Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Monarkiet kan kanskje ikke avvikles sånn over natta, men vi har sett i andre land at en tronarving har sagt fra seg tronen av ulike årsaker. Hvis nå hele Haakon sin linje skulle, enten takke nei, eller av andre årsaker ikke være aktuelle for tronen, vil den neste i linjen være Märtha. Hennes døtre er ikke ikke arvinger nå, men hvis ML skulle bli aktuell for tronen, så må vel hennes døtre tas inn i arverekkefølgen også? Stemmer ikke det?

Kanskje vi i fremtiden kunne fått en Dronning Maud …

Ja, med lilla hår og en spinngal stefar. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
jordeple skrev (1 minutt siden):

Det er vel det som er problemet. Jeg klarer bare ikke å se at de vurderer det som bedre å være på utstilling når alt de ønsker er privatliv.

Jeg tror de ønsker et privat liv i luksus på skattbetalrenes bekostning ... og det lar seg vel neppe gjennomføre. 

• Liker 31
  • Hjerte 2
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Jeg tror de ønsker et privat liv i luksus på skattbetalrenes bekostning ... og det lar seg vel neppe gjennomføre. 

Nærmere en milliard i total støtte per år er vel for attraktivt å takke nei til.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
jordeple skrev (1 minutt siden):

Nærmere en milliard i total støtte per år er vel for attraktivt å takke nei til.

Det tror jeg nok. 

• Liker 14
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (7 minutter siden):

Eg er einig med deg i det, men me har som sagt gått i baret før med naturleg forståing av utsegn frå hoffet, til dømes då HM hadde møtt Epstein (tilsynelatande tilfeldig) på gata …

Ja, jeg skjønner det. Men jeg tenker det er stor forskjell på hvordan vi tolker en skriftlig uttalelse fra slottets kommunikasjonsavdeling, og en muntlig, litt sånn i farta, kommentar

• Liker 3
Skrevet
TigerK skrev (9 minutter siden):

Monarkiet kan kanskje ikke avvikles sånn over natta, men vi har sett i andre land at en tronarving har sagt fra seg tronen av ulike årsaker. Hvis nå hele Haakon sin linje skulle, enten takke nei, eller av andre årsaker ikke være aktuelle for tronen, vil den neste i linjen være Märtha. Hennes døtre er ikke ikke arvinger nå, men hvis ML skulle bli aktuell for tronen, så må vel hennes døtre tas inn i arverekkefølgen også? Stemmer ikke det?

Kanskje vi i fremtiden kunne fått en Dronning Maud …

De er i arverekken.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg skjønner det. Men jeg tenker det er stor forskjell på hvordan vi tolker en skriftlig uttalelse fra slottets kommunikasjonsavdeling, og en muntlig, litt sånn i farta, kommentar

Mener du at skriftlige uttalelser fra slottet er mer troverdig?

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Ja, med lilla hår og en spinngal stefar. 

Eg tek med glede imot litt lilla hår, skeiv orientering, stor empati for dei som strever psykisk og sunne interesser som skriving og maling i byte mot beundring for ein kriminell halvbror og mor med tvilsame haldningar som ringer fleire gonger om dagen. Den spinngale stefaren har neppe for stor påverknad på ei som har flytta heimefrå og starta eit sjølvstendig liv. Pressa har vel bare vore snill med Maud, og det er det nok ein god grunn til - what is there not to love? 

Og ja, eg skal vera den fyrste til å seia at militær og statsvitskapleg universitetsutdanning er meir passande for ein tronarving enn Steinerskulen og sjølvlærd kunstinteresse, men god kjennskap til kunst er også ein nyttig eigenskap for eit medlem av kongehuset. Hovudpoenget mitt er imidlertid at så lenge personen framstår med personleg integritet og gode verdiar, trumfar det det meste i den rolla dagens monark innehar. Me kan bare håpa at IA framleis greier å leva opp til det.

• Liker 18
  • Hjerte 2
Skrevet
Gulline skrev (25 minutter siden):

Men ønsker de å "komme seg fri"? Jeg tviler. 

Du glemte å skrive "mener du". Slik det står nå så er det nok en udokumentert påstand og spekulasjon. Med mindre du er HM i egen person .... det er vel bare han som vet hva han mente med uttalelsen.  

De trives jo åpenbart ikke med å granskes, jamfør Ingrids kommentar på sine sosiale medier, Mine venner i Sverige og Danmark vet mer om sine kongelige enn vi gjør, Så da tenker jeg at selv om de liker privatlivet, så vil de ha privilegiene ikke ansvaret eller krav om åpenhet.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
jordeple skrev (25 minutter siden):

Det er vel det som er problemet. Jeg klarer bare ikke å se at de vurderer det som bedre å være på utstilling når alt de ønsker er privatliv.

Nettopp.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Av og til tenker jeg at Maud er den beste av dem, men jeg likte alltid hennes far. Han gjorde noe for en venn av oss, og denne vennen ble reddet pga hans vennlighet den gangen.

• Liker 11
  • Hjerte 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (25 minutter siden):

Det tror jeg nok. 

Pluss gratis utdanning betalt av AS Noreg - dei er jo så fattige at dei treng behovsprøvd stipend, må vita🙏

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 minutter siden):

Pluss gratis utdanning betalt av AS Noreg - dei er jo så fattige at dei treng behovsprøvd stipend, må vita🙏

'Det er en skam, denne utdanningen burde kongehuset selv dekket.

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

At dere ikke snart blir lei av å pøse ut all denne vreden over kongehuset..  En milliard kroner av VÅRE skattepenger, å, så skrekkelig.  Jeg har ikke stor inntekt og formue, men av de 90-100.000 jeg betaler i skatt, så synes jeg ikke det er noe å klage over at et par hundre kroner går til monarkiet.  Det blir faktisk ikke mer, om vi deler den milliarden på befolkningen.  Jeg vet at skattepengene mine går til mange forskjellige formål, og dette er jo småtteri i den store sammenhengen.

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (4 minutter siden):

Eg tek med glede imot litt lilla hår, skeiv orientering, stor empati for dei som strever psykisk og sunne interesser som skriving og maling i byte mot beundring for ein kriminell halvbror og mor med tvilsame haldningar som ringer fleire gonger om dagen. Den spinngale stefaren har neppe for stor påverknad på ei som har flytta heimefrå og starta eit sjølvstendig liv. Pressa har vel bare vore snill med Maud, og det er det nok ein god grunn til - what is there not to love? 

Og ja, eg skal vera den fyrste til å seia at militær og statsvitskapleg universitetsutdanning er meir passande for ein tronarving enn Steinerskulen og sjølvlærd kunstinteresse, men god kjennskap til kunst er også ein nyttig eigenskap for eit medlem av kongehuset. Hovudpoenget mitt er imidlertid at så lenge personen framstår med personleg integritet og gode verdiar, trumfar det det meste i den rolla dagens monark innehar. Me kan bare håpa at IA framleis greier å leva opp til det.

Kjenner ikke Maud bortsett fra det jeg så vidt har sett i media, men som du sier; hun virker å ha et solid moralsk kompass, og i min verden er du godt på vei et godt lederemne viss du har kompasset på plass. Det er ikke for sent for en i midten av tjueårene å ta høyere utdanning, og hvis man er omgitt av gode rådgivere og et godt støtteapparat (og man evner å nyttegjøre seg råd og veiledning) så kan man bli en god leder selv om man ikke er akademisk sterk, selv om det selvfølgelig er en fordel. 

Eller så kan vi gi tronfølgeloven totalt tilbakevirkende kraft, gi Ragnhild tittelen posthumt og la hennes barn bli tronarvinger. Da vil vi ironisk nok ende med en Kong Haakon allikevel, slik jeg forstår det. Og med en kronprins Olav… interessant

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kronprins Haakons måte å håndtere spørsmål fra pressen får sterke reaksjoner, også fra utenlandsk medier.

DET SER VIRKELIG IKKE BRA UT - er beskrivelsen. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/reagerer-pa-kronprins-haakon-intervju-darlig-signal/s/5-95-2982336

Kronprinsen forstår åpenbart ikke hvordan hans måte å kommunisere ikke inngir til verken oppklaring av spørsmålsstillinger eller tillit til kongehuset. 

Sitat;»Haakon ser ut til å ta det hele litt for nonchalant og signalisere at han nesten synes det er dumt å snakke mer om saken – fordi alle andre langt fra er ferdige med Epstein-saken, spesielt ikke det norske folket.»

Kronprinsparet ser ikke ut til å ta dette seriøst og respektere folkets ønske om at spørsmål svares ut, men i stedet opptrer som om de forventer at skandalen er lagt bak dem. Saken lever fortsatt like sterkt - de har ikke kontakt med virkeligheten i dette. De er følgelig på fullstendig kollisjonskurs med folk. 
Har de ikke rådgivere? 

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
TigerK skrev (8 minutter siden):

Kjenner ikke Maud bortsett fra det jeg så vidt har sett i media, men som du sier; hun virker å ha et solid moralsk kompass, og i min verden er du godt på vei et godt lederemne viss du har kompasset på plass. Det er ikke for sent for en i midten av tjueårene å ta høyere utdanning, og hvis man er omgitt av gode rådgivere og et godt støtteapparat (og man evner å nyttegjøre seg råd og veiledning) så kan man bli en god leder selv om man ikke er akademisk sterk, selv om det selvfølgelig er en fordel. 

Eller så kan vi gi tronfølgeloven totalt tilbakevirkende kraft, gi Ragnhild tittelen posthumt og la hennes barn bli tronarvinger. Da vil vi ironisk nok ende med en Kong Haakon allikevel, slik jeg forstår det. Og med en kronprins Olav… interessant

Jeg for min del er drittlei dette Lotto-spillet med hvem som skal bli norges neste statsoverhode. Det norske folk skal få velge sitt statsoverhode selv ... skal ikke ta en tilfeldig arving i kongefamilien. Skulle nesten ikke tro at vi lever i 2026. Det minner mer om middelalderen. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Natttåke skrev (7 minutter siden):

Nettopp.

Men då måtte jo stakkars IA ha betalt for alle heimreisene sine frå andre sida av jorda sjølv😬

Då eg studerte utanlands var det vanleg at om ein var i ein annan verdsdel enn Europa, hadde ein bare råd til å reisa heim ein gong i året, dvs. i den lengste ferien (sommarferien i Europa og juleferien i Australia). IA reiser som ein jojo fram og tilbake så langt og har i tillegg vore på ei lengre reise i Japan.

Eg er rimeleg sikker på at ho kom heim før ferien starta då ho var her allereie i november, og sånn utanom kostnadene med billettar til både seg sjølv og livvaktene lurer eg alvorleg på om ho i det heile rekk å studera skikkeleg? Ein har gjerne nokre semesteroppgåver å førebu i ferien og. Eg veit med meg sjølv at eg ikkje hadde klart å gjera ein fullgod jobb med studia på den måten, så anten er ho veldig glup og greier seg i alle høve veldig bra, eller så tek ho med harelabb på heile studiet og prioriterer familien.

Ein kan sjølvsagt hevda at det er viktig for kongehuset at ho representerer mest mogleg for tida, men det heitte vitterleg at ho var på privat ferie då ho kom heim nå i påska - elles kunne dei vel ha kalla reisa offisielt oppdrag om ho kom for å representera?

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (6 minutter siden):

Men då måtte jo stakkars IA ha betalt for alle heimreisene sine frå andre sida av jorda sjølv😬

Då eg studerte utanlands var det vanleg at om ein var i ein annan verdsdel enn Europa, hadde ein bare råd til å reisa heim ein gong i året, dvs. i den lengste ferien (sommarferien i Europa og juleferien i Australia). IA reiser som ein jojo fram og tilbake så langt og har i tillegg vore på ei lengre reise i Japan.

Eg er rimeleg sikker på at ho kom heim før ferien starta då ho var her allereie i november, og sånn utanom kostnadene med billettar til både seg sjølv og livvaktene lurer eg alvorleg på om ho i det heile rekk å studera skikkeleg? Ein har gjerne nokre semesteroppgåver å førebu i ferien og. Eg veit med meg sjølv at eg ikkje hadde klart å gjera ein fullgod jobb med studia på den måten, så anten er ho veldig glup og greier seg i alle høve veldig bra, eller så tek ho med harelabb på heile studiet og prioriterer familien.

Ein kan sjølvsagt hevda at det er viktig for kongehuset at ho representerer mest mogleg for tida, men det heitte vitterleg at ho var på privat ferie då ho kom heim nå i påska - elles kunne dei vel ha kalla reisa offisielt oppdrag om ho kom for å representera?

Tipper det er Støre som tar det fra den store potten med skattebeteaelrnes penger. Det er alltid mye lettere å bruke andres penger. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (4 minutter siden):

Ja, og stort sett var dette sommeren eller jul. For dem som hadde penger la muligens foreldrene i til en ekstra tur. Jeg mener jo IA hadde hatt nytte av hele erfaringen hvor hun måtte leve med de forsakelsene en studietid gir, mindre hjemreise, osv. Alle har nytte av dette. 

Ja, det er krevende å være heltidsstudent, og da må han ha tid og krefter og fokus. 

Enig med de siste punktene dine og. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...