Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (2 timer siden):

Man vet jo ikke hvordan hun hadde passet hvis hun hadde vokst opp under mer tradisjonelle tronarvingforhold. Det er jo sannsynligvis ikke noe galt med henne sånn i utgangspunktet. Men når MM har styrt skuta i det hjemmet og HM bare har tilpasset seg, så er ikke resultatet så oppsiktsvekkende. Jeg synes først og fremst synd på henne som har en slik mor og bror. Jeg hadde syntes synd på noen som har så mye kriminalitet i familien (og foreldre som ikke tok skikkelig avstand til de kriminelle) om de ikke var kongelige og. Hun kan velge bort tronen, men ikke familien.

Hvis man legger til grunn at vi ikke blir kvitt monarkiet, så er det mulig at det beste alternativet er MLs døtre som noen nevner.

Gode poeng. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Sommerøya sa vel kronprinsen: "Jeg har en kjæreste. Hun heter Mette" Dette er mange år siden, så jeg siterer fritt. For meg derav Mette. Eller MM om jeg vil være formell ;)

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke jeg. :nigo:

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Hvis vi skal opprettholde monarkiet tror jeg sjamanen må overta, han er vant til å bli behandlet som "konge"  🤭😝

• Liker 7
Skrevet
42. skrev (16 minutter siden):

Fordi at derfor. Herregud, alle vet at hun går som mette

Og "Mette is a mess" ifølge dokumenterte e-poster. 

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (7 timer siden):

Han sa at ho klarte seg fint utan han i eitt til halvanna døgn. Det kan ein tolka som at han meinte i opptil (i tydinga ikkje lenger enn) eitt eller halvanna døgn. Men det kan sjølvsagt vera så enkelt som at den reisa han var på akkurat då varte omtrent så lenge.

Det er bare det at Slottet har perfeksjonert tvetydig kommunikasjon der det tydelegvis er meininga me skal misforstå/bli villeia (jfr. Epstein-saka), og då byrjar iallfall eg å lesa alt som kjem i frå den kanten med nye briller, særleg sidan det kom fram at Slottet denne gongen hadde stadfesta at personlege tema skulle kort på banen (ergo var HM førebudd). 

Og ja, eg er sjølvsagt klar over at dette er munnleg og gir slingringsmonn for det, men spørsmålet er kor førebudd han ev. var.

Så hva skjer med kronprinsessen når kronprinsen skal til Japan? Legges inn? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (14 minutter siden):

Nei, alle vet ikke det. Det var derfor jeg spurte. Jeg har kun sett mannen hennes og brukere her inne gjøre det. Se & hør som omtaler kongefamilien daglig, kaller henne Mette Marit. Det gjøres også på kongehusets nettsider.

Jeg har sett et par til omtale henne som Mette. Om jeg bare kommer på det… Tror det var i noen eposter. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Hun har jo han der veske fyren da.. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (17 minutter siden):

Nei, det orker jeg ikke nå, kanskje senere eller en annen dag. Du kan selv google eller se i den andre tråden. Husker det var en bruker som kalte seg SagaP som ramset opp en haug med kostnader (i den andre kongetråden). Dessuten har media ramset opp kostnader ifm med prinsesse Ingrid Alexandras studier i Australia og de to (fire) livvaktene som overlapper hverandre hver måned (eller var det hver 2.uke?). Både tuition fee, flights, campus eller priv + alle kostnader ved livvaktene, så er alt dette kostnader det norske folk betaler via skatteseddelen og som ikke betales av mottagere av apanasje. Jeg har selv studert utenlands, har voksne unge som studerer i utlandet og vet hva det koster sånn ca pr semester. Billig er det definitivt ikke. Det er litt rimeligere å studere ved off college eller universitet, men det er ikke gratis for utenlandske statsborgere. Nå går vel ikke IA på et off univ men privat også. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/sa-mye-vil-studieoppholdet-til-prinsesse-ingrid-alexandra-i-australia-koste/s/5-95-2453418 Legger til denne, ellers er det masse informasjon i trådene fra før på utgifter den norske stat dekker. 

Har sett noen anslag på ca milliarden fra diverse kilder. Men det er vanskelig å finne eksakte tall, for de er gjemt bort i mange forskjellige departement. Her er en Dagbladet sak for ti år siden. Hoffet oppgir direkte feil tall står det blant annet. Dagbladet regnet seg frem til ca 760 mill for 10 år siden som nevnt. Vi husker vel forresten hvordan Haakon oppgraderte de 12 husene sine på Skaugum med hoffets ansatte og midler. (Det skulle han slutte med da det kom i avisene. Som om ikke han kjenner reglene meget godt). Til altså de husene han leier ut for mange millioner skattefritt i året i tillegg til apanasjen. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye-koster-egentlig-kongehuset-se-de-skjulte-utgiftene/60446111

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Mette er vår folkelige måte å benevne henne på. For mange av oss vil hun bestandig være bare Mette. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Mette er vår folkelige måte å benevne henne på. For mange av oss vil hun bestandig være bare Mette. 

Mannen min sier bare Mette fra Kristiansand, ettersom vi kjenner en annen Mette og.

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (28 minutter siden):

Intrykket mitt er at folket er sjokkert.

At de aller fleste var monarkister, men det som er kommet frem det siste året er så sjokkerende at folk har vanskeligheter med å ta det inn over seg. Og da i en kongelig familie, ikke en vanlig ordinær familie. Tragedier og skandaler kan skje alle, men nå er vi langt, langt forbi der. 

Her tror jeg du er inne på noe av kjernen. Vi har vært bortskjemte i Norge, med kjernesunne (tilsynelatende) verdier i alle ledd av samfunnet og kongefamilien har stått som en nasjonalskatt med lusekofter, bunader, teppeveving, skjønnlitteratur, toppet av et eventyrbryllup i selveste Geiranger, det norskeste av det norske, vil mange kanskje si.  
Nå har skylappene rått og brutalt blitt revet av og folk er rett og slett sjokkert og handlingslammet. Tror dette gjelder alt fra mannen i gata til politikere og presse (i hvert fall velger jeg å tro at de er like sjokkert som oss «vanlige»). 

Noen har skutt Vildanden vår! 

Endret av TigerK
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Hebbe-lille skrev (9 minutter siden):

Hun har vel et titall tjenestefolk hun kan få hjelp av. Samt førsteprioritet til Rikshospitalet om det skjer noe spesielt. Tror nok hun klarer seg helt fint 😊

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
Justlooking skrev (2 minutter siden):

Har sett noen anslag på ca milliarden fra diverse kilder. Men det er vanskelig å finne eksakte tall, for de er gjemt bort i mange forskjellige departement. Her er en Dagbladet sak for ti år siden. Hoffet oppgir direkte feil tall står det blant annet. Dagbladet regnet seg frem til ca 760 mill for 10 år siden som nevnt. Vi husker vel forresten hvordan Haakon oppgraderte de 12 husene sine på Skaugum med hoffets ansatte og midler. (Det skulle han slutte med da det kom i avisene. Som om ikke han kjenner reglene meget godt). Til altså de husene han leier ut for mange millioner skattefritt i året i tillegg til apanasjen. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye-koster-egentlig-kongehuset-se-de-skjulte-utgiftene/60446111

https://www.nettavisen.no/nyheter/monarkiets-kostnader-i-norge-utgifter-nar-en-halv-milliard/s/5-95-2493116

Årsaken til at kongehuset koster oss mer enn en halv milliard, er at mange av kostnadene er bakt inn i andre institusjoner som går av helt andre budsjetter, blant annet livvakttjenesten og forsvaret. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
pøbelsara skrev (25 minutter siden):

Nei, alle vet ikke det. Det var derfor jeg spurte. Jeg har kun sett mannen hennes og brukere her inne gjøre det. Se & hør som omtaler kongefamilien daglig, kaller henne Mette Marit. Det gjøres også på kongehusets nettsider.

Nei. Hun skal omtales som Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen og tiltales som Deres Kongelige Høyhet. Om noen år blir det Hennes Majestet Dronningen, som skal tiltales som Deres Majestet.

Urkomisk.

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Justlooking skrev (1 minutt siden):

Hun har vel et titall tjenestefolk hun kan få hjelp av. Samt førsteprioritet til Rikshospitalet om det skjer noe spesielt. Tror nok hun klarer seg helt fint 😊

Det høres ikke slik ut på kronprinsen. Dramatisk å ikke klare seg selv uten ektefellen i 1,5 dag. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Her tror jeg du er inne på noe av kjernen. Vi har vært bortskjemte i Norge, med kjernesunne (tilsynelatende) verdier i alle ledd av samfunnet og kongefamilien har stått som en nasjonalskatt med lusekofter, bunader, teppeveving, skjønnlitteratur, toppet av et eventyrbryllup i selveste Geiranger, det norskeste av det norske, vil mange kanskje si.  
Nå har skylappene rått og brutalt blitt revet av og folk er rett og slett sjokkert og handlingslammet. Tror dette gjelder alt fra mannen i gata til politikere og presse (i hvert fall velger jeg å tro at de er like sjokkert som oss «vanlige»). 

Tviler sterkt på at andelen med slike skylapper du beskriver er veldig stor. De fleste har et realistisk syn på at også kongefamilien har flere sider ved seg som mennesker. Synes også å huske at det bryllupet du refererer til ikke var så enormt populært blant «folk flest». 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden):

Nei. Hun skal omtales som Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen og tiltales som Deres Kongelige Høyhet. Om noen år blir det Hennes Majestet Dronningen, som skal tiltales som Deres Majestet.

Urkomisk.

Hun har tapt sin verdighet, og har kun døpenavnet igjen.

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Tviler sterkt på at andelen med slike skylapper du beskriver er veldig stor. De fleste har et realistisk syn på at også kongefamilien har flere sider ved seg som mennesker. Synes også å huske at det bryllupet du refererer til ikke var så enormt populært blant «folk flest». 

Ikke enig.

Sa det også helt i starten. Hadde Deres Kommende Kongelige Høyhet Mette Marit Av Norge…. vært ei nabokjerring som fulgte opp sønnen slik MBH har blitt med det verdisynet man ser konturene av utenfra hadde jeg sakte men sikkert trukket meg laaangt unna og kuttet eventuell kontakt. Det skjer: familier ivaretar eller støtter andre familiemedlemmer som fremstår som en trussel for samfunnet og omgivelsene trekker seg unna. Det kalles en sosial sanksjon.

MBH ble også utsatt for dette direkte selv når han i en alder av snart tredve gråt sine tårer over manglende bursdagsinvitasjon.

En smerte mange barn erfarer eller gjennomgår på ett eller annet stadium i barneskolen.

Men for han kom det altså da.

Og det skyldes nettopp påstanden du motsier: folk er i sjokk.

Å være kriminell er for de fleste ikke det samme som du omtaler som å være menneskelig. Den parallellen får du selv stå inne for! 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 25
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (41 minutter siden):

Intrykket mitt er at folket er sjokkert.

At de aller fleste var monarkister, men det som er kommet frem det siste året er så sjokkerende at folk har vanskeligheter med å ta det inn over seg. Og da i en kongelig familie, ikke en vanlig ordinær familie. Tragedier og skandaler kan skje alle, men nå er vi langt, langt forbi der. 

Jeg har aldri vært monarkist, og med dét ønsket at den gammelmodige tradisjonen med arvede roller bør avvikles slik at familien Konge kan forholde seg anonymt til samfunnet og gjøre alt de ønsker akkurat som resten av samfunnet. La de være vanlige folk. Det er nok derfor jeg verken lar meg sjokkere eller overraske.  De er bare folk med altfor store sko å fylle.

Dessverre vil nok en avviklingsprosess ta minst to perioder, særlig om man må bruke stemmen sin til å velge bort de virkelig viktige sakene man vil ha en endring av. Det er nå i hvert fall slik jeg tenker.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...