Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sol79 skrev (53 minutter siden):

Folk som er avhengig av disse apparatene bærer de vel sjeldent rundt i hendene. Hun kan jo låne bærebagen til kronprinsen fra da de gikk tur langs gjerdet på Skaugum.

Det kom flere innlegg her i går, der folk med sykdomserfaring forklarte at det er å bære 2-3 kilo er er en ganske annen belastning for en syk person enn en frisk person.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mei88 skrev (38 minutter siden):

Disse målingene gjøres av div aviser osv? Jeg spør fordi jeg aldri har kommet over en måling som skal avdekke dette. 

Nei, de gjøres ikke av avisene. De gjøres av profesjonelle firmaer med ekspertise i meningsmålinger på oppdrag fra forskjellige aviser. 

• Liker 6
Skrevet
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Nei, de gjøres ikke av avisene. De gjøres av profesjonelle firmaer med ekspertise i meningsmålinger på oppdrag fra forskjellige aviser. 

Poenget mitt var at skal jeg svare på den undersøkelsen så er det vg jeg må oppsøke og ikke en nettside 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Mei88 skrev (16 minutter siden):

Poenget mitt var at skal jeg svare på den undersøkelsen så er det vg jeg må oppsøke og ikke en nettside 

Du skal ikke svare på noe. Det er byrået som ringer et representativt utvalg.

• Liker 8
Skrevet
Mei88 skrev (18 minutter siden):

Ja, det stemmer!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Du skal ikke svare på noe. Det er byrået som ringer et representativt utvalg.

Har vært en eller to undersøkelser på Norstat om Mette-Marit. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (7 minutter siden):

Ja, det stemmer!

det stemmer ikke, nei. Det vi diskuterte var meningsmålinger gjort av profesjonelle byråer som henvender seg til et representativt utvalg.

• Liker 5
Skrevet
Natttåke skrev (50 minutter siden):

Jeg tror vi ser de siste krampetrekningene av kongefamilien nå. Selv om det er liten vilje til å la folket stemme, er det ikke umulig at det tvinger seg frem. 

De to siste verdige er aldrende, og de bør være Norges siste kongelige. 

Ingrid burde få vite nå at du ikke skal bli dronning, og hun burde så få bygge sitt eget liv. Haakon og Mette kan få fokusere på sine liv utenfor den kongelige bobla. 

Jeg tror det er best for landet. 

Tror dessverre det er ønsketenkning. Hindrene er mange og veien lang. 

IA er nok nærmere middelaldrende før det skjer.

• Liker 7
Skrevet
jordeple skrev (21 minutter siden):

Har vært en eller to undersøkelser på Norstat om Mette-Marit. 

Ja, min mann var med på en av disse. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
jordeple skrev (7 minutter siden):

Tror dessverre det er ønsketenkning. Hindrene er mange og veien lang. 

IA er nok nærmere middelaldrende før det skjer.

Vel, vi kan i alle fall arbeide for at Ingrid ikke blir dronning.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Vel, vi kan i alle fall arbeide for at Ingrid ikke blir dronning.

Joda, jeg synes bare det er helt merkelig at ikke denne familien innser at det er det beste for absolutt alle parter.

IA er nødt til å få barn, kan ikke leve fritt slik hun vil, osv.

Det hadde vært så mye bedre for alle om hun slapp fri mens hun ennå er ung nok til å virkelig være fri i alle sine valg. Jeg tror hun kan ende med mange vonde følelser rundt det hele om hun forbereder seg på dronningrollen i 30-40 år for så å oppleve at hele rollen avvikles.

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 time siden):

Nei, hun er ikke avhengig av at kronprinsen er hjemme. Det er jo det han sier. Hvordan klarer du å innfortolke det motsatte?

Og så må du huske at dette er muntlige utsagn, på sparket, så det å innfortolke for mye i enkelte ord, som for eksempel ordet "alle" kan fort bli feil. Det er neppe veid på gullvekt eller kvalitetssikret av advokater. Den naturlige forståelsen av det han sier er at de ikke leser hverandres epost i det daglige. Han har selvsagt fått med seg de publiserte epostene. Han er jo ikke idiot.

Han sa at ho klarte seg fint utan han i eitt til halvanna døgn. Det kan ein tolka som at han meinte i opptil (i tydinga ikkje lenger enn) eitt eller halvanna døgn. Men det kan sjølvsagt vera så enkelt som at den reisa han var på akkurat då varte omtrent så lenge.

Det er bare det at Slottet har perfeksjonert tvetydig kommunikasjon der det tydelegvis er meininga me skal misforstå/bli villeia (jfr. Epstein-saka), og då byrjar iallfall eg å lesa alt som kjem i frå den kanten med nye briller, særleg sidan det kom fram at Slottet denne gongen hadde stadfesta at personlege tema skulle kort på banen (ergo var HM førebudd). 

Og ja, eg er sjølvsagt klar over at dette er munnleg og gir slingringsmonn for det, men spørsmålet er kor førebudd han ev. var.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
jordeple skrev (18 minutter siden):

Joda, jeg synes bare det er helt merkelig at ikke denne familien innser at det er det beste for absolutt alle parter.

IA er nødt til å få barn, kan ikke leve fritt slik hun vil, osv.

Det hadde vært så mye bedre for alle om hun slapp fri mens hun ennå er ung nok til å virkelig være fri i alle sine valg. Jeg tror hun kan ende med mange vonde følelser rundt det hele om hun forbereder seg på dronningrollen i 30-40 år for så å oppleve at hele rollen avvikles.

Åh, jordeple, jeg er enig med deg. 

Hun burde absolutt få mulighetene til valg nå. Til å bygge et liv, et fritt og uavhengig liv. Å skulle være et forbilde for folket og stå foran hele sitt bør hun slippe.

Det er en umenneskelig og utdatert rolle. 

Så la oss gi henne fri.

Endret av Natttåke
  • Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (11 minutter siden):

Han sa at ho klarte seg fint utan han i eitt til halvanna døgn. Det kan ein tolka som at han meinte i opptil (i tydinga ikkje lenger enn) eitt eller halvanna døgn. Men det kan sjølvsagt vera så enkelt som at den reisa han var på akkurat då varte omtrent så lenge.

Det er bare det at Slottet har perfeksjonert tvetydig kommunikasjon der det tydelegvis er meininga me skal misforstå/bli villeia (jfr. Epstein-saka), og då byrjar iallfall eg å lesa alt som kjem i frå den kanten med nye briller, særleg sidan det kom fram at Slottet denne gongen hadde stadfesta at personlege tema skulle kort på banen (ergo var HM førebudd). 

Og ja, eg er sjølvsagt klar over at dette er munnleg og gir slingringsmonn for det, men spørsmålet er kor førebudd han ev. var.

Det uthevede er den naturlige forståelsen av en muntlig, ikke planlagt kommentar.

• Liker 8
Skrevet

https://www.morgenbladet.no/aktuelt/bor-vi-ha-ny-folkeavstemning-om-kongehuset/9204565

«Kristiania står ikke høyt i moralsk henseende. Hvordan vil det bli om vi får et hoff? Viser ikke historien at hoffene har vært arnesteder for umoralen? Kongen vil ikke kunne lastes eller anklages, hvordan han enn bære seg ad.»

Dette blei brukt som argument mot kongedømme før folkeavstemminga i 1905. Arbeidarrørsla var redde for kva kongehuset ville bety for moralen mtp. den historiske dekadansen ved hoffa. Slik stoda er nå, verkar dei påfallande framsynte; det hadde eg aldri trudd for bare nokre få år tilbake.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Åh, jordeple, jeg er enig med deg. 

Hun burde absolutt få mulighetene til valg nå. Til å bygge et liv, et fritt og uavhengig liv. Å skulle være et forbilde for folket og stå foran hele sitt bør hun slippe.

Det er en umenneskelig og utdatert rolle. 

Så la oss gi henne fri.

Men ønsker de å "komme seg fri"? Jeg tviler. 

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det uthevede er den naturlige forståelsen av en muntlig, ikke planlagt kommentar.

Du glemte å skrive "mener du". Slik det står nå så er det nok en udokumentert påstand og spekulasjon. Med mindre du er HM i egen person .... det er vel bare han som vet hva han mente med uttalelsen.  

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Eg er einig med deg i det, men me har som sagt gått i baret før med naturleg forståing av utsegn frå hoffet, til dømes då HM hadde møtt Epstein (tilsynelatande tilfeldig) på gata …

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Monarkiet kan kanskje ikke avvikles sånn over natta, men vi har sett i andre land at en tronarving har sagt fra seg tronen av ulike årsaker. Hvis nå hele Haakon sin linje skulle, enten takke nei, eller av andre årsaker ikke være aktuelle for tronen, vil den neste i linjen være Märtha. Hennes døtre er også arvinger til tronen. ikke ikke arvinger nå, men hvis ML skulle bli aktuell for tronen, så må vel hennes døtre tas inn i arverekkefølgen også? Stemmer ikke det?  

Kanskje vi i fremtiden kunne fått en Dronning Maud …

Og det har jo allerede vært gjort en endring med tanke på hvem som kan være tronarving - førstefødte uavhengig av kjønn - kanskje det hadde vært mulig å legge inn en egnethets-klausul for den som skal bli statsoverhode? Det har jo funnets en slik klausul før, selv om den så meget annerledes ut. Det var vel fordi de av erfaring visste at en uegnet tronarving var en reel mulighet som man måtte planlegge for. 

Endret av TigerK
Lagt til siste avsnitt
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Men ønsker de å "komme seg fri"? Jeg tviler. 

Det er vel det som er problemet. Jeg klarer bare ikke å se at de vurderer det som bedre å være på utstilling når alt de ønsker er privatliv.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...