil naturligvis testen vise til mye lavere tall enn for AD/HD, nettopp på grunn av at mennesker med ADD ikke har hyperaktiviteten i seg på samme vis, men vil likevel ofte slite med konsentrasjonsproblemer. Og enkelte er nok ikke engang helt klar over at de har slike problemer selv. Jeg syns det er helt utrolig at enkelte kom frem til et så lavt resultat som 5, eller mindre, og dere som klarer det må jo være veldig rolig og avbalansert som person, tenker jeg..?? :-) Selv fikk jeg forøvrig 11. 1
Siiw Skrevet 12. januar 2010 #260 Skrevet 12. januar 2010 (endret) 42:p Så er jo ikke ille:) Men det som plager meg litt er jeg prøver og finne en rytme med fingra og slå på veggen på måte;/ og igår når jeg skulle legge meg så begynte fingra og ''slå'' som jeg gjør på veggen, i løse lufta:S hehe...! og masse skrive leif:p nei og nei nå får jeg holde kjeft før jeg blir sjukere:D men man skal jo ikke ta det som en diagnose detta da:) Endret 12. januar 2010 av Siiw
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå