Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ad hominem skrev (2 minutter siden):

En ting jeg stusser på her. 
Advokaten til MBH sier i en kommentar til kjennelsen: "- Vi er meget meget skuffet. Jeg finner avgjørelsen nærmest uforståelig".
Hvordan være så kategorisk?  Utifra det jeg har lest er det veldig uvanlig å slippe ut fra varetekt i slike saker. 

Fordi han er forsvareren hans, da er det den linja man legger seg på.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NullHull skrev (20 minutter siden):

Iflg. NRK og Brynjar Meling har han allerede fått uvanlig mange turer ut under varetekten:

"I avgjørelsen kommer det frem at Høiby har blitt fremstilt ti ganger siden han ble varetektsfengslet 2. februar.

En fremstilling i dette tilfellet betyr at han får komme ut av fengselet i en kort periode, men i følge med en fengselsbetjent.

– Hvis man er opptatt av om han blir mildere eller strengere behandlet enn andre, må jeg si at jeg har aldri vært med på at noen får fremstilling så mange ganger. Retten viser her at det er gode muligheter for fremstilling, sier Meling."

Dette er vel svært uvanlig at en varetektfengslet får anledning til? Fremstilling. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ad hominem skrev (15 minutter siden):

En ting jeg stusser på her. 
Advokaten til MBH sier i en kommentar til kjennelsen: "- Vi er meget meget skuffet. Jeg finner avgjørelsen nærmest uforståelig".
Hvordan være så kategorisk?  Utifra det jeg har lest er det veldig uvanlig å slippe ut fra varetekt i slike saker. 

De skal tale hans sak, det er nok mange avgjørelser som da vil være "uforståelige". Kanskje mest akkurat her at tingretten tente et håp, som lagmannsretten knuste. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
frenchygirl skrev (4 minutter siden):

De skal tale hans sak, det er nok mange avgjørelser som da vil være "uforståelige". Kanskje mest akkurat her at tingretten tente et håp, som lagmannsretten knuste. 

Tingretten. Dette er ikke fagdommere?

Skrevet
frenchygirl skrev (8 minutter siden):

Dette er vel svært uvanlig at en varetektfengslet får anledning til? Fremstilling. 

Jeg hørte også intervjuet med Meling på radioen. Der sa han at ja, det er veldig uvanlig, med mindre det er medisinske grunner hos den fengslede, som gjør at vedkommende (slik jeg forstår det) må oppsøke helsehjelp.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ad hominem skrev (10 minutter siden):

Jo, men nivået er gjerne høyere på de som jobber i lagmannsretten, og desto høyere på de som jobber i høyesterett. 

• Liker 3
Skrevet
NullHull skrev (9 minutter siden):

Jeg hørte også intervjuet med Meling på radioen. Der sa han at ja, det er veldig uvanlig, med mindre det er medisinske grunner hos den fengslede, som gjør at vedkommende (slik jeg forstår det) må oppsøke helsehjelp.

Jeg hørte ikke intervjuet, det er vel bare en oppfatning jeg har, ut fra hva varetekt skal brukes til / er ment for. 

Skrevet
Ad hominem skrev (3 minutter siden):

jo

Skrevet
frenchygirl skrev (3 minutter siden):

Jo, men nivået er gjerne høyere på de som jobber i lagmannsretten, og desto høyere på de som jobber i høyesterett. 

Jeg skjønner. Hvordan høyere? En jurist er vel en jurist? Dårligere jurister får jobb i tingretten? Er jo ikke bra om tingretten har et lavere nivå på dommerne. 

Skrevet
Orly skrev (45 minutter siden):

Her det snakk om mor, ikke besteforeldre. Selv fikk jeg fri i ukesvis da den ene forelderen min lå på dødsleie, selv min mann fikk fri til å være med og være der for å ta vare på barnet vårt og så ble det ordnet sånn at det ble hjemmekontor etter noen uker, jeg tror ikke min eller mannen sin arbeidsgiver var unik , mange ville gjort det samme for arbeidstaker i samme situasjon vil jeg tro.  Nå er jo ikke MM på dødsleie , men den dagen hun evt er det så får han vel kanskje permisjon?🤷‍♀️

Satt du i varetekt?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Ad hominem skrev (22 minutter siden):

Jeg skjønner. Hvordan høyere? En jurist er vel en jurist? Dårligere jurister får jobb i tingretten? Er jo ikke bra om tingretten har et lavere nivå på dommerne. 

I en vanlig sak i tingretten dømmes den av en fagdommer og 2 lekdommere (vanlige borgere), det betyr at de to lekdommerne for eksempel kan overstyre fagdommer. Man kan altså få helt andre dommer i tingretten enn i lagmannsretten (hvor det typisk er 3 fagdommere).

I dette tilfellet , siden det "bare" gjaldt løslatelse fra varetekt var det en enslig fagdommer som tok avgjørelsen i tingretten. Dommerne i lagmannsretten er ofte mer erfarne (de har gjerne tidligere jobbet som dommere i tingretten), og på generelt grunnlag så ja - de er mer juridiske kompetente. I tillegg hjelper det selvsagt at du har 2 andre fagdommere å diskutere med. 

Jeg var overrasket over tingrettens avgjørelse og er selvsagt glad for at lagmannsretten kom til et annet resultat.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Ad hominem skrev (26 minutter siden):

Tingretten har kun en fagdommer, mens lagmannsretten har minst 3. Høyesterett har minst 5 (11 for storkammer). 

Jeg vet ikke hvordan ansettelsen skjer, men vil tro at man må ha mer erfaring jo høyere opp i systemet man kommer. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Ad hominem skrev (27 minutter siden):

Dårligere trenger de ikke være, men dommerne i lagmannsretten har mer erfaring og lenger fartstid i rettsvesenet.

• Liker 5
Skrevet
Rastebenk skrev (1 time siden):

MM ligger da ikke på dødsleie! I følge spesialistene så har hun 1-2 år igjen å leve, og hun står på en transplantasjonsventeliste som heldigvis er nokså kort.

Nei det har jeg skrevet også og jeg svarte på et innlegg til noen andre om besteforeldre og dødsleie !

• Nyttig 1
Skrevet
spirå12 skrev (58 minutter siden):

Jeg tenker at fengsel/varetekt likevel må være annerledes. Mette Marit er vurdert til 1 til 2 års levetid, skal han da gå fri hele tiden fordi hun kan dø ? 

Nei, hvem har sagt han skal det? 

• Nyttig 1
Skrevet

:duskedame:Yes! Det ble nei!:duskedame:

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Tradegy skrev (1 minutt siden):

:duskedame:Yes! Det ble nei!:duskedame:

Det gjør deg glad? 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det blir litt feil å samle alle familiemedlemmer innen 2-4 km radius og å stresse med hasteløslatelse fra fengselet når lungespesialistene mener at MM har 1-2 år igjen å leve. I tillegg står hun i en historisk kort transplantasjonskø som forhåpentligvis vil gi henne mange flere gode år å leve. 

Ved en rask og voldsom forverring, eller transplantasjon, så har kongefamilien ubegrensede ressurser til å fly alle hjem i løpet av få timer.

Når man ser på de imponerende CV'ene til unge medlemmer i resten av Europas kongefamilier, så er både militær innsats og høyere utdanning svært sårt tiltrengt i det norske kongehuset. Per nå har 1 av 3 kongelige barn svingt innom millitæret og oppnådd graden "menig", samt tilsynelatende forlatt studiestedet uten å avlegge førsteårs eksamen. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Glrmn skrev (18 timer siden):

🎯

Det ser også ut til at i denne dommen handlet det om en mor som hadde veldig kort tid igjen, ca. 3-4 uker.

Fra https://www.vg.no/nyheter/i/j0KK90/eksperter-om-hoeiby-loeslatelse-dette-er-usedvanlig

"I desember 1986 bestemte Høyesterett at en 26 år gammel mann skulle få komme ut av varetekt – nettopp for å være sammen med sin syke mor.

«Han viser til at hans mor lider av uhelbredelig kreft og selv regner med at hun neppe vil leve over jul,» står det i Høyesteretts vurdering, datert 4. desember.".

I tillegg var det på 1980-tallet ikke mulig å holde kontakten gjennom videosamtaler slik man kan i dag.

I den aktuelle saken viser lagmannsretten blant annet til at Marius Borg Høiby skal overføres til Ila fengsel, som ligger i rimelig nærhet til familiens bosted, og at han både kan motta besøk og ha kontakt med familien via telefon- og videosamtaler, jf. https://www.vg.no/nyheter/i/oE7wnV/lagmannsretten-vil-ikke-loeslate-marius-borg-hoeiby

Slik jeg ser det, er situasjonen vesentlig annerledes enn i saken fra 1986. Sammenholdt med lagmannsrettens vurdering av gjentagelsesfaren, mener jeg at avgjørelsen om å opprettholde varetekten er riktig.

• Liker 13
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...