Gå til innhold

Har du ADD?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Åshild_*
Hei.

Ta kontakt med din lege, og be dem sende inn en henvendelse til DPS.

Noter gjerne opp en liste over problemene dine, ala det du gjorde i ditt innlegg og ha med til legen, slik at han kan sende dette med ved henvendelsen

Du vil etter en tid få ett svar fra DPS om du er under kategori for å få hurtig hjelp, eller om det blir ett avslag på din søknad. Det er uansett en tidkrevende prosess.

Utifra hva du skriver har du mye likt som Adhd, men det er spesialister som kan gi deg ett konkret svar på dette.

Lykke til :)

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese innlegget mitt. Jeg vet at man aldri skal selvdiagnostisere, men synes likevel det er påfallende at jeg scorer høyt på alle tester man kan ta på nettet. Brukte noen timer i natt på å finne så mange tester som mulig, og ser jo at mye også går igjen i testene. Men jeg scorer høyt nok til at svaret hver gang er at jeg har sterke indikasjoner på add.

Jeg ringer legen min i morgen og bestiller time. Han er heldigvis svært grundig og dyktig, og ikke redd for å henvise. Han pleier også å vite hvor det er lurt å henvise ift den fagkyndiges kompetanse, men også ventetid.

Håper inderlig at jeg ikke blir mistrodd. Jeg ønsker ikke å miste mer tid enn jeg allerede har gjort. I tillegg tror jeg det er verdifullt å finne ut hvorvidt jeg har diagnosen eller ei, da jeg har to små barn som kan ha arvet dette fra meg om jeg har det. Jeg ønsker ikke at de skal måtte gå den lange, harde veien som jeg selv har gjort. Samtidig som jeg heller ikke vil la dem gå gjennom lange, harde utredninger uten å ha skjellig grunn til å tro at de har det, heller. Men om jeg skulle ha diagnosen er det lettere å være føre var, se etter tegn og så videre.

Synd det er en tidkrevende prosess, men det får så være. Hvis jeg endelig kan få svar på hvorfor jeg er så "håpløs" som jeg er vil det i seg selv spare mye tid i fremtiden, og spare meg for uendelig mye frustrasjon.

Har du adhd/add selv? Går du i så tilfelle på medisiner, og fikk du diagnosen som barn eller i voksen alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nishiki

Nå fikk jeg 70 poeng.

Det vil si at jeg har gått ned en haug med poeng på et år og det er faktisk etter at jeg frivillig sluttet på medisin mot ad/hd. Så enten vokser jeg det fra meg eller så hadde jeg en midlertidig ad/hd :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok testen for en stund tilbake, hadde 97 poeng.

Har i etterkant fått diagnosen Add/Adhd. Det blir nesten litt frustrerende å måtte forsvare over å få en slik diagnose for de som ikke har hatt problemer med dette.

Hvem gidder å ta denne utredningen hvis de ikke føler det er til hinder for dem?

Ja, såklart man kan fortsette å leve resten av livete uten medisinering, men for mange som er i jobb med ADD eller ADHD, er det slitsomt, og krever mye energi til å opprettholde konsentrasjon, og veldig ofte kompanserer til å tilpasse seg, så det er ofte usynlige ting, som andre ikke ser.

Jeg har klart å fungere i arbeidslivet selv uten utdannelse, men etter jeg begynte med medisin hadde jeg lyst å sette meg ned å begynne å grine over alle disse årene som jeg har brukt mye energi for å gjøre den samme jobben, som andre tar for gitt! Og det har ingenting å si på intelligensen :filer:

Det er nå jeg har mulighet å ta en utdannelse innen det jeg har ønske om.. Pga

erfaring fra skolesammenheng og Adhd tidligere, er det noe jeg har sett på som umulig, da jeg ikke klarer å opprettholde konsentrasjon over lengre tid. Etter diagnosen og medisin vil dette kunne være aktuelt.

Mitt liv er i hvertfall i forandring, og det til noe så bra at jeg bare gleder meg til

fortsettelsen :gjeiper:

Hei gjest.

Ja, jeg fikk diagnose for ikke så lenge siden. Det var en merkelig følelse å endelig få det bekreftet. Hadde det ikke vært for at min sønn fikk diagnose, og leste en del fakta og bøker, hadde jeg vel aldri tatt steget å ta en utredning selv. Adhd for jenter når jeg vokste opp fantes ikke, det har tidligere aldri vært i mine tanker, rett og slett fordi jeg ikke visste hva det innebar å ha ADD/Adhd og jeg har klart meg bra allikevel, men prøver ikke å tenke meg hvordan livet hadde vært hvis dette hadde blitt oppdaget på barneskolen. :sjenert:

Du vil bli tatt på alvor, og om det er evt kan være andre underliggende årsaker til din måte å være på, vil de klare å kategorisere dette også. :jepp:

De testene du tar på nettet, er bare en brøkdel av hva testene ellers går ut på.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk 92 - og har diagnosen adhd. Intelligent og skoleflink, med et sinne uten like. For ikke å snakke om utålmodigheten... Psykologer har lurt på dystymy, angst, biopolar, schizofren tidligere. Men med diagnose og medisiner for adhd åpnet en ny verden for meg. Nå kan jeg ha det godt med meg - og andre ha det godt med meg. Men ingen kan se det, for det sitter bare i hodet og kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ukjent_*

ups jeg fikk 112..

Jeg har vært hos jobb psykolog, fordi jeg ikke kan holde på jobber:p

Han to en sån test på meg på norsk og fikk vite at jeg kansje hadde add/adhd,... Jeg siden jeg har deprisjoner , kan disse vist på testen at jeg har det ... ¨å.. tilbake til start... hva gjør jeg nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Uni_*

Jeg fikk 42 poeng og har allerede diagnosen.

Jeg tror at hvis man får en høy poengsum så bør man vurdere utredning, men at man ikke får spess høy score trenger ikke bety at man ikke har det, fordi en god del symptomer er utelatt i testen.

Feks depresjoner er veldig vanlig blandt ADHD'ere, langvarig ruskonsum i hverdagen (både røyk, alkohol og dop), voksende problemer i utdanning, at man ikke klarer å bestå fag som man vet at man kan, at man gjør mye slurvefeil, at man aldri gidder å lese bruksanvisninger, stadig overser detaljer, etc. Viktige symptomer alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Uni_*

Forresten så bør de som har fått høy score tenke på at selv om dere ikke har problemer akkurat nå, så er det vanlig at det bygger seg opp veldig mye når man blir eldre.

Veldig mange kvinner spesielt merker ingen problemer før rundt universitetsalder, da begynner de å merke at de ikke klarer å henge med i fagene. Jeg merket ingen problemer før jeg strøyk i favorittfaget som jeg vet at jeg kan bedre enn 95% av de andre studentene, fordi jeg ikke klarte å jobbe effektivt og raskt nok. Da begynte jeg å tenke over ting og innså at det ikke var så uproblematisk likevel.

Når man begynner å jobbe, danne familie og få barn, er det visst veldig mange som får problemer, de klarer ikke ta seg nok tid til å beholde jobben, ta seg av segselv, få tid med mannen og i tillegg passe på alt som angår barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

You scored a total of 26

You appear to experiencing some type of attention and concentration problems which are often common amongst the general population, but border on the possibility of being more severe. It is unclear as to whether you suffer these problems severely enough to need to seek further diagnosis and treatment of them. You should not take your responses to this self-report questionnaire as a diagnosis or recommendation for treatment of any sort. Consult with a trained mental health professional if you are experiencing difficulties in your daily functioning that you are worried about.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...