Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

– Psykologmangel i fengsel kan gi alvorlige konsekvenser – NRK Møre og Romsdal – Lokale nyheter, TV og radio

Helsetjenester i fengsel - Kriminalomsorgen.no

"Leif Waage, assisterende direktør i region Vest i kriminalomsorgen, sier at over halvparten av norske fengsler mangler psykolog og annen psykiatrisk behandling som de innsatte har behov for."

Endret av SusieDerkins
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Carrot skrev (11 minutter siden):

hvorfor linke til en artikkel fra Ålesund når Marius sitter i Oslo? 

Fordi den omtaler det som er en generell problemstilling :

Leif Waage, assisterende direktør i region Vest i kriminalomsorgen, sier at over halvparten av norske fengsler mangler psykolog og annen psykiatrisk behandling som de innsatte har behov for.

Og fordi det skulle være en illustrasjon på noe jeg antar alle forstår hvis de tenker seg om: At det ikke er en selvfølge at det er enkelt for en varetektsfengslet å få tilgang på psykolog i fengsel. Det er uansett lange ventetider.

Endret av SusieDerkins
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det kan være en kombo av at han «bare» er i varetekt, og avviklingen i Oslo fengsel mtp kapasitet og hvor man da heller ikke har visst om han skal forbli varetektsfengslet og bli med over til Ila. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Eyr skrev (1 time siden):

Hvis han blir fremstilt for psykologtimer så håper jeg virkelig at vedkommende kan ansvarliggjøre MBH og ikke dulle han lenger inn i selvmedlidenheten sin. 

Jeg tenker det er greit og overlate behandlingen til psykologen fremfor "ekspertisen" på KG.

SusieDerkins skrev (1 time siden):

Ja, det kan være.

Se&hør hadde jo til og med filmet ham på gaten ifm en av disse fremstillingene sammen med to politbetjenter. Det hele var ledsaget av to click-bait-overskrifter som sa hhv "marius på tur i vårsolen" og  "Dette sa Marius" eller noe i den retning.

Jøss, sa han noe til Se&hør tenkte jeg, så rart, så jeg spilte av videoen, og det han sa var "ja" da den ene politibetjenten spurte ham "skal du tilbake her flere ganger". Og da tenkte jeg at den logiske tolkningen av den samtalen var at de var på vei fra en behandling, som ikke er ferdig, altså at han skal tilbake flere ganger.

Klassisk Se&Hør clickbait. Men ja, enig i din tolkning. MBH startet vel med behandling før han ble varetektsfengslet, så ikke umulig han fortsetter med samme leger.

Justlooking skrev (1 time siden):

Oslo fengsel har psykologer på stedet. Også psykologer innen rus og avhengighet.

Det er mangel på psykologer i fengslene. Anbefaler å ta en titt på serien Oslo fengsel på tv2! play.  Den belyser dette problemet. Det samme med Leo og de farlige på nrk.

frenchygirl skrev (56 minutter siden):

Man skal vel normalt ha tilgang på psykolog i fengselet? 

Se kommentaren ☝️☝️

Gulline skrev (55 minutter siden):

Selvsagt. Ingen grunn til å gå ut av fengselet av den grunn. 

Greit og være litt oppdatert før man uttaler seg skråsikkert? ☝️☝️

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Eyr skrev (2 timer siden):

Hvis han blir fremstilt for psykologtimer så håper jeg virkelig at vedkommende kan ansvarliggjøre MBH og ikke dulle han lenger inn i selvmedlidenheten sin. 

Kan du utdype hvorfor du tror jobben til psykologer og psykiatere etter mange års utdannelse er å ansvarliggjøre pasienter med ulike psykiske sykdommer eller å dulle med dem?

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Holger Pan skrev (3 minutter siden):

Kan du utdype hvorfor du tror jobben til psykologer og psykiatere etter mange års utdannelse er å ansvarliggjøre pasienter med ulike psykiske sykdommer eller å dulle med dem?

Godt spørsmål. Lurer på det samme!

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig leit å lese at det er like dårlig psykologkapasitet i fengselet som i resten av landet. Det må være et enormt økonomisk tapsprosjekt for norske fengsler å måtte sette av 2 fengselsbetjenter til fremstilling av innsatte utenfor murene hver gang de skal til psykolog. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Rastebenk skrev (10 minutter siden):

Veldig leit å lese at det er like dårlig psykologkapasitet i fengselet som i resten av landet. Det må være et enormt økonomisk tapsprosjekt for norske fengsler å måtte sette av 2 fengselsbetjenter til fremstilling av innsatte utenfor murene hver gang de skal til psykolog. 

Ja, hvis det var noe sted psykologkapasiteten burde prioriteres, så må det jo være i fengslene.

Skal vel mye til at det ikke lønner seg, ikke bare på grunn av bortkastet tid for fengselsbetjentene.

På den annen side, hvis MBH allerede var i et etablert behandlingsløp med en psykolog, så fremstår det ikke som uklokt å fortsette i det løpet istedet for å skifte til en ny (fengsels-)psykolog i varetekt, etter mange ukers ventetid, for så å måtte bytte enda en gang ved overføring fra varetekt til soning.

• Nyttig 3
Skrevet
Miominoen skrev (38 minutter siden):

Jeg tenker det er greit og overlate behandlingen til psykologen fremfor "ekspertisen" på KG.

Klassisk Se&Hør clickbait. Men ja, enig i din tolkning. MBH startet vel med behandling før han ble varetektsfengslet, så ikke umulig han fortsetter med samme leger.

Det er mangel på psykologer i fengslene. Anbefaler å ta en titt på serien Oslo fengsel på tv2! play.  Den belyser dette problemet. Det samme med Leo og de farlige på nrk.

Se kommentaren ☝️☝️

Greit og være litt oppdatert før man uttaler seg skråsikkert? ☝️☝️

Kanskje det gjelder deg og? 
Dersom man må benytte psykolog utenfor fengselet så er det vanlig at psykologen kommer til fengselet for behandling av innsatte - og ikke at de innsatte må transporteres/følges til psykologtimen. 
Men det kan kanskje du mer om?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (16 minutter siden):

Og på et diskusjonsforum kan alle komme med sin mening enten meningen går i den eller den retningen. 

En slik anerkjennelse som dette må jeg bare gi deg ros for.

• Liker 2
Skrevet
Rastebenk skrev (46 minutter siden):

Ja Marius er ikke den eneste med psykiske lidelser i fengsel, faktisk ganske stor andel av de innsatte og det kan være et viktig verktøy for rehabilitering tilbake i samfunnet så fengselet bør absolutt ha dette tilbudet. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
FruR skrev (7 minutter siden):

Ja Marius er ikke den eneste med psykiske lidelser i fengsel, faktisk ganske stor andel av de innsatte og det kan være et viktig verktøy for rehabilitering tilbake i samfunnet så fengselet bør absolutt ha dette tilbudet. 

Selvsagt har de det

https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-psykisk-helse-og-avhengighet/afb/regional-seksjon-for-sikkerhets-fengsels-og-rettspsykiatri/fengselspsykiatrisk-poliklinikk/

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

hvorfor linke til en artikkel fra Ålesund når Marius sitter i Oslo? 

Den handler om norske fengsler. Har jo vært på nyhetene om dette i Oslo også. Etter noen selvmord . Hvordan har bemanningen i dette fengsler vært den siste tiden, med nedleggelse ? Kanskje ekstra dårlig , kanskje bedre. 
psykiatrien i Norge generelt er jo rævva. Noen har råd til å kjøpe private tjenester da. Er ikke så sikker på at advokatene tar feil i at han kunne fått bedre psykiatrisk hjelp utenfor fengselet, de kunne sikkert fått en veldig dyktig privatpraktiserende psykiater hjem på daglig basis. 
kjøper argumentet, men det er bedre argumenter for at han ikke skal slippe ut. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Leser i media at han ble fraktet til sykehus før han ble overført til Ila i går .  
( the show goes on…)

Men han rakk heldigvis å ta en sigarett først ..

Endret av Hekken
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Hekken skrev (11 minutter siden):

Leser i media at han ble fraktet til sykehus før han ble overført til Ila i går .  
( the show goes on…)

Jaha? 

• Hjerte 1
Skrevet
Hekken skrev (9 minutter siden):

( the show goes on…)

En skulle tro at han hadde lært hvor viktig det er å ta vare på lungene sine, når han ser hvilke plager moren har. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Korpsnerden skrev (4 minutter siden):

En skulle tro at han hadde lært hvor viktig det er å ta vare på lungene sine, når han ser hvilke plager moren har. 

Enig, men jeg kan også forstå om dette ikke er tidspunktet å slutte å røyke på. Han har vel mer alvorlige ting han skal avvennes fra. 

jeg finner ikke denne saken i media jeg, men nyheten er at han har tatt seg en sigg? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hekken skrev (22 minutter siden):

( the show goes on…)

Han hadde overnattet på sykehuset sto det også.

• Liker 1
Skrevet
Kvittre skrev (5 minutter siden):

Enig, men jeg kan også forstå om dette ikke er tidspunktet å slutte å røyke på. Han har vel mer alvorlige ting han skal avvennes fra. 

jeg finner ikke denne saken i media jeg, men nyheten er at han har tatt seg en sigg? 

Nyheten er at han ble kjørt til sykehuset og overnattet der . 
Det med sigaretten var bare en liten digresjon , som for å påpeke at det kanskje ikke var så alvorlig , hvis du skjønner . Står i SE & Hør på nettet ( men det leser selvsagt ikke DU)

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...