Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ad hominem skrev (52 minutter siden):

Men du må da være litt enig at Marius ikke helt stiller i samme kategori som de som sitter inne på forvaring på Ila? Dette er jo de verste av de verste. De som har begått ekstremt voldelige voldtekter og drap. 

Marius kunne lett ha blitt drapsmann med de kvelertakene han brukte, i tillegg til at de forholdene han allerede er dømt for er svært alvorlige. Jeg tenker absolutt han stiller i samme kategori.

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Enig i denne.

Har familiemedlem og bekjente som ble utsatt for grove voldtekter. Det var LANGT værre utførelse enn Høiby gjorde.

Han er ikke farlig generelt. 

Jeg tror Frognerkvinnen er uenig.

Kvalt til hun mistet synet.

• Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Skrevet

Selv om dommen ikke er rettskraftig, er det fortsatt en tingrettsdom. Den har stor betydning, men den kan likevel bli prøvd på nytt dersom dommen blir anket og går videre til Borgarting lagmannsrett. Forsvarsadvokatene har vel uttalt at de kommer til å anke? Det vil være svært omfattende og en veldig tøff påkjenning med en ny runde og jeg håper i så fall den blir prioritert i rettssystemet for ofrenes skyld.

At den ikke er rettskraftig betyr altså ikke at MBH er uskyldig og går fri! 

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

Han ble dømt på 34 punkter. Hvordan er det "mildt"?

4 år er veldig lite for de 34 punktene han ble dømt for 

Ad hominem skrev (1 time siden):

Noen som vet om Høiby skal fortsette å sone på Ila? På Ila soner jo noen av de farligste fangene i Norge. Som er forvaringsdømte. 
Det kan jo umulig være en god match for Marius å sone sammen med noen av Norges farligste fanger?
Ikke minst siden hans mor uttrykte bekymring for at Marius skulle inn på rehab hvor folkene der var for gamle. At det kunne bli kjedelig for Marius. 

Kan jo være noen unge hurragutter lille Marius kan leke med blant disse farlige da, så det ikke blir så kjedelig.

Justlooking skrev (1 time siden):

Han SKYLDER selvinnsikt

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (12 minutter siden):

Han ble dømt på 34 punkter. Hvordan er det "mildt"?

Som du sier: Dømt på 34 punkter!! og 4 år?!

I tillegg er ene dommen en dom for mishandling i nære relasjoner. Hva er egentlig strafferammen på det ene punktet der? Jo, https://www.overgrep.no/aktuelt/2019/straffeloven-282/ Straffen er inntil 6 års fengsel!

(Dersom mishandlingen i nære relasjoner anses som grov er det en strafferamme på inntil 15 års fengsel!)

Strafframmen beregnes utfra om mishandlingen har pågått over lengre tid, om den har karakter av grov krenkelse og om den har ført til betydelig skade eller død.

Jo, dommen er mild. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
Skrevet (endret)

En normal dom for mishandling i nære relasjoner ligger på ca 6 år. Tillegg 33 tiltaler til, og få 4?

Trenger ikke være rakettforsker for å forstå at dette ikke ser bra ut for norske kvinners rettssikkerhet.

Narkotikaovertredelsen alene er MEGET mildt dømt. Virker som han har fått kvantumsrabatt for mange tiltaler.

Endret av Ellie42
  • Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet (endret)

Om man trodde MBH bør slippe ut, viser han igjen at han ikke takler at ting ikke går hans vei:

https://www.dagbladet.no/nyheter/begjaerer-seg-loslatt-igjen/84766130

Sitat

Marius Borg Høiby reagerte med sinne og slo i et skap da lagmannsretten avslo begjæringen om løslatelse forrige uke. Nå begjærer han seg løslatt igjen.

All hans opptreden tyder jo på at han kommer til å klikke i vinkel på sine ofre om han slipper ut.

Det virker helt seriøst som advokatene hans mener det er positivt at MBH ikke klarer å regulere seg selv og går løs på inventaret, men etter min mening viser det jo hvorfor han ikke bør slippe ut. Han er helt ute av kontroll.

Endret av Ellie42
  • Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
Ellie42 skrev (8 minutter siden):

Om man trodde MBH bør slippe ut, viser han igjen at han ikke takler at ting ikke går hans vei:

https://www.dagbladet.no/nyheter/begjaerer-seg-loslatt-igjen/84766130

All hans opptreden tyder jo på at han kommer til å klikke i vinkel på sine ofre om han slipper ut.

Det virker helt seriøst som advokatene hans mener det er positivt at MBH ikke klarer å regulere seg selv og går løs på inventaret, men etter min mening viser det jo hvorfor han ikke bør slippe ut. Han er helt ute av kontroll.

Han trenger altså ikke være ruset engang for å mangle hemninger i den grad at han utagerer slik. Den mannen er farlig. Punktum. 

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
Skrevet
Viki6 skrev (2 timer siden):

Da spørs det om han rekker å bli rehabilitert på den tiden. Bli kvitt rusavhengighet, og få et annet kvinnesyn. Målet må jo være at han aldri bryter loven igjen.

Kommer helt an på hvor villig han selv er til å endre seg 

• Liker 5
Skrevet
Ad hominem skrev (1 time siden):

Men du må da være litt enig at Marius ikke helt stiller i samme kategori som de som sitter inne på forvaring på Ila? Dette er jo de verste av de verste. De som har begått ekstremt voldelige voldtekter og drap. 

Er dette viktig? Det han har gjort er forferdelig. Det ligger ofre strødd etter ham. At andre er «farligere» er jo uinteressant. Han er farlig, spesielt i ruset tilstand. Og det virker som et en noe galt med evnen til å regulere seg når han blir sint.

Som andre sier; kveling kan medføre døden. Ville du ikke advart en kvinne du kjenner mot ham? Jeg ville advart dem om risikoen de tar ved å involvere seg. For flere sliter etter å ha møtt ham. Da er han pr def farlig.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Dette er ikke en «han burde fått lavere», men heller at voldtekt har for lave straffer spørsmål:

Han fikk da 4 år.

Vet noen hva som er vanlig praksis for voldtekter?

Opplever bare jeg hører så mye lav straffeutmåling, og om jeg har rett håper jeg denne dommen setter presedens for andre.

Det er latterlig lave straffer for voldtekt , dessverre 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 21
Skrevet

Gutten med det åpne blikket anker. Gjelder voldtektsanklagene og mishandling av Nora Haukland. To be continued… stakkars kvinner.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20
Skrevet

Da har Marius anket saken. Det var vel som forventet av en som ikke eier selvinnsikt.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 23
Skrevet

håper de dobler straffen

• Liker 27
  • Hjerte 8
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Eva-Lena skrev (6 minutter siden):

Da har Marius anket saken. Det var vel som forventet av en som ikke eier selvinnsikt.

Det ville vært veldig spesielt om han ikke anket. Men trist er det, for det betyr at ofrene må gjennom alt på nytt…

Frogner-kvinnen slipper i det minste ny runde siden han ikke anker det forholdet.

Endret av NedOpp
  • Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet
Rufs skrev (2 timer siden):

Er det noen som vet om han kan begjære seg løslatt hele tiden? Altså er det ingen slik "2 uker til neste forsøk"? Kan man gjøre det i praksis hver dag?

Hans situasjon er annerledes i dag etter dommen enn den var forrige uke før dommen. 

Hørte på podcast at han kan slippe ut før soning, og evnt om han anker dommen. 

Han er uskyldig til han er dømt. Anker han gjelder samme prinsippet.

Tror det var krimrommet på nrk som.sa det. Men litt usikker, skulle høre igjennom på ny, og klarte ikke følge helt med. Men de snakker noe om det. Gratis lytting.

Det er litt hvis og dersom. Men.det er mulig han kan ende med å slippe ut før soning starter

https://radio.nrk.no/podkast/krimrommet/l_25067f29-3388-47a5-867f-29338817a505?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-android&utm_content=podcast:l_25067f29-3388-47a5-867f-29338817a505

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke man må være jurist for å mene at Norge har for lave straffer for enkelte forhold som feks voldtekt som mange lever med konsekvensene av resten av livet. Hvis man møter disse gjennom for eksempel jobb så synes jeg det er grunnlag nok for å si at straffene ikke er høye nok. Straffene for vold (mishandling) i nære relasjoner er også for lave mener jeg når man ser hva slags ettervirkninger det får for spesielt den psykiske helsen ofte resten av livet. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 15
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 time siden):

Ja, det er vel vi skattebetalere som betaler for hans udåder (det "offentlige"). Det kunne jeg gått i protesttog mot. Han tilhører en av Norges mest kjente og rikeste familier. At vi skattebetalere skal betale for hans erstatningsbeløp på 640 000, er helt sykt. 

At han er i slekt med rike folk er ikke de pliktige til å betale for han. Det er ikke slik det fungerer

Ansvaret for å betale ligger på han, aklurat slik det skal være fordi det er en del av hans straff. Hans bot til de han har utsatt for  ulovlige handlinger. Hva skal han lære av at andre betaler for han? Skal vi putte noen andre til å sone for han også? Nei , her er jeg ikke enig, og mener han får ta sin egen straff selv. Og håpe bestemor ikke har nok til å betale mer for han

• Liker 8
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

At han er i slekt med rike folk er ikke de pliktige til å betale for han. Det er ikke slik det fungerer

Ansvaret for å betale ligger på han, aklurat slik det skal være fordi det er en del av hans straff. Hans bot til de han har utsatt for  ulovlige handlinger. Hva skal han lære av at andre betaler for han? Skal vi putte noen andre til å sone for han også? Nei , her er jeg ikke enig, og mener han får ta sin egen straff selv. Og håpe bestemor ikke har nok til å betale mer for han

Ja, han har jo fortalt hvor hans penger kommer fra. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...