Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ville tenkt det var en fornuftig ting å diskutere. Det betyr ikke at det er en selvfølge å ha hverandres kode, men det er fint å ha et avklart forhold til det.

Anonymkode: 50ee3...943

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er vel der man er fundamentalt uenig i denne saken. For jeg mener at hvis man stoler så lite på partneren sin at man krever få koden til telefonen, så er det kanskje like greit avslutte. 

Anonymkode: cb17a...6a5

Du tenker sunn fornuft er ut og ikke noe vi skal holde på med i 2026?

Vi vet at det skjer mye utroskap, og vi vet at forskere og samlivsterapeuter peker på mobiltelefonen som den desidert største synderen.

Det er helt klart en problematikk, og ikke dermed sagt at man skal overvåke hverandre, men vi går fra naiv til dum & naiv dersom man ikke anerkjenner at mobilen er kjernen i problemet i veldig mange forhold. Å ikke forholde seg til det, å stole grenseløst på partner eller mene at ellers er det ingen hensikt med forholdet, virker veldig sort/hvit tenkning. Det er noen nyanser i mellom her. 

Anonymkode: 77128...62d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi vet at det skjer mye utroskap, og vi vet at forskere og samlivsterapeuter peker på mobiltelefonen som den desidert største synderen.

Det finnes ingen virkelighet hvor det å ha kodene til hverandres telefoner hindrer utroskap.

• Liker 4
Skrevet

Sånn plutselig virker jo litt suspekt. Har det skjedd noe i forkant som kan forklare denne forespørselen ? 

Vi bruker mobilene til hverandre hele tiden, jeg kan låne hans om det er noe og omvendt. Har ingenting å skjule. Jeg er bare dårlig på å huske hans kode og han husker aldri min. Vi går også inn på hverandres bank-kontoer, viss vi må betale eller sjekke noe og den andre ikke har mulighet. 

Anonymkode: 38040...894

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er helt klart en problematikk, og ikke dermed sagt at man skal overvåke hverandre, men vi går fra naiv til dum & naiv dersom man ikke anerkjenner at mobilen er kjernen i problemet i veldig mange forhold. Å ikke forholde seg til det, å stole grenseløst på partner eller mene at ellers er det ingen hensikt med forholdet, virker veldig sort/hvit tenkning. Det er noen nyanser i mellom her. 

Jo, men tilgang eller ikke tilgang til mobilen til den andre ved kode ER enten/eller.

Anonymkode: 00b09...ba6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi går også inn på hverandres bank-kontoer, viss vi må betale eller sjekke noe og den andre ikke har mulighet. 

Anonymkode: 38040...894

Det er jo enda verre. 

Det står tom i reglementet for kontoen at man er ansvarlig for å hindre andres tilgang.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei, jeg har ikke dårlig dag og jo du glefset.

"Nå er det slik han har det. Så da får han ha det slik.  Hva som er upraktisk for deg kan gi mening for han".

Anonymkode: f0e5a...1b6

Så jeg skulle gitt deg rett og mene at mannens løsning er upratisk for han? Sannheten er jo den jeg skrev, han har valgt den løsningen, for han er det rett.

Du tolket glefsing, ingen glefsing skjedde.

Så kan man kanskje gå tilbake til trådens tema? ( ingen glefsing, kun påpeking at jeg nå er jeg ferdig med å diskutere glefsingen du føler).

Anonymkode: fdd2b...e5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, men tilgang eller ikke tilgang til mobilen til den andre ved kode ER enten/eller.

Så du ser ikke dilemmaet i at mange påstår at dersom de som par ikke stoler hundre prosent på hverandre, så kan man like så godt avslutte forholdet. Samtidig som de ikke kan gi kode til mobil, for da er plutselig partner en de stoler null prosent på, og som garantert stjeler bank-id og ser på ting de ikke har noe med? Argumentasjon er så ulogisk, at det er umulig å mene noe annet, enn at her er det noen fullstendig uten prinsipper og logikk, og som tilpasser argumentene på en måte som helt mangler logikk.

Dersom vi som par ikke stoler hundre prosent på hverandre, så har vi så store tillitsproblemer at det ikke er noen hensikt i å være i forholdet.

Neste setning: stoler null prosent på partner når det gjelder min mobil, for der er bank-id og andre ting han sikkert stjeler og ser på. 

Det blir for dumt....

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bank har sagt at jeg ikke skal dele Bank-ID og arbeidsgiver/loven har bestemt at jeg skal sørge for at uvedkomne ikke får tilgang til taushetsbelagt informasjon. 

Ene dagen: er ikke vits å være i et forhold uten at man stoler og har full tillit til hverandre.

Neste dag: Stoler ikke på samboeren når det gjelder bank-id og taushetsbelagt informasjon.

Fullstendig mangel på logikk. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så du ser ikke dilemmaet i at mange påstår at dersom de som par ikke stoler hundre prosent på hverandre, så kan man like så godt avslutte forholdet. Samtidig som de ikke kan gi kode til mobil, for da er plutselig partner en de stoler null prosent på, og som garantert stjeler bank-id og ser på ting de ikke har noe med? Argumentasjon er så ulogisk, at det er umulig å mene noe annet, enn at her er det noen fullstendig uten prinsipper og logikk, og som tilpasser argumentene på en måte som helt mangler logikk.

Dersom vi som par ikke stoler hundre prosent på hverandre, så har vi så store tillitsproblemer at det ikke er noen hensikt i å være i forholdet.

Neste setning: stoler null prosent på partner når det gjelder min mobil, for der er bank-id og andre ting han sikkert stjeler og ser på. 

Det blir for dumt....

Ene dagen: er ikke vits å være i et forhold uten at man stoler og har full tillit til hverandre.

Neste dag: Stoler ikke på samboeren når det gjelder bank-id og taushetsbelagt informasjon.

Det er mange nivåer man må stole på hverandre på. Tom gi hjertet sitt, om man tør. Og jeg har stolt på folk, og jobbet mye med tillit og nærhet i mine relasjoner.

Tilgang til mobil, bank og dagbok beholder jeg for meg selv. Og som ekstra sikkerhet, har jeg ingen apper fra jobb på mobilen. Dette er som ekstra beskyttelse for både meg, og folk rundt meg, så at det ikke kan fysisk skje at folk får tilgangen til mail og meldinger enten det er ved uhell eller noe bevisst.

To mennesker nær meg har misbrukt min tillit og lest dagboka mi, uten å en gang si unnskyld. De er begge ute av livet mitt. 

Jeg omgås folk som sier at de deler alt med partner, både teknologisk og ellers. Dette er mennesker jeg bevisst har et overflatisk forhold til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tror problemet her er at du mangler forståelse av nyansene her. Det er enten eller med deg?

Jeg stoler 100% på min samboer og dersom det er helt nødvendig hadde jeg kunnet gitt henne koden til telefonen min så hun kunne gjort noe for meg. Og jeg hadde stolt på at hun ikke snoket. Men det betyr ikke at det er noe å snoke i, eller at hun skal ha fast tilgang til telefonen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Iflg loven skal jeg sørge for at uvedkomne ikke får tilgang. Om noen leser informasjon er uvesentlig.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (6 minutter siden):

Jeg tror problemet her er at du mangler forståelse av nyansene her. Det er enten eller med deg?

Jeg stoler 100% på min samboer og dersom det er helt nødvendig hadde jeg kunnet gitt henne koden til telefonen min så hun kunne gjort noe for meg. Og jeg hadde stolt på at hun ikke snoket. Men det betyr ikke at det er noe å snoke i, eller at hun skal ha fast tilgang til telefonen.

Nå startet diskusjonen ut fra at jeg siterte innlegg hvor vedkommende mente at ''dersom det er så dårlig tillit mellom hverandre at man trenger hverandres koder så er det ingen hensikt å være i forholdet''. Det synes jeg er litt lattermildt, all den tid dersom man har tillit til hverandre, hvorfor er du da redd for at partner skal gjennomføre en svindel med bruk av din bank-id? 

Altså, det jeg synes er rart her, er at flere hevder at uten full tillit til hverandre så er det ingen hensikt å være i et forhold. Ja ok, så er dere i forhold med noen dere har full tillit til påstår de, men det har de jo ikke, dersom de er livredde for at partner skal svindle de. 

Blir jo en merkelig logikk, stoler fullt og helt på hverandre, bortsett fra at de tror partner vil kunne misbruke dersom de har tilgang til bank-id'en deres. Hvor mye stoler man egentlig på hverandre dersom man ikke har tillit til at partner ikke skal misbruke den slags ting? Null vil jeg si. Grov mistillit mellom hverandre. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Iflg loven skal jeg sørge for at uvedkomne ikke får tilgang. Om noen leser informasjon er uvesentlig.

Ikke i følge loven, men avtalevilkårene med din bank. 

Men du skjønner ikke gangen i dette. Først var det slik at flere hevder at dersom man ikke har full tillit i forholdet, så er det ingen hensikt å være i det forholdet. Men dersom man har full tillit, så har ikke de samme tillit til at vedkommende ikke skal gå inn på din bank-id og svindle deg? Poenget er så klart at enkelte benytter seg av begrepet full tillit for å ha mobilen som sin hemmeligste ting. Men når du pirker borti det, betyr ikke det å ha tillit, at du stoler på at partner ikke bruker en eventuell tilgang til å gjøre noe galt? Tillit betyr ikke kun at jeg holder ting hemmelig, og at du stoler på at jeg ikke gjør noe galt, tillit handler like mye om at partner har tilgang, men du har tillit til at partner ikke bruker tilgangen på feil måte. Dette går begge veier skjønner du. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå startet diskusjonen ut fra at jeg siterte innlegg hvor vedkommende mente at ''dersom det er så dårlig tillit mellom hverandre at man trenger hverandres koder så er det ingen hensikt å være i forholdet''. Det synes jeg er litt lattermildt, all den tid dersom man har tillit til hverandre, hvorfor er du da redd for at partner skal gjennomføre en svindel med bruk av din bank-id? 

Altså, det jeg synes er rart her, er at flere hevder at uten full tillit til hverandre så er det ingen hensikt å være i et forhold. Ja ok, så er dere i forhold med noen dere har full tillit til påstår de, men det har de jo ikke, dersom de er livredde for at partner skal svindle de. 

Blir jo en merkelig logikk, stoler fullt og helt på hverandre, bortsett fra at de tror partner vil kunne misbruke dersom de har tilgang til bank-id'en deres. Hvor mye stoler man egentlig på hverandre dersom man ikke har tillit til at partner ikke skal misbruke den slags ting? Null vil jeg si. Grov mistillit mellom hverandre. 

Ikke i følge loven, men avtalevilkårene med din bank. 

Men du skjønner ikke gangen i dette. Først var det slik at flere hevder at dersom man ikke har full tillit i forholdet, så er det ingen hensikt å være i det forholdet. Men dersom man har full tillit, så har ikke de samme tillit til at vedkommende ikke skal gå inn på din bank-id og svindle deg? Poenget er så klart at enkelte benytter seg av begrepet full tillit for å ha mobilen som sin hemmeligste ting. Men når du pirker borti det, betyr ikke det å ha tillit, at du stoler på at partner ikke bruker en eventuell tilgang til å gjøre noe galt? Tillit betyr ikke kun at jeg holder ting hemmelig, og at du stoler på at jeg ikke gjør noe galt, tillit handler like mye om at partner har tilgang, men du har tillit til at partner ikke bruker tilgangen på feil måte. Dette går begge veier skjønner du. 

Det jeg skrev gjelder jobb, ikke bank-ID. 

Taushetsplikten min på jobb er regulert i lov.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det blir sirkelargumentasjon. Hvorfor skal man ha kodene til hverandre om man stoler fult ut på hverandre?

Det er derfor det er viktig å snu bevisbyrden. Det er ikke eier av telefonen som skal forsvare at han eller hun ikke har noe å skjule, det er den andre som må argumentere med hvorfor de skal ha tilgang.

Altså jeg har ingenting å skjule, men jeg har ting på telefonen samboer ikke har noe med.

• Liker 5
Skrevet

Jeg kommer ikke på en eneste situasjon at man trenger å bruke hverandre sin mobil. Alle går jo med sin på seg eller nær seg hele tida. Let opp din egen og bruk den! Om noen ringer og jeg kjører så får den ringe og jeg ringer opp senere, eller kjører til side og tar den. 

Anonymkode: 3d432...005

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Null problem med å dele tilgang til mobilen med min beste venn, kjæreste og samboer, hvorfor skulle det være noe problem? Handler ikke om kontroll, tillit eller noe, det handler om at man er åpne, oppriktige og deler alt med hverandre. Har man noe man vil skjule så forstår jeg at man ikke vil dele under unnskyldninger som privat, ikke tillit osv... 

Anonymkode: 52ead...f53

Du snur det på hodet, man trenger ikke tilgang når man stoler på partneren. Og man deler ikke alt med hverandre. Ikke jobbting, ikke private samtaler med andre. 

Anonymkode: c65b5...e04

• Liker 4
Skrevet

Hadde ikke hatt problemer med at partneren min gikk inn på telefonen min..jeg har jo tross alt valgt å dele livet med han. Jeg har ingen hemmeligheter for ham. 
Det sagt så går vi sjelden/aldri inn på hverandres telefoner. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bra du innrømmer at det kun handler om mangel på tillitt 

Anonymkode: 699fd...fe2

Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 time siden):

Altså jeg har ingenting å skjule, men jeg har ting på telefonen samboer ikke har noe med.

Dersom du ikke stoler på at hen holder seg unna, så stoler du jo ikke på vedkommende. I følge logikken hos mange her, så burde du dermed avslutte forholdet. Har man ikke full tillit....

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og man deler ikke alt med hverandre. Ikke jobbting, ikke private samtaler med andre. 

Dersom du stoler på vedkommende, så er jo dette null problem. Du stoler vel på at partner ikke ser på det?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bra du innrømmer at det kun handler om mangel på tillitt 

Er det ikke artig, tilliten skal bare gå ene veien, men hvor er tilliten til at vedkommende ikke misbruker informasjon om koder?

I følge mange her, så er det jo ikke hensikt å være i et forhold uten denne tilliten. 

Skrevet
Provosert skrev (9 minutter siden):

Hadde ikke hatt problemer med at partneren min gikk inn på telefonen min..jeg har jo tross alt valgt å dele livet med han. Jeg har ingen hemmeligheter for ham. 
Det sagt så går vi sjelden/aldri inn på hverandres telefoner. 

Så du har ingen fortrolige samtaler med venner og familie på mobilen? 

Jeg hadde mistet helt respekten for kjæresten om hun lot meg se slike samtaler. Dette er jo samtaler som egentlig var private 

Anonymkode: 699fd...fe2

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...