Gå til innhold

Har du ADD?


Fremhevede innlegg

Skrevet

You scored a total of 57

You appear to be suffering from a moderate amount of attention and concentration difficulties according to your responses to this self-report questionnaire. You should not take this as a diagnosis of any sort, or a recommendation for treatment. However, it would be advisable and likely beneficial for you to seek further diagnosis from a trained mental health professional soon to rule out a possible attention disorder.

Javel javel...

Jeg har blitt er og mer ukonsentrert i voksen alder, og går ofte fra en oppgave til en annen, og kjeder meg lett. Spesielt hjemme. På jobb er jeg mer konsentrert.

Men kjente meg veldig igjen i det med at tankene hopper rundt som på et pin-ball-spill!!

Min venninne som har adhd har lenge ment at jeg kanskje har adhd jeg også, men jeg tviler på det for jeg har alltid vært veldig rolig. Ihvertfall utenpå.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

You scored a total of 57

You appear to be suffering from a moderate amount of attention and concentration difficulties according to your responses to this self-report questionnaire. You should not take this as a diagnosis of any sort, or a recommendation for treatment. However, it would be advisable and likely beneficial for you to seek further diagnosis from a trained mental health professional soon to rule out a possible attention disorder.

Javel javel...

Jeg har blitt er og mer ukonsentrert i voksen alder, og går ofte fra en oppgave til en annen, og kjeder meg lett. Spesielt hjemme. På jobb er jeg mer konsentrert.

Men kjente meg veldig igjen i det med at tankene hopper rundt som på et pin-ball-spill!!

Min venninne som har adhd har lenge ment at jeg kanskje har adhd jeg også, men jeg tviler på det for jeg har alltid vært veldig rolig. Ihvertfall utenpå.

det er det som noen av oss her i tråden kaller ADD og ikke adhd(altsåuten hyperaktivitet). Som du ser hvis du leser bakover noen sider krangles det litt om ADD og ADHD diagnoser silles fra hverandre, alt jeg finner på nettet om det er at diagnosene er slått sammen, men ut fra mine erfaringer blir begge diagnose gitt både skriftlig og muntlig(mulig det er noe legene i min landsdel ikke vil gi slipp på bare for det høres ut som de fleste andre plasser i landet er diagnosene slått sammen).

Det var faktisk de med ADHD selv eller i familien som hele tids trodde jeg hadde det også, selv som jeg har vært slitsomt lat hele livet.

Siden tankene dine er pin-ball, hadde jeg skjekket det ut... ;)

  • Liker 2
Skrevet

Jeg fikk 84 og jeg har mistenkt det tidligere, og ofte blitt spurt av forskjellig folk om jeg har ADHD.

Dette har aldri blitt testet,men nå skal jeg starte på skolen snart, og det hadde vært deilig å kunne sitte fokusert i ro i mer enn en halvtime.

Hvordan tester man ADHD?

Syns det er flaut å gå til legen fordi jeg mistenker at jeg er syk liksom :sjenert:

men virker som om mange her fikk høgt score!

  • Liker 1
Gjest kittycat
Skrevet

Jeg fikk 84 og jeg har mistenkt det tidligere, og ofte blitt spurt av forskjellig folk om jeg har ADHD.

Dette har aldri blitt testet,men nå skal jeg starte på skolen snart, og det hadde vært deilig å kunne sitte fokusert i ro i mer enn en halvtime.

Hvordan tester man ADHD?

Syns det er flaut å gå til legen fordi jeg mistenker at jeg er syk liksom :sjenert:

men virker som om mange her fikk høgt score!

nei ikkje flaut, kor ellers skulle du gått? mange med ADHD uten diagnose. Ting blir mye bedre om du blir kjent med diagnosen og evt begynner på meds :)

  • Liker 1
Skrevet (endret)

nei ikkje flaut, kor ellers skulle du gått? mange med ADHD uten diagnose. Ting blir mye bedre om du blir kjent med diagnosen og evt begynner på meds :)

Er redd for å fremstå som paranoid hvis jeg kommer ditt med sykdommer jeg egentlig ikke har :fnise:

Men hvordan testes det?

Edit: fant ut at det skal en rekke psykologiske tester til,blant annet IQ test:)

Endret av Papirbit
  • 3 uker senere...
Gjest Jannicke
Skrevet

Jeg fikk 89. Jeg har allerde sendt inn papirer til adhd utredning, har slitt siden jeg var liten, jeg vil gjerne få svar og hjelp til hvordan jeg kan snu det fra en svakhet til en styrke i stedet. INGEN piller på meg nei! =)

  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Er redd for å fremstå som paranoid hvis jeg kommer ditt med sykdommer jeg egentlig ikke har :fnise:

Men hvordan testes det?

Edit: fant ut at det skal en rekke psykologiske tester til,blant annet IQ test:)

Fastlegen din henviser deg til psykiatrien som utreder deg med skjemaer og samtaler, IQ-test tar de kun hvis de mistenker at du har en lav IQ, de IQ-testa ikke meg og ingen andre jeg har snakket med som har fortalt om sin utredning. Psykologen min sa at mange blir også utredet for lese- og skrivevansker når de utredes for ADHD, siden noen har begge deler, men siden jeg har en bachelorgrad og er sikker på at jeg ikke har lese- og skrivevansker så droppet de å teste meg for det. En nevropsykolog satte diagnosen på meg.

Psykiatrien kan høres skummelt ut men det var ikke det for meg, det som var kjipt var ventetiden. De som utredet meg ville også ha et brev fra mine foreldre som forklarte hvordan jeg var før skolealder, siden ADHD er medfødt. Tar du feil så drit i det, de har taushetsplikt så ingen andre får vite det :)

Jeg fikk 89. Jeg har allerde sendt inn papirer til adhd utredning, har slitt siden jeg var liten, jeg vil gjerne få svar og hjelp til hvordan jeg kan snu det fra en svakhet til en styrke i stedet. INGEN piller på meg nei! =)

Jeg syns ikke at man skal skjemmes over å bruke ADHD-medisin! Jeg var veldig kritisk til det selv mens nå kan jeg ikke tenke meg til å leve uten Ritalin, må jeg slutte på Ritalin en gang så kan jeg like godt søke om uføretrygd (vil selvsagt godta å ta en pause under graviditet eller andre grunner til pause). Jeg har en god utdannelse (med et dårlig vitnemål) men fungerer veldig dårlig i arbeidslivet, og i hverdagen med tanke på viktige gjøremål, sosialt og kjæresteforhold. For meg hjelper ikke kognetiv terapi noe særlig, hjernen min fungerer for dårlig. Ellers så er det ikke så mye man kan gjøre, medisin og terapi er det vanlige. Ritalin ga meg et nytt liv, eller livet mitt begynte endelig når jeg fikk Ritalin som 29 år! Men klarer man seg bra uten medisin så er jo det bra, jeg mener ikke at alle med ADHD MÅ ta medisin :) Lykke til med utredningen!

  • Liker 1
Skrevet

Nå begynner jeg å bli bekymret over meg selv. Legen min mener jeg er deprimert og sender meg til psykolog. Psykologen hevder jeg sannsynligvis har et snev av epilepsi, og sender meg til sykehuset. Nå skorer jeg 76 på denne testen for adhd.. I tillegg til at jeg sliter med en kronisk sykdom. Hurra!

  • 1 måned senere...
Gjest MannBlantKvinner
Skrevet

Skjønner godt at det er vanskelig for en del å innse at man kanskje har ADHD, diagnosen virker jo som noe veldig fjernt noe om man aldri har fått den. - Og det er jo tydelig at mange der ute ikke ser særlig alvorlig på ADHD, noe jeg mener er feil. ADHD kan virkelig ødelegge livet ditt, og medisiner kan, virkelig, redde det.

Jeg fikk forresten 88 på testen. Jeg blir utredet i disse dager. Etter snart 30 år gleder jeg meg til å føle meg rolig og fokusert uten hjelp av rusmidler, internett eller andre ting som kun i varierende grad har hjulpet meg å ikke bli veldig deprimert som følge av omstendighetene mine.

Ser mange nevner at de er deprimert og har angst, og dermed tror at de ikke har ADHD. Newsflash: Angst og depresjoner går hånd i hånd med ADHD. Det er en naturlig konsekvens av at man som oftest ikke klarer å fullføre noe, konstant stress og uro i kroppen osv.

ADHD er også veldig underdiagnostisert, da spesielt hos voksne. Etter at jeg og en venn av meg fant ut at vi har ADHD, har vi fått flere venner til å ta testen, og nesten alle i det rusmiljøet jeg kjenner til har sterke symptomer på diagnosen. - De fleste er svært glad i amfetamin. Enda mer ironisk er at det er endel som ruser seg på ritalin.

Gjest MannBlantKvinner
Skrevet

Jeg har forøvrig urolighet i kroppen, hvor jeg konstant rører på foten, fingrene etc. De fleste vil oppfatte meg som en rolig person, men innvendig er det sirkus 24/7. Har hatt en stygg uvane hvor jeg "knekker" fingre og tær i alle år. Roet seg litt når jeg begynte å røyke sigaretter rundt 16 års alderen. Interessant hvordan man selvmedisinerer plagene sine uten å tenke seg om hva som faktisk gir grobunn for dette.

Jeg håper alle med bare litt symptomer på ADHD faktisk får det sjekket ut. I verste fall så kan medisiner eller adferdsterapi ha en positiv effekt. Jeg har en venn som har mild ADHD, og han bruker det kun når han føler at han trenger det (på skolebenken f.eks).

Men jeg er litt uenig i det da. ADHD er en genetisk medfødt sykdom man har ut livet, og til tross for at man i perioder og i visse situasjoner føler at man fungerer "normalt" så er det kun ut i fra dine egne erfaringer. De fleste vil få det bedre på medisiner, uansett om man har en relativt mildt utgave av sykdommen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forøvrig urolighet i kroppen, hvor jeg konstant rører på foten, fingrene etc. De fleste vil oppfatte meg som en rolig person, men innvendig er det sirkus 24/7. Har hatt en stygg uvane hvor jeg "knekker" fingre og tær i alle år. Roet seg litt når jeg begynte å røyke sigaretter rundt 16 års alderen. Interessant hvordan man selvmedisinerer plagene sine uten å tenke seg om hva som faktisk gir grobunn for dette.

Jeg håper alle med bare litt symptomer på ADHD faktisk får det sjekket ut. I verste fall så kan medisiner eller adferdsterapi ha en positiv effekt. Jeg har en venn som har mild ADHD, og han bruker det kun når han føler at han trenger det (på skolebenken f.eks).

Men jeg er litt uenig i det da. ADHD er en genetisk medfødt sykdom man har ut livet, og til tross for at man i perioder og i visse situasjoner føler at man fungerer "normalt" så er det kun ut i fra dine egne erfaringer. De fleste vil få det bedre på medisiner, uansett om man har en relativt mildt utgave av sykdommen.

Enig med deg. ADHD er medfødt og man dør med det. Selv om man som voksen ofte er litt mindre rammet enn som barn, men det trur jeg har med livserfaring ol å gjøre, man takler rett og slett diagnosen bedre som voksen. I perioder føler jeg bedre, før jeg begynte på Ritalin altså, men det trur jeg er fordi vi med ADHD er så sensitive for alt rundt oss, og ALLE personer har jo oppturer og nedturer, så våre oppturer og nedturer er verre for oss. Jeg trudde at jeg hadde en mild ADD helt til jeg begynte på Ritalin, da innså jeg hvor hardt rammet jeg faktisk er. Og jeg føler meg ikke neddopet nå hvis noe vil påstå det. Å bruke Ritalin ol. kun ved behov er feil, det øker sjansen bivirkninger og man får ikke den samme effekten som ved langtidsbruk. Jeg brukte ca 2-3 mnd på å venne kroppen til Ritalin og effekten ble bedre etterhvert, så jeg kunne ikke ha tatt medisinen ved behov.

Anonym poster: ebd2bd976720690f81faf224cde8961d

  • 2 uker senere...
Skrevet

Results of your

Attention Deficit Disorder Quiz

You scored a total of 103

It is highly likely that you are presently suffering from adult attention deficit disorder, according to your responses on this self-report questionnaire. You should not take this as a diagnosis of any sort, or a recommendation for treatment. However, it would be advisable and likely beneficial for you to seek further diagnosis from a trained mental health professional immediately.

adhd_serious.gif

Er medisinert da. haha

Måtte bare ta den sånn for moro skyld....

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk en score på 52, skal til utredning nå i september, jeg har ikke den hyperaktiviteten så mye, men jeg merker at jeg har alltid har stor oppmerksomhetsvansker, etter jeg ble deprimert, så har konsentrasjonen min blitt verre og ikke blitt noe bedring.

Merker også mange symptomer i hverdagen sånn som dårlig initiativ til å gjøre ting, og når jeg ser film så forsvinner jeg plutselig i min egen verden av tanker, og merker at jeg ikke hadde fått med meg de siste minuttene, jeg klarer ikke å fokusere en hel film uten at jeg forsvinner i min egen verden.

Og det å lese bøker, vel....ikke blitt så mange av dem nei, de må være enkle, ikke vanskelige, for da må jeg lese samme setning noen ganger for i hele tatt å forstå hva som blir skrevet der.

Jeg har også problemer med min impulsivitet, i form av å kjøpe ting på impuls, si ting på impuls jeg angrer på noe forferdelig, som jeg tror er fornuftig avgjørelse der og da, men en dag etter på eller timer ser jeg at det var en gal tanke og avgjørelse totalt.Dette er slitsomt.

Jeg lyver og stjeler på impuls også, fornuften kommer lenge etterpå.

Skrevet

Jeg tok testen på nytt og da fikk jeg 69, og forrige gang var det 52, men da var jeg litt for beskjeden kanskje jaja

Skrevet

Results of your

Attention Deficit Disorder Quiz

You scored a total of 90

It is highly likely that you are presently suffering from adult attention deficit disorder, according to your responses on this self-report questionnaire. You should not take this as a diagnosis of any sort, or a recommendation for treatment. However, it would be advisable and likely beneficial for you to seek further diagnosis from a trained mental health professional immediately. Jeg er under utredning nå..

Skrevet

94

Det er høyst sannsynlig at du er i dag lider av voksen ADHD, ifølge svarene dine på denne selvrapportering spørreskjema. Du bør ikke ta dette som en diagnose av noe slag, eller en anbefaling for behandling. Men det ville være tilrådelig og sannsynligvis gunstig for deg å søke ytterligere diagnose fra en utdannet psykolog umiddelbart.

Jeg holder på med add/adhd utredning. - Er dessverre en lang vei..

Skrevet

hmmmm.... fikk 88 i score... jaja, var vel egentlig som forventa. har alltid skjønnt at jeg ikke er som alle andre, men har alltid klart meg på en måte. er ikke hyper (på utsiden vel og merke)... har lenge veid opp og ned for å søke svar, men ikke gjort noe før i dag etter 36 år. grunnen til at jeg tar steget nå er dattra mi som er 8. ser mange av symptomene hos henne også stakkar og kan hende det blir lettere prosess rundt henne om jeg har tatt steget først...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...