Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste er et eget individ selv om de har partner.

Anonymkode: f0e5a...1b6

Og det mener du vi ikke er? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, virkelig ikke. Vi er voksne, vi snakker om viktige tema på telefon eller ansikt til ansikt. 

Ingen sender sms og legger ut om at de har klamydia eller har vært utro. 

Ukentlig får jeg telefoner fra venner eller familiemedlemmer som vil lufte en frustrasjon eller tenke høyt rundt noe. Men ingen voksne jeg kjenner sitter og chatter om store viktige tema. Da snakker man sammen.

Så må man rydde litt i kortene også. Det som rører seg i familien er ikke hemmelig for oss som ektepar. Jeg går ikke rundt og har masse herligheter for mannen min. Om noe er veldig viktig å holde for seg selv blir det presisert, eller at jeg spør. 

Dette er ukomplisert. 

Å ha koden til hverandres telefon er ikke ensbetydende med at man går inn på den heller. 

Og jeg går ut fra at alle voksne har fått med seg nå at å dele sensitiv informasjon på nett til andre mennesker er 100% usikkert og 100% en dårlig idé. Det gjelder bilder så vel som tekst. Selv å chatte med en AI bot om svært private ting er en dårlig idé. 

Det er ikke mottaker sitt ansvar å passe på dine sensitive opplysninger. Det er ditt ansvar å kun dele det du tenker tåler å komme frem. 

Ergo, ring eller møt den du vil snakke med.

Anonymkode: 8000c...60d

Hva skal med en kode man ikke skal bruke?

Jeg har dessuten lest såpass mange tråder her inne der trådstarter har sneket på partners mobil fordi vedkommende hadde "en dårlig følelse". Deres partner har sikkert stolt på at de ikke kom til å bruke den da de ga fra seg koden til mobilen.

• Nyttig 1
Skrevet
Perfume skrev (8 minutter siden):

Og det mener du vi ikke er? 

Jeg kjenner ikke dere.

Skrevet
sicario skrev (2 timer siden):

Dersom ikke årsakene er rent praktiske .jeg hadde selvfølgelig gitt min kone min mobil om hun hadde glemt sin ett sted og feks måtte ta en samtale, google noe etc. Men det er jo ikke det vi snakker om her, det skjønner jo alle. Vi snakker om folk som «trenger» tilgang til partner sin telefon som en kontrollfunksjon og ikke av praktiske hensyn.

Men i løpet av et langvarig forhold, spesielt hvis man bor sammen, så vil det oppstå situasjoner hvor man trenger å bruke den andres mobil av rent praktiske årsaker. De færreste er jo kontrollfreaks som ønsker å gå gjennom alt innhold.

Anonymkode: ac984...42d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men i løpet av et langvarig forhold, spesielt hvis man bor sammen, så vil det oppstå situasjoner hvor man trenger å bruke den andres mobil av rent praktiske årsaker. De færreste er jo kontrollfreaks som ønsker å gå gjennom alt innhold.

Ja. Derfor man må skille mellom å bruke den andre sin telefon fordi man feks har glemt sin etc og det å ha tilgang til den andre sin telefon «fordi». Da handler det om usikkerhet, manglede tillit og kontroll.

Å gi kona min telefon om hun har glemt sin, er ikke det samme som å be om kode på telefon så man kan ha fri tilgang for å sjekke. Som faktisk mange forventer. Det er det jeg mener viser manglende grunnleggende tillit.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så dere tok evnt ikke ut bildet osv som evnt var en gang?

Vi set bare hos mine svigerforeldre de har lagret bilder av barnebarn, turer de har med hele familien, fra jul osv.  Det er nå bilder en ønsket å beholde i mitt hode.

Ser og på noen vi kjenner dom mistet sønnen på 20 år, de fikk tatt ut bilder og filmer fra tlf og pc. Som de nå bruker til å huske de gode stundene dønnen hadde,  venner og aktiviteter de hadde sammen, bilder sønnen hadde tatt når de hadde vært på fisketurer osv

Anonymkode: e8269...45e

Nei, de var ikke mine bilder. Vi har masse fysiske bilder og det får holde. Jeg ville ikke likt av folk drev med bilder fra min mobil nå eller når jeg er borte. 

Anonymkode: 3d432...005

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

vi har vært sammen i 20 år og den situasjonen har ikke oppstått hos oss hvertfall. Vi har jo hver vår mobil! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
sicario skrev (2 timer siden):

Har man en grunnleggende tillit, så har man ingen grunn til å hverken ønske eller trenge tilgang til partner sin mobil. I det øyeblikket det oppstår et «behov» for å ha tilgang til partner sin telefon, er tilliten som grunnmur i forholdet borte.

Motsatt, i det øyeblikket du har behov for å holde noe skjult, ikke dele med det som skal være din nærmeste person i ditt liv, så burde dere gå fra hverandre. 

Anonymkode: 77128...62d

• Nyttig 2
Skrevet

Bryr meg igrunn ikke. For egen del har jeg ikke lov til å gi noen, heller ikke kona, tilgang til mobilen. Så det er ikke tema.  

Anonymkode: 7c5c2...1a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Motsatt, i det øyeblikket du har behov for å holde noe skjult, ikke dele med det som skal være din nærmeste person i ditt liv, så burde dere gå fra hverandre. 

Det handler ikke om å holde noe skjult men at vedkommende ikke har noe der å gjøre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
sicario skrev (12 minutter siden):

Derfor man må skille mellom å bruke den andre sin telefon fordi man feks har glemt sin etc og det å ha tilgang til den andre sin telefon «fordi».

Dette handler om din egen usikkerhet, eventuelt manglende tillit mellom dere. Har man tillit som par, så går så klart ikke partner inn på min mobil å snoke fordi tilgangen er der. Dere mangler grunnleggende tillit i forholdet deres. 

• Nyttig 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Det handler ikke om å holde noe skjult men at vedkommende ikke har noe der å gjøre.

Er tilliten der, så vet du jo at vedkommende ikke går og leser gjennom meldingene dine. 

Hvorfor har dere så dårlig tillit til hverandre?

Skjønner om dere er i starten av et forhold. Snakker nå om langvarige forhold. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er noen sammen med noen de stoler så lite på at de må skjule diverse koder? 

Som han så klart ikke ser på om dere har det rette tillitsforholdet til hverandre.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Merkelig måte å dele "noe" med nærmeste på når man selvsagt stoler på at vedkommende ikke bruker koden. Partner vet da like lite som før h*n fikk koden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er tilliten der, så vet du jo at vedkommende ikke går og leser gjennom meldingene dine. 

Hvorfor har dere så dårlig tillit til hverandre?

Skjønner om dere er i starten av et forhold. Snakker nå om langvarige forhold. 

Men hvorfor skal vedkommende ha koden om de ikke skal inn på telefonen?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (32 minutter siden):

Men hvorfor skal vedkommende ha koden om de ikke skal inn på telefonen?

Det er det jeg lurer på og,syns det er mega rart. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har jobb-ting og ting fra venner på min telefon som han ikke har noe med. Det samme har han.

Det har funket i 24 år, så det funker nok en liten stund til ;) Har ikke tilgang til verken hans telefon eller hans pc, og det lever jeg helt fint med. Han har ikke tilgang til mitt heller, og ettersom han jobber med datasikkerhet blant annet er det en selvfølge for ham å ikke ha tilgang til mitt.

Anonymkode: ef20d...3af

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Motsatt. I det øyeblikk du behøver tilgang til din partners telefon fordi du er redd han/hun holder noe skjult, så er forholdet i praksis over.

Tror kona mi hadde ledd seg i hjel og trodd jeg tullet om jeg plutselig hadde et «behov» for å kontrollere hennes telefon😂

• Liker 2
Skrevet

Dette handler om din egen usikkerhet, eventuelt manglende tillit mellom dere. Har man tillit som par, så går så klart ikke partner inn på min mobil å snoke fordi tilgangen er der. Dere mangler grunnleggende tillit i forholdet deres. 

Motsatt. Vi har den nødvendige tilliten igjennom våre 24 år sammen som gjør at ingen av oss føler noe «behov» for tilgang til hverandre sine telefoner. Hadde en av oss vært «usikre», så hadde behovet oppstått.

I det øyeblikk det oppstår et «behov» for tilgang til partner sin telefon uten en ren konkret, praktisk årsak, så er den grunnleggende tilliten borte og forholdet står på en mur av porselen.

Skrevet

vi har vært sammen i 20 år og den situasjonen har ikke oppstått hos oss hvertfall. Vi har jo hver vår mobil! 

Samme her. 24 år sammen. Å skulle be om tilgang til min kones telefon er utenkelig og litt absurd. Da kunne vi like gjerne gitt opp forholdet.

Jeg har min egen telefon. Hva pokker skal jeg ha tilgang til hennes for liksom 😆

• Liker 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 time siden):

Folk som er usikre og/lever i konfliktfylte/dysfunksjonelle forhold skjønner ikke dette. De har et behov for kontroll grunnet manglende tillit og har et dysfunksjonelt behov for kontroll

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...