monja Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter #3081 Skrevet 18. oktober 2004 Våknet klokka halv 5, sovnet igjen klokka 5, og nå er iallefall mamma'n våken. Skal jeg få tid til litt innimellom kosing og mating må jeg bare slite meg opp av senga. Eller sofan som det ble i dette tilfellet da Morgenrunde på KG er jo obligatorisk. Enn om jeg har gått glipp av noe? :o Og så har jeg tenkt med meg selv at jeg må begynne å rekke over noen dagbøker igjen. Jada, jeg har vært sløv :oops:
Gjest Gjesta Skrevet 18. oktober 2004 #3082 Skrevet 18. oktober 2004 Hei på deg! Så du trodde at jeg har vært fyllesyk helt til nå du, monja! Neida, var ikke dårlig i går heller jeg, men orka bare ikke å dra fram pc'n...tror det der Kg-viruset er ute og går igjen, har mista litt av gløden nå. Tror jeg har fått en overdose... Men likevel klarte jeg ikke å la være å logge meg på i dag - så vi får se hvor lenge viruset egentlig kommer til å herje! Moro med shopping da - godt å komme seg ut litt på egen hånd, er det ikke? Og så lenge smurfen og pappa syns det er HELT greit, så syns jeg du skal gjenta det med jevne mellomrom! Mammaer trenger litt tid for seg selv, de også, gjør de ikke! Kjempefin invitasjonstekst, monja - og det diktet var bare så nydelig... Ha en fin mandag, vennen min! K
April Skrevet 18. oktober 2004 #3084 Skrevet 18. oktober 2004 Så flott invitasjon, Monja! Den teksten likte jeg kjempe godt! Lurer på om jeg ikke må stjele den fra deg..Den teksten er så typisk meg, sånn som jeg faller for. Fikk litt tårer i øynene når jeg leste den..Rett og slett vakker! Håper du får en fin dag i Monjaheimen
monja Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter #3085 Skrevet 18. oktober 2004 Jammen er det heldagsjobb å ha spedbarn. Selv om han sover en del er det nok å gjøre. Idag har jeg: - vasket og kokt flasker - satt på en maskin med gulpekluter, vaskekluter og håndduker (90 grader) - fyllt opp og satt på en oppvaskmaskin - kost med og matet smurfen - sett TV sammen med smurfen (han digger TV, spesielt politikere :klø: ) - såvidt rukket å spise frokost - blandet morsmelerstatning - vasket badebalja til smurfen og det jeg skal gjøre: - mate smurfen igjen, for han holder på å våkne. - vaske to maskiner med klær til - støvsuge ...og kanskje jeg får sove en dupp etterhvert også. Idag er smurfen snørrete, hoster og gulper blankt. Litt forkjøla stakkars, så han skal få ha på pyjamas hele dagen, være inne og bare kose seg med mamma'n sin Heldigvis er det ikke noe galt med matlysta, så det er neppe feber.....Men jeg tar han ikke ut før han er blitt litt mindre snørrete. Trenger ikke en syk smurf om man kan unngå det.
monja Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter #3086 Skrevet 18. oktober 2004 Hjelp, jeg har blitt hønemor.... Tror ikke det er sunt for meg å være så mye alene sammen med Torstein, for når mannen kommer hjem vil han jo gjerne mate og stelle han, men da har det plutselig blitt sånn at om lillegull gråter er mamma der og snapper han med en gang :oops: Prøver å holde meg unna, men klarer det sjeldnere og sjeldnere. Huff, det er ikke enkelt Tror jeg må ha husmorferie oftere så mannen får være alene med lillegull
Gjest Gjesta Skrevet 18. oktober 2004 #3087 Skrevet 18. oktober 2004 *kommer trekkende med støvsugern* Hvis du vil kan jeg støvsuge litt for deg, monja, så du kan kose deg med mann og barn! Hjelper gjerne til jeg! :D K
monja Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter #3088 Skrevet 18. oktober 2004 Snill du, Kverula.....bare bodd litt nærmere så....
Gjest Monster Skrevet 18. oktober 2004 #3089 Skrevet 18. oktober 2004 Virker som det går bra med dere tre Godt å høre !! Vi kommer en liten tur oppover til jul så da er det kanskje en mulighet for å møte Torstein??
Gjest Gjesta Skrevet 19. oktober 2004 #3090 Skrevet 19. oktober 2004 I dag skal jeg på Ikea, monja - bare sånn for å ha sagt det! Skal tenke på deg! Ha en strålende dag! K
monja Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter #3091 Skrevet 19. oktober 2004 Selvfølgelig er det en mulighet for å treffe Torstein, Monster. Alltid det....må bare få vite når dere er her så IKEA ja, Kverula!!!! Heldiggris....Bra du tenker litt på meg da. Enn det da, bli assossiert med IKEA Vi har satt søvnrekord. Smurfen sov fra 01.00 til 07.30 uten å skulle ha mat.... Blir helt imponert jeg. Men mamma'n var i full gang med diverse gjøremål før den tid da. Måtte blande masse morsmelkserstatning for han spiser jammen mye for tiden. Spiste 300 ml mellom klokka 21 og 01 i går Og så måtte jeg koke flasker da.....
monja Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter #3092 Skrevet 19. oktober 2004 Torstein: uke 5+6 Rundt denne tiden kommer det første smilet for de fleste barn. Det sies at de fleste begynner å smile 44-45 uker etter befruktningen. Så dersom barnet ditt er født for tidlig, må du legge til tilsvarende tid. Og de fleste vil heller ikke smile på kommando. Man må være tålmodig når man skal lokke frem smilet. Som oftest er det mor som lettest får lokket frem smilet. Kanskje skyldes det at hun har lysere stemme. En viktig forutsetning for at barnet skal kunne smile, er synet. Det ser nemlig noe det vil reagere på! Barnet forbinder mors stemme med velbehag, og smiler når det ser mors blide ansikt. Hva smilet utløses av, er ikke så godt å si, de har nok en spesiell humor, disse små. Men man kan jo legge merke til at de ikke bare plutselig smiler. Det gjør de først etter at de har etablert blikk-kontakt med noen. Når så kontakten er etablert, kommer smilet. Men vet du hva som får spedbarnet lettest til å dra på smilebåndene? Jo, det er at man bøyer hodet opp og ned, samtidig som man snakker til barnet. En lys stemme er hva barnet foretrekker, - og god kontakt øyne til øyne. Om noen uker smiler barnet lettere. Det er derfor fint for far at han steller barnet så ofte han kan. For viktige kontakter etableres nå, og barnet vil smile lettere til kjente. Barnet begynner å pludre omtrent samtidig med at det begynner å smile. At barnet gjør dette, viser at det har skjedd en modning av hele sanseapparatet. Og samtidig med at hjernen har vokst, har barnet fått stimulering gjennom både hud, syn og hørsel. Den har hørt på stemmen din og vil nå etter hvert etterligne lydene. Barnet viser altså på flere måter at det er et sosialt vesen. De første lydene barnet lager, er gjerne gurglelyder som blir laget langt nede i halsen. Og disse lydene er så basale, at de er tilpasset alle verdens språk. Visste du forresten at norske barn lager en rekke lyder på dette stadiet som ikke finnes i vårt språk? Disse lydene kan du derimot finne igjen i for eksempel i russisk og kinesisk. Og barn fra andre land som senere i livet ikke kan etterligne den franske ø-lyden, sier dette nå. Spedbarnet ditt snakker nå altså et "internasjonalt språk"! Og det er helt klar for sosial tilpasning til sine omgivelser. Senere begynner en utvelging. De lydene som ikke blir gjentatt fra omgivelsene, vil etter hvert forsvinne fra barnets språk.
Gjest Mayamor Skrevet 19. oktober 2004 #3093 Skrevet 19. oktober 2004 Tusen takk for koselig hilsen. Men jeg er nok ikke den som skriver mest om dagen selv. Vi skriver når vi skriver vi - og leser når vi leser. Kjekt å lese om hva andre gjør, driver med etc... Savner litt den baby/baby tiden som dere har nå... Den tiden hvor de bare ligger der og ser søte ut. Ikke kryper/går/roter +++ for viljen er større enn forstanden... :rosasmil: Hver tid sin sjarme og sine utfordringer. Klem fra Mayamor
monja Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter #3094 Skrevet 20. oktober 2004 Snålt å tenke på at nå - for seks uker siden - lå jeg i fødsel. Helt utrolig som tiden går altså. Synes det virker som om det var i går jeg..... :-) Og idag skal smurfen på 6 ukers kontroll. Det blir spennende å se hva de sier. Jeg håper de ikke kommer inn på for mye av det som skjer hjemme, hvordan det går etc, for den siste tiden har jeg vært en smule deprimert på kvelden. Mangel på søvn, klarer ikke å sove på dagen uansett hvor trøtt jeg er, har tappet meg for krefter, og selv om jeg koser meg med smurfen på dagen er det noe helt annet på kvelden. Han er gjerne mer krevende også da så da kommer frustrasjonen fram. Stakkars mannen min må ta hovedansvaret for den lille og som i natt da, sovnet han ikke før klokka 01.30. Da spiller det ingen rolle for mannen at smurfen sover til klokka 07.30, for han må jo opp og på jobben klokka 5 likevel :-? Han sier jeg må gå å legge meg tidlig, men jeg får alikevel ikke sove før jeg har vridd meg noen timer, og når jeg hører hvordan de to styrer på stua, og jeg tenker på at jeg har tross alt muligheten til å være hjemme hele dagen mens han skal på jobb får jeg dårlig samvittighet i tillegg Alle sier det er en overgang, men jeg er nok ikke tålmodig nok for tiden, så jeg vil at det som kommer etter overgangen kommer nå. Lurer på om jeg skal ta opp dette på kontrollen idag, men samtidig føler jeg meg alt nå som en elendig mor, så jeg vil ikke gjøre det verre heller. Men det er ikke noe koselig at både jeg og smurfen hver kveld :-?
monja Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter #3095 Skrevet 20. oktober 2004 Mye våken om kvelden? De fleste barn trenger mat og stell hver fjerde time, natt og dag. Barnet har soveperioder mellom stellene. Men etter hvert begynner barnet å sove litt lengre en periode i løpet av døgnet. Som oftest kommer denne perioden i løpet av natten, helt av seg selv. Barnet ditt er i sterk vekst og trenger ofte mat. Det gir klart beskjed om når. Opplever du at barnet er mye våkent om kveldene, kan det skyldes at det forbereder seg på å sove en litt lengre periode om natten. Det er derfor mer våkent om kvelden, og benytter tiden til få i seg mer mat, slik at det kan klare seg gjennom den forlengede søvnperioden. Dersom du tror at barnet får lite melk om kveldene, kan du pumpe ut overskuddsmelk om formiddagen. Denne kan barnet få om kvelden. At du sørger for at det er mørkt der barnet skal sove, er med på å hjelpe barnet ditt til å skille mellom natt og dag. Ellers er det lurt at du snakker lite til barnet når det skal ha mat om natten, men heller bruke situasjonene om dagen til kos og kontakt. At barnet får lys og frisk luft om dagen, er også med på å styrke søvnen. At barnet sover godt om dagen trenger heller ikke å være en ulempe. Ofte er det slik at søvn avler søvn. Men hvis barnet har sin lengste soveperiode om kvelden, kan du snu på dette ved å vekke barnet slik at dere er ferdige med stellet til du skal legge deg selv. Vekk det da godt opp før du begynner å gi det mat. Skift gjerne bleie først. Etter noen dager vil barnet våkne av seg selv på denne tiden. Den lengste soveperioden vil forskyve seg til det tidspunktet det er stillest og mørkest i huset. Om dagen er det derimot en fordel at det får mye dagslys, slik at det merker forskjell på natt og dag. På den måten vil det etter hvert få de lengste soveperiodene om natten isteden for om dagen. Det er lite å hente på å holde barnet våkent om dagen i håp om at det skal sove bedre om natten. Barnet vil etter hvert legge sin lengste soveperiode til den tiden av døgnet det foregår minst
Gjest Gjesta Skrevet 20. oktober 2004 #3096 Skrevet 20. oktober 2004 Hei vennen! Du, jeg syns du kan ta opp dette med at du føler deg langt nede på kveldstid og sliter med å få sove - om ikke annet så kommer det til å hjelpe å ha sagt det til noen som sikkert har hørt om dette før og kan gi deg noen trøstende ord. Monja, du er ingen dårlig mor, og du må ikke tenke sånne tanker selvom du er deprimert...Skjønner at du ikke kan styre sånt, men likevel... Det er ikke mulig for oss som ikke har vært igjennom det å vite HVOR stor overgangen fra to til tre er - men jeg kan forstille meg at den er STOR - og jeg er sikker på at hvis du tar opp dette på kontrollen så vil du få gode, støttende ord fra noen som vet hva du/dere går igjennom nå! Og du, ikke ha dårlig samvittighet for at mannen må ta mye av ansvaret på kvelds/natterstid - dere skal jo være to om dette her - og hvis han ser at du trenger å hvile, så gjør han det gladelig, det er jeg helt sikker på, monja. Tiden kommer nok tidsnok at det er du som gjør det samme for mannen din, monja! Syns det er en fin måte å samarbeide på, jeg - og jeg er helt sikker på at dere kommer gjennom denne perioden med skinnet og humøret i behold! Ha en god dag! K
monja Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter #3097 Skrevet 20. oktober 2004 Tusen takk for flotte ord, Kverula Det føles kanskje litt bedre idag, men så fikk jeg sove til klokka 9.30 og da. Smurfen skulle ha mat klokka 6 i morges men sovnet igjen før klokka 7, så vi fikk sove en stund etter det også. Herlig. Og nå sover både han og mannen så vi får se hvor lenge det varer. Tipper til rundt midnatt jeg. Skal snart finne senga jeg og. Idag fikk mannens kusine sin sønn nummer tre under litt dramatiske omstendigheter. Hun skulle egentlig ta keisersnitt neste onsdag, men i morges gikk vannet. Det ble hastesnitt men ungen satt fast i bekkenet, så etter litt om og men fikk de han løs og lagt han i kuvøse. Han hadde fått en del fostervann på lungene. Vet egentlig ikke mer enn det, men får antakeligvis mer detaljer i morgen. Nå er det natta!
monja Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter #3099 Skrevet 21. oktober 2004 I natt har vi hatt den optimale natta . Torstein spiste klokka 21 og sovna alt klokka 21.30. Og sov til klokka 01.15 :o Da sto mannen opp og mata han, før smurfen igjen sovna klokka 02.00 og sov til klokka 06.15 :-D Herlig! Både jeg og mannen er uthvilte for første gang på lenge, og vi håper bare at det kan være sånn noen netter nå. Hadde vært deilig.
monja Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter #3100 Skrevet 21. oktober 2004 Var forresten på 6 ukers kontrollen i går. Idag er Torstein 6 uker, så det er utrolig hvordan tiden flyr. Helsesøster sa han var sterk og fin og han har utviklet seg som forventet til den alderen. Også legen var fornøyd med det hun så og hørte, og kunne konstatere at gutten vår er frisk og rask :-D Tallene etter kontrollen: Vekt: 4880 gram (+ 1250 gram på fødselsvekta og + 1494 gram på nettovekta ved hjemreise) Lengde: 57,5 cm (+ 6,5 cm på fødselslengden) Hodeomkrets: 39,5 cm (+ 2,5 cm på HO ved fødsel) Han ligger akkurat på normalen på lengden, litt under normalen på vekt i forhold til lengde (han er slank) og ganske mye over på hodeomkretsen. Er bare stolt mor jeg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå