Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Carrot skrev (5 minutter siden):

Noe annet ville kanskje vært litt overraskende...

Orly skrev (4 minutter siden):

Helt sikkert, men hvor mye vits det er er jeg usikker på. Det kommer uansett en dom om under en uke 

Dette lurer jeg også på, er det vits? Det er bare noen dager til dommen, og det er ikke sikkert noe blir gjort i helgen.

Ellie42 skrev (4 minutter siden):

Jeg finner det uforståelig at MBH har et så dårlig advokat-team at han ikke frarådes fra disse konstante forsøkene på anker og begjæringer.

Han har selv brutt besøksforbudet under rettssaken, hva forventer han egentlig?

Vet ikke om det er teamet hans, eller han selv, som er den vi bør "skylde på". Ser for meg at han gjør det han vil, og da må jo advokatene også jobbe på. Men det høres jo ut som at de også mente det var grunnlag for løslatelse i utgangspunktet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ellie42 skrev (6 minutter siden):

Jeg finner det uforståelig at MBH har et så dårlig advokat-team at han ikke frarådes fra disse konstante forsøkene på anker og begjæringer.

Han har selv brutt besøksforbudet under rettssaken, hva forventer han egentlig?

men så er det en gang slik at klienten er den som avgjør hva advokatene skal gjøre så sant de ikke velger trekke seg fra å representere klienten osv osv, og representasjonen er forankret i klientens mandat og instruksjoner, så i lovverket og de etiske rettningslinjene slik at de kan rådgi men om klienten ikke ønsker følge rådene må de fremme anken.. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Noe annet ville kanskje vært litt overraskende...

Dette lurer jeg også på, er det vits? Det er bare noen dager til dommen, og det er ikke sikkert noe blir gjort i helgen.

Vet ikke om det er teamet hans, eller han selv, som er den vi bør "skylde på". Ser for meg at han gjør det han vil, og da må jo advokatene også jobbe på. Men det høres jo ut som at de også mente det var grunnlag for løslatelse i utgangspunktet.

Vitsen fra deres ståsted er nok at varetekt forlenges automatisk i 4 uker etter domfellelse. Så når han ikke blir løslatt nå så sitter han i nesten 5 uker til, ikke 5 dager.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Så slipper i hvert fall MBHs ofre å tenke på at de kan møte en beruset MBH om de skulle tenke seg å dra ut for å f.eks se på fotball VM med resten av Oslos borgere de neste par ukene. Kudos til lagmannsretten.

• Liker 23
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet
NedOpp skrev (2 minutter siden):

Vitsen fra deres ståsted er nok at varetekt forlenges automatisk i 4 uker etter domfellelse. Så når han ikke blir løslatt nå så sitter han i nesten 5 uker til, ikke 5 dager.

Aha!

• Liker 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Aha!

Og han overføres jo til Ila i dag, siden Oslo fengsel nå stenges, han var vel den eneste fangen igjen.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

siden han har fått sitte i selvvalgt isolasjon til nå, får han dette også om han flyttes til Ila? (kanskje lite sansynlig at det er noen som kjenner til hvordan slike tilpasninger foregår på KG kanskje men hvem vet..?) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

siden han har fått sitte i selvvalgt isolasjon til nå, får han dette også om han flyttes til Ila? (kanskje lite sansynlig at det er noen som kjenner til hvordan slike tilpasninger foregår på KG kanskje men hvem vet..?) 

Og kan hvem som helst velge isolasjon når som helst og hvor lenge som helst?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (22 minutter siden):

Valuta for pengene fra lagmannsretten: 

«Slik lagmannsretten ser det er dette ikke et spørsmål om vilje, men et spørsmål om evne, livsmønster og risikofaktorer», heter det i kjennelsen fra Borgarting lagmannsrett.

Denne kjennelsen tror jeg Marius kommer til å ta ekstremt tungt. Han risikerer å måtte oppleve at hans mor dør uten at han får ta skikkelig farvel. 
Men han bør ta innover seg at dette er noe han helt og holdent er skyld i selv. Ingen andre. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Neppe. De har jo sikkert ikke all verdens med isolasjonaceller... Det er vel andre som også kan komme til å trenge isolasjon av ulike grunner.

• Liker 2
Skrevet

Vil tro det er bra for familien at han blir sittende i varetekt. Hadde jeg vært hans foreldre hadde jeg foretrukket å hatt han i fengsel fremfor rusa og rabiat ute i Oslo sommeren..

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Neppe. De har jo sikkert ikke all verdens med isolasjonaceller... Det er vel andre som også kan komme til å trenge isolasjon av ulike grunner.

Nettopp, derfor lurer jeg på hva som er kriteriene.

• Liker 5
Skrevet
Ad hominem skrev (Akkurat nå):

Denne kjennelsen tror jeg Marius kommer til å ta ekstremt tungt. Han risikerer å måtte oppleve at hans mor dør uten at han får ta skikkelig farvel. 
Men han bør ta innover seg at dette er noe han helt og holdent er skyld i selv. Ingen andre. 

Han vil vel få fremstilling/permisjon hvis det skulle komme til det at hun blir såpass dårlig? Han skal jo sone dom (sannsynligvis), så med mindre noe fatalt skjer innen han starter soningen, så må de jo uansett innfinne seg med ordningene som andre må forholde seg til?

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Carrot skrev (6 minutter siden):

Momma skrev (4 minutter siden):

Når man sitter i varetekt, så har man ikke aktivitetsplikt. Når man sitter på dom så har man det, med unntak av sykdom og lignende. 

• Nyttig 4
Skrevet
Ellie42 skrev (30 minutter siden):

Valuta for pengene fra lagmannsretten: 

«Slik lagmannsretten ser det er dette ikke et spørsmål om vilje, men et spørsmål om evne, livsmønster og risikofaktorer», heter det i kjennelsen fra Borgarting lagmannsrett.

👏

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Carrot skrev (34 minutter siden):

Isolasjon og isolasjon...

Se og Hør beklager manipulert bilde av Marius Borg Høiby i fengsel

Klargjøring: artikkelen viser at det stemte at MBH kosa seg ute blant annet i basseng sammen med flere innsatte, samtidig som han sa at han satt i ensom isolasjon, stakkars.

Endret av Rastebenk
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Momma skrev (Akkurat nå):

Nettopp, derfor lurer jeg på hva som er kriteriene.

Jeg lurer også. Isolasjon skal jo ikke fungere som hans private lille celle, med mindre det er gode grunner til at han skal sitte der. Sist jeg leste om det, hadde han ikke opplevd noen trusler i fengselet, så det var 100% hans eget valg. Kanskje det ikke var så stort trykk i Oslo fengsel, siden folk uansett skulle omplasseres, og dermed var det kanskje heller ikke behov for den cella for andre. 

• Liker 4
Skrevet
Orly skrev (14 minutter siden):

Helt sikkert, men hvor mye vits det er er jeg usikker på. Det kommer uansett en dom om under en uke 

Det er vel store sjanser for at dommen vil bli anket. Noe som vil si at den ikke vil være rettskraftig. 

Ankesaken vil nok ikke komme opp før i høst eller tidlig neste år. Så for MBH  er det stor vits å anke dagens avslag.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Rart at avisene fremstiller det så trist og merkelig at gutten ikke får fri, når brudd på besøksforbud allerede ligger i kortene? 
Hvordan er det for øvrig nyttig for en syk mor å ha en medisinert guttunge hjemme? 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Han vil vel få fremstilling/permisjon hvis det skulle komme til det at hun blir såpass dårlig? Han skal jo sone dom (sannsynligvis), så med mindre noe fatalt skjer innen han starter soningen, så må de jo uansett innfinne seg med ordningene som andre må forholde seg til?

Jo. Jeg regner med kriminalomsorgen vil kunne gi han permisjon under følge av fengselsansatte for en kort periode (dødsleie, begravelse). Men å slippe han helt løs over et lengre tidsrom er vel ikke sannsynlig? Og da får han jo ikke evt  tatt skikkelig farvel. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...