Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er noen sammen med noen de stoler så lite på at de må ha tilgang til mobilen deres?

Anonymkode: f0e5a...1b6

Hvorfor er noen sammen med noen de stoler så lite på at de må skjule diverse koder? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg veg at min samboer ikke hadde kommet til å snoket, så han kunne fått koden til mobilen min. 

Det som er privat for min del, er meldinger jeg har fått fra venner og familie, der de kanskje har fortalt om ting fra sitt liv som ikke alle trenger å vite.

Anonymkode: cb9fd...100

Som han så klart ikke ser på om dere har det rette tillitsforholdet til hverandre.

Anonymkode: 77128...62d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hulderen skrev (På 28.9.2026 den 13.29):

Man åpner ikke andres mobiler, like lite som man åpner andres brev.

Vært sammen med mannen i 26 år nå gift i 25. Jeg kan svare hans tlf hvis det ringer hvis han er ute eller på do, han tar min tlf hvis det ringer, han ber meg svare og lese melding hvis vi er ute å kjører, vi har felles pc og der er nå både min og hans epost. Brev ja stort sett jeg som åpnes  siden det er jeg som betaler regninger. 

Har ikke noe å skjule og det har nå ikke han hatt heler.

Men ja jeg går ikke inn på tlf hans uten han sier kan du se på den mld som kim nå ,går aldri inn på mappen oSv .

Ingen av oss har kode på tlf aldri hatt. Jeg ser og alt av transaksjoner siden  vi har samme regningskonto og brukskonto. Spare kontoen hans ser jeg og.  Han ser min konto . Har og fleste kodene hans

Vi har og en boks der mine og hans koder ligger i hvis noe skulle skje en av oss

Anonymkode: e8269...45e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når man føler noe ikke stemmer så er det ofte det… 

Anonymkode: 8777d...9ab

Nei.

Er fullt mulig å bare være paranoid.

Anonymkode: 00b09...ba6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor er noen sammen med noen de stoler så lite på at de må skjule diverse koder? 

Som han så klart ikke ser på om dere har det rette tillitsforholdet til hverandre.

Ja nettopp. Og det er derfor jeg uten noe som helst tvil kunne gitt han koden til mobilen min.

Anonymkode: cb9fd...100

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor skal man gi koder til noen som ikke trenger dem?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har ikke folk biometri på tlf sine anno 2026?

Anonymkode: 18858...7d5

Har kode også biometri alene går ikke på min telefon, får si heldigvis, for en litt våt finger og sminke så får jeg ikke låst opp med annet enn kode.

Anonymkode: fdd2b...e5a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Motsatt, dersom du har grunnleggende tillit til henne, så stoler du på at hun ikke misbruker at hun kan koden.

Med andre ord, hvorfor er du i lag med henne, siden du ikke stoler på henne?

Dere (mange) sier at det er ingen hensikt å være i lag med noen om man ikke har tillit til hverandre. Så argumenterer man 4 minutter etter for at man ikke har tillit til at partner ikke vil misbruke at hen har koden til mobilen....noe stemmer med andre ord ikke med argumentasjonen her. 

Motsatt. Har man en grunnleggende tillit, så har man ingen grunn til å hverken ønske eller trenge tilgang til partner sin mobil. I det øyeblikket det oppstår et «behov» for å ha tilgang til partner sin telefon, er tilliten som grunnmur i forholdet borte.

Dersom ikke årsakene er rent praktiske .jeg hadde selvfølgelig gitt min kone min mobil om hun hadde glemt sin ett sted og feks måtte ta en samtale, google noe etc. Men det er jo ikke det vi snakker om her, det skjønner jo alle. Vi snakker om folk som «trenger» tilgang til partner sin telefon som en kontrollfunksjon og ikke av praktiske hensyn.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er glad for at mannen min endret koden sin på telefonen. Kommunikasjonen mellom oss er aaaltfor dårlig, og jeg gikk stadig(en gang i måneden kanskje) innom telefonen hans for å lese meg opp på meldinger og hva som opptok ham. Det er jo ikke bra. 

Han endret kode og nå kommer jeg ikke inn lenger. Vet enda mindre om hva som surrer oppi huet hans enn før, men det interesserer meg også mindre og mindre, så det går fint. Og det er også sunnere for oss begge at jeg ikke har tilgang. Ikke for forholdet, men for tilliten, liksom. Jeg tror ikke han er utro, og det har jeg aldri trodd. Men jeg snek på meldingene hans, og var innom siste nettside osv. 

Anonymkode: 70406...084

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hva skal han med den?

Skrevet
Lumine skrev (På 28.9.2026 den 12.59):

En mobiltelefon er like privat som ei dagbok. Det er ikke bare ditt personvern som er viktig, men også dine venner og familie sitt som du chatter og melder med. Du kan også ha opplysninger i forbindelse med jobben din på mobilen, og de skal heller ikke deles. 

Jeg hadde sagt blankt nei. Jeg hadde tenkt at han hadde et usunt kontrollbehov. 

Min mobil er åpen. Men jeg har vært gift lenge. Og jeg har ikke jobb og jeg har ingen intime chatter med venner og familie. Og min mann kunne brydd seg mindre om innholdet i den. Og jeg i hans. Han har aldri forlangt åpen mobil. Det er en gest. 

Ikke la en kjæreste mase seg til tilgang. 

For deg ja.

Vi er mange som ser på en mobil som et verktøy. Og som ikke har svin på skogen.

Hvem i alle dager sitter som voksen i 2026 og har "konfidensielle chatter av alvorlig karakter "??

Sannsynligvis snakker folk mest på snap. Vipps er ordene borte. 

Den som vil kan se på min mobil, uansett om det er mann eller barn. Han gar samme holdning. 

Jeg sjekker ikke barnas mobil heller. Vi har skapt en tillitsbasert kultur der vi snakker åpent om det som trengs, og ungdommene både viser, gir beskjed eller spør om rpd når det trengs.

Anbefaler ingen å ha et så intimt forhold til mobilen sin at det blir en dagbok eller forlenget arm av selvet 

Anonymkode: 8000c...60d

• Liker 2
Skrevet

Mannen er sur for at han ikke har kode til min telefon. Jeg har ikke privat telefon, kun jobbtelefon. Jeg har mitt private inne på jobbtelefon sammen med jobbting, som er klassifisert som bedriftssensitivt. Ikke forsvarssensitivt, men signert taushetserklæring.

Jeg har aldri spurt om kode til hans telefon. Set ikke hva jeg skal med det. Nødnumre kan man ringe uten innlogging. Ellers får han ha sine samtaler og sosiale medier i fred for meg. 

Anonymkode: f433d...5b2

• Nyttig 1
Skrevet

Gift i mange år. Har ikke hverandres koder. Men vi har begge skrevet de ned og lagt i forseglet konvolutter i safen. 

Anonymkode: 9f3f0...fad

• Liker 2
Skrevet

Så fremt man ikke har mye jobbrelatert info ifm jobben, så ser jeg ikke helt hvorfor man skal nekte partner dette?

Å nekte partner å si koden blir jo på en måte som at du har noe å skjule, helt klart.

Hvorfor kan du bare ikke fortelle koden du bruker? Det betyr jo ikke at partner automatisk går inn på mobilen din i skjul. Her vet jeg partners kode, visst det i mange år, men har ikke snoket på mobilen for det om. 

Anonymkode: e4cd4...024

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så fremt man ikke har mye jobbrelatert info ifm jobben, så ser jeg ikke helt hvorfor man skal nekte partner dette?

Å nekte partner å si koden blir jo på en måte som at du har noe å skjule, helt klart.

Hvorfor kan du bare ikke fortelle koden du bruker? Det betyr jo ikke at partner automatisk går inn på mobilen din i skjul. Her vet jeg partners kode, visst det i mange år, men har ikke snoket på mobilen for det om. 

Men hvorfor skal partner ha kode om partner ikke skal inn på telefonen?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva skal han med en kode han ikke skal bruke?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For deg ja.

Vi er mange som ser på en mobil som et verktøy. Og som ikke har svin på skogen.

Hvem i alle dager sitter som voksen i 2026 og har "konfidensielle chatter av alvorlig karakter "??

Du har ikke venner eller familie som har betrodd deg noe skriftlig på melding eller mail?

Skrevet

Personlig mener jeg at tilgang og behov må begrunnes. Jeg stoler fult ut på min samboer og dersom det av en eller annen grunn blir nødvendig så skal hun få koden. Men hva skal hun med den frem til da?

Og jeg synes det er viktig prinsipp på veldig mye her i livet. Og jeg synes og det er noe flere burde praktisere. Vi nordmenn er ofte veldig naive og det synes jeg kan være veldig typisk oss og sjarmerende, men vi må ikke krysse grensen til å være for naive eller dumme. Slik mange dessverre er.

Når en da får spørsmål om personlig data så bør en be om en begrunnelse først, før en vurderer å gi informasjonen fra seg. Ikke automatisk tenke jeg har ikke noe å skjule så det går bra. Da tar man utgangspunkt i at man har noe å skjule, og må forsvare å ikke oppgi informasjonen, i stede for at det i prinsippet er privat, og vedkommende som ber om det må begrunne det.

Det er åpenbart forskjell på når Floriss eller Clas Ohlson ber om adresse, mobilnummer, e-post, fødselsdato, religion, helseopplysninger og personlige interesser vs samboer, men jeg synes prinsippet uansett bør være at den som ber om tilgang skal begrunne det. Og "bare fordi" eller "just in case" bør være røde flagg.

I tillegg mener jeg at dette skaper et kjipt premiss for mange andre. Dersom det viser seg etterhvert at samboer ikke er den man tror, spilleavhengighet, får et rusproblem eller endrer adferd pga sykdommer eller lignende, og den tilgangen plutselig kan bli misbrukt? Det kan da plutselig bli et problem at samboer, kjæreste og ektefelle har koden som "plutselig" ikke fungerer lenger. Snakker vi vold, rus og/eller psykiatri så kan det til og med bli farlig.

Så om jeg plutselig står fast under vasken når jeg skulle rense sluken, og nummeret til familierørleggeren vår ligger kun på min telefon, så har jeg ingen problem med at hun får koden. Men frem til det skjer eller lignende situasjoner så har hun ingenting på min telefon å gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Noen som sa at det var greit å ha koder hvis noe skulle skje. Men nei,den infoen du skal ha få du som pårørende/etterlatt på andre lovlige måter. Det er ikke meningen at vi skal snoke rundt på andres teknologi når de er døde! 

Da min far døde slo jeg av og destruerte pc og mobil. Så ikke på noe, det var privat! Blir kvalm ved tanken på å snike slik! 

Jeg fant dessverre epikriser og så ting jeg ikke ville vite. Så best å la slik være i fred. 

Anonymkode: 3d432...005

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen som sa at det var greit å ha koder hvis noe skulle skje. Men nei,den infoen du skal ha få du som pårørende/etterlatt på andre lovlige måter. Det er ikke meningen at vi skal snoke rundt på andres teknologi når de er døde! 

Da min far døde slo jeg av og destruerte pc og mobil. Så ikke på noe, det var privat! Blir kvalm ved tanken på å snike slik! 

Jeg fant dessverre epikriser og så ting jeg ikke ville vite. Så best å la slik være i fred. 

Anonymkode: 3d432...005

Så dere tok evnt ikke ut bildet osv som evnt var en gang?

Vi set bare hos mine svigerforeldre de har lagret bilder av barnebarn, turer de har med hele familien, fra jul osv.  Det er nå bilder en ønsket å beholde i mitt hode.

Ser og på noen vi kjenner dom mistet sønnen på 20 år, de fikk tatt ut bilder og filmer fra tlf og pc. Som de nå bruker til å huske de gode stundene dønnen hadde,  venner og aktiviteter de hadde sammen, bilder sønnen hadde tatt når de hadde vært på fisketurer osv

Anonymkode: e8269...45e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke venner eller familie som har betrodd deg noe skriftlig på melding eller mail?

Nei, virkelig ikke. Vi er voksne, vi snakker om viktige tema på telefon eller ansikt til ansikt. 

Ingen sender sms og legger ut om at de har klamydia eller har vært utro. 

Ukentlig får jeg telefoner fra venner eller familiemedlemmer som vil lufte en frustrasjon eller tenke høyt rundt noe. Men ingen voksne jeg kjenner sitter og chatter om store viktige tema. Da snakker man sammen.

Så må man rydde litt i kortene også. Det som rører seg i familien er ikke hemmelig for oss som ektepar. Jeg går ikke rundt og har masse herligheter for mannen min. Om noe er veldig viktig å holde for seg selv blir det presisert, eller at jeg spør. 

Dette er ukomplisert. 

Å ha koden til hverandres telefon er ikke ensbetydende med at man går inn på den heller. 

Og jeg går ut fra at alle voksne har fått med seg nå at å dele sensitiv informasjon på nett til andre mennesker er 100% usikkert og 100% en dårlig idé. Det gjelder bilder så vel som tekst. Selv å chatte med en AI bot om svært private ting er en dårlig idé. 

Det er ikke mottaker sitt ansvar å passe på dine sensitive opplysninger. Det er ditt ansvar å kun dele det du tenker tåler å komme frem. 

Ergo, ring eller møt den du vil snakke med.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...