Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ad hominem skrev (Akkurat nå):

Denne kjennelsen tror jeg Marius kommer til å ta ekstremt tungt. Han risikerer å måtte oppleve at hans mor dør uten at han får ta skikkelig farvel. 
Men han bør ta innover seg at dette er noe han helt og holdent er skyld i selv. Ingen andre. 

Han vil vel få fremstilling/permisjon hvis det skulle komme til det at hun blir såpass dårlig? Han skal jo sone dom (sannsynligvis), så med mindre noe fatalt skjer innen han starter soningen, så må de jo uansett innfinne seg med ordningene som andre må forholde seg til?

• Liker 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Carrot skrev (6 minutter siden):

siden han har fått sitte i selvvalgt isolasjon til nå, får han dette også om han flyttes til Ila? (kanskje lite sansynlig at det er noen som kjenner til hvordan slike tilpasninger foregår på KG kanskje men hvem vet..?) 

Momma skrev (4 minutter siden):

Og kan hvem som helst velge isolasjon når som helst og hvor lenge som helst?

Når man sitter i varetekt, så har man ikke aktivitetsplikt. Når man sitter på dom så har man det, med unntak av sykdom og lignende. 

• Nyttig 4
Skrevet
Ellie42 skrev (30 minutter siden):

Valuta for pengene fra lagmannsretten: 

«Slik lagmannsretten ser det er dette ikke et spørsmål om vilje, men et spørsmål om evne, livsmønster og risikofaktorer», heter det i kjennelsen fra Borgarting lagmannsrett.

👏

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Carrot skrev (34 minutter siden):

siden han har fått sitte i selvvalgt isolasjon til nå, får han dette også om han flyttes til Ila? (kanskje lite sansynlig at det er noen som kjenner til hvordan slike tilpasninger foregår på KG kanskje men hvem vet..?) 

Isolasjon og isolasjon...

Se og Hør beklager manipulert bilde av Marius Borg Høiby i fengsel

Klargjøring: artikkelen viser at det stemte at MBH kosa seg ute blant annet i basseng sammen med flere innsatte, samtidig som han sa at han satt i ensom isolasjon, stakkars.

Endret av Rastebenk
  • Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
Momma skrev (Akkurat nå):

Nettopp, derfor lurer jeg på hva som er kriteriene.

Jeg lurer også. Isolasjon skal jo ikke fungere som hans private lille celle, med mindre det er gode grunner til at han skal sitte der. Sist jeg leste om det, hadde han ikke opplevd noen trusler i fengselet, så det var 100% hans eget valg. Kanskje det ikke var så stort trykk i Oslo fengsel, siden folk uansett skulle omplasseres, og dermed var det kanskje heller ikke behov for den cella for andre. 

• Liker 2
Skrevet
Orly skrev (14 minutter siden):

Helt sikkert, men hvor mye vits det er er jeg usikker på. Det kommer uansett en dom om under en uke 

Det er vel store sjanser for at dommen vil bli anket. Noe som vil si at den ikke vil være rettskraftig. 

Ankesaken vil nok ikke komme opp før i høst eller tidlig neste år. Så for MBH  er det stor vits å anke dagens avslag.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Rart at avisene fremstiller det så trist og merkelig at gutten ikke får fri, når brudd på besøksforbud allerede ligger i kortene? 
Hvordan er det for øvrig nyttig for en syk mor å ha en medisinert guttunge hjemme? 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Han vil vel få fremstilling/permisjon hvis det skulle komme til det at hun blir såpass dårlig? Han skal jo sone dom (sannsynligvis), så med mindre noe fatalt skjer innen han starter soningen, så må de jo uansett innfinne seg med ordningene som andre må forholde seg til?

Jo. Jeg regner med kriminalomsorgen vil kunne gi han permisjon under følge av fengselsansatte for en kort periode (dødsleie, begravelse). Men å slippe han helt løs over et lengre tidsrom er vel ikke sannsynlig? Og da får han jo ikke evt  tatt skikkelig farvel. 

• Liker 2
Skrevet
Rastebenk skrev (1 minutt siden):

Bare for å klargjøre: Bildet var av MBH, men da Se og Hør fikk det var det av dårlig kvalitet. De brukte KI for å gjøre det tydeligere og KI la på både her og der. 

Så der sitter han og koser seg med to andre. Synd på den isolerte stakkaren. 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Rastebenk skrev (3 minutter siden):

jeg tenkte mer på hans egne utsagt i høringene ref denne for eksempel:

Sitat

I rettsmøtet tok Høiby ordet og fortalte om hverdagen i fengselet:

- Jeg sitter i Oslo fengsel på isolasjon, eller utelukkelse fra fellesskap. Jeg har ekstremt lite menneskelig kontakt, med to-tre besøk i uka. Jeg har kontakt med betjenter og noen få besøk i uka, som varer en times tid. Det er ganske røft å ikke ha noen sosial omgang med noen over så lang tid. Jeg har jo besøk, men det varer ikke så lenge, sier Høiby.

- Du er utelukket fra fellesskapet. Hva er årsaken til det? spør dommer Førde.

- Sikkerhetsmessig, svarer Høiby.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Miominoen skrev (Akkurat nå):

Det er vel store sjanser for at dommen vil bli anket. Noe som vil si at den ikke vil være rettskraftig. 

Ankesaken vil nok ikke komme opp før i høst eller tidlig neste år. Så for MBH  er det stor vits å anke dagens avslag.

Du har rett. Tenkte ikke over at ting tar såpass lang tid hvis/når han anker. Vi får se om de tør å la ham slippe ut. Det var snakk om elektronisk kontroll og at det kunne være en ide. Det synes hvert fall jeg kunne vært noe, hvis han løslates fra varetekt.

• Liker 1
Skrevet
Ad hominem skrev (1 minutt siden):

Jo. Jeg regner med kriminalomsorgen vil kunne gi han permisjon under følge av fengselsansatte for en kort periode (dødsleie, begravelse). Men å slippe han helt løs over et lengre tidsrom er vel ikke sannsynlig? Og da får han jo ikke evt  tatt skikkelig farvel. 

Nei, sånn sett. 

Skrevet
Jaimatadi skrev (1 minutt siden):

Rart at avisene fremstiller det så trist og merkelig at gutten ikke får fri, når brudd på besøksforbud allerede ligger i kortene? 
Hvordan er det for øvrig nyttig for en syk mor å ha en medisinert guttunge hjemme? 

Hvorfor omtaler du en voksen mann på nærmere tretti år som "gutten"?

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Du har rett. Tenkte ikke over at ting tar såpass lang tid hvis/når han anker. Vi får se om de tør å la ham slippe ut. Det var snakk om elektronisk kontroll og at det kunne være en ide. Det synes hvert fall jeg kunne vært noe, hvis han løslates fra varetekt.

Problemet er jo at han har brutt besøksforbudet via digitale enheter i hopetall før. Selv fra fengselet. Skal man liksom bare tro på en person som har brutt pålegg minst 10 ganger før og la han få tilgang til enheter igjen? Tror du det er vanskelig for han å få tak i en enhet å sjikanere ofrene sine på igjen?

Sitat

a) I tidsperioden fra fredag 24. oktober kl. 23.30 til søndag 23. november 2025 i  i Oslo og andre steder hadde han jevnlig kontakt med  på tross av at han var ilagt besøksforbud overfor henne ved påtalemyndighetens forkynte beslutning av 28. august 2025.

b) I tidsperioden fra fredag 28. november til tirsdag 16. desember 2025 i  i Oslo og andre steder hadde han jevnlig kontakt med  på tross av at han var ilagt besøksforbud overfor henne ved påtalemyndighetens forkynte beslutning av 28. august 2025.

I tidsrommet fra tirsdag 16. desember 2025 til søndag 1. februar 2026 i  i Oslo og/eller andre steder hadde han jevnlig kontakt med  på tross av at han var ilagt besøkforbud overfor henne ved påtalemyndighetens forkynte beslutning av 28. august 2025.

a) Lørdag 7. september 2024 klokken 00.55 i Semsveien 194C i Asker eller andre steder tok han kontakt med  ved å ringe henne fra skjult nummer, på tross av at han var ilagt besøksforbud overfor henne ved påtalemyndighetens forkynte beslutning av 2. september 2024.

b) Natt til lørdag 21. september 2024 i Semsveien 194C i Asker eller annet sted ringte han til  og sa at hvis  ikke ga telefonen til   på tross av at han var ilagt besøksforbud overfor  ved påtalemyndighetens forkynte beslutning av 2. september 2024.

c) Fra tirsdag 29. oktober til mandag 18. november 2024 kl. 23.12 i Semsveien 194C i Asker og/eller andre steder hadde han jevnlig kontakt med  på tross av at han var ilagt besøksforbud overfor henne ved påtalemyndighetens forkynte beslutning av 2. september 2024.

d) Søndag 8. desember 2024 i Semsveien 194C i Asker eller et annet sted sendte han en melding via Signal til  hvor det stod «Kan vi snakke?» på tross av han var ilagt besøksforbud overfor henne ved påtalemyndighetens forkynte beslutning av 2. september 2024.

Endret av Ellie42
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Ellie42 skrev (37 minutter siden):

Valuta for pengene fra lagmannsretten: 

«Slik lagmannsretten ser det er dette ikke et spørsmål om vilje, men et spørsmål om evne, livsmønster og risikofaktorer», heter det i kjennelsen fra Borgarting lagmannsrett.

Ja, det er vel akkurat det de sier der som mange av oss tenker.

Jeg så ingen grunn til å tvile på at han mener det når han sier det. Men det er ikke slik at vi mennesker alltid har den beste selvinnsikten ...

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Jaimatadi skrev (7 minutter siden):

Hvilke aviser er det du tenker gjør dette? Jeg synes de jeg har lest fremstiller det ganske nøytralt?

• Liker 2
Skrevet
Miominoen skrev (11 minutter siden):

Jada, han kommer nok til å anke på alt han kan anke på vil jeg tro.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Miominoen skrev (7 minutter siden):

Hvorfor omtaler du en voksen mann på nærmere tretti år som "gutten"?

Det er jo det advokatene hans kaller han. Ref rettssaken, variasjoner av "ung mann" "ung gutt" florerer både hos dem og andre støttespillere. 

Endret av Ellie42
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (6 minutter siden):

Problemet er jo at han har brutt besøksforbudet via digitale enheter i hopetall før.

Selvsagt, men Marius tenker jo ikke sånn, så for han er det vits med løslatelse nå. Slik jeg forsto @Miominoen. Og skal jeg sette meg inn i det som sannsynligvis går igjennom hodet til Marius, virker det som at det er lurt å søke løslatelse, for bl.a å slippe å sitte inne i påvente på dom. Hvis han anker, vil det ta lang tid å sitte inne når han kunne vært ute. Jeg har ikke noen tro på at han klarer å holde seg unna rus eller brudd på besøksforbud hvis han får vente på dommen utenfor varetektscella, men det kan jo hende han selv tror på det når han sier at han er rusfri og at fokuset skal være på familien.

Endret av -Pusheen-
Skrivefeil
  • Liker 3
Skrevet
Ellie42 skrev (1 minutt siden):

Det er jo det advokatene hans kaller han. Ref rettssaken.

Kanskje fordi han oppfører seg som en drittunge, aldri har måttet ta ansvar, aldri har brukt livet sitt på noe fornuftig og aldri har blitt stilt krav til. Litt som et ekstremt bortskjemt barn.

• Liker 11
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...