Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ad hominem skrev (28 minutter siden):

Denne kjennelsen tror jeg Marius kommer til å ta ekstremt tungt. Han risikerer å måtte oppleve at hans mor dør uten at han får ta skikkelig farvel. 
Men han bør ta innover seg at dette er noe han helt og holdent er skyld i selv. Ingen andre. 

Vel , det har nok vært tilfeller i andre saker , også . Med folk som har langt mindre ressurser og leger tilgjengelig / til enhver tid….

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
anonym 4545 skrev (1 minutt siden):

Frivillig isolasjon fordrer ikke spesielle celler.

Åja, sitter han på sin celle da? Da stiller det seg jo litt annerledes mtp plass.

• Liker 1
Skrevet
Caniggia skrev (5 minutter siden):

Det kommer en dom i neste uke, men denne blir ikke umiddelbart rettskraftig. Den kan altså ikke i seg selv gi grunnlag for fortsatt fengsling. Hvis den påankes, kan det ta lang tid før det foreligger en rettskraftig dom.

Dette betyr at eventuell fortsatt fengsling i overskuelig fremtid må baseres på reglene om varetektsfengsling, og ikke på en eventuell straffedom.

Høyesterett kan bare i begrenset grad overprøve lagmannsrettens kjennelse.  De faktiske(bevismessige)  sidene ved gjentakelsesfaren kan som utgangspunkt ikke prøves.

Det mest aktuelle temaet for overprøving vil være den såkalte «forholdsmessighetsvurderingen»; særlig spørsmålet om hvorvidt alvorlig sykdom i nær familie, prinsipielt sett, kan gjøre varetekstfengslingen uforholdsmessig ( i relasjon til menneskerettighetene). I denne vurderingen må retten selvsagt ta hensyn til konsekvensene av at man eventuelt åpner for å slippe varetekstfengslede ut på et slikt gruunlag, gitt at det skal være likhet for loven.

Oppklarende innlegg. 

• Liker 8
Skrevet
-Pusheen- skrev (26 minutter siden):

Du har rett. Tenkte ikke over at ting tar såpass lang tid hvis/når han anker. Vi får se om de tør å la ham slippe ut. Det var snakk om elektronisk kontroll og at det kunne være en ide. Det synes hvert fall jeg kunne vært noe, hvis han løslates fra varetekt.

Han løslater jo ikke fra varetekt , han skal rett på Ila , han , nå !

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
spirå12 skrev (17 minutter siden):

Men hva er et skikkelig farvel ? Jeg har vært på dødsleiet til en av mine besteforeldre, men fikk jo ikke fri fra jobb i dagevis. Jeg rakk mormor, men ikke når morfaren min døde. 

Bestemoren min døde rett etter de stengte ned landet pga covid første gang. Det var knapt at barna fikk komme på besøk på sykehjemmet, og vi fikk ikke ta på hverandre, klemme hverandre under begravelsen heller. 

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
spirå12 skrev (28 minutter siden):

Men hva er et skikkelig farvel ? Jeg har vært på dødsleiet til en av mine besteforeldre, men fikk jo ikke fri fra jobb i dagevis. Jeg rakk mormor, men ikke når morfaren min døde. 

Folk flest kan ikke sitte i ukesvis på et dødsleiet, så jeg forstår ikke hvorfor dette skal være så prekært for en varetektsfengslet, rusavhengig voldtektsmann. 

Som noen andre skrev her så spørs det om han ikke vil bli en enda større belastning for sin syke mor dersom hun skal ha han hjemme.

Her det snakk om mor, ikke besteforeldre. Selv fikk jeg fri i ukesvis da den ene forelderen min lå på dødsleie, selv min mann fikk fri til å være med og være der for å ta vare på barnet vårt og så ble det ordnet sånn at det ble hjemmekontor etter noen uker, jeg tror ikke min eller mannen sin arbeidsgiver var unik , mange ville gjort det samme for arbeidstaker i samme situasjon vil jeg tro.  Nå er jo ikke MM på dødsleie , men den dagen hun evt er det så får han vel kanskje permisjon?🤷‍♀️

Endret av Orly
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes Lagmannsretten har tatt en klok avgjørelse. MM ligger IKKE på dødsleiet, han er ikke på andre siden av jordkloden. Er det noe prekært som skjer så vil jeg tro at han får komme og se henne. Men per nå klarer jeg ikke se at det er grunnlag for at han skal løslates. Det blir jo en hån mot hans ofre og de som har vært skadelidende ellers pga hans oppførsel.  Håper virkelig ikke at de kan anke det høyere opp i systemet.......

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (20 minutter siden):

Åja, sitter han på sin celle da? Da stiller det seg jo litt annerledes mtp plass.

Ja.

• Liker 2
Skrevet

Iflg. NRK og Brynjar Meling har han allerede fått uvanlig mange turer ut under varetekten:

"I avgjørelsen kommer det frem at Høiby har blitt fremstilt ti ganger siden han ble varetektsfengslet 2. februar.

En fremstilling i dette tilfellet betyr at han får komme ut av fengselet i en kort periode, men i følge med en fengselsbetjent.

– Hvis man er opptatt av om han blir mildere eller strengere behandlet enn andre, må jeg si at jeg har aldri vært med på at noen får fremstilling så mange ganger. Retten viser her at det er gode muligheter for fremstilling, sier Meling."

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet (endret)
Orly skrev (10 minutter siden):

Her det snakk om mor, ikke besteforeldre. Selv fikk jeg fri i ukesvis da den ene forelderen min lå på dødsleie, selv min mann fikk fri til å være med og være der for å ta vare på barnet vårt og så ble det ordnet sånn at det ble hjemmekontor etter noen uker, jeg tror ikke min eller mannen sin arbeidsgiver var unik , mange ville gjort det samme for arbeidstaker i samme situasjon vil jeg tro. 

MM ligger da ikke på dødsleie! I følge spesialistene så har hun 1-2 år igjen å leve, og hun står på en transplantasjonsventeliste som heldigvis er nokså kort.

Endret av Rastebenk
  • Liker 5
  • Nyttig 11
Skrevet
Orly skrev (6 minutter siden):

Her det snakk om mor, ikke besteforeldre. Selv fikk jeg fri i ukesvis da den ene forelderen min lå på dødsleie, selv min mann fikk fri til å være med og være der for å ta vare på barnet vårt og så ble det ordnet sånn at det ble hjemmekontor etter noen uker, jeg tror ikke min eller mannen sin arbeidsgiver var unik , mange ville gjort det samme for arbeidstaker i samme situasjon vil jeg tro.  Nå er jo ikke MM på dødsleie , men den dagen hun evt er det så får han vel kanskje permisjon?🤷‍♀️

Jeg tenker at fengsel/varetekt likevel må være annerledes. Mette Marit er vurdert til 1 til 2 års levetid, skal han da gå fri hele tiden fordi hun kan dø ? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Med tanke på at SM skal studere utenfor Norges grenser fra høsten av, vil jeg tro at de ser det som forholdsvis greit å rekke tilbake ved en operasjon. Så at det skal ta lengre tid for en som allerede oppholder seg i såpass nærhet til både hjem og sykehus, virker som et hult argument for  løslatelse. 

• Liker 7
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Rastebenk skrev (10 minutter siden):

MM ligger da ikke på dødsleie. I følge spesialistene så har hun 1-2 år igjen å leve, og hun står på en tranplantasjonsventeliste som heldigvis er nokså kort.

I tillegg har hun tilstrekkelig med andre mennesker til å ta vare på seg.

Jeg har inntrykk av at når andre har sluppet ut, er det av hensyn til den døende eller pleietrengende, at den er avhengig av den innsatte.

Det er ikke fordi det vil være fint for den innsatte å være der. Skulle man begynne sånn, hadde det vært vanskelig å holde folk innelåst. 

Endret av lurker
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Hekken skrev (24 minutter siden):

Han løslater jo ikke fra varetekt , han skal rett på Ila , han , nå !

Det var ment som en kommentar til et scenario der han anker og de slipper han ut.

Skrevet

En ting jeg stusser på her. 
Advokaten til MBH sier i en kommentar til kjennelsen: "- Vi er meget meget skuffet. Jeg finner avgjørelsen nærmest uforståelig".
Hvordan være så kategorisk?  Utifra det jeg har lest er det veldig uvanlig å slippe ut fra varetekt i slike saker. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
Marleah skrev (1 minutt siden):

Med tanke på at SM skal studere utenfor Norges grenser fra høsten av, vil jeg tro at de ser det som forholdsvis greit å rekke tilbake ved en operasjon. Så at det skal ta lengre tid for en som allerede oppholder seg i såpass nærhet til både hjem og sykehus, virker som et hult argument for  løslatelse. 

Nettopp, Ila er jo langt nærmere mamma enn samtlige studiesteder i Europa, hvor enn i Europa prinsen havner.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Marleah skrev (1 minutt siden):

Ja, det er jo tydelig at Kriminalomsorgen har myndighet til å ta avgjørelse om framstilling, det var det som skjedde i forbindelse med det møtet på Skaugum.

Så han kan mest sannsynlig få kommet til henne på bare noen få timer, om det skulle bli prekært?

• Liker 4
Skrevet
Ad hominem skrev (2 minutter siden):

Advokaten til MBH sier i en kommentar til kjennelsen: "- Vi er meget meget skuffet. Jeg finner avgjørelsen nærmest uforståelig".
Hvordan være så kategorisk?  Utifra det jeg har lest er det veldig uvanlig å slippe ut fra varetekt i slike saker. 

Spurte advokaten i familien om det, hun sa forsvarere sier slikt. Det er jobben deres. 

• Liker 8
Skrevet
Ad hominem skrev (2 minutter siden):

Skulle tro advokatene har blitt smittet av MBHs overdrevent dramatiske og sutrete ordlegging til enhver tid. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
Ad hominem skrev (Akkurat nå):

Som forsvarer så skal man vel prøve å snu og vende på enhver stein til fordel for klienten sin. Så de gjør nok bare jobben sin.  Men likevel merkelig at de ikke prøver å realitetsorientere sin klient mer. Advokat Brynjar Mehling mener at de påfører sin klient langt flere nederlag enn nødvendig ved å gripe etter absolutt alle halmstrå de skimter.

Ville advart Høiby

• Liker 4
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...