Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann har hverandres koder, men vi går jo ikke inn på hverandre sine meldinger. Jeg bruker i hovedsak chatgpt på hans sin mobil siden den har ubegrenset spørsmål og bedre kvalitet. Ellers kan jo det skje at noen vil sjekke noe på nett og egen telefon kanskje ligger på lading eller lignende. 

Og absolutt kreve tilgang eller absolutt nekte tilgang er for meg STORE RØDE FLAGG.

Slik er det med flere i min venninnegjeng og jeg vet de ikke har hemmeligheter for sine partnere og det samme gjelder meg.

Hvorfor i alle dager være i et forhold med noen du ikke kan stole på?

Anonymkode: e4d40...dc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom du ikke stoler på at hen holder seg unna, så stoler du jo ikke på vedkommende. I følge logikken hos mange her, så burde du dermed avslutte forholdet. Har man ikke full tillit....

Anonymkode: 77128...62d

Men hvorfor skal hun kunne gå inn på telefonen min? Stoler hun ikke på meg?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg og min mann har hverandres koder, men vi går jo ikke inn på hverandre sine meldinger. Jeg bruker i hovedsak chatgpt på hans sin mobil siden den har ubegrenset spørsmål og bedre kvalitet. Ellers kan jo det skje at noen vil sjekke noe på nett og egen telefon kanskje ligger på lading eller lignende. 

Og absolutt kreve tilgang eller absolutt nekte tilgang er for meg STORE RØDE FLAGG.

Slik er det med flere i min venninnegjeng og jeg vet de ikke har hemmeligheter for sine partnere og det samme gjelder meg.

Hvorfor i alle dager være i et forhold med noen du ikke kan stole på?

Anonymkode: e4d40...dc3

Enig, hvorfor er man sammen med noen som må ga tilgang til mobil for å stole på dem.

Anonymkode: f0e5a...1b6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De som kan litt om personvern og teknologi vil steile av mange folk sine svar her. Å dele tilgang med andre er naivt og dumt. Å tro at alle andre har edle hensikter,å tro at ikke brudd kan skje,det er naivt. 

Hva skjedde med å snakke med hverandre slik vi gjorde før mobiler og pc kom? 

Anonymkode: 3d432...005

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De som kan litt om personvern og teknologi vil steile av mange folk sine svar her. Å dele tilgang med andre er naivt og dumt. Å tro at alle andre har edle hensikter,å tro at ikke brudd kan skje,det er naivt. 

Hva skjedde med å snakke med hverandre slik vi gjorde før mobiler og pc kom? 

Anonymkode: 3d432...005

Det er fullt mulig de som kan alt om personvern og teknologi steiler her. 

På den annen side kjenner jeg folk som jobber med personvern og teknologi, og som har ganske klare tanker om hvordan de beskytter seg og sine. Som unngår bruk av en god del apper og verktøy, samt gjør bevisste innstillinger på alt av teknologi. (Bruker f.eks. aldri åpne trådløse nettverk. ) 
Likevel lar de samme personene barna sine låse opp telefonen sin med passordet for å kunne spille et spill. Eller lar partneren låne telefon og kode for å sjekke noe på nett. 
Hvorfor det, om det skulle være så enormt skummelt? 

Nå er det jo sånn at tillit bygges opp gjennom et forhold, med mindre den ene parten gjør noe som bryter den ned. 
Og etter 15-20 år i et forhold med felles barn, hus og hjem, så vil de fleste ha fått et ganske klart bilde av partneren sin, og i hvilken grad denne er pålitelig nok til å ikke tråkke over grenser. 

De færreste får plutselig et ønske om eller behov for å lese i partners jobb-korrespondanse. Eller i dialog med venninner. 
(Jeg har "ingen hemmeligheter" for min partner, men min dialog med mine venninner er likevel ikke noe jeg forteller alt om. Det er jo ikke nødvendigvis mine hemmeligheter.)

Min påstand er også at om du er så usikker på om partner er utro, at du føler du kan forsvare å gå inn på telefonen for å lete etter bevis, så kan du like gjerne la det være, og anse tilliten i forholdet som brutt. (For du vil antagelig ikke føle deg noe tryggere på at det ikke er noe utroskap, selv om du ikke finner noen bevis på det.) 

Jeg er en av de som over tid har delt både koder og det meste med partner. Det har kommet gradvis, og ved behov. 
Det betyr at min partner KAN gå inn på min telefon eller PC og se på ting. Men i virkeligheten betyr det at dette kun skjer når vi er enige om det, og om hva som skal gjøres. Og de tilfellene er få. 
Jeg får innsyn i min partners jobbkorrespondanse når jeg må lese og skrive tekstmeldinger når disse skal skrives mens partner kjører bil. Likevel får jeg da dette uten kontekst og uten at det skaper noen form for behov for å søke mer informasjon. 

Det skal også sies at det er to ting på min telefon som krever biometri og ikke vanlig kode for å åpnes. 
Det ene er Bank-ID, og det andre er Jobb-mail og dokumenter. 
Det er altså dobbel barriere på disse tingene. Nettopp fordi en telefonkode alene ikke er trygt nok, for den kan lett avsløres. 
Det er kombinasjonen av kode for å komme inn på telefonen, og biometri for å åpne jobb/bank-ID. 

Skulle noe skje, og partneren min gjennom mange år skulle finne på å svikte meg, tømme vår felles bankkonto, lese alle mine meldinger til venninner, være utro og generelt bli en person jeg ikke kjenner igjen. Ja, da er jeg usikker på om det var tingene det ble gitt tilgang til gjennom min telefon og PC som oppleves som de største svikene at tilliten ble brutt på. 

Jeg hadde nok slitt mye mer med den utrolige personlighetsendringen, eller det at jeg må ha blitt lurt i så mange år. 

Anonymkode: 1d6a0...b08

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dersom du stoler på vedkommende, så er jo dette null problem. Du stoler vel på at partner ikke ser på det?

Selvsagt, han får jo ikke koden. Og han har ingen grunn til å etterspørre den. En partner med tillit vil da aldri spørre etter noen kode til mobilen. For meg er det like selvsagt at venners private meldinger har samme beskyttelse som jobbens regelverk pålegger. 

Anonymkode: c65b5...e04

• Nyttig 2
Skrevet

Nei. Jeg aner ikke koden til kona sin mobil og hun vet ikke min, så vidt jeg vet.

Om hun plutselig må skulle følt behov for å koden til min mobil, så hadde jeg tolket det som mangel på grunnleggende tillit.

Jeg kunne ikke vært i et forhold der partner hadde et «behov» for å ha tilgang til min telefon. Da mangler man den grunnleggende tilliten som må være i et forhold.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen i 25 år, og har aldri hatt bruk for tilgang til hverandres tlf. 

Det hender f.eks at jeg får mld fra bestevenninne om ting ingen andre har noe med. Det er mitt ansvar å passe på at ingen får tilgang til slike ting.

Anonymkode: 41783...ab6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har vært i langvarig forhold, så har kjæresten min hatt kode til mobilen, mest fordi dette er praktisk. I kortvarige forhold, hvor vi ikke engang bor sammen, så har jeg ikke sett poenget til at de skal ha koden.

Anonymkode: ac984...42d

AnonymBruker
Skrevet
Provosert skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri utlevert vennene mine 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Men du skriver at man må gjøre det for at forholdet ikke skal være et overfladisk opplegg.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du skriver at man må gjøre det for at forholdet ikke skal være et overfladisk opplegg.

Ok? Hvor? 

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 time siden):

Men hvorfor skal hun kunne gå inn på telefonen min? Stoler hun ikke på meg?

Dersom du stoler på henne, så går hun ikke inn på noe hun ikke skal gå inn på. Stoler du ikke på henne?

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er fullt mulig de som kan alt om personvern og teknologi steiler her. 

På den annen side kjenner jeg folk som jobber med personvern og teknologi, og som har ganske klare tanker om hvordan de beskytter seg og sine. Som unngår bruk av en god del apper og verktøy, samt gjør bevisste innstillinger på alt av teknologi. (Bruker f.eks. aldri åpne trådløse nettverk. ) 
Likevel lar de samme personene barna sine låse opp telefonen sin med passordet for å kunne spille et spill. Eller lar partneren låne telefon og kode for å sjekke noe på nett. 
Hvorfor det, om det skulle være så enormt skummelt? 

Nå er det jo sånn at tillit bygges opp gjennom et forhold, med mindre den ene parten gjør noe som bryter den ned. 
Og etter 15-20 år i et forhold med felles barn, hus og hjem, så vil de fleste ha fått et ganske klart bilde av partneren sin, og i hvilken grad denne er pålitelig nok til å ikke tråkke over grenser. 

De færreste får plutselig et ønske om eller behov for å lese i partners jobb-korrespondanse. Eller i dialog med venninner. 
(Jeg har "ingen hemmeligheter" for min partner, men min dialog med mine venninner er likevel ikke noe jeg forteller alt om. Det er jo ikke nødvendigvis mine hemmeligheter.)

Min påstand er også at om du er så usikker på om partner er utro, at du føler du kan forsvare å gå inn på telefonen for å lete etter bevis, så kan du like gjerne la det være, og anse tilliten i forholdet som brutt. (For du vil antagelig ikke føle deg noe tryggere på at det ikke er noe utroskap, selv om du ikke finner noen bevis på det.) 

Jeg er en av de som over tid har delt både koder og det meste med partner. Det har kommet gradvis, og ved behov. 
Det betyr at min partner KAN gå inn på min telefon eller PC og se på ting. Men i virkeligheten betyr det at dette kun skjer når vi er enige om det, og om hva som skal gjøres. Og de tilfellene er få. 
Jeg får innsyn i min partners jobbkorrespondanse når jeg må lese og skrive tekstmeldinger når disse skal skrives mens partner kjører bil. Likevel får jeg da dette uten kontekst og uten at det skaper noen form for behov for å søke mer informasjon. 

Det skal også sies at det er to ting på min telefon som krever biometri og ikke vanlig kode for å åpnes. 
Det ene er Bank-ID, og det andre er Jobb-mail og dokumenter. 
Det er altså dobbel barriere på disse tingene. Nettopp fordi en telefonkode alene ikke er trygt nok, for den kan lett avsløres. 
Det er kombinasjonen av kode for å komme inn på telefonen, og biometri for å åpne jobb/bank-ID. 

Skulle noe skje, og partneren min gjennom mange år skulle finne på å svikte meg, tømme vår felles bankkonto, lese alle mine meldinger til venninner, være utro og generelt bli en person jeg ikke kjenner igjen. Ja, da er jeg usikker på om det var tingene det ble gitt tilgang til gjennom min telefon og PC som oppleves som de største svikene at tilliten ble brutt på. 

Jeg hadde nok slitt mye mer med den utrolige personlighetsendringen, eller det at jeg må ha blitt lurt i så mange år. 

Anonymkode: 1d6a0...b08

Du forklarer mitt syn bedre enn meg selv 👍

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dersom du stoler på henne, så går hun ikke inn på noe hun ikke skal gå inn på. Stoler du ikke på henne?

Det er dette som er idiotisk sirkelargumentasjon.

I stede bør den som skal ha tilgang argumentere med hvorfor de skal ha tilgang/kode.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Provosert skrev (7 minutter siden):

Igjen - hvor har jeg skrevet det du påstår? Eller tillegger du meg meninger etter eget forgodtbefinnende?

Hva er det du mener med at du selvsagt har fortalt dine venner om at din partner er din "sparringspartner om jeg trenger råd dersom mine venner står i en vanskelig situasjon" fordi "Du vet - noen satser på forholdet sitt..og har ikke sånn type overfladisk opplegg hvor man lever separate liv men bor i samme hus, og deler kroppsvæsker i ny og ne"?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt til han at nei, han kan ikke få koden min fordi jeg har jobbrelatert info på telefonen og jeg vil ikke at andre skal lese meldinger jeg mottar. 

Og så hadde jeg spurt han hvorfor han plutselig tok opp temaet etter 20 måneder år. Deretter hadde jeg lyttet godt.

Anonymkode: be192...4cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Provosert skrev (1 time siden):

Jeg har aldri utlevert vennene mine 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Hva mente du da med at du bruker din partner som sparringspartner når vennene dine har problemer?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2026 den 12.53):

Hva hadde dere følt hvis kjæresten deres (en mann) plutselig virkelig ville snakke om/diskutere det å la partner ha kode til telefonen sin eller ikke, og spør deg ivrig om hvorfor du ikke vil at han skal vite koden din 

Anonymkode: 2fcc8...007

Da kan du heller spørre hvorfor han skal ha den? Høres ut som han er kontrollerende og sjalu 🚩.

Anonymkode: 51856...33e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mente du da med at du bruker din partner som sparringspartner når vennene dine har problemer?

Forstår ikke dere ikke forstår. Man kan bruke partneren som sparringspartner uten å utlevere. 

Så mange her inne om dagen som overtolker innlegg. Når da den som har skrevet soer, nei, jeg gjør ikke eller nei det er ikke så holder det ikke. Her sksl jeg ha rett, samme f.

Anonymkode: fdd2b...e5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du vet at det er fullt mulig å spørre om råd og tips, uten å utlevere noen..? Nei? Vel, det ER fullt mulig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Provosert skrev (1 time siden):

Du vet at det er fullt mulig å spørre om råd og tips, uten å utlevere noen..? Nei? Vel, det ER fullt mulig. 

Så hvis man ikke bruker partner som sparringspartner,  satser man ikke "på forholdet sitt..og har et sånn type overfladisk opplegg hvor man lever separate liv men bor i samme hus, og deler kroppsvæsker i ny og ne"?

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...