April Skrevet 2. september 2004 #2681 Skrevet 2. september 2004 Så godt at du er hjemme igjen! Bare håper det går bra med deg fremover, tenker mye på deg! Ta godt vare på deg selv nå, Monja!! Stor klem fra meg
Gjest Gjesta Skrevet 2. september 2004 #2683 Skrevet 2. september 2004 HEI VENNEN MIN! Så godt å se at du er tilbake i monjaheimen! Har tenkt på deg flere ganger i dag, og når jeg logga på Kg nå, så måtte jeg aller først lete fram dagboka di for å se om du hadde skrevet noe! Nå må du følge legens råd og ta det helt med ro sånn at du får samlet maksimalt med energi og overskudd - og sånn at Torstein kan godgjøre seg ordentlig de siste ukene og komme ut stor, frisk og rask mot månedsskiftet! Håper på oppdateringer innimellom, men har full forståelse for at du ikke orker å tilbringe så mye tid her på Kg sammen med oss de nærmeste ukene! Ha det fint, monja! K
monja Skrevet 3. september 2004 Forfatter #2684 Skrevet 3. september 2004 Tusen takk for alle koselige meldiger Tenkte det var på tide med en liten oppdatering fra monjaheimen. Jeg er sengeliggende for det meste, leser, sover og ser i taket :-? Ikke så vanvittig givende, men veldig nødvendig. Skal ringe på føden idag for å prøve å få en sjekk på blodtrykk og baby. Men jeg kommer meg ikke dit før utpå kvelden så jeg orker ikke å stresse med det. Tror også jeg skal prøve å få svar på en urinprøve de tok, men som jeg ikke fikk svar på før jeg dro. Idag er vi 36+6, så ifølge terminberegninga til jordmor er det knapt 3 uker igjen til termin. Går ut i permisjon på tirsdag, og det blir herlig. Endelig er jeg "legitimt" borte fra jobben. Så nå er det bare å sette seg ned, ta livet med ro og vente på at den lille i magen melder sin ankomst...... Svangerskapsforgiftning Overlege Gro Nylander intervjuet av Gudrun Vinsrygg Svangerskapsforgiftning rammer omtrent hver 20. gravide kvinne, med økende hyppighet fra svangerskapets siste halvdel og frem mot fødselen. Diagnosen stilles om blodtrykket er høyt, det er eggehvite i urinen og/eller kvinnen hovner opp. Hvis sykdommen oppdages og behandles tidlig, er det liten risiko for mor og barn. - Svangerskapsforgiftning betyr ikke at man er blitt forgiftet slik navnet på denne sykdommen kan antyde, sier Gro Nylander, overlege ved Kvinneklinikken, Rikshospitalet. – Lidelsen rammer rundt 2 – 5 prosent av gravide kvinner og innebærer forhøyet blodtrykk, eggehvite i urinen og ofte hevelser, særlig i hender, føtter og i ansiktet. Men ofte merker ikke kvinnen noe selv. I mer alvorlige tilfeller forekommer hodepine, kvalme, uvelhetsfølelse og smerter øverst i magen. Svangerskapsforgiftning kommer oftest i andre halvdel av svangerskapet og blir vanligere jo mer fødselen nærmer seg. Årsaken er ukjent, men kvinner med mødre som selv hadde svangerskapsforgiftning, har øket risiko. Det samme har kvinner med høyt blodtrykk, diabetes, hjerte- eller nyresykdom, og kvinner som venter mer enn ett barn. En vanlig svangerskapsforgiftning er ikke farlig. Men en av de viktigste årsakene til svangerskapskontrollene med blodtrykksmåling og urinprøver, er at man kan oppdage sykdommen i tide. Hos noen kan den bli farlig, og det er vanskelig å forutsi hvem dette er. Derfor er dette er en alminnelig årsak til at gravide innlegges for observasjon. Lunefull sykdom - Hvilke komplikasjoner kan oppstå? - De vanligste er at barnet får for lite næring og slutter å vokse fordi morkaken svekkes. Det kan føre til at forløsningen må fremskyldes. En svært alvorlig komplikasjon kalles HELLP syndrom og innebærer bl.a. øket blødningstendens og leverproblemer. Smerter høyt oppe i magen kan være symptom på HELLP, samtidig som man kjenner seg elendig med hodepine, eventuelt lysskyhet, kvalme og brekninger. Svangerskapsforgiftning kalles også preeklampsi som betyr før-krampe, og en sjelden gang kan den utvikle seg til krampe (eklampsi), en svært alvorlig tilstand der svangerskapet straks må avbrytes. - Betyr det at man kan ha ”mye” eller ”lite” svangerskapsforgiftning? - Ja, det finnes flere grader. Svangerskapsforgiftningen kalles ”lett” ved blodtrykk på 140/90, eller om blodtrykket har steget mye fra starten av svangerskapet, og kvinnen har små mengder protein i urinen. Den kalles ”alvorlig” hvis blodtrykket stiger til 160/100 og høyere, og det skilles ut mye protein i urinen. - Hvordan finner legen ut om jeg har svangerskapsforgiftning? - Ved rutinemessig blodtrykksmåling og urinprøve. Hvis blodtrykket stiger, påvirkes nyrene som dermed skiller ut unormalt store mengder eggehvite i urinen. Dette kan måles med en enkel urinprøve. - Er svangerskapsforgiftning farlig? - Svangerskapsforgiftning er en lunefull sykdom som kan forverre seg rask på kort tid. Har man først fått påvist en svangerskapsforgiftning, trenger man derfor tettere svangerskapskontroller slik at utviklingen følges så det kan gripes inn i tide. Røyk og sukker - Øker røyking risikoen for svangerskapsforgiftning? - Røykere får litt sjeldnere diagnosen enn ikke-røykere, og forklaringen er interessant. Et av de viktigste symptomene på svangerskapsforgiftning er høyt blodtrykk. Alle gravide får større blodvolum for å møte det nye barnets behov, men blodvolumet øker mer hos ikke-røykere enn hos røykere, noe som betyr at det er vanskeligere for dem å reagerer med høyt blodtrykk. Tenk deg to bekker – i den ene øker vannet mye og trykket blir større. I den andre øker vannet ikke så mye, det renner roligere. Slik er det med ikke-røykeren og røykeren; hos den første øker blodtrykket lett, hos den andre øker det ikke så lett fordi det ikke er så mye blod å ta av. Det betyr at det skal mer til før røykeren får høyt blodtrykk som tegn på svangerskapsforgiftning – derfor får røykerne sjeldnere diagnosen. Men når det skjer, er sykdommen mer alvorlig med større konsekvenser for barnet. - Spiller kosten noen rolle? - Ja, høyt sukkerinntak ser ut til å øke risikoen betydelig. Dette er et stort problem blant norske gravide, ikke sjelden ser vi to-tre store brusflasker på gravides nattbord. Vi ser også at overvektige kvinner får oftere problemer med hevelser og høyt blodtrykk enn normalvektige. - Er det noe jeg selv kan gjøre for å unngå svangerskapsforgiftning? - Fordi man ikke vet hva sykdommen skyldes, vet man heller ikke om eller hvordan den kan forebygges. Det er mistanke om at stress kan spille en rolle, så det å leve sunt og rolig er et godt råd også når det gjelder svangerskapsforgiftning. Og det er viktig at du går til regelmessige svangerskapskontroller. Hvile er beste behandling - Hvordan kan svangerskapsforgiftning behandles? - Først og fremst ved at vi nøye kontrollerer og overvåker mor og barn ofte, dvs. 1 – 2 ganger per uke. For å fange opp en eventuell svangerskapsforgiftning, kontrollerer vi morens blodtrykk og urin, samt vekt - for å se om hun har hevelse i kroppen. Har du fått påvist svangerskapsforgiftning, er hvile din beste medisin, opplyser Gro Nylander. Hun anbefaler sykemelding fra jobb, og at man tar det mest mulig med ro hjemme. Å ligge ned og hvile både på formiddagen og på ettermiddagen er bra. - Hvorfor bør man ligge? - Fordi det ser ut til at blodsirkulasjonen gjennom morkaken kan bedres litt i hvilende liggestilling. Dermed får også barnet mer næring. - Hvordan overvåkes barnet? - Ved legekontroll av hjertefrekvens og bevegelighet hos barnet. Med ultralyd ser vi om det legger på seg som det skal. Etter fødselen - Forsvinner svangerskapsforgiftningen etter fødselen? - Hos de fleste forandrer bildet seg dramatisk så fort barnet, og ikke minst morkaken, er ute. Men hvor fort blodtrykket normaliserer seg kan variere; hos noen er det tydelig bedring allerede dagen etter, andre fortsetter å ha høyt blodtrykk, eggehvite urinen og hevelser i noen uker etterpå. - Er risikoen for å få svangerskapsforgiftning øket ved et evt. neste svangerskap? - Det er omtrent sju ganger vanligere å få svangerskapsforgiftning ved første som ved senere svangerskap. Hvis blodtrykket normaliseres etter fødselen, er det heldigvis liten risiko for svangerskapsforgiftning ved neste svangerskap, bare rundt 5 av 100 vil oppleve det. - Har avstanden mellom svangerskapene noen betydning? - Ja, jo lenger avstand mellom svangerskapene, desto mindre er risikoen for svangerskapsforgiftning. Dette med lang avstand (minst 3 – 4 år) mellom barna, gjorde at man lurte på om det var gunstig å bytte partner. Kvinner som hadde svangerskapsforgiftning i første graviditet, og som gjennomgikk samlivsbrudd og fant en ny mann de fikk barn med, viste seg å ha mindre risiko for svangerskapsforgiftning ved neste graviditet. Imidlertid skyldes ikke dette ”ny-mann-effekten”, men at det i slike tilfeller går lenger tid mellom svangerskapene. Søk-jordmor/lege-signaler: - Går du til regelmessige svangerskapskontroll, vil evt. sykdom sannsynligvis bli oppdaget i tide, sier Gro Nylander. – Men søk lege hvis du føler at noe er galt; lytt til kroppens signaler, og slå deg ikke til ro med at det er normalt å føle seg elendig fordi du er høygravid. - Hvilke symptomer skal jeg være på vakt for? - Uvelhetsfølelse, hodepine, kvalme, trykk for brystet og smerter høyt oppe i magen – og ikke minst din egen følelse av at noe ikke er som det skal være.
monja Skrevet 3. september 2004 Forfatter #2685 Skrevet 3. september 2004 GOD HELG!!!!!! Til alle som titter innom
Malou Skrevet 3. september 2004 #2686 Skrevet 3. september 2004 God helg til deg også Monja! Håper du har igjen noen Isfoketbøker du kan fordrive tiden med den siste tiden. Malou-Jen
lillen Skrevet 3. september 2004 #2688 Skrevet 3. september 2004 God helg, Monja! :-) Håper dere slipper å vente så altfor lenge på den lille, men at du også klarer å nyte siste tid med livet inni deg
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2004 #2689 Skrevet 3. september 2004 Hei vennen! Interessant lesning om svangerskapsforgiftning - har egentlig ikke visst så mye om det jeg - men nå vet jeg jo! Ville bare titte innom for oppdatering og ønske deg en god, rolig, avslappende helg! Glad i deg, monja - og tenker på deg og lille Torstein veldig mye! K
monja Skrevet 3. september 2004 Forfatter #2690 Skrevet 3. september 2004 Har akkurat ringt til fødeavdelinga for å få svar på de siste prøvene mine, og jippi....resultatet er helt flott. Faktisk så bra at de spekulerer på om at det ikke er svangerskapsforgiftning likevel :klø: Uansett har jeg fått beskjed om å ta det helt med ro, ligge minst 4 timer hver dag, og å sjekke blodtrykk jevnlig. Skal på føden idag for å sjekke blodtrykk og fosteraktivitet, så til jordmor på mandag, til fastlegen min på onsdag.....Det blir masse framover. Heldigvis er det ikke så lenge igjen til termin nå. Gleder oss masse!
Sandra Skrevet 3. september 2004 #2691 Skrevet 3. september 2004 Så bra at prøvene var i orden. Nå er det uansett ikke lenge igjen Monja! Ta vare på deg selv, og ta det med ro!
Midnattsol Skrevet 3. september 2004 #2692 Skrevet 3. september 2004 Tenker på dere!! God helg, vennen.
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2004 #2693 Skrevet 4. september 2004 Så FLOTT at prøveresultatene var så bra!!! Og det må være betryggende å få så hyppig oppfølging nå framover - det kan kanskje bli litt slitsomt også, men nå er det jo uansett ikke lenge igjen, monja! Ha en fiiiin lørdag! K
monja Skrevet 4. september 2004 Forfatter #2694 Skrevet 4. september 2004 Jeg har kost meg masse gjennom hele svangerskapet, og gledet meg over at jeg er så frisk og rask. Men så begynte alt tullet med blodtrykket mitt, og det har sådd en spire av depresjon og bekymring som jeg aldri kommer til å bli kvitt før jeg sitter med smurfen i armene. Var på kontroll på føden i går kveld, og selv om de sa at BT var tilfredsstillende (145/98 ) greier jeg ikke å tro på det, fordi jeg synes det høres høyt ut. Hadde bare 1+ på proteiner og 2 i ødem, så de var ikke bekymra for det heller. Men jeg er.....jeg er kjemperedd for at dette skal kunne påvirke smurfen på noen måte. Jeg er hysterisk for at hver gang jeg kjenner antydning til hodepine er det bare et tegn på at noe er galt. Har jeg ikke smerter øverst i magen? Kjenner etter.... Nei, det var visst ikke det likevel. Men hva med når jeg kjenner meg generelt uvel da? Det må da være et tegn? Nei, der gikk det jammen meg over.....Flimmer for øynene eller lysskyhet? Nei, altså, det hender jo at det flimrer for øynene i noen sekunder, men er det et symptom da? Skal det ikke vare lenger? Og hva med smurfen? Han er jo så rolig for tiden. Bare såvidt jeg kjenner noe til han iløpet av en dag. "Mindre plass å røre seg på", sier de....."Eller så hviler han før fødselen". Ja men hva om det er noe galt med han da???? Hjertelyden er fin, men likevel..... Og nå er han festa i bekkenet - hva med bekkenløsningen min? Er det vondt for han når jeg snur meg og det smaller og knaker i bekkenet? Sitter jeg på han? Kanskje jeg ikke skal snu meg så mye om natta og istedet bite tennene sammen på grunn av smerten? Kan jeg ligge i fosterstilling eller må jeg strekke meg helt ut? Bør jeg ikke ha beina samlet eller er han beskytta av bekkenet? HVORFOR KAN HAN IKKE BARE KOMME UT SNART???? Hver eneste dag denne uka har vært et mareritt. Jeg har måttet ligge for det meste og kjenner at jeg får vondt både i hofter og rygg av det. Dessuten er det kjedelig. Så vet ikke de på føden hva som feiler meg, om det er svangerskapsforgiftning på et forstadium eller om det ikke er noe i det hele tatt. Prøvene er fine, både av blod og urin, men blodtrykket er skyhøyt en dag og tilnærmet normalt en dag.....Hvordan skal man tolke det? Ikke noen vits i å ta sjanser sier de, så hvile er den beste medisin....Men hvordan skal jeg hvile? Ligge? Sitte oppe? Se på TV? Være her? Lese? Eller en kombinasjon? De lærde strides og jeg blir forvirra...... Idag er jeg 37+0 og det er tre uker igjen til termin. Tre uker jeg gruer meg til. Tre uker jeg egentlig hadde gleda meg til. Nå er jeg glad for at jeg vaska klærne til smurfen for en mnd siden, for nå hadde jeg ikke klart det. Har ikke samvittighet til å gjøre noe nå for tenk om det skjer noe med smurfen som følge av at jeg er uforsiktig.....Klarer ikke å tenke på det en gang. Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å tørke tårer for tiden, men hva annet kan jeg gjøre? Usikkerheten er det verste.....Hva om det blir alvorlig? Og hvordan kan de regne med at jeg klarer å slappe av foran neste måling av blodtrykk når jeg er så redd for hva svaret blir? Klarer det ikke uansett om jeg prøver. En indre nervøsitet som jeg ikke styrer med.....
Sandra Skrevet 4. september 2004 #2695 Skrevet 4. september 2004 Hei Monja Du har det ikke så lett for tiden du. Jeg skjønner deg så godt, det er forferdelig å ikke vite og å bare gå rundt å være redd og engstelig. Ekkelt å ikke engang tørre å stole på leger og jordmødre, man vil jo bare det aller beste for bebyen sin.. Det er bra du har gjort ferdig endel i forveien, ellers hade det blitt mye å gjøre for Monjamannen. Nå får du bare bruke tiden til å slappe av og prøve å holde ut den siste tiden. 3 uker kan virke veldig lenge, men prøv å tenk at det egentlig ikke er det. Dessuten om bare én uke er du innefor termintiden, det er jo 2 uker +/- termindatoen, så det er ikke lenge igjen nå vennen min :trøste: Jeg er ikke så flink til å trøste, men vil i all fall gi deg en Håper du snart sitter med lille gutt i armene dine, og at du kan legge all denne uvissheten og nervøsiteten bak deg.
monja Skrevet 4. september 2004 Forfatter #2696 Skrevet 4. september 2004 Ekkelt å ikke engang tørre å stole på leger og jordmødre' date=' man vil jo bare det aller beste for bebyen sin.. [/quote'] Tror jeg også. Ikke det at jeg ikke vil stole på dem, men jeg tror det er beskyttelsestrang overfor lillegutt. Godt å vite at han ikke lenger er prematur om noe skal hende nå....Tusen takk for trøstende ord, Sandra.
Sandra Skrevet 4. september 2004 #2697 Skrevet 4. september 2004 Ja, det er i all fall godt at du er så langt. Om noe skulle skje nå er det ikke tvil om at det skal gå bra med han i all fall. Alle vitale deler er fullt utviklet, gutten din er klar for verden! Håper den siste tiden går fort og bra.
magnhild Skrevet 4. september 2004 #2698 Skrevet 4. september 2004 Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Men det som er viktig å vite er at svangerskapsforgiftning ikke er direkte farlig for barnet. Det er moren som er syk... Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men jeg syntes i alle fall at det hjalp meg de siste dagene før Erik ble forløst med keisersnitt. Erik hadde det bra hele tiden og det var ikke noe farlig for han. Men etterhvert som mors form blir værre så trives jo ikke barnet noe særlig heller. Så derfor er det viktig å slappe av og gjøre det du kan for at blodtrykket ikke skal øke. Utrolig kjedelig, men viktig!! Snart kommer nok smurfen skal du se. De lar deg ikke gå lengre enn til termin i alle fall, men mest sannsynlig er han er før det. Tenker masse på deg nå!! Magnhild
monja Skrevet 4. september 2004 Forfatter #2699 Skrevet 4. september 2004 37+0 Uke 38:Babyen er nå 46,5 centimeter lang og veier ca 2750 gram. De fleste babyer blir født med blå øyne, det kan ta opptil ett år før de blir brune på de som har arvestoff til det. Du selv er nå høyst sannsynlig ganske klar til å føde fordi du er lei av den store magen som du må ha med overalt. Det er ganske utrolig å stå og se på seg selv og at det går an å bli så svær uten at man sprekker! At babyen er så stor og faktisk også skal ut. Hvordan, bekymrer deg kanskje ikke så mye lenger for du har egentlig bare lyst til å bli ferdig. "Jada, det gjør litt vondt, men det skal jeg tåle bare jeg blir kvitt magen!" Mange drømmer om å skulle sove på magen om natten igjen, snart blir det en realitet! Ha fokus på denne lille fantastiske personen som snart skal ligge i armene dine og som du skal bli kjent med utapå også. Jeg skal ikke påstå dette, men jeg innbiller meg at om du er av dem som ikke er helt klar til å føde ennå, så gjør du det ikke heller. Det psykiske spiller også inn. Man vet ennå ikke alt om hva det er som setter igang en fødsel, det er et samspill mellom barnets hormoner og mors og livmorens størrelse. Genetikk spiller også inn her i mange tilfeller. Sjansen er ganske stor for at dersom moren din fødte sånn eller slik, så gjør du det også. Men det er selvfølgelig ingen regel
Malou Skrevet 4. september 2004 #2700 Skrevet 4. september 2004 Å Monja.. :trøste: Uten at jeg vet hva du går gjennom skal de ikke mye til å forstå at du ikke har det særlig bra om dagen. Men det er vel også ganske vanlig at man ikke gjør så mye annet de siste ukene enn å håpe på at babyen skal komme ut er det ikke? Uten at det hjelper deg noe særlig. Jeg ønsker deg alt det beste i allefall og tenker på deg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå