Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er kvinner som sikkert hadde tillit og stolte på ektemannen, og derfor iflg kg-logikk burde gi mobil-koden til mannen.

Anonymkode: f0e5a...1b6

Du snur opp/ned på problemstillingen. Folk her sier at det er ingen hensikt å være i et forhold dersom man ikke har tillit til at den andre ikke gjør noe galt. Dersom du stoler på mannen når han er på en to ukers ferietur med eksen, så vil jeg anse det som en smal sak at de folkene også stoler på at han ikke gjør noe galt med mobilkoden din. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi er ikke så opptatt av mobilen. Trenger ikke svare på meldinger eller anrop mens vi holder på med andre ting.

Prøv igjen når du har to barn på 15 og 17 og de er ute på aktiviteter med jevnaldrende ungdommer. Kan godt hende du slår av mobilen da og venter til neste dag for å slå den på, her i huset har vi foreldre som regel at vi alltid skal være tilgjengelige for ungene våre i slike situasjoner. Her har vi kanskje bare helt forskjellige utgangspunkt? Det som ikke er viktig for deg, er viktig for oss. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det virker som dere lever mestparten av livene deres på mobilen hvis det å ikke dele kode betyr at dere lever separate liv.

Jeg synes du reflekterer svært dårlig over det du leser på KG. Bakgrunnen er at de fleste her anser at mobilen er noe svært privat, noe som partner ikke har noe med. Hva de gjør der, argumenteres som samtaler som partner ikke har noe med. Retten til mest mulig privatliv i et forhold, må jo være selve definisjonen på å leve separate liv. 

Anonymkode: 77128...62d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Og du er 100 % sikker på at din partner aldri har sneket inne på din mobil selv om han har koden?

Jeg ser hvor du skal med dette. Hvordan kan noen være 100% sikker på noen ting egentlig? Det er jo alltid en forsvinnende liten sjanse for at man tar feil. Å stole på hverandre er et valg man tar. Gjennom år sammen og deling av et liv erfarer og observerer man deres moral, etiske sans og integritet i praksis (eller mangel derav). Man forstår om man er sammen med en type som elsker sladder og vil ha lyst til å lese andres venninnesamtaler eller om det er en person med et velfungerende moralsk kompass.

Man kan selvfølgelig aldri si 100% hva et annet menneske kan gjøre i enhver situasjon gjennom et helt liv. Det kan hende han har hemmelig kone og barn i en annen kant av landet og at han knuller både søsteren og moren min. Det er teoretisk mulig, men sannsynligheten er lavere enn å vinne i Eurolotto. Noen greier ikke å forstå sannsynlighet så godt og blir redde fordi det finnes en forsvinnende liten mulighet, det har jeg forståelse for. Men logisk, det er det ikke.

Anonymkode: 53d8a...40f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du snur opp/ned på problemstillingen. Folk her sier at det er ingen hensikt å være i et forhold dersom man ikke har tillit til at den andre ikke gjør noe galt. Dersom du stoler på mannen når han er på en to ukers ferietur med eksen, så vil jeg anse det som en smal sak at de folkene også stoler på at han ikke gjør noe galt med mobilkoden din. 

Prøv igjen når du har to barn på 15 og 17 og de er ute på aktiviteter med jevnaldrende ungdommer. Kan godt hende du slår av mobilen da og venter til neste dag for å slå den på, her i huset har vi foreldre som regel at vi alltid skal være tilgjengelige for ungene våre i slike situasjoner. Her har vi kanskje bare helt forskjellige utgangspunkt? Det som ikke er viktig for deg, er viktig for oss. 

Jeg synes du reflekterer svært dårlig over det du leser på KG. Bakgrunnen er at de fleste her anser at mobilen er noe svært privat, noe som partner ikke har noe med. Hva de gjør der, argumenteres som samtaler som partner ikke har noe med. Retten til mest mulig privatliv i et forhold, må jo være selve definisjonen på å leve separate liv. 

Aner ikke hva det mener med første avsnitt - hvor kom ferie med eks fra? Og hva har det med det jeg skrev å gjøre.

Det er selvsagt ingen mellomting mellom å svare med en gang og slå av mobilen i timesvis 🤦‍♀️

Igjen, det virker som dere lever mesteparten av livene deres på mobilen når det å ikke dele kode er "mest mulig privatliv". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi praktiserer og å alltid være tilgjengelig for ungene våres, det betyr ikke at vi trenger kodene til hverandres telefoner. Om en av de ikke får tak i oss på sekundet og det haster, så ringer de den andre. I tillegg vet vi som regel når ungene er ute eller ikke, og kan være litt mer "på" når det er større behov. Det er heller ikke sånn at vi driver en nødtelefonsentral så at vi ikke er tilgjengelig hvert bidige sekund de er ute av huset må de nesten lære seg å leve med.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bakgrunnen er at de fleste her anser at mobilen er noe svært privat, noe som partner ikke har noe med. Hva de gjør der, argumenteres som samtaler som partner ikke har noe med. Retten til mest mulig privatliv i et forhold, må jo være selve definisjonen på å leve separate liv. 

Nei det handler om å være separate individ.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Igjen, det virker som dere lever mesteparten av livene deres på mobilen når det å ikke dele kode er "mest mulig privatliv".

Nei, det er mer ditt standardsvar når du ikke har noen argumenter å komme med. Går jo klart fram av innlegget, og diskusjonen for øvrig, at de som er opptatt av å hemmeligholde mobilen er mye mer opptatt av mobilen.

skeiv-ostepop skrev (27 minutter siden):

Nei det handler om å være separate individ.

Nå er jo bakgrunnen for debatten de mange trådene her på KG, hvor folk i forhold skriver rett ut at hva de gjør på mobilen, det har partner ingen ting med. Det er deres privatliv. Og der ligger forskjellen mellom å være to selvstendige individ (som jo er helt greit) , og å leve et privatliv (inne i forholdet) som man anser at partner ikke har noe med. Det siste går over til å gjøre forholdet til et AS, to separate liv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er jo bakgrunnen for debatten de mange trådene her på KG, hvor folk i forhold skriver rett ut at hva de gjør på mobilen, det har partner ingen ting med. Det er deres privatliv. Og der ligger forskjellen mellom å være to selvstendige individ (som jo er helt greit) , og å leve et privatliv (inne i forholdet) som man anser at partner ikke har noe med. Det siste går over til å gjøre forholdet til et AS, to separate liv. 

Jeg føler at du blander litt her nå. Men et privatliv hører da individet til?

Min samboer har ikke noe med at jeg i går sendte en melding til en kamerat med et tips om en artikkel jeg tror han har nytte av. Eller at jeg utvekslet noen meldinger med ei venninne i går. Og i dag har tenkt å snakke med både familie, kollegaer og venner om ulike temaer. Men jeg skjuler det ikke ved å ikke fortelle henne om det.

I det øyeblikket jeg tror noe av det har interesse for samboer (kanskje pga felles aktivitet eller interesse), eller må koordineres med tanke på barn, familieliv og kalender - så inkluderer jeg henne naturligvis. Eller kanskje jeg gjenforteller noe fordi jeg tror hun vil høre om det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, det er mer ditt standardsvar når du ikke har noen argumenter å komme med. Går jo klart fram av innlegget, og diskusjonen for øvrig, at de som er opptatt av å hemmeligholde mobilen er mye mer opptatt av mobilen.

Nei, det er ikke mitt standardsvar. Det er min mening om folk som må dele kode på mobilen for å ikke leve separate liv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker som dere lever mestparten av livene deres på mobilen hvis det å ikke dele kode betyr at dere lever separate liv.

Vi er ikke så opptatt av mobilen. Trenger ikke svare på meldinger eller anrop mens vi holder på med andre ting.

Enig! Det er det jeg tenker og. Det står sjelden om liv så ikke melding eller oppringing kan vente. Bare tull! 

Anonymkode: 3d432...005

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig! Det er det jeg tenker og. Det står sjelden om liv så ikke melding eller oppringing kan vente. Bare tull! 

Er en av de som bruker lite skjerm. At man tror at mab er mye pp skjer fordi man kan åpne partners telefon er jo en tanke som er absurb. Hvorfor lissom?

Så hvis jeg har hendene fulle av klissete deig da jeg følger en oppskrkft på telefon, og mannen da må åpne telefon igjen så er jeg mye på telefon?

Girnlite mening. Mer man er pp telefpn, mer har man på den, kanskje da noe man ikke vil andre skal se?

Dog tenker jeg skjermtid har lite med saken å gjøre.

Man er helt klart forskjellige, her er det helt naturlig og det kom helt naturlog, ingen har spuet om noen kode, man fått den ved behov. 

At noen ikke klarer å se det behovet er for meg merkelig. Men jeg dømmer da ikke de for å ha hensikter som ikke kan vises til partner.

Anonymkode: fdd2b...e5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er en av de som bruker lite skjerm. At man tror at mab er mye pp skjer fordi man kan åpne partners telefon er jo en tanke som er absurb. Hvorfor lissom?

Så hvis jeg har hendene fulle av klissete deig da jeg følger en oppskrkft på telefon, og mannen da må åpne telefon igjen så er jeg mye på telefon?

Girnlite mening. Mer man er pp telefpn, mer har man på den, kanskje da noe man ikke vil andre skal se?

Dog tenker jeg skjermtid har lite med saken å gjøre.

Man er helt klart forskjellige, her er det helt naturlig og det kom helt naturlog, ingen har spuet om noen kode, man fått den ved behov. 

At noen ikke klarer å se det behovet er for meg merkelig. Men jeg dømmer da ikke de for å ha hensikter som ikke kan vises til partner.

Anonymkode: fdd2b...e5a

Vi er forskjellig ja, det er jeg helt enig i. Likevel er det ingenting som haster så mye at man ikke kan ta hendene ut av deigen og vaske seg og så ringe opp igjen på mobilen eller sjekke melding. Hva gjør vi som bor alene tenker du? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, det er ikke mitt standardsvar.

Hva vil du kalle det når du ikke evner å svare på hva som spørres om, og kommer med et svar som er uten innhold? Svada?

skeiv-ostepop skrev (59 minutter siden):

Min samboer har ikke noe med at jeg i går sendte en melding til en kamerat med et tips om en artikkel jeg tror han har nytte av. Eller at jeg utvekslet noen meldinger med ei venninne i går. Og i dag har tenkt å snakke med både familie, kollegaer og venner om ulike temaer. Men jeg skjuler det ikke ved å ikke fortelle henne om det.

I det øyeblikket jeg tror noe av det har interesse for samboer (kanskje pga felles aktivitet eller interesse), eller må koordineres med tanke på barn, familieliv og kalender - så inkluderer jeg henne naturligvis. Eller kanskje jeg gjenforteller noe fordi jeg tror hun vil høre om det.

Her relaterer du ikke særlig godt til tema. Det er jo absolutt ingen som problematiserer om du sender en lenke til en kompis for tipse om noe praktisk. Sammenhengen eller konteksten her er at de fleste her sier de vil forlate et forhold der de mener det er tillitsproblemer. Dersom du mener det, så er det jo helt ulogisk at du ikke skulle stole på at partner ikke bruker kjennskap til mobilkoden uten å misbruke det. 

Ellers sagt på en annen måte, dersom det er full tillit mellom to personer i et forhold, så skal det liksom gjelde alt unntatt tilgangen til mobilen? Det gir ingen mening. Er du trygg og sikker på partneren din, så er du jo også trygg på at partner ikke misbruker tilliten om hen har koden til mobilen din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her relaterer du ikke særlig godt til tema. Det er jo absolutt ingen som problematiserer om du sender en lenke til en kompis for tipse om noe praktisk. Sammenhengen eller konteksten her er at de fleste her sier de vil forlate et forhold der de mener det er tillitsproblemer. Dersom du mener det, så er det jo helt ulogisk at du ikke skulle stole på at partner ikke bruker kjennskap til mobilkoden uten å misbruke det. 

Ellers sagt på en annen måte, dersom det er full tillit mellom to personer i et forhold, så skal det liksom gjelde alt unntatt tilgangen til mobilen? Det gir ingen mening. Er du trygg og sikker på partneren din, så er du jo også trygg på at partner ikke misbruker tilliten om hen har koden til mobilen din.

Men om det er full tillit mellom to personer så trenger en vel heller ikke kodene til hverandre?

Spørsmålet fra TS er jo der hvor dette tas opp som et spesifikt tema, og at en ønsker å utlevere koder til hverandre så en har fast tilgang på hverandres telefoner. Det er det som er temaet i tråden egentlig.

At samboer akutt må plutselig sjekke noe mens hennes telefon er død, stjålet eller langt unna er for meg uproblematisk. Da låser jeg opp telefonen og gir henne den så hun får gjort det hun skal. Fordi jeg stoler på henne. Om jeg var låst i håndjern eller hadde begge hendene i deigen så kunne hun fint holdt telefonen opp fremfor meg så ansiktet låser opp telefonen, eller jeg kunne gitt henne koden der og da. Men det er fortsatt jeg som kontrollerer tilgangen til telefonen, samtidig som at jeg stoler på at hun kun gjør det hun skal.

Men å derimot gi koden fast til henne, som er TS sitt spørsmål og temaet her, er no-go for meg. Og det burde ikke være nødvendig å begrunne fordi man blir anklaget for å ha noe å skjule. Men burde begrunnes med hvorfor en skal ha fast ubegrenset tilgang.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva vil du kalle det når du ikke evner å svare på hva som spørres om, og kommer med et svar som er uten innhold? Svada?

Kan ikke se du har spurt om noe som helst i de innleggene jeg har svart dette.

Men det er klart at angrep er det beste forsvar.

Skrevet

Vi har vært sammen i 5 år, men ennå ikke vært i en situasjon hvor vi må låne hverandres mobil, og klarer ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å bli nødvendig å låne. Har ikke folk sin egen? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sender jeg en melding til noen, tåler den å vente til de er i stand til å lese den selv. Det er sjelden så akutt, men den kan være så privat... Som aleneboer slipper jeg jo ikke alt jeg har i hendene og løper hvis telefonen gir lyd fra seg, så jeg sliter litt med det argumentet. (Og spm tenåring før mobiltelefonen, skjønner jeg ikke helt det heller. Hvor ofte er det på-sekundet-akutte kriser?).

Jeg forventer jo at heller ikke alt som sies og skjer IRL rapportes til partner. Kort sagt tar jeg for gitt at andre er separate individer også i forhold, og en partner som krevde at jeg ikke skulle være det, ville ikke vært en partner så mye lenger...

Anonymkode: cee26...459

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og spm tenåring før mobiltelefonen, skjønner jeg ikke helt det heller. Hvor ofte er det på-sekundet-akutte kriser?

Anonymkode: cee26...459

For selvstendige ungdommer vil jeg påstå sjeldent. For curlingforeldre er det nok litt oftere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2026 den 13.16):

Hva er det folk driver på med på mobilen sin? eks mann, barn og stort sett alle jeg er mye rundt vet koden min tror jeg, hender jo min lå nærmest🤷‍♀️Ingen leser da vel private mld og notater eller kikker på bilder de ikke er bedt om å se på på andres mobil? Det hadde jeg blitt sur for, men er heldigvis såpass søkt i min omgangskrets at det er noe jeg ville tatt dersom situasjonen oppstår...skulle tro folk hadde mobilen full av hemmelige forsvarsdokumenter så paranoide alle er om det der 🙄

Anonymkode: 1363e...d75

Det er jo  nettopp det noen gjør, og nettopp derfor noen ikke vil dele kode.....

Jeg ønsker ikke at mannen min skal se mitt brukernavn her inne f.eks., eller at han skulle komme over en melding som en venninne har sendt om noe fortrolig+++ Jeg skriver også innimellom dagbok på mobilen. 

Anonymkode: 0881f...589

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (48 minutter siden):

Men om det er full tillit mellom to personer så trenger en vel heller ikke kodene til hverandre?

Nettop. Det ligger en uggen usikkerhet og kontrollbehov bak de som har dette behovet for å vite kode til partner sin telefon. Har man dette behovet, så er jo ikke forholdet liv laga. 

Anonymkode: d5a4e...302

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan vet du at han ikke har sneket på mobilen din mens du er i dusjen e.l.?

Hvordan vet du at partneren din ikke er utro i lunsjen på jobb? 

Anonymkode: 40544...f63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Arild37 skrev (55 minutter siden):

Vi har vært sammen i 5 år, men ennå ikke vært i en situasjon hvor vi må låne hverandres mobil, og klarer ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å bli nødvendig å låne. Har ikke folk sin egen? 

Når vi jobber ute feks og har glemt hodelykt, og den ene trenger lommelykt samtidig som man har en bruksanvisning oppe på den andre telefonen. Eller når den ene er strømtom, og den andre skal ringe noen/søke opp noe/bruke kamera. 

Nå har ikke jeg behov for å ha partnerens kode, men jeg har et behov for at han har min, samtidig som det automatisk hadde blitt brudd om han hadde gått inn på min telefon uten tillatelse. Synes det er merkelig å ikke dele dette opp, at partneren har koden betyr da selvsagt ikke at partneren har noen rett til å bruke mobilen?! 

Min partner får heller ikke tillatelse til å være utro, men jeg «lar» han fortsatt finne på ting alene/tilbringe tid alene. 

Anonymkode: 40544...f63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...