AnonymBruker Skrevet 30. september #181 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det handler ikke om andre kg-brukeres meninger, men brukervilkårene for vipps. Vipps er en tjeneste som utelukkende er til personlig bruk, og du må ikke overlate tilgang til din Vipps-applikasjon eller røpe din PIN-kode til andre. Det er ditt ansvar å påse at andre ikke får tilgang til din Vipps-applikasjon. Du skal ikke under noen omstendighet oppgi din PIN-kode eller andre sikkerhetsanordninger til noen, heller ikke til Vipps. Dersom noen utenforstående ber deg oppgi opplysninger som kan brukes til å skaffe seg adgang til Vipps, skal du anse dette som et forsøk på svindel, nekte å utlevere opplysningene, og melde forholdet til Vipps uten ugrunnet opphold. Anonymkode: c65b5...e04 Dette er min mann, vi har felles økonomi. Dette er tredje eller fjerde post om dette, jeg vil enda la mannen få tilgang til min vipps. Min mann gjennom 20 år, vi har felles økonomi, felles konto, alt åpent. Det fungerer utmerket. Er mange regler forskjellige apper har. Nå har vi alrså valgt å ikke følge visse av disse da ingenting vil skje fordi mannen har tilgang eller at jeg har tilgang. Jeg forstår at apper har regler, det betyr ikke st man velger å følge de. Selv om flere KG brukere gjentsr akkurar det samme. Dette fungerer for oss. Hvis du har ett problem med det, ja da lar du være, så kan vi forholde oss til vårt liv og hva som passer oss. Anonymkode: fdd2b...e5a 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. september #182 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du får si fra til Vipps at du har delt med andre så de kan stenge tilgangen din. Du har sikkert del kort og bankid også så si fra til banken din også. Anonymkode: 05c58...436 Men kjære min, hvorfor skal jeg si i fra da? For å straffe meg selv? Gitt koden til bankkortet til mine voksne barn også😱 Mange hysteriske mennesker her. Anonymkode: fdd2b...e5a 2
AnonymBruker Skrevet 30. september #183 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Når jeg googler "Svindlet av ektemannen" får jeg opp flere treff. De fleste bak betalingsmur. Dette er kvinner som sikkert hadde tillit og stolte på ektemannen, og derfor iflg kg-logikk burde gi mobil-koden til mannen. Anonymkode: f0e5a...1b6 Nok ikke den svindelen som forekommer mest altså. Ja det finnes drittsekker. Ja man kan bli svindlet, det kan alle. Man tar de forhåndsreglene man trenger for å unngå dette. Mine barn og min mann stoler jeg altså 100% på. Da mine foreldre levde betalte jeg regningene deres, så hadde deres bankid. De klarte det ikke og hadde ikke internett. De stolte på meg og det gikk helt greit. Ikke 1 øre på avveie. Anonymkode: fdd2b...e5a
AnonymBruker Skrevet 30. september #184 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nok ikke den svindelen som forekommer mest altså. Ja det finnes drittsekker. Ja man kan bli svindlet, det kan alle. Man tar de forhåndsreglene man trenger for å unngå dette. Mine barn og min mann stoler jeg altså 100% på. Da mine foreldre levde betalte jeg regningene deres, så hadde deres bankid. De klarte det ikke og hadde ikke internett. De stolte på meg og det gikk helt greit. Ikke 1 øre på avveie. Anonymkode: fdd2b...e5a En av forhåndsreglene jeg tar er å ikke gi mine koder og passord til andre. Du hadde sikkert ikke sitter her og skrytt over at du svindlet dine foreldre 🤷♀️ Anonymkode: f0e5a...1b6 2
AnonymBruker Skrevet 30. september #185 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En av forhåndsreglene jeg tar er å ikke gi mine koder og passord til andre. Du hadde sikkert ikke sitter her og skrytt over at du svindlet dine foreldre 🤷♀️ Anonymkode: f0e5a...1b6 En av mine er å stole på mine nære. Slik de kan hjelpe når det trengs. Og behovet har vært der flere ganger. Forskjellige mennesker, forskjellige liv. Anonymkode: fdd2b...e5a 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #186 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En av mine er å stole på mine nære. Slik de kan hjelpe når det trengs. Og behovet har vært der flere ganger. Forskjellige mennesker, forskjellige liv. Anonymkode: fdd2b...e5a Jeg stoler på mine nære, men jeg er ikke fullstendig blåøyd og grenseløst naiv. Anonymkode: f0e5a...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #187 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg stoler på mine nære, men jeg er ikke fullstendig blåøyd og grenseløst naiv. Anonymkode: f0e5a...1b6 Man kan jo tolke akkurat som man vil, du meg blåøyd og naiv, jeg deg hard og uten tillitt. ( har ikke tolket deg som noe, følte bare at når du skal mene noe om meg og mine, så får jeg slenge litt tilbake). Eller er det noen av oss som kan stoles på og du bare aldri har møtt noen? Hvem vet. Anonymkode: fdd2b...e5a
AnonymBruker Skrevet 30. september #188 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man kan jo tolke akkurat som man vil, du meg blåøyd og naiv, jeg deg hard og uten tillitt. ( har ikke tolket deg som noe, følte bare at når du skal mene noe om meg og mine, så får jeg slenge litt tilbake). Eller er det noen av oss som kan stoles på og du bare aldri har møtt noen? Hvem vet. Anonymkode: fdd2b...e5a Dette ga ingen mening. Anonymkode: f0e5a...1b6
AnonymBruker Skrevet 30. september #189 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette ga ingen mening. Anonymkode: f0e5a...1b6 For meg gjør det jo det, ellers hadde jeg ikke skrevet det. Skal ting gå på person og ikke sak så kan man la ballen gå videre. Anonymkode: fdd2b...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #190 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For meg gjør det jo det, ellers hadde jeg ikke skrevet det. Skal ting gå på person og ikke sak så kan man la ballen gå videre. Anonymkode: fdd2b...e5a Går jeg på person fordi jeg ikke skjønte innlegget? Anonymkode: f0e5a...1b6
AnonymBruker Skrevet 30. september #191 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Går jeg på person fordi jeg ikke skjønte innlegget? Anonymkode: f0e5a...1b6 Det gjorde du da du kalte meg blåøyd og naiv. Og nå lar jeg ballen ligge når diskusjonen ikke lw gre er om trådens tema. Anonymkode: fdd2b...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #192 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det gjorde du da du kalte meg blåøyd og naiv. Og nå lar jeg ballen ligge når diskusjonen ikke lw gre er om trådens tema. Anonymkode: fdd2b...e5a Jeg har ikke kalt deg blåøyd og naiv, jeg skrev at jeg ikke er blåøyd og naiv. Anonymkode: f0e5a...1b6
AnonymBruker Skrevet 30. september #193 Skrevet 30. september Jeg ville ikke gitt koden til en som spurte om det eller forlangte det. Hadde vi vært sammen en stund og det var noe som gjorde at det føltes naturlig - så ville jeg nok ikke følt noe ubehag å gi den fra meg. Samtidig så har jeg tatt feil av mennesker før, og jeg har innsett at jeg kan være naiv. Det er flere mennesker som har overrasket meg med hva de har tatt av valg og hvordan de rettferdiggjør det. Det å ha koden kan trolig gjøre det enklere for noen å snoke etter ting de ikke har noe med. Kanskje bare av nysgjerrighet - slik som de som går i badeskapet eller medisinskapet for å se hva andre har der. Jeg har ikke noe å skjule, men jeg føler meg lett invadert og har opplevd andre som gjerne vil mene noe om meg og mitt. Jeg vil selv bestemme hva jeg deler av tanker og informasjon. Anonymkode: 254bd...ee8 3
Helene Skrevet 30. september #194 Skrevet 30. september Nå har jeg kun lest første side. Med min x hadde vi åpenhet. Hadde ingenting å skjule. Han fikk alltid mine koder om han ville vite noe, dvs praktiske ting. Jeg fikk hans koder. Jeg sjekket aldri hans mail eller meldinger. Som sagt, jeg hadde ingenting å skjule. På slutten av forholdet oppdaget jeg at han gikk inn på min pad og leste alt jeg hadde skrevet og gjort. Dette forventet jeg ikke av han. Nå tok jeg samtaler med min venninne pr tlf, så det kan ikke overhøres. Hadde jo noen bekymringer ang forholdet etter hvert. Men han konfronterte meg om noen mld jeg hadde skrevet, så skjønte at han leste alt jeg gjorde på paden. Tillitsbrudd spør du meg. Det eneste jeg har endret etter bruddet er fullmakt på regningskonto. Ikke at det betydde noe, han logget seg ikke inn på denne kontoen på 2 år. Men er det slutt så er det slutt. Han har da ikke anledning til å følge med på mine regninger. Jeg har blitt overvåket i mitt tidligere liv, så dette er viktig for meg å ha kontroll over. Nå har jeg skjønt at X har gått videre. Godt for han. Jeg er typen som strekker meg altfor langt. Jeg godtar og godtar. Men sårer du meg nok, så sitter det i, og det tar tid før jeg greier å gi slipp. Nå tror ikke jeg at min x overvåker meg. Mannen jeg var gift med for 24 år siden var ondskapsfull. Overvåkning, trusler, mm. Min x gjennom de siste 18 årene er bare dum. Undervurderte meg alltid. Nei orker ikke gå i detaljer, er ferdig og begynner nå å komme meg videre etter svik. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #195 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når jeg googler "Svindlet av ektemannen" får jeg opp flere treff. De fleste bak betalingsmur. Dette er kvinner som sikkert hadde tillit og stolte på ektemannen, og derfor iflg kg-logikk burde gi mobil-koden til mannen. Anonymkode: f0e5a...1b6 I forbindelse med at min eksmann tydeligvis lette etter, fant og tok bilde av kortene mine ved separasjonen, for siden å bruke de til alt mulig, så vil jeg bare advare om (noe jeg syns er helt dust, hva mener de?! Realistisk at når man har bodd sammen i 20 år så skal man kunne skjule kort for hverandre til enhver tid?! Jeg har feks vært i koma flere ganger, han kunne like gjerne tatt bilde av kortene mine da...?!?!??): Man får ikke hjelp hvis man blir svindlet av eksen hvis ikke man kan sverge på at man til enhver tid kan 100% forsikre om at ektefelle ikke har kunnet skaffe seg tilgang til kortinfo, bankid, fødselsnummer og lignende tydeligvis. Ikke skjønner jeg hvordan noen klarer å få til et samliv der den slags skal være 100% skjult til enhver tid, så ettersom det kom som et sjokk for meg vil jeg bare advare andre om at det tydeligvis er slik siden det kostet meg alvorlig mye penger. Ikke at jeg ser tilbake og finner noen løsning på hvordan jeg skulle ha klart å holde det skjult 100% av tiden om jeg visste det før heller, men........ Anonymkode: cb964...f78 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #196 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (19 timer siden): Merkelig måte å dele "noe" med nærmeste på når man selvsagt stoler på at vedkommende ikke bruker koden. Partner vet da like lite som før h*n fikk koden. Handler vel mer om å være transparent. At man ikke føler behov for at et forhold skal være to lukkede individer som har to separate liv. skeiv-ostepop skrev (19 timer siden): Men hvorfor skal vedkommende ha koden om de ikke skal inn på telefonen? Er beskrevet 298 ganger før i tråden. For eksempel at man holder på med noen kjøkkenting, og det ringer eller kommer meldinger. Da ber jeg som oftest min partner om å sjekke mobilen. Jeg antar ikke at partner gjør noe annet på mobilen enn akkurat det. Du vet, vi har tillit til hverandre. sicario skrev (18 timer siden): Tror kona mi hadde ledd seg i hjel og trodd jeg tullet om jeg plutselig hadde et «behov» for å kontrollere hennes telefon Tror hun hadde ledd, muligens fått et behov for å tenke gjennom saker og ting med deg, når du har så dårlig leseforståelse at du etter mer enn 100 innlegg i denne tråden ikke har fått med deg at absolutt ingen har skrevet at de har behov for å kontrollere partners mobil. I beste fall hadde hun blitt flau over din leseforståelse. Anonymkode: 77128...62d 1 1
skeiv-ostepop Skrevet 1. oktober #197 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er beskrevet 298 ganger før i tråden. For eksempel at man holder på med noen kjøkkenting, og det ringer eller kommer meldinger. Da ber jeg som oftest min partner om å sjekke mobilen. Jeg antar ikke at partner gjør noe annet på mobilen enn akkurat det. Du vet, vi har tillit til hverandre. Det er beskrevet mange ganger tidligere. Problemet jeg har med argumentet er premisset: «Hvorfor ikke gi koden til samboeren – stoler du ikke på samboeren?» kan like gjerne snus: «Hvorfor trenger samboeren koden – stoler ikke samboeren på meg?» Jeg synes derfor tillit blir et dårlig utgangspunkt. Spørsmålet bør heller være hvorfor noen trenger generell tilgang til den andres telefon. Det er ikke den som eier telefonen som må begrunne hvorfor andre ikke har tilgang; den som ønsker tilgang kan begrunne hvorfor det er nødvendig. At noen synes det er praktisk at samboeren kan sjekke en melding mens de for eksempel holder på på kjøkkenet, er helt greit for meg. Da har de jo også en konkret grunn til at de ønsker å dele tilgangen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #198 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Handler vel mer om å være transparent. At man ikke føler behov for at et forhold skal være to lukkede individer som har to separate liv. Er beskrevet 298 ganger før i tråden. For eksempel at man holder på med noen kjøkkenting, og det ringer eller kommer meldinger. Da ber jeg som oftest min partner om å sjekke mobilen. Jeg antar ikke at partner gjør noe annet på mobilen enn akkurat det. Du vet, vi har tillit til hverandre. Tror hun hadde ledd, muligens fått et behov for å tenke gjennom saker og ting med deg, når du har så dårlig leseforståelse at du etter mer enn 100 innlegg i denne tråden ikke har fått med deg at absolutt ingen har skrevet at de har behov for å kontrollere partners mobil. I beste fall hadde hun blitt flau over din leseforståelse. Anonymkode: 77128...62d Det virker som dere lever mestparten av livene deres på mobilen hvis det å ikke dele kode betyr at dere lever separate liv. Vi er ikke så opptatt av mobilen. Trenger ikke svare på meldinger eller anrop mens vi holder på med andre ting. Anonymkode: f0e5a...1b6 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #199 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei, virkelig ikke. Vi er voksne, vi snakker om viktige tema på telefon eller ansikt til ansikt. Ingen sender sms og legger ut om at de har klamydia eller har vært utro. Ukentlig får jeg telefoner fra venner eller familiemedlemmer som vil lufte en frustrasjon eller tenke høyt rundt noe. Men ingen voksne jeg kjenner sitter og chatter om store viktige tema. Da snakker man sammen. Så må man rydde litt i kortene også. Det som rører seg i familien er ikke hemmelig for oss som ektepar. Jeg går ikke rundt og har masse herligheter for mannen min. Om noe er veldig viktig å holde for seg selv blir det presisert, eller at jeg spør. Dette er ukomplisert. Å ha koden til hverandres telefon er ikke ensbetydende med at man går inn på den heller. Og jeg går ut fra at alle voksne har fått med seg nå at å dele sensitiv informasjon på nett til andre mennesker er 100% usikkert og 100% en dårlig idé. Det gjelder bilder så vel som tekst. Selv å chatte med en AI bot om svært private ting er en dårlig idé. Det er ikke mottaker sitt ansvar å passe på dine sensitive opplysninger. Det er ditt ansvar å kun dele det du tenker tåler å komme frem. Ergo, ring eller møt den du vil snakke med. Anonymkode: 8000c...60d Det er alle deltagere i en dialogs ansvar å beskytte kommunikasjonen. Dette gjelder enten det er muntlig eller skriftlig. Jeg blir bevisst aldri nær venn med/betror noe til folk som har for åpen dør med sin partner om "alt", deler kode etc. Anonymkode: 00b09...ba6 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #200 Skrevet 1. oktober Perfume skrev (21 timer siden): Og det mener du vi ikke er? Påstanden var at man ikke trenger privatliv når man er i et forhold. Jeg håper jo andre er individer i sitt forhold, men det virker som noen har få områder man skal ha helt i fred for sin partner. Anonymkode: 00b09...ba6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå