Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Miominoen skrev (11 minutter siden):

Jeg registrerer at episoden hvor MBH slo i et skap i fengselet dras frem som bevis på at han er farlig og ute av kontroll.

Hans advokat Sekulic uttalte seg om denne episoden.

– Dette er en naturlig reaksjon i en ekstremsituasjon, at han slår i skapet når han får avvist en løslatelse. Spesielt siden det kan ha vært siste gang han har sett sin mor, sa Sekulic bestemt og rettet mot Henriksbø.

https://www.nettavisen.no/nyheter/marius-borg-hoiby-29-begjarte-seg-loslatt-fra-varetekt-etter-dommen-pa-fire-ars-fengsel/s/5-95-3094282

Og Henriksbø mener at det viser at han fortsatt har utfordringer med temperamentet og ikke burde løslates fra varetekt. Jeg er enig med Henriksbø her. 

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

På helt generell basis, så er retten til å anke en del av de grunnleggende rettighetene vi har alle sammen. Vi lever i en rettstat - alle, også folk man ikke liker og folk som har gjort fæle ting - alle har de samme rettighetene. 

Moralsk indignasjon over at noen bruker ankemulighetene sine, er kanskje deilig å gi uttrykk for, men det bør virkelig ikke være styrende for hvordan vi utøver rettsikkerhet i samfunnet.

Marius Høiby har selvfølgelig de samme grunnleggende rettighetene som alle andre. Han er i sin fulle rett i å anke saken, selv om det kan oppleves som moralsk og etisk forkastelig. Men som forsvareren hans selv sa i begynnelsen av rettssaken: «Det er ikke ulovlig å være drittsekk». https://www.dn.no/kommentar/marius-borg-hoiby/kongehuset/jus/monster-offer-eller-bare-vanlig-drittsekk/2-1-2002393

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
SusieDerkins skrev (59 minutter siden):

Jeg tror ikke det har vært vanskelig for advokatene å komme til å anbefale en anke på de tre punktene.

Det er mange som har uttalt seg i forkant om at nettopp sovevoldtektene og mishandling i nære relasjoner er vanskelig å bevise, og at forsvaret var gode til å så tvil.

Nå har jo tingretten nøndvendigvis kommet til at tvilen ikke var "rimelig", men akkurat det er jo advokatmat som jeg ikke tviler et øyeblikk på at advokatene har rådet ham til å anke over.

Og som vi så i forrige uke, er det ikke alltid samsvar mellom tingretten og lagmannsrettens vurdering, så det er ikke noe overraskende i at han anker, og jeg synes det blir feil å henge det på manglende selvinnsikt. Det fremstår ikke som en umulighet å nå frem på akkurat de tre punktene, så jeg tenker at det er en helt rasjonell beslutning. Det er jo også illustrerende at han ikke anker på andre punkter. Da har de vel valgt vekk de som skjønner det er liten mulighet til å nå frem med.

Jeg snakker ikke om at han anker i seg selv, men hvor fort den beslutningen kom. Andenes rakk jo knapt å uttale seg om mulig anke til media etter domsavsigelsen i lagmannsretten og dra til Ila, før beslutningen om anke kom i media. Jeg tror også de mest sannsynlig hadde landet på å støtte ham i anke på flere eller alle forholdene, etter at dommen var grundig gjennomgått nettopp pga det du her påpeker. Men at det kom så fort i dag framstår mer som MBH sin standard reaksjonsmåte

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
SusieDerkins skrev (59 minutter siden):

Hva mener du? Han anker på 3 punkter og vedtar resten. Er det å "anke det som ankes kan"?

Han anket ikke lagmannsrettens kjennelse i forrige uke heller. 

Han kunne ikke anke lagmannsrettens kjennelse forrige uke.

Man kan kun anke til Høyesterett om man kan påvise feil, det påpekte selv advokaten hans.

Lagmannsretten er stort sett siste instans når det kommer til skyldspørsmal og bevisbyrde.

Det er altså ikke en tredje ordinær ankeinstans.

– Vi er meget, meget skuffet. Vi finner det nesten uforståelig at det er vurderingen, sier Høibys andre forsvarer, Ellen Holager Andenæs, til TV 2.

Andenæs sa først til TV 2 at de vil vurdere å anke til Høyesterett – men at de først må lese kjennelsen grundig. Det har de nå bestemt seg for å ikke gjøre.

– Vi ser ikke feil i kjennelsen av en art som danner grunnlag for anke til Høyesterett, sier forsvareren.”

https://www.tv2.no/nyheter/blir-ikke-loslatt-det-er-nesten-uforstaelig/18924798/

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Ryddet for brukergruppedebatt, brukerangrep, personangrep og spekulasjoner.

Forumassistent

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det at han anker er ikke overraskende, men så kan jo i teorien lagmannsretten også avvise anken, så selv om han anker er det ikke ensbetydende med at det blir en ny runde, så kan man jo håpe at dommen KAN bli stående :popcorn:

Sitat
Anker kan avvises eller nektes fremmet av følgende hovedårsaker:
  • Nektet fremmet: Lagmannsretten kan nekte anken fremmet hvis det er klar sannsynlighetsovervekt for at den ikke vil føre frem.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Eyr skrev (41 minutter siden):

Dette synes jeg er så rart. Har stått i flere livskriser, vanskelige situasjoner. Jeg har også adhd. Har aldri reagert med den type raserianfall som MBH. Men for flere her inne så virker det som at det er normalt og helt innafor? 🧐 Er det noe jeg har misset? 

Ja. Ingen av oss var der. Sekulic var.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Er det noe form for kostnadskontroll for det offentlige rundt denne saken? Kan lagmannsretten avise pga at det ikke er hensiktsmessig pga økonomi feks? Eller er statskassa åpen så lenge de tiltalte/kriminelle ønsker?

Endret av Eyr
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Holger Pan skrev (Akkurat nå):

Intetsigende kommentar.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Carrot skrev (4 minutter siden):

Det at han anker er ikke overraskende, men så kan jo i teorien lagmannsretten også avvise anken, så selv om han anker er det ikke ensbetydende med at det blir en ny runde, så kan man jo håpe at dommen KAN bli stående :popcorn:

Det tror jeg skjer meget sjelden og godt er det. Vi skal være veldig glade for at vi bor i et land der rettssikkerheten står sterkt. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 time siden):

Enig. 

Han anker det som ankes kan, og han kjører alle de saker han kan kjøre, til tross for det "voldsomme" medietrykket. 

Helt i tråd med det vi ofte ser hos de som har begått vold i nære relasjoner. (Det er en form for vold det også spør du meg, selv om det er helt lovlig).

🎯❤️

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg skjer meget sjelden og godt er det. Vi skal være veldig glade for at vi bor i et land der rettssikkerheten står sterkt. 

det skjer ganske ofte faktisk, litt avhengig av  hvilke type saker:

Sitat
I lagmannsrettene blir et betydelig antall anker avvist, nektet fremmet (silingsfasen) eller forkastet etter full behandling. Omfanget varierer imidlertid sterkt avhengig av om saken er sivil eller strafferettslig, og sakens alvorlighetsgrad. [1, 2]
Sivile saker og mindre alvorlige straffesaker:
  • Nektet fremmet: Rundt 35 % til over 50 % av ankene i sivile saker nektes fremmet (såkalt ankenektelse/siling).
  • I mange straffesaker med strafferamme på under 6 år, nektes opp mot 80 % av ankene sluppet igjennom til full behandling. [1, 2]
Alvorlige straffesaker:
  • For straffesaker med en strafferamme på mer enn 6 år, blir rundt 30 % til 55 % av ankene nektet fremmet, avhengig av hvilken lagmannsrett det er snakk om. [1, 2]

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Eyr skrev (19 minutter siden):

Intetsigende kommentar.

Nei. Det er et faktum.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

det skjer ganske ofte faktisk, litt avhengig av  hvilke type saker:

Ok, nå tenkte jeg på denne type straffesak som er prøvd i tingretten. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Holger Pan skrev (5 minutter siden):

Var forsvareren hans der når han slo på seg brist i hånda fordi han ikke fikk viljen sin? Det er i så fall skremmende. Det betyr at ikke en gang forsvareren hans klarer å kontrollere ham eller roe ham ned nok til at han ikke utgjør en fare for seg selv. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Holger Pan skrev (4 minutter siden):

Nei. Det er et faktum.

Men et irrelevant faktum. Derfor intetsigende.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (2 minutter siden):

Ok, nå tenkte jeg på denne type straffesak som er prøvd i tingretten. 

ja jeg skjønte det, men i følge informasjon man finner på internett blir også der et høyt antall avvist:

Sitat
Generell silingsprosent i Borgarting lagmannsrett
  • Saker med strafferamme under 6 år: For mindre og middels alvorlige straffesaker (hvor en dom på over 4 år ofte faller inn, avhengig av lovbruddstype) har nektelsesprosenten historisk ligget svært høyt. Mellom 60 % og 80 % av alle anker i denne kategorien blir nektet fremmet (silt ut) fordi lagmannsretten finner det «klart at anken ikke vil føre frem».

• Liker 3
Skrevet

Man kan iallefall ikke si at hans eksplosive sinne, dårlige dømmekraft, svingende humør og offementalitet er rus-utløst lenger. Vi må jo tro at han har vært edru og rusfri de siste månedene nå. Det er ikke vanlig å smelle knyttneven i et skap, det å miste kontrollen sånn er svært sjeldent utløp for hva det måtte være. Ingen tvil om at det er en brist et sted her, og den sitter ikke bare i håndleddet. 

Regner med at han vil få massivt med tilbud om hjelp til affektregulering og sinnemestring, håper han tar det imot. 

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
Isild skrev (5 minutter siden):

Man kan iallefall ikke si at hans eksplosive sinne, dårlige dømmekraft, svingende humør og offementalitet er rus-utløst lenger. Vi må jo tro at han har vært edru og rusfri de siste månedene nå. Det er ikke vanlig å smelle knyttneven i et skap, det å miste kontrollen sånn er svært sjeldent utløp for hva det måtte være. Ingen tvil om at det er en brist et sted her, og den sitter ikke bare i håndleddet. 

Regner med at han vil få massivt med tilbud om hjelp til affektregulering og sinnemestring, håper han tar det imot. 

Helt enig. Og jeg synes det er synd at han ikke bare aksepterer dommen og varetektsfengslingen av hensyn til sin familie og sin egen framtid og omdømme. Han virker ustyrlig, og ignorant for hvordan andre ser ham. 

Først av alt tenker han på seg selv..

Endret av Friluftsdame
  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...