Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Miominoen skrev (38 minutter siden):

Jeg tenker det er greit og overlate behandlingen til psykologen fremfor "ekspertisen" på KG.

Klassisk Se&Hør clickbait. Men ja, enig i din tolkning. MBH startet vel med behandling før han ble varetektsfengslet, så ikke umulig han fortsetter med samme leger.

Det er mangel på psykologer i fengslene. Anbefaler å ta en titt på serien Oslo fengsel på tv2! play.  Den belyser dette problemet. Det samme med Leo og de farlige på nrk.

Se kommentaren ☝️☝️

Greit og være litt oppdatert før man uttaler seg skråsikkert? ☝️☝️

Kanskje det gjelder deg og? 
Dersom man må benytte psykolog utenfor fengselet så er det vanlig at psykologen kommer til fengselet for behandling av innsatte - og ikke at de innsatte må transporteres/følges til psykologtimen. 
Men det kan kanskje du mer om?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eyr skrev (19 minutter siden):

Skal ikke ha egne meninger/vurderinger på et diskusjonsforum vet du😉

Joda, selvfølgelig har man ulike meninger. Det betyr også at meninger kan utfordres på et diskusjonsforum.

Slik som her der jeg stilte deg følgende spørsmål:

"Kan du utdype hvorfor du tror jobben til psykologer og psykiatere etter mange års utdannelse er å ansvarliggjøre pasienter med ulike psykiske sykdommer eller å dulle med dem?"

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Holger Pan skrev (1 minutt siden):

Joda, selvfølgelig har man ulike meninger. Det betyr også at meninger kan utfordres på et diskusjonsforum.

Slik som her der jeg stilte deg følgende spørsmål:

"Kan du utdype hvorfor du tror jobben til psykologer og psykiatere etter mange års utdannelse er å ansvarliggjøre pasienter med ulike psykiske sykdommer eller å dulle med dem?"

Men det er valgfrihet når det kommer til om man svarer eller ikke. 

Ha en fin dag😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eyr skrev (16 minutter siden):

Men det er valgfrihet når det kommer til om man svarer eller ikke. 

Ha en fin dag😊

Takk, ditto. Du svarte mer enn du aner med dette.

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Dersom man må benytte psykolog utenfor fengselet så er det vanlig at psykologen kommer til fengselet for behandling av innsatte - og ikke at de innsatte må transporteres/følges til psykologtimen. 

Lurer veldig på hvordan du kan fastslå det med slik sikkerhet?

• Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan du lure på. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
ooopsann skrev (2 timer siden):

Sååå enig. Og så tror jeg at kanskje  noen innad i familien hans  er glad for dette utfallet også,  mtp de belastningene som kan oppstå visst han er ute, og ikke klarer å "holde seg på matta" ...tror han er en luring 🤔

Det tror jeg også. At noen nok i grunn er glad for at en slik avgjørelse blir tatt «for dem». Da har de sitt på det rene, de har tilbudt både hus og hjerte (les:gutte) rom. 

• Liker 3
Skrevet
Holger Pan skrev (10 minutter siden):

Takk, ditto. Du svarte mer enn du aner med dette.

Bare hyggelig. 😘

• Liker 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (25 minutter siden):

Det lurer jeg også på. Det er ikke min erfaring med innsatte med behov for psykolog/psykiater. De har tross alt flere pasienter i løpet av arbeidsdagen enn bare én.

• Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Ja, det kan du lure på. 

Det var bare en høflighetsfrase.

Her er sannheten: Jeg lurer ikke på det.

Jeg tror du kom med en påstand du mangler dekning for, annet enn muligens et anekdotisk tilfelle som du generaliserer fra uten grunnlag. Det er min mening.

• Nyttig 5
Skrevet (endret)
Eyr skrev (41 minutter siden):

Bare hyggelig. 😘

Dette er ikke troverdig.

Endret av Holger Pan
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Det var bare en høflighetsfrase.

Her er sannheten: Jeg lurer ikke på det.

Jeg tror du kom med en påstand du mangler dekning for, annet enn muligens et anekdotisk tilfelle som du generaliserer fra uten grunnlag. Det er min mening.

Og på et diskusjonsforum kan alle komme med sin mening enten meningen går i den eller den retningen. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (16 minutter siden):

Og på et diskusjonsforum kan alle komme med sin mening enten meningen går i den eller den retningen. 

En slik anerkjennelse som dette må jeg bare gi deg ros for.

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Men du ytrer meninger om ting som er faktaforhold, og det er jo - no pun intended- meningsløst. 

• Nyttig 1
Skrevet
Rastebenk skrev (46 minutter siden):

Veldig leit å lese at det er like dårlig psykologkapasitet i fengselet som i resten av landet. Det må være et enormt økonomisk tapsprosjekt for norske fengsler å måtte sette av 2 fengselsbetjenter til fremstilling av innsatte utenfor murene hver gang de skal til psykolog. 

Ja Marius er ikke den eneste med psykiske lidelser i fengsel, faktisk ganske stor andel av de innsatte og det kan være et viktig verktøy for rehabilitering tilbake i samfunnet så fengselet bør absolutt ha dette tilbudet. 

• Nyttig 2
Skrevet
FruR skrev (7 minutter siden):

Ja Marius er ikke den eneste med psykiske lidelser i fengsel, faktisk ganske stor andel av de innsatte og det kan være et viktig verktøy for rehabilitering tilbake i samfunnet så fengselet bør absolutt ha dette tilbudet. 

Selvsagt har de det

https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-psykisk-helse-og-avhengighet/afb/regional-seksjon-for-sikkerhets-fengsels-og-rettspsykiatri/fengselspsykiatrisk-poliklinikk/

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

hvorfor linke til en artikkel fra Ålesund når Marius sitter i Oslo? 

Den handler om norske fengsler. Har jo vært på nyhetene om dette i Oslo også. Etter noen selvmord . Hvordan har bemanningen i dette fengsler vært den siste tiden, med nedleggelse ? Kanskje ekstra dårlig , kanskje bedre. 
psykiatrien i Norge generelt er jo rævva. Noen har råd til å kjøpe private tjenester da. Er ikke så sikker på at advokatene tar feil i at han kunne fått bedre psykiatrisk hjelp utenfor fengselet, de kunne sikkert fått en veldig dyktig privatpraktiserende psykiater hjem på daglig basis. 
kjøper argumentet, men det er bedre argumenter for at han ikke skal slippe ut. 

Skrevet
Hekken skrev (1 time siden):

Det er MIN oppfatning av han. 
Det presiserte temmelig tydelig !

Å jeg benytter min rett til å stille spørsmål ved noe jeg anser som en drøy uttalelse.

Gulline skrev (37 minutter siden):

Absolutt. Men det skal sies at jeg har ikke for vane og uttalte meg bastant om ting jeg ikke vet sikkert.

Du kan kanskje opplyse om hvor du har informasjonen fra at det er "uvanlig at innsatte går til psykolog utenfor fengselet"? Selv har jeg ingen problemer med å se hvorfor det er vanlig. 

Som at den innsatte er i behandling før soning. Det er en fordel å fortsette med samme psykolog, ikke sant? Et annet moment er at om psykologen drar til fengselet vil det gå utover vedkommendes arbeidstid og andre pasienter. Noe som er negativt med tanke på lange ventelister og behandligskø, ikke sant? 

• Liker 2
Skrevet
Hekken skrev (1 time siden):

Jeg tror rett og slett det ikke nytter , på noen som helst måte , og  rehabilitere denne mannen.

Og nei ; jeg har ingen psykologi / psykiatri - utdannelse , har bare fulgt litt med på han , de siste par årene , sett litt videoer og hørt litt uttaleser- fra han SELV ! 
I tillegg til alt som er dokumentert gjennom hele rettssaken hans . 
Det holder i massevis for meg til å få et inntrykk av hva han «lider» av !
Og - så har jeg levd noen tiår , og sett og hørt litt av hvert ..,

Levd noen tiår? Imponerende , de fleste du diskuterer med her har nok ikke det, så det trumfer det meste av argumenter. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (44 minutter siden):

Smalt det fra deg? 

Holger Pan skrev (42 minutter siden):

En slik anerkjennelse som dette må jeg bare gi deg ros for.

😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...