Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
NedOpp skrev (7 minutter siden):

Det ville vært veldig spesielt om han ikke anket. Men trist er det, for det betyr at ofrene må gjennom alt på nytt…

Frogner-kvinnen slipper i det minste ny runde siden han ikke anker det forholdet.

Det er jo veldig positivt hvis det stemmer at han anker bare de tre punktene, for så vidt jeg kan forstå så innebærer det at han godtar domfellelse på en del punkter som inntil i morges ikke var erkjent, samt at den nye rettssaken blir mer begrenset.

Det er jo ikke noe overraskende at han anker på de tre punktene som var de mest usikre ift bevisføring. Samtidig antar jeg at det kommer en motanke på de to voldtektene han ble frifunnet for.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er så sykt å gjøre dette som sønnen til kronprinsessen. Sykt uansett naturligvis, men alt dette tullet han har vært involvert i er det null rom for som sønnen til kronprinsessen.

Endret av Run
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Orly skrev (49 minutter siden):

Det er latterlig lave straffer for voldtekt , dessverre 

Ja, er mitt inntrykk og.

Så jeg håper denne saken skaper presedens selv om den neppe gjør det. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan funker anker? Han kan ende opp med strengere straff også, eller?

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Ja

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (10 minutter siden):

At han er i slekt med rike folk er ikke de pliktige til å betale for han. Det er ikke slik det fungerer

Ansvaret for å betale ligger på han, aklurat slik det skal være fordi det er en del av hans straff. Hans bot til de han har utsatt for  ulovlige handlinger. Hva skal han lære av at andre betaler for han? Skal vi putte noen andre til å sone for han også? Nei , her er jeg ikke enig, og mener han får ta sin egen straff selv. Og håpe bestemor ikke har nok til å betale mer for han

Hvor skal Marius få penger til å betale dette fra da, mener du? Han jobber ikke og har selv sagt han får penger av iallfall MM og hvor kommer de pengene fra - skattebetalerne. 

Han skulle vært satt i tvangsarbeid og det han tjener skal gå uavkortet til ofrene.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Run skrev (Akkurat nå):

Ja

Så det er et sjansespill da. Da må han jo virkelig mene at den (i mine øyne) latterlig lave straffen, er for streng... 

• Liker 10
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (3 minutter siden):

Han er klart uskyldig sier han. 

Og han VIL ut med en gang (var muligens en annen artikkel)

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-anker-deler-av-dommen-mener-han-er-klart-uskyldig/18946473/

Han slo senest på onsdag sist uke i diverse skap fordi de ikke slapp han ut, og nå skal han liksom være helt i vater?

Dette skal holde meget hardt i en faktisk rett. Jeg skjønner ikke at han ikke få bedre råd/hører på råd. Om han vil hans mors beste bør han gi henne ro, ikke hele tiden oppføre seg som et bortskjemt nek.

Endret av Ellie42
  • Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Så det er et sjansespill da. Da må han jo virkelig mene at den (i mine øyne) latterlig lave straffen, er for streng... 

Trenger ikke være lengden på straffen som ligger bak en beslutning om å anke. Kan like gjerne være av prinsipp, et ærespørsmål, at man ønsker å bli trodd, at han mener at han ikke har voldtatt. F.eks.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke være lengden på straffen som ligger bak en beslutning om å anke. Kan like gjerne være av prinsipp, et ærespørsmål, at man ønsker å bli trodd, at han mener at han ikke har voldtatt. F.eks.

Det har du rett i. Høres plausibelt ut at det er grunnen.

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

Ja, da blir det ny rettsak om ca et år eller noe. 

Ser ut til at de har lagt dommen slik at det ikke er mye å hente for han å anke.  Og ikke så mye for de andre å hente iht å anke. Nora sin sak hadde størst straff. Så hvis ikke hun anker, er det lite poeng for de andre å anke. Da han uansett soner alle dommer samtidig. Men det er to voldtelter han ikke ble dømt for, og de kan også anke.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Marius' anker så langt har jo gått så bra, liksom.

Denne straffen burde man sagt seg enig i, men det virker som MBH ikke forstår annet enn at han ikke skal tape ansikt.

Vel, det ansiktet tapte han det sekundet han begynte å voldta/banke/true damer.

For karmaens skyld kan man jo håpe på nok et selvmål og en mer rasjonell straff hvor man dømmer likere andre slike serie-saker. Det er ikke 4 år. Folk dømmes langt harderer for enkeltmomenter av det MBH har fått en straff for i 36(?) forhold.

Endret av Ellie42
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 timer siden):

Synes også det var en merkelig tolkning.

Det var vel kanskje det poenget om at lagmannsretten skriver i klartekst at besøksforbudet også beskytter frognerkvinnen mot seg selv som ikke var populært?

Det er et poeng jeg ikke har fått med meg, selv om jeg leser ganske mye om denne saken, så det har tydeligvis blitt forsøkt nedtonet i media, sikkert av hensyn til frognerkvinnen. Da MBH selv sa det ifm en søknad, eller var det i det åpne brevet?, ble det jo grundig kritisert og latterliggjort her, men nå viser det seg altså at lagmannsretten faktisk legger det til grunn som et faktum:

"Lagmannsretten stoler ikke på at Frogner-kvinnen vil holde seg unna Marius Borg Høiby og vil derfor beskytte henne. I rettens kjennelse fra onsdag skriver dommerne det slik:

«Det er ingen grunn til å tro at fornærmedes evne til å avvise Høiby eller unngå å ta kontakt med Høiby har endret seg vesentlig.»"

Merkelig at dette har blitt så lite omtalt i media. Det ble nevnt første gang MBH søkte om løslatelse fra varetekt både i Krimpodden og Krimrommet. Jeg mener det var Brynjiar Meling som mente det er begrenset hvor lenge dette argumentet kan brukes for å forlenge varetekten.

Noe som nok kan bli et poeng nå når MBH har begjært seg løslatt igjen. Ifølge Brynjar Meling vil neppe ankesaken komme opp før utpå nyåret. Henriksbø skal igang med ankesaken til Arfan Bhatti og Sekulic med en omfattende økokrim sak. Så det skal vel noe til å holde MBH i varetekt så lenge.

• Liker 3
Skrevet
NedOpp skrev (På 11.6.2026 den 21.43):

Nå må man ta med hele konteksten da. Oslo fengsel er blitt gradvis tømt de siste ukene fordi det skal rives. Det var kun MBH og 2 fanger til igjen i fengselet da det bildet ble tatt. Det var ikke en normalsituasjon. 

Nei, men det er heller ikke isolasjon, langt i fra.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Miominoen skrev (1 minutt siden):

Merkelig at dette har blitt så lite omtalt i media. Det ble nevnt første gang MBH søkte om løslatelse fra varetekt både i Krimpodden og Krimrommet. Jeg mener det var Brynjiar Meling som mente det er begrenset hvor lenge dette argumentet kan brukes for å forlenge varetekten.

Noe som nok kan bli et poeng nå når MBH har begjært seg løslatt igjen. Ifølge Brynjar Meling vil neppe ankesaken komme opp før utpå nyåret. Henriksbø skal igang med ankesaken til Arfan Bhatti og Sekulic med en omfattende økokrim sak. Så det skal vel noe til å holde MBH i varetekt så lenge.

Jeg har ikke fått med meg Melings kommentar, men jeg la jo merke til at tingrettsdommeren i forrige uttalte at varetektsvilkårene bare marginalt er oppfylt, så det er jo et betimelig spørsmål.

Skrevet

Vi får se da, hvis han slipper ut hvor lenge han klarer å holde seg i skinnet. Han har jo ikke akkurat vist dyp omsorg for MM med sine tidligere handlinger, og tviler på at han har endret personlighet helt de siste månedene. Han virker ikke som om han tenker på så veldig mange andre enn seg selv...

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (22 minutter siden):

Hvis han med sikkerhet vet at han er uskyldig i det han er dømt for, er det rimelig å anke, og så kan man naturligvis ta sjansen på å anke om man tror at det er nok usikkerhet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (9 minutter siden):

Vil bare minne folk som messer om at Frogner-kvinnen oppsøker MBH om at det er MBHs siste brudd på besøksforbudet som var det store momentet som gjør at han er varetektsfengslet, og at det skrives at de er redd hun vil slite med å motsette seg nye kontakt fra MBH. Ikke omvendt.

Victim-blamingen er sær og ekkel.

Jeg synes det er veldig bra at det blir påpekt at de beskytter Frogner kvinnen. For de av oss som har kjennskap til slike relasjoner som er blitt beskrevet mellom MBH og Frognerkvinnen vet man hvordan (i dette tilfellet kvinnen) det kan utvikle seg til at man helt mister troen på sin egen evne til å stå opp for seg selv og troen på at man virkelig blir skadet av den andre parten. Det er veldig skadelig i mange tilfeller. Og farlig for den som blir mishandlet. Veldig glad for at rettsvesenet har begynt å kommentere dette og understreke det; den psykiske siden av vold og mishandling som er den aller mest skadelige. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...