Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (13 minutter siden):

Mon tro hva disse fortrolige samtalene mellom prinsesse IA og kronprinsesse MM består av. 
Prinsessen kom hjem til påske, en hjemreise som ble forsøkt holdt unna offentligheten slik det ser ut til. 

https://www.seher.no/kongelig/fortrolige-samtaler-med-mamma/84488571

Videre står det at IA er dypt berørt av storebror (MBH) sin skjebne - og sin mors skjebne. Jeg kan absolutt forstå at morens sykdom påvirker alle i familien, det er naturlig. 
Imidlertid er det å registrere at prinsesse IA skal være dypt berørt av det som blir omtalt som brorens skjebne. Skjebne? Hvem sine ord er det, og er ordet virkelig brukt ift. eldstebror, halvbror, som sitter fengslet i påvente av dom. Han er altså i fengsel før domsavsigelsen pga. gjentakelsesfare. 

Jeg er mildt sagt sjokkert om det er riktig at prinsesse IA er angivelig dypt berørt av «skjebnen» til en voksen mann som har begått alvorlige overgrep og handlinger ovenfor Kvinner som på mange måter får sine liv ødelagt, og trolig må leve med traumer over lang tid i sine unge liv.

Hvor er IA og øvrig kronprinsfamilies omsorg og empati overfor alle ofrene? Slik det fremstår nå gir det hele et inntrykk av en introvert kronprinsfamilie som kun ser seg selv - sine egne. 

La oss for all del heller ikke glemme hvordan kronprins Haakon og kronprinsesse MM ignorerte Juliane Snekkestad og hennes mors forsøk på å få støtte fra dem. Ingen støtte kom deres vei, kun ord om at det skulle tas kontakt - men som offer ble hun ghostet. Et offer for vold, fysisk og psykisk, ble ghostet av dem som skal løfte nasjonalt samhold, forbilledlig etikk og moral. Det er utilgivelig og vil hefte ved dem for all fremtid. Folk glemmer ikke noe så grunnleggende som å hjelpe dem som trenger det, dem som til og med personlig bad om hjelp, men som ble valgt bort i rungende taushet. 

Et medlem av familien var involvert, og de valgte ham fremfor offeret. Det er utillatelig og forkastelig. Nå kjører den samme kronprinsfamilien inkl. mormor ukentlig til fengselet for å støtte overgriperen. 

Er det så underlig at de synes å ta lett på Epsteinskandalen? Ofrene er nevnt, men det meste er visst glemt eller ønskes ikke å besvares - hvorfor ikke?! 

Det eneste som står i den artikkelen er antagelser og selvfølgeligheter og oppgulp av gammel info.

Det er ingen kilder på at det har vært fortrolige samtaler.

Og hva i all verden bygger du antagelsen om at de forsøker å holde påskeferien "unna offentligheten" på?

Alt det står om faktiske forhold er at de har vært på hytta i påsken, som etter se&hørs mening "skal ha gitt rom for fortrolige samtaler." 

Hele saken er et oppkok av en suppe på en spiker. Anbefaler større anvendelse av kritisk sans ved lesing av Se&Hør.

Endret av MissLucy
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
BuffaloDuck skrev (12 timer siden):

Rimelig ufordragelig reaksjon av Haakon i dag synes jeg.
«Nå er vi på den igjen ja». Som om vi er ferdige med saken allerede og journalisten graver opp grums fra fortiden?

Fascinerende håndtert fra PR-teamet, de vet at pressen kommer til å stille spørsmål ved alle mulige anledninger fremover, men nå kan de vri dette til at det  er pressen som er urimelige og ikke vil la dette ligge.

Når ellers skal pressen få svar, og holde presset oppe? De prater aldri med pressen (og folket) ellers. 
Det kunne vært løst så mye bedre med alle likene ut av skapet, åpen pressekonferanse, ingen spm på forhånd, mer enn 20 min. 

Igjen sammenligner jeg med hvordan det svenske hoffet håndterte JE-skandalen. Tidlig ute med pressemelding, og prinsesse Sofia tok seg tid til å høflig svare pressen på vei inn til en eller annen funksjon hun skulle på. 

https://www.vg.no/nyheter/i/QJg88J/epstein-skandalen-er-folk-flest-ferdige-med-saken?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«Men han har en stående invitasjon til å gå dypere inn i tematikken. Spørsmålet kom heller ikke overraskende. Staben hadde spurt på forhånd og fått høre at dette ville bli et tema. 

Og selv om familien synes det er nok nå, spørs det om folk flest er ferdige.»

Spesielt å komma med den kommentaren, ja, særleg sett i lys av at dei faktisk hadde gitt grønt lys til spørsmål om tema på førehand😏 Det ser verkeleg ut som om han gir journalisten vaksenkjeft, og det synest eg er utidig. Det ville vore litt meir forståeleg (men likevel ikkje god kongeleg skikk og bruk) om slottet hadde sagt på førehand at HM ikkje ville svara på spørsmål av den typen.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/QJg88J/epstein-skandalen-er-folk-flest-ferdige-med-saken?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«Men han har en stående invitasjon til å gå dypere inn i tematikken. Spørsmålet kom heller ikke overraskende. Staben hadde spurt på forhånd og fått høre at dette ville bli et tema. 

Og selv om familien synes det er nok nå, spørs det om folk flest er ferdige.»

Spesielt å komma med den kommentaren, ja, særleg sett i lys av at dei faktisk hadde gitt grønt lys til spørsmål om tema på førehand😏 Det ser verkeleg ut som om han gir journalisten vaksenkjeft, og det synest eg er utidig. Det ville vore litt meir forståeleg (men likevel ikkje god kongeleg skikk og bruk) om slottet hadde sagt på førehand at HM ikkje ville svara på spørsmål av den typen.

De hadde en uke på å forberede svarene sine ... derfor kan det knapt kalles noe intervju. Kun NRK får lov til å delta ... noe som sier meg at andre ikke kommer til å gi dette paret den roen og beundringen de kunne tenkt seg på framtidige representasjoner i inn- og utland. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (22 minutter siden):

Mon tro hva disse fortrolige samtalene mellom prinsesse IA og kronprinsesse MM består av. 
Prinsessen kom hjem til påske, en hjemreise som ble forsøkt holdt unna offentligheten slik det ser ut til. 

Videre står det at IA er dypt berørt av storebror (MBH) sin skjebne - og sin mors skjebne. Jeg kan absolutt forstå at morens sykdom påvirker alle i familien, det er naturlig. 
Imidlertid er det å registrere at prinsesse IA skal være dypt berørt av det som blir omtalt som brorens skjebne. Skjebne? Hvem sine ord er det, og er ordet virkelig brukt ift. eldstebror, halvbror, som sitter fengslet i påvente av dom. Han er altså i fengsel før domsavsigelsen pga. gjentakelsesfare. 

Jeg er mildt sagt sjokkert om det er riktig at prinsesse IA er angivelig dypt berørt av «skjebnen» til en voksen mann som har begått alvorlige overgrep og handlinger ovenfor Kvinner som på mange måter får sine liv ødelagt, og trolig må leve med traumer over lang tid i sine unge liv.

Hvor er IA og øvrig kronprinsfamilies omsorg og empati overfor alle ofrene? Slik det fremstår nå gir det hele et inntrykk av en introvert kronprinsfamilie som kun ser seg selv - sine egne. 

La oss for all del heller ikke glemme hvordan kronprins Haakon og kronprinsesse MM ignorerte Juliane Snekkestad og hennes mors forsøk på å få støtte fra dem. Ingen støtte kom deres vei, kun ord om at det skulle tas kontakt - men som offer ble hun ghostet. Et offer for vold, fysisk og psykisk, ble ghostet av dem som skal løfte nasjonalt samhold, forbilledlig etikk og moral. Det er utilgivelig og vil hefte ved dem for all fremtid. Folk glemmer ikke noe så grunnleggende som å hjelpe dem som trenger det, dem som til og med personlig bad om hjelp, men som ble valgt bort i rungende taushet. 

Et medlem av familien var involvert, og de valgte ham fremfor offeret. Det er utillatelig og forkastelig. Nå kjører den samme kronprinsfamilien inkl. mormor ukentlig til fengselet for å støtte overgriperen. 

Er det så underlig at de synes å ta lett på Epsteinskandalen? Ofrene er nevnt, men det meste er visst glemt eller ønskes ikke å besvares - hvorfor ikke?! 

Hun er sin mors datter. Der er det MOT folket og pressen. Ikke for. 

Men penga dem tar vi 😉

At folk vil ha sånt "sensurert" til kongelige er en stor gåte. 

Endret av Margit777
  • Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Johan uten land skrev (15 minutter siden):

Jeg tror Slottet og orlogskapteiten har noe bedre oversikt over oppgavene som ligger til stillingene og eventuelt andre oppgaver det er naturlig å ta ta på seg - i  noen større grad enn et medlem av Kvinneguiden. 

Du får eventuelt sende denne påminnelsen til Slottet, slik at de er bedre informert. 

Jeg tror du tar feil, dessverre.

Ser du noen kritiserer når prinsesse Astrid eller kong Harald har behov for hjelpetiltak?

Om slottet og kongehusets medlemmer hadde oppført seg rasjonelt og innenfor lovens grenser samt med en smule empati, så ville ikke denne kritikken kommet nå 

Jeg tror ikke en orlogskaptein er fornøyd med å bli henvist til den litt komiske figuren han ble dirigert til å være som MM sin bærer. All sunn fornuft tilsier at dette er en håpløs arbeidssituasjon for ham.

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Margit777 skrev (2 minutter siden):

Men penga dem tar vi 😉

Ser ut for at du har rett i det ja.

Ikke et godt utgangspunkt for denne unge tronarvingen, måtte det endelig skje noe med vår styreform slik at både vi og henne slipper å lese mer om livet hennes i pressen.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Margit777 skrev (1 minutt siden):

Men penga dem tar vi 😉

Det kan du vel si, og vi har jo tidligere fått servert en sint tirade i SoMe fra prinsesse IA. Det var på ingen måte komplimenterende for henne som prinsesse, og etter hvert så voksen at hun burde forstått at et slikt utbrudd ikke var en klok ting å gjøre. 
På bakgrunn av at IA kom fra lang juleferie da hun publiserte sine ord i sterk affekt, så fremstår hun «farget» og høyst trolig preget av hvordan kronprinsfamilien snakker om folket/pressen seg i mellom. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
Margit777 skrev (21 minutter siden):

Godt de ikke gir seg 😄

https://www.vg.no/rampelys/i/gkd4mL/kronprins-haakon-jeg-leser-ikke-min-ektefelles-eposter

Eg skulle gjerne sett nokre oppfølgingsspørsmål til desse utsegnene frå kronprinsen:

«Det er kjedelig å dra fra henne, men hun klarer seg fint hun, i en dag eller halvannen.»

Er ho verkeleg avhengig av at kronprinsen er heime? Snakkar me om psykisk støtte eller fysisk tilrettelegging og/eller overvaking? Bør han altså ikkje reisa vekk i to dagar eller meir?

«Jeg har ikke tenkt å gå dypt inn i den tematikken her og nå, jeg leser ikke alle epostene til min ektefelle, og det håper jeg ikke noen gjør, egentlig, svarte han VGs utsendte.»

Kronprinsen hevdar ar han ikke les ALLE e-postane til MM. Tyder det på at han faktisk hadde lese nokre av dei før skandala sprakk? Eller prøver han å få oss til å tru at han ikkje har lese alle etter at dei blei offentleggjorte heller?

(Spørsmålet frå VG som dette var svaret hans på var «om kronprinsen fikk vite om kronprinsessens e-poster til Jeffrey Epstein samtidig som offentligheten, eller før»)

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
keops skrev (12 minutter siden):

Ser ut for at du har rett i det ja.

Ikke et godt utgangspunkt for denne unge tronarvingen, måtte det endelig skje noe med vår styreform slik at både vi og henne slipper å lese mer om livet hennes i pressen.

Enig med deg. Slik de håndterer den alvorlige krisen de står i på en måte som knapt kan være verre, så er utsiktene til å se dem i rollene i fremtiden knapt å overhodet tenke på. 

Skjøttes et monarki klokt og med respekt for gjerningen, så lar det seg gjøre - med ref. til øvrige land vi kjenner til. Så langt har det norske kronprinsparet og familie ikke vist seg verken opphøyde og/eller verdige. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Eufemia- skrev (36 minutter siden):

Du får spørre Anders Johan Stavseng hva han mente med å formulere seg slik.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (11 minutter siden):

Det kan du vel si, og vi har jo tidligere fått servert en sint tirade i SoMe fra prinsesse IA. Det var på ingen måte komplimenterende for henne som prinsesse, og etter hvert så voksen at hun burde forstått at et slikt utbrudd ikke var en klok ting å gjøre. 
På bakgrunn av at IA kom fra lang juleferie da hun publiserte sine ord i sterk affekt, så fremstår hun «farget» og høyst trolig preget av hvordan kronprinsfamilien snakker om folket/pressen seg i mellom. 

Ja, og når ho i tillegg ser i ettertid at mora refsar Nrk-reportaren i eit intervju ho sjølv har godkjent, då har ho ikkje nokon god rollemodell for å seia det forsiktig 🙄

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
MissLucy skrev (17 timer siden):

Det er også vanlig at kongelige på oppdrag har hendene fri. F.eks er det vanlig at de har med ansatte til å bære blomstene de får. Jeg ser virkelig ikke hva som er så oppsiktsvekkende med at hun ikke bærer det selv når hun skal hilse på folk.

Utover det leste jeg et innlegg fra en person som har samme type apparat, som forteller at det veier 3-4 kilo, som kan være fordelaktig å slippe å bære når man har utfordringer med anstrengelser.

Folk som er avhengig av disse apparatene bærer de vel sjeldent rundt i hendene. Hun kan jo låne bærebagen til kronprinsen fra da de gikk tur langs gjerdet på Skaugum.

• Liker 26
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Du får spørre Anders Johan Stavseng hva han mente med å formulere seg slik.

Det tenker jeg ikke er nødvendig, fordi vi har fått med oss en hel del allerede som underbygger det som skrives. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

At en Orlogskaptein er bærer for MM i forbindelse med en mottagelse har jeg ingen problemer med. 

Endret av Bombibit
En tåpelig kommentar fra meg.
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Det tenker jeg ikke er nødvendig, fordi vi har fått med oss en hel del allerede som underbygger det som skrives. 

Du lurte på hvem sine ord det er. Et meget godt spørsmål, forresten - spesielt når det er utgangspunktet for innlegget. 

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Det er feil. Den målingen du viser til er  fra 17. - 19. februar, og det er jo  ikke den siste meningsmålingen. Det er gjort en måling 20. mars, dvs samme dag som intervjuet ble publisert, og det er jo et ganske relevant poeng. Den viser 64,9%:

Nettavisen-måling: Fortsatt stor støtte til kongehuset

Disse målingene gjøres av div aviser osv? Jeg spør fordi jeg aldri har kommet over en måling som skal avdekke dette. 

• Liker 3
Skrevet
CeXNS skrev (15 timer siden):

Kom over denne artikkelen i helgen:

https://www.tv2.no/underholdning/mystisk-heiagjeng-hyller-kongehuset-mistenkelig/18733771/

«På Facebook publiserer flere profiler hyllester til kongefamilien – i høyt tempo. Ekspert Kay Dean mener mønsteret tyder på uekte aktivitet» 

Eksperten sier det er sannsynlig at at aktiviteten er betalt. 

Slottet kommenterer

«– Dette var vi ikke klar over, og vi har ingen kjennskap til hvem som eventuelt kan stå bak»

"Det kjenner vi ikke til, og om vi gjør det, var kontakten kort, og kun med andre til stede, og vi har ikke gjort noe, sa jeg at vi har det vanskelig?!"

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Du lurte på hvem sine ord det er. Et meget godt spørsmål, forresten - spesielt når det er utgangspunktet for innlegget. 

Som tidligere formidlet, så fremstår denne familien veldig opptatt av seg selv. Her har jeg etterpå referert til den samme IA og hennes utbrudd i affekt. Så er det disse besøkene i fengselet for å støtte opp om voldsmannen som står tiltalt i flere alvorlige saker. Tenk det, det er et sterkt inntrykk for folk å se at selv kronprinsen møter opp for å gi sin personlige støtte den veien. 

Så kommer jeg til å tenke på de meget hyppige telefonsamtaler mellom mor og datter, MM i Norge og IA i Australia. Var det ikke opp mot 7 samtaler pr dag? Hjelpes! Men, vil de begge to, så be it. Hva snakkes det om hele 7 ganger daglig? 
Jeg har selv hatt voksen person på Universitetet, men telefonkontakt med slik frekvens er helt hinsides i mine øyne. De unge skal få konsentrere seg om studier, og ikke minst så skal de få ro til å leve sine egne liv. 
Det får være grenser, seriøst sagt. 

Generelt ønsker jeg å si at alle foreldre har ansvar for egne liv, egne kriser, og det å arbeide seg gjennom hva det måtte være. 
Å evt. projisere den slags over på sine nære kan være veldig skadelig både på kort og lang sikt. 

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Om folk ikke forstår alvorligheten i at noen (host) betaler for at kontoer på facebook skal spre regelrett AI-generert positiv propaganda om kongehuset, så forstår man regelrett hvor naive mange i Norges land er.

Man vet hvem som tjener på det. Man vet hva motivet er.

Man kan dra linjer til diverse andre nettfora, inkludert dette, hvor det ofte kan virke som folk har en jobb - å forsvare kongefamilien, samme hvor moralsk korrupt, kriminelt eller idiotisk de oppfører seg. Man ser det under negative artikler på facebook også, kontoer som helt klart er opprettet i bot-farms i utlandet, som angriper folk som har helt normal kritikk av f.eks MM.

https://www.tv2.no/underholdning/mystisk-heiagjeng-hyller-kongehuset-mistenkelig/18733771/

Sitat

– Hver og en av disse profilene bruker KI-generert innhold. Det i seg selv er mistenkelig, sier Dean.

– Gitt alt jeg har observert, anser jeg det som sannsynlig at disse kontoene sprer uekte innhold. Hvis det er tilfelle, ble de sannsynligvis betalt for å gjøre det.

Hvem var det som drev slik igjen dere? Jo, Jeffrey Epstein.

Endret av Ellie42
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 25
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (57 minutter siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/gkd4mL/kronprins-haakon-jeg-leser-ikke-min-ektefelles-eposter

Eg skulle gjerne sett nokre oppfølgingsspørsmål til desse utsegnene frå kronprinsen:

«Det er kjedelig å dra fra henne, men hun klarer seg fint hun, i en dag eller halvannen.»

Er ho verkeleg avhengig av at kronprinsen er heime? Snakkar me om psykisk støtte eller fysisk tilrettelegging og/eller overvaking? Bør han altså ikkje reisa vekk i to dagar eller meir?

«Jeg har ikke tenkt å gå dypt inn i den tematikken her og nå, jeg leser ikke alle epostene til min ektefelle, og det håper jeg ikke noen gjør, egentlig, svarte han VGs utsendte.»

Kronprinsen hevdar ar han ikke les ALLE e-postane til MM. Tyder det på at han faktisk hadde lese nokre av dei før skandala sprakk? Eller prøver han å få oss til å tru at han ikkje har lese alle etter at dei blei offentleggjorte heller?

(Spørsmålet frå VG som dette var svaret hans på var «om kronprinsen fikk vite om kronprinsessens e-poster til Jeffrey Epstein samtidig som offentligheten, eller før»)

Nei, hun er ikke avhengig av at kronprinsen er hjemme. Det er jo det han sier. Hvordan klarer du å innfortolke det motsatte?

Og så må du huske at dette er muntlige utsagn, på sparket, så det å innfortolke for mye i enkelte ord, som for eksempel ordet "alle" kan fort bli feil. Det er neppe veid på gullvekt eller kvalitetssikret av advokater. Den naturlige forståelsen av det han sier er at de ikke leser hverandres epost i det daglige. Han har selvsagt fått med seg de publiserte epostene. Han er jo ikke idiot.

• Liker 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...