Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Gulline skrev (20 minutter siden):

Hva hadde de alle muligheter til?

Fysisk kunne de gå når de ville, de var ikke innestengt låst inne, holdt fast etc

Men nå er det vel ikke det vold i nære relasjoner  handler om, er det vel?

Fortsatt gir det ingen mening at de skulle ønske seg isolasjon og isolere seg. Det er jo ingen bra ting. De er da ute i det frie og kan gjøre hva de vil. I motsetning til marius , heldigvis

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Momma skrev (1 time siden):

Ja, de burde selvsagt tatt det dypeste hensyn til brevet fra mamma og latt den fineste gutten få holde på uten kommentarer og inngripen. ♥️

Tror ikke se og hør noen sinne har stått på lista som forelder til marius slik forrige redaktør gikk langt i å si , anså seg selv som.

Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Tror ikke se og hør noen sinne har stått på lista som forelder til marius slik forrige redaktør gikk langt i å si , anså seg selv som.

Ok.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (15 minutter siden):

Fysisk kunne de gå når de ville, de var ikke innestengt låst inne, holdt fast etc

Men nå er det vel ikke det vold i nære relasjoner  handler om, er det vel?

Fortsatt gir det ingen mening at de skulle ønske seg isolasjon og isolere seg. Det er jo ingen bra ting. De er da ute i det frie og kan gjøre hva de vil. I motsetning til marius , heldigvis

Kunne de virkelig det? 

Ja, de er ute i det fri - men ingen av oss vet hvor lenge de må leve med de psykiske skadene han har påført dem. 
Selv velger han helt frivillig å isolere seg - iflg hans advokat har han aldri en gang blitt truet av noen i fengselet.

(og ingen har nevnt at de skulle ville isolere seg - du misset poenget)

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Gulline skrev (12 minutter siden):

Kunne de virkelig det? 

Ja, de er ute i det fri - men ingen av oss vet hvor lenge de må leve med de psykiske skadene han har påført dem. 
Selv velger han helt frivillig å isolere seg - iflg hans advokat har han aldri en gang blitt truet av noen i fengselet.

Leste du det jeg skrev?

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (51 minutter siden):

Hva hadde de alle muligheter til?

Å isolere seg!  Fysisk var det ingen hinder . Det finnes jo et hav mellom å gjøre det slutt og å leve i isolasjon da, skjønner ikke din higen etter isolasjon. Tar knekken på de fleste.  

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (15 minutter siden):

Kunne de virkelig det? 

Ja, de kunne det og de kan det. 

jo, du har nevnt og skrevet over flere sider nå at de ikke har muligheten til isolere seg slik han har.  Spent på poenget. 

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (2 minutter siden):

Å isolere seg!  Fysisk var det ingen hinder . Det finnes jo et hav mellom å gjøre det slutt og å leve i isolasjon da, skjønner ikke din higen etter isolasjon. Tar knekken på de fleste.  

Jeg har aldri nevnt at kvinnene burde isolere seg. Det jeg prøvde å få fram var at "pysen" Marius selv-isolerer seg på cellen, mens han selv kunne boltre seg fritt med å banke og voldta. 

Han har ikke engang mottatt trusler om vold i fengselet. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri nevnt at kvinnene burde isolere seg. Det jeg prøvde å få fram var at "pysen" Marius selv-isolerer seg på cellen, mens han selv kunne boltre seg fritt med å banke og voldta. 

Du har skrevet 7 kommentarer om de ikke kunne/ ikke fikk mulighet til å isolere seg. 

skjønner egentlig ikke hvorfor det er problem for deg om pysen Marius selv isolerer seg på cellen når han ikke engang har mottatt trusler om vold i fengslet. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (42 minutter siden):

Du skrev spesifikt at damene hans burde hatt samme mulighet til å isolere seg. Dermed lurte jeg på hvorfor det? Hvorfpr skulle de hatt ønske om å isolere seg? Det gir ingen mening.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Du skrev spesifikt at damene hans burde hatt samme mulighet til å isolere seg. Dermed lurte jeg på hvorfor det? Hvorfpr skulle de hatt ønske om å isolere seg? Det gir ingen mening.

Siden du ikke forstod så mente jeg at jeg skulle ønske at de hadde hatt mulighet til å komme seg unna voldsmannen. Du mener at de hadde det - så da får du mene det. Jeg er som sagt ferdig med den delen av diskusjonen. 

Selv har "tøffe Tom" selvisolert seg på cellen av redsel for å bli utsatt for det samme han syntes det var greit at kvinnene ble utsatt for. Pyse, kaller jeg sånne. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Og samme fyr som har gjort disse grove tingene forsvares hardnakket. Det er helt uforståelig at folk seriøst mener at man kan rehabilitere dette her. Han har holdt på med denne atferden i 10 år (!). 

Hvem er det som forsvarer dette? Han sitter i varetekt , og får dom på mandag. 

jeg håper han kan rehabiliteres for alles del, men tiden får vise. Skjønner ikke problemet med isolasjon. 

• Liker 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (7 minutter siden):

Og samme fyr som har gjort disse grove tingene forsvares hardnakket. Det er helt uforståelig at folk seriøst mener at man kan rehabilitere dette her. Han har holdt på med denne atferden i 10 år (!). 

Har fortsatt til gode å se noen her forsvare noe av det han snart skal motta en dom for. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (16 minutter siden):

Så du ønsker forvaringsdom på han?  (Hvis vi går ut fra at han ikke kan rehabiliteres, så er det enten det , eller dødsdom som gjelder, noe vi ikke har i Norge. )

Jeg ser på han som Norges beste eksempel på sosiøkonomisk kriminell, så jeg har god tro på at ikke bare at han kan rehabiliteres, men at det kan øke forståelsen på hva det begrepet betyr og at han faktisk kan få en viktig oppgave ettter dom. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Druid skrev (16 minutter siden):

Jeg ser på han som Norges beste eksempel på sosiøkonomisk kriminell, så jeg har god tro på at ikke bare at han kan rehabiliteres, men at det kan øke forståelsen på hva det begrepet betyr og at han faktisk kan få en viktig oppgave ettter dom. 

Dette har du særdeles dårlig peiling på. Hold spekulasjonene for deg selv.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Caniggia skrev (7 minutter siden):

Dette har du særdeles dårlig peiling på. Hold spekulasjonene for deg selv.

Hva er du tenker på?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (25 minutter siden):

Så du ønsker forvaringsdom på han?  (Hvis vi går ut fra at han ikke kan rehabiliteres, så er det enten det , eller dødsdom som gjelder, noe vi ikke har i Norge. )

Det siste du skriver forstår jeg ikke helt. Hvorfor mener du at han kan reabliteres, og at hva lags viktig oppgave mener du at han kan få? Og hvorfor skal han få en viktig oppgave? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Marius hevder selv at han kun er hardhendt, men ikke voldelig. Da bør Marius vise forståelse for at medfangene hans heller ikke er voldelige. 

Endret av SVK
  • Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
blvck skrev (13 minutter siden):

Det siste du skriver forstår jeg ikke helt. Hvorfor mener du at han kan reabliteres, og at hva lags viktig oppgave mener du at han kan få? Og hvorfor skal han få en viktig oppgave? 

Nå : sosioøkonomisk som årsaksforklaring brukes som regel knyttet til fattigdom, og med det så har vi som samfunn misforstått problemet og mekanismene. Og utfordringen er at vi som samfunn er de som SKAPER disse. 

I større grad enn direkte mangel på penger, handler det om din opplevde verdi av å innordne deg samfunnet. Det er mange mennesker i verden som er fattige, men ser vi på de som er kriminelle, er den opplevde verdien av å innordne seg samfunnet  underordnet hva kriminalitet gir dem.En god del av de som melder seg til Foxtrot verdsette det å være i en gjeng utenfor samfunnet minst like mye som pengene de får.

Og noe av dette handler om at vi som samfunn ikke gir dem noen verdi til å være lovlydige.  

Marius  er ikke fattig, og med tanke på de tiltalepunktene han har tilstått, og har snakket om, ser vi samme mønster, Marius har oppfattet at han var over samfunnet, og kunne gjøre hva han ville uten konsekvenser.  Man har ignorert han, og skjult han. Det er pressefolk i Norge som HAR kjent til mye av kontroversene og ikke har skrevet noe. Han er ikke mentalt syk i betydning noe som ikke kan rehabiliteres, han har blitt voksen i et vakum av konsekvenser og total berøringsangst. 

Samme overordnet prinsipp, bare at han hadde nok cashflow. 

Nå, uansett hvilken type dom han får (han har tilstått en del, så helt frikjent blir han ikke) , er denne friheten borte. Det finnes nesten ingen måte for Marius å gjemme seg på lenger. Han vil bli sett i kortene resten av sitt liv. Så hans neste oppgave blir å fortelle sin historie, slik at vi andre skal lære noe ... (det finnes ett alternativ, men uansett er håpet at vi som samfunn lærer. )

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (9 minutter siden):

Nå : sosioøkonomisk som årsaksforklaring brukes som regel knyttet til fattigdom, og med det så har vi som samfunn misforstått problemet og mekanismene. Og utfordringen er at vi som samfunn er de som SKAPER disse. 

I større grad enn direkte mangel på penger, handler det om din opplevde verdi av å innordne deg samfunnet. Det er mange mennesker i verden som er fattige, men ser vi på de som er kriminelle, er den opplevde verdien av å innordne seg samfunnet  underordnet hva kriminalitet gir dem.En god del av de som melder seg til Foxtrot verdsette det å være i en gjeng utenfor samfunnet minst like mye som pengene de får.

Og noe av dette handler om at vi som samfunn ikke gir dem noen verdi til å være lovlydige.  

Marius  er ikke fattig, og med tanke på de tiltalepunktene han har tilstått, og har snakket om, ser vi samme mønster, Marius har oppfattet at han var over samfunnet, og kunne gjøre hva han ville uten konsekvenser.  Man har ignorert han, og skjult han. Det er pressefolk i Norge som HAR kjent til mye av kontroversene og ikke har skrevet noe. Han er ikke mentalt syk i betydning noe som ikke kan rehabiliteres, han har blitt voksen i et vakum av konsekvenser og total berøringsangst. 

Samme overordnet prinsipp, bare at han hadde nok cashflow. 

Nå, uansett hvilken type dom han får (han har tilstått en del, så helt frikjent blir han ikke) , er denne friheten borte. Det finnes nesten ingen måte for Marius å gjemme seg på lenger. Han vil bli sett i kortene resten av sitt liv. Så hans neste oppgave blir å fortelle sin historie, slik at vi andre skal lære noe ... (det finnes ett alternativ, men uansett er håpet at vi som samfunn lærer. )

Jeg forstod deg dit hen at du mener han kan rehabiliteres og at han vil få en viktig oppgave, men slik jeg leser det du nå skriver mener du heller at han vil bli holdt nøye øye med? 

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...