Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Justlooking skrev (3 minutter siden):

Da ble det fire år … Han bør vel ikke anke på det …

Ad hominem skrev (Akkurat nå):

Da betyr det han slipper ut etter å ha sonet 2 år og 8 mnd. Regner med aktor anker. Siden han ble frikjent for 2 av voldtekter. 

Om han anker kommer vel an på hvilke tiltalepunkter det ikke er frifinnelse på og hvordan retten begrunner dem. Ser at han dømmes for to av voldtektene, så jeg tipper han anker. Samtidig frifinnes han for to av voldtektene, så da anker vel aktor og.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så om kvinner ikke var klar over det.
De som voldtar, filmer voldtekten og holder på med dette over mange år, de slipper unna med strafferabatt og en symbolsk straff i Norge. 

Endret av Ad hominem
.
  • Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 17
Skrevet
1 minutt siden, Krokenguri said:

Da havnet dommen ca der jeg antok. Mellom 3 og 6 år. 

1 fengselsår er på 10 mnd. Og minus 5mnd han har sittet. Har han igjen 35mnd. 2 år og 11mnd.

Men det blir nok sikkert anket. Dersom ikle alle parter er fornøyde

https://www.aftenposten.no/norge/i/ExjLJG/marius-borg-hoeiby-foelg-dommen-direkte-her

Er ikke noe som heter fengselsår. Er bare at det er vanlig å bli prøveløslatt når type 2/3 av straffen er sonet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er veldig bra at han faktisk ble dømt for vold mishandling i nære relasjoner av NH og for grov kroppskrenkelse av Frogner-kvinnen. At ham blir dømt for 2 av de 4 voldtektene er faktisk også en positiv overraskelse mtp at det holder med rimelig tvil for å frikjenne. 

Endret av NedOpp
  • Liker 27
  • Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

1 fengselsår er på 10 mnd. Og minus 5mnd han har sittet. Har han igjen 35mnd. 2 år og 11mnd.

https://www.aftenposten.no/norge/i/ExjLJG/marius-borg-hoeiby-foelg-dommen-direkte-her

I og med at de har havnet på en mellomting, så blir den nok ikke anket tror jeg, men blir spennende å se. Tror isåfall det er størst mulighet for at påtalemyndigheten anker.

• Liker 2
Skrevet
Rastebenk skrev (1 time siden):

Syns uansett det er en uting at så godt som ingen av de involverte i saken stiller i retten. Kun én av de fornærmede. 

Hvorfor det? De har jo ingenting å bidra med i forhold til dommen og det rettslige.

Det eneste "bidraget" deres er at pressen vil vurdere ansiktsutrykk og hvor missfornøyd/fornøyd de er. Ettepå vil kanskje noen uttale seg om dette til pressen. Spesielt tøfft vil det være for de som opplever at de ikke blir trodd. De vil nok helst få sjokket alene med sin(e) advokater.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

10 mnd? Et fengselsår er vel 8 mnd. Dvs man kan søke om prøveløslatelse når man har sonet 2/3 av straffen. 

• Liker 2
Skrevet
Ad hominem skrev (5 minutter siden):

10 mnd? Et fengselsår er vel 8 mnd. Dvs man kan søke om prøveløslatelse når man har sonet 2/3 av straffen. 

Vi tar feil begge to 😆 

Leste for en tid tilbake at det var 10 mnd. Det stemmer jo ikke. Det er 12 mnd.  Men man kan be om å slippe fri når 2/3 deler av dommen er sonet. 

Da kan han søke om det etter 32mnd. Om jeg ikke er mer på villspor her

• Liker 4
Skrevet
Ad hominem skrev (37 minutter siden):

Så om kvinner ikke var klar over det.
De som voldtar, filmer voldtekten og holder på med dette over mange år, de slipper unna med strafferabatt og en symbolsk straff i Norge. 

D var vi klar over. Verre med økonmisk kriminalitet enn vold. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Nå behandles ny søknad om løslatelse, det blir spennende å se hva som skjer.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

Nå behandles ny søknad om løslatelse, det blir spennende å se hva som skjer.

Ikke uvanlig at domfelte kan ende med å gå fri i flere år før de må sone

• Liker 2
Skrevet

Han ble dømt for 34, av 38 punkter. Det var vel særlig de to voldtekene han ikke ble dømt for som gjorde utslaget på lengden av straff. 

Jeg syns Aftenposten sin oversikt er veldig bra og godt fremstilt https://www.aftenposten.no/norge/i/ExjLJG/marius-borg-hoeiby-foelg-dommen-direkte-her

Han ble også dømt til erstatning: 

170.000 kr til Skaugum-kvinnen
200.000 kr til Oslo-kvinnen
100.000 kr til Nora Haukland
110.000 kr til Frogner-kvinnen

Må betale 60.000 kr i erstatning for tapt inntekt til Skaugum-kvinnen.

Jeg håper mormor stepper inn og betaler dette, slik som hun betalt saksomkostningene for denne boka, slik at kvinnene ikke vil ha utestående krav i all evighet. 

Han mister også førerkortet i ett år og 8 måneder. Får inderlig håpe de er strenge når han får det tilbake med tanke på at det kom frem i rettet at han hadde tatt dop som ikke gjorde utslag på prøvene. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Krokenguri skrev (13 minutter siden):

Vi tar feil begge to 😆 

Leste for en tid tilbake at det var 10 mnd. Det stemmer jo ikke. Det er 12 mnd.  Men man kan be om å slippe fri når 2/3 deler av dommen er sonet. 

Da kan han søke om det etter 32mnd. Om jeg ikke er mer på villspor her

Og det er bare en prøveløslatelse. Om man bryter vilkår (meldeplikt, bruker rus) så kan man åke rett inn i buret igjen. 
Noen her som tror Marius greier å holde seg unna rus, droppe tur på byen med gutta om han blir prøveløslatt før tiden?

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Ikke uvanlig at domfelte kan ende med å gå fri i flere år før de må sone

men med tanke på at han ikke fikk begjæring om løslatelse eller soning med fotlenke sist gang pga fare for gjentagelse for brudd på besøksforbd osv osv mot frognerkvinnen, så har vel lite endret seg på disse dagene og nå som dommen ligger der med et tillegg på to år kontaktforbud mot frognerkvinnen, da vil det være merkelig om han skulle få fri nå liksom..?

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

men med tanke på at han ikke fikk begjæring om løslatelse eller soning med fotlenke sist gang pga fare for gjentagelse for brudd på besøksforbd osv osv mot frognerkvinnen, så har vel lite endret seg på disse dagene og nå som dommen ligger der med et tillegg på to år kontaktforbud mot frognerkvinnen, da vil det være merkelig om han skulle få fri nå liksom..?

Jeg tror det er liten vits å begjøre seg løslatt nå igjen, av de grunner du skriver. Tviler ikke på at han kan finne på å gjøre det, men sitausjonen har ikke endret seg som du skriver, så det er vel ingen grunn til at han skal bli løslatt nå. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Dommen skal være på 130 sider, så det skal være fullt mulig å få med seg premissene uten å være fysisk tilstede. Det er jo heller ikke sånn at dommeren "forklarer" noe - det er bare en opplesing av premissene, og de leser ikke hele dommen heller.

Dommen er på 130 sider, skrevet på tungt og profesjonelt juridisk vis. På samme måte som at en pasient hadde trengt en fagperson ved siden side for å forstå en komplisert og omfattende helsejournal, så vil MBH trenge fysisk nærvær av sine advokater for å forstå og tolke sin dom. Vi får bare være enige i å være uenige når jeg fremdeles mener at MBH burde ha vært til stede i retten under domsavsigelsen. Både mtp sin egen umiddelbare forståelse av dommen, samt av respekt for rettsapparatet og alle de fornærmede, allmenn rettsfølelse + alle de andre grunnene jeg oppgav i det forrige innlegget mitt. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Rastebenk skrev (6 minutter siden):

Dommen er på 130 sider, skrevet på tungt og profesjonelt juridisk vis. På samme måte som at en pasient hadde trengt en fagperson ved siden side for å forstå en komplisert og omfattende helsejournal, så vil MBH trenge fysisk nærvær av sine advokater for å forstå og tolke sin dom.

En av advokatene hans satt med ham i fengselet mens han fulgte saken på videolink.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
lurker skrev (5 minutter siden):

En av advokatene hans satt med ham i fengselet mens han fulgte saken på videolink.

Ja det blir spennende å se den endelige regningen til det offentlige for MBHs tre advokater.

• Liker 12
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...