Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Druid skrev (16 minutter siden):

Jeg ser på han som Norges beste eksempel på sosiøkonomisk kriminell, så jeg har god tro på at ikke bare at han kan rehabiliteres, men at det kan øke forståelsen på hva det begrepet betyr og at han faktisk kan få en viktig oppgave ettter dom. 

Dette har du særdeles dårlig peiling på. Hold spekulasjonene for deg selv.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Caniggia skrev (7 minutter siden):

Dette har du særdeles dårlig peiling på. Hold spekulasjonene for deg selv.

Hva er du tenker på?

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (25 minutter siden):

Så du ønsker forvaringsdom på han?  (Hvis vi går ut fra at han ikke kan rehabiliteres, så er det enten det , eller dødsdom som gjelder, noe vi ikke har i Norge. )

Jeg ser på han som Norges beste eksempel på sosiøkonomisk kriminell, så jeg har god tro på at ikke bare at han kan rehabiliteres, men at det kan øke forståelsen på hva det begrepet betyr og at han faktisk kan få en viktig oppgave ettter dom. 

Det siste du skriver forstår jeg ikke helt. Hvorfor mener du at han kan reabliteres, og at hva lags viktig oppgave mener du at han kan få? Og hvorfor skal han få en viktig oppgave? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Marius hevder selv at han kun er hardhendt, men ikke voldelig. Da bør Marius vise forståelse for at medfangene hans heller ikke er voldelige. 

Endret av SVK
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (13 minutter siden):

Det siste du skriver forstår jeg ikke helt. Hvorfor mener du at han kan reabliteres, og at hva lags viktig oppgave mener du at han kan få? Og hvorfor skal han få en viktig oppgave? 

Nå : sosioøkonomisk som årsaksforklaring brukes som regel knyttet til fattigdom, og med det så har vi som samfunn misforstått problemet og mekanismene. Og utfordringen er at vi som samfunn er de som SKAPER disse. 

I større grad enn direkte mangel på penger, handler det om din opplevde verdi av å innordne deg samfunnet. Det er mange mennesker i verden som er fattige, men ser vi på de som er kriminelle, er den opplevde verdien av å innordne seg samfunnet  underordnet hva kriminalitet gir dem.En god del av de som melder seg til Foxtrot verdsette det å være i en gjeng utenfor samfunnet minst like mye som pengene de får.

Og noe av dette handler om at vi som samfunn ikke gir dem noen verdi til å være lovlydige.  

Marius  er ikke fattig, og med tanke på de tiltalepunktene han har tilstått, og har snakket om, ser vi samme mønster, Marius har oppfattet at han var over samfunnet, og kunne gjøre hva han ville uten konsekvenser.  Man har ignorert han, og skjult han. Det er pressefolk i Norge som HAR kjent til mye av kontroversene og ikke har skrevet noe. Han er ikke mentalt syk i betydning noe som ikke kan rehabiliteres, han har blitt voksen i et vakum av konsekvenser og total berøringsangst. 

Samme overordnet prinsipp, bare at han hadde nok cashflow. 

Nå, uansett hvilken type dom han får (han har tilstått en del, så helt frikjent blir han ikke) , er denne friheten borte. Det finnes nesten ingen måte for Marius å gjemme seg på lenger. Han vil bli sett i kortene resten av sitt liv. Så hans neste oppgave blir å fortelle sin historie, slik at vi andre skal lære noe ... (det finnes ett alternativ, men uansett er håpet at vi som samfunn lærer. )

• Liker 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Vel - barn er barn og i en alder er det ofte kjekt å plage andre. I vårt tilfelle var det en eldre gutt som jeg visste kom til å ta igjen en dag ... og det gjorde han. 

Noen ganger må man lære den tøffe veien. Han plaget aldri vedkommende igjen. 

Wow, " i en alder er det ofte kjekt å plage andre".

Vi velger alle hvordan vi oppdrar våre barn. Men om dette er holdningen vil jeg si det er rimelig spesielt og kritisere MM for oppdragelsen av MBH.

Endret av Miominoen
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Druid skrev (9 minutter siden):

Nå : sosioøkonomisk som årsaksforklaring brukes som regel knyttet til fattigdom, og med det så har vi som samfunn misforstått problemet og mekanismene. Og utfordringen er at vi som samfunn er de som SKAPER disse. 

I større grad enn direkte mangel på penger, handler det om din opplevde verdi av å innordne deg samfunnet. Det er mange mennesker i verden som er fattige, men ser vi på de som er kriminelle, er den opplevde verdien av å innordne seg samfunnet  underordnet hva kriminalitet gir dem.En god del av de som melder seg til Foxtrot verdsette det å være i en gjeng utenfor samfunnet minst like mye som pengene de får.

Og noe av dette handler om at vi som samfunn ikke gir dem noen verdi til å være lovlydige.  

Marius  er ikke fattig, og med tanke på de tiltalepunktene han har tilstått, og har snakket om, ser vi samme mønster, Marius har oppfattet at han var over samfunnet, og kunne gjøre hva han ville uten konsekvenser.  Man har ignorert han, og skjult han. Det er pressefolk i Norge som HAR kjent til mye av kontroversene og ikke har skrevet noe. Han er ikke mentalt syk i betydning noe som ikke kan rehabiliteres, han har blitt voksen i et vakum av konsekvenser og total berøringsangst. 

Nå, uansett hvilken type dom han får (han har tilstått en del, så helt frikjent blir han ikke) , er denne friheten borte. Det finnes nesten ingen måte for Marius å gjemme seg på lenger. Han vil bli sett i kortene resten av sitt liv. Så hans neste oppgave blir å fortelle sin historie, slik at vi andre skal lære noe ... (det finnes ett alternativ, men uansett er håpet at vi som samfunn lærer. )

Jeg forstod deg dit hen at du mener han kan rehabiliteres og at han vil få en viktig oppgave, men slik jeg leser det du nå skriver mener du heller at han vil bli holdt nøye øye med? 

• Liker 2
Skrevet

Siden du ikke forstod så mente jeg at jeg skulle ønske at de hadde hatt mulighet til å komme seg unna voldsmannen. Du mener at de hadde det - så da får du mene det. Jeg er som sagt ferdig med den delen av diskusjonen. 

Selv har "tøffe Tom" selvisolert seg på cellen av redsel for å bli utsatt for det samme han syntes det var greit at kvinnene ble utsatt for. Pyse, kaller jeg sånne. 

Pyse-inntrykket forsterkes av sutringen, klagingen, de urimelige kravene og krokodilletårene. Men sånn har det jo alltid vært: bortskjemte mammadalter av noen kvinnemishandlere er som regel feige i tillegg.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Druid skrev (6 minutter siden):

Vi vet ingenting om hvilke diagnoser eller sykdommer Marius eventuelt har eller ikke har, og derfor heller ikke i hvilken grad disse kan rehabiliteres. At han tilsynelatende har vokst opp uten konsekvenser er vi skjønt enige om. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Siden du ikke forstod så mente jeg at jeg skulle ønske at de hadde hatt mulighet til å komme seg unna voldsmannen. Du mener at de hadde det - så da får du mene det. Jeg er som sagt ferdig med den delen av diskusjonen. 

Selv har "tøffe Tom" selvisolert seg på cellen av redsel for å bli utsatt for det samme han syntes det var greit at kvinnene ble utsatt for. Pyse, kaller jeg sånne. 

Å komme seg unna en voldsmann er noe helt annet enn å isolere seg. 

Det gir fortsatt ingen meninf å skulle ønske isolasjon, ei eksisterer det grunn til å skulle foretrekke det, fremfor å kunne bare gjøre det slutt, gå og aldri se seg tilbake. De har ikke vært fanget fysisk. 

Og fortsatt det er ikke det vold i nær relasjon eller partnervold handler om heller, iht ar de bare kan gå, eller bare kan isolere seg . 

Ingen grunn til å bagatellisere det dit. Eller prøve å sette likhets tegn mellom hans nåværende situasjon i fengsel, og den situasjonen de var i, iht forhold med han. Hans ofre og hans situasjon nå er ikke lik. Og den kan ikke sammenlignes. Fordi dette handler om to helt grunnleggende forskjellige ting

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Druid skrev (27 minutter siden):

Hans neste oppgave blir å fortelle sin historie? Slår MBH deg som en oppegående person som bryr seg om noen som helst andre enn seg selv? Oppførselen hans viser en gjennomgripende mangel på respekt for andre mennesker og ikke minst for lover og regler. Han klandrer til og med offeret for at han selv bryter besøksforbudet.

MBH skyr mediene som pesten, siden mediene etter mange år med berøringsangst til slutt valgte å skrive om deler av livsførselen hans etter at han ble arrestert gjentatte ganger.

Som du skrev så godt, så er MBH et produkt av en oppvekst fylt med berøringsangst og null konsekvenser. Hans historie må uten tvil skrives av andre enn ham selv.

Endret av Rastebenk
  • Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Å komme seg unna en voldsmann er noe helt annet enn å isolere seg. 

Det gir fortsatt ingen meninf å skulle ønske isolasjon, ei eksisterer det grunn til å skulle foretrekke det, fremfor å kunne bare gjøre det slutt, gå og aldri se seg tilbake. De har ikke vært fanget fysisk. 

Og fortsatt det er ikke det vold i nær relasjon eller partnervold handler om heller, iht ar de bare kan gå, eller bare kan isolere seg . 

Ingen grunn til å bagatellisere det dit. Eller prøve å sette likhets tegn mellom hans nåværende situasjon i fengsel, og den situasjonen de var i, iht forhold med han. Hans ofre og hans situasjon nå er ikke lik. Og den kan ikke sammenlignes. Fordi dette handler om to helt grunnleggende forskjellige ting

For siste gang: Marius fremstår som en stor, livredd pyse. Selvisolerer seg på cellen (av redsel for å bli banket), hvor han sitter for å ha banket og voldtatt kvinner som ikke hadde sjans til å forsvare seg. 

Og i motsetning til ofrene hans så har han ingen grunn til å isolere seg selv på cellen - da advokaten hans sier at det ikke foreligger noen trusler fra andre. 

DET var poenget mitt. 

• Liker 4
Skrevet
Rastebenk skrev (1 minutt siden):

Hans neste oppgave blir å fortelle sin historie? Slår MBH deg som en oppegående person som bryr seg om noen som helst andre enn seg selv? Oppførselen hans viser en gjennomgripende mangel på respekt for andre mennesker og ikke minst for lover og regler. Han klandrer til og med offeret for at han selv bryter besøksforbudet.

MBH skyr mediene som pesten, siden mediene etter mange år med berøringsangst til slutt valgte å skrive om deler av livsførselen hans etter at han ble arrestert gjentatte ganger.

Som du skrev så godt, så er MBH et produkt av en oppvekst fylt med berøringsangst og null konsekvenser. Hans historie må uten tvil skrives av andre enn ham selv.

…og at det kommer til å bli skrevet bøker om både Marius og hans oppvekst, og veien fra Lille Marius til den Marius som nå sitter i varetekt, er hundre prosent sikkert. 

Like sikkert som at det vil bli skrevet bøker om omstendighetene rundt den enorme krisen kongehuset nå står midt oppe i. 

• Liker 6
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Og i motsetning til ofrene hans så har han ingen grunn til å isolere seg selv på cellen - da advokaten hans sier at det ikke foreligger noen trusler fra andre. 

At han ikke har opplevd trusler, skyldes vel nettopp det at han har holdt seg isolert?

Jeg tenker ikke vi kan bruke det som et argument for at han ikke kunne opplevd vold om han ikke satt isolert.

Folk blir banket opp i fengsel, og de som er enten kjendiser på utsiden, er i veldig profilerte krimsaker eller har begått seksuallovbrudd, er spesielt utsatt.

Arne Bye ble jo for eksempel banket opp mens han satt i varetekt, og fikk brudd i nakke og ribbein.

Skrevet (endret)
Gulline skrev (16 minutter siden):

For siste gang: Marius fremstår som en stor, livredd pyse. Selvisolerer seg på cellen (av redsel for å bli banket), hvor han sitter for å ha banket og voldtatt kvinner som ikke hadde sjans til å forsvare seg. 

DET var poenget mitt. 

I tillegg så mener han at han skal få slippe ut av fengsel kun fordi han lover å ikke være voldelig.  Han har en historikk som viser at det er sikkert at om han får muligheten så kommer han til ty til trusler og vold mot Frogner-kvinnen.  Han har fortsatt null problem med å ofre andres liv og helse.  

Han må selvisolere seg så mye han vil for min del. Men det er hans valg.  Dommerne kan ikke  bruke selvisolering som argument for at han skal slippe å være i fengsel.  Ingen hadde sittet i fengsel om alt som skulle til for å slippe var å si at man var redd.  Det gjelder både  for dømte fanger og de som sitter i varetekt. 

Endret av SVK
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Rastebenk skrev (16 minutter siden):

Han fortalte sin historie i rettsalen. Det satte han bare i et enda dårligere lys.

• Liker 2
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

At han ikke har opplevd trusler, skyldes vel nettopp det at han har holdt seg isolert?

Jeg tenker ikke vi kan bruke det som et argument for at han ikke kunne opplevd vold om han ikke satt isolert.

Folk blir banket opp i fengsel, og de som er enten kjendiser på utsiden, er i veldig profilerte krimsaker eller har begått seksuallovbrudd, er spesielt utsatt.

Arne Bye ble jo for eksempel banket opp mens han satt i varetekt, og fikk brudd i nakke og ribbein.

Trusler kan han like gjerne få på byen. Voldsmenn av den typen står heldigvis ikke så høyt i akt hos folk. Allikevel har ikke frykt for eventuelle trusler hindret ham i å gå på byen. 

Skrevet

Men helt isolert har han jo ikke vært, siden det bildet i bassenget viser ham sammen med andre.. Tviler på at det er ansatte som sitter der og plasker.

• Liker 1
Skrevet
Spanky skrev (1 minutt siden):

Men helt isolert har han jo ikke vært, siden det bildet i bassenget viser ham sammen med andre.. Tviler på at det er ansatte som sitter der og plasker.

Det virker mer som det er en del av selvmedlidenheten brukt i forsøk på å få slippe å sitte i fengsel. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...