Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
SusieDerkins skrev (24 minutter siden):

Det er jeg dypt uenig i. Dette er en interesseavveining mellom hennes rettssikkerhet og hans rettssikkerhet, og det er jo en vurdering som nettopp er i kjernen av hva juss er. Og så må vi huske på at det å holde folk fengslet uten en straffedom er noe av det alvorligste staten kan gjøre mot et individ. Det må veies, ikke mot vold i nære relasjoner, for det er ikke vold i nære relasjoner  som er grunnen til fengslingen - det er brudd på besøksforbudet, og det er et viktig poeng i det følgende resonnementet:

"Leder for dommernes mediegruppe, lagdommer Rune Bård Hansen, sier det er nettopp denne avveiningen tingretten har gjort – og landet på at de kan løslate ham:

– Det de er redd han skal gjenta er ikke alvorlig nok, og faren for gjentagelse er ikke så stor at det blir forholdsmessig å holde ham fengslet slik situasjonen er med morens alvorlige sykdom, sier han til VG."

Du tar feil. De har tatt hensyn til hans syke mor, kronprinsessen av Norge. Hvor ble det av rettssikkerhet og juss i denne spesifikke saken tro.  

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tiger Jack skrev (29 minutter siden):

Der tar du jo feil. Tingretten sier jo rett ut det ble tatt hensyn til hans syke mor. Og ikke nok med det - Tingretten har altså brukt en dom for førti år siden. 40. Smak litt på den. Førti år siden. 

Det er altså dommen de bruker for å begrunne dette. Da var det en person som fikk bli løslatt fordi moren hans var døende med kreft. Altså enda mer alvorlig enn Høibys situasjon - MM har jo ganske gode muligheter til å bli frisk - i denne saken for 40 år siden visste de at moren skulle dø.

Det kommer fram i artikkelen jeg linker til nederst at dette er meget sjeldent, og det bekreftes jo ganske tydelig når man må til bake til 80-tallet for å finne noe som ligner. Du må gjerne tro at han ikke behandles annerledes, men det er ganske naivt, for å si det forsiktig. Pollitiet innrømmet allerede tidlig i denne saken at han ble behandlet annerledes, bl.a. ved at de ble varslet på forhånd om pågripelsen - og ga muligheten til at de kunne fjerne og tukle med bevis.

Jeg forventer at lagmannsretten kommer til motsatt konklusjon. Det kan ikke være slik at man skal slippe ut av varetekt fordi noen i nær familie er syke. I såfall er det bare å begynne å låse opp celledørene og slippe folk ut av varetekt.

https://www.vg.no/nyheter/i/j0KK90/eksperter-om-hoeiby-loeslatelse-dette-er-usedvanlig

Dette stusset jeg også veldig på. Tingrettsdommer sier at den 40 år gamle saken har overføringsverdi til Marius sin situasjon, men i saken til Marius er det ikke snakk om at hun (moren MM) ikke vil leve den neste måneden. Hvis det var tilfelle ville hun ikke stått i donorkø. Da ville hun vært for syk. Marius skriver at det er krevende for han å ikke vite om hver uke som han ser sin mor vil være den siste fordi hun er så syk, men det stemmer jo heller ikke, igjen med tanke på donorkø - vi så henne også gå for egen maskin uten pustehjelp bare sist fredag. På vei til trening i følge Marius selv.. 

Endret av blvck
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Mmmwhatever skrev (24 minutter siden):

Ja, det sier jo sitt at man måtte grave fram en så gammel dom. I tillegg er ikke situasjonene sammenlignbare. I den (eldgamle) dommen var mor døende av kreft, og var ventet å dø i løpet av få uker. MM er alvorlig syk, men hun er ikke døende. Og hun har statistikken på sin side mtp at hun sannsynligvis vil leve i flere (kanskje til og med mange) år til. Hun vil sannsynligvis få lungetransplantasjon i løpet av ikke altfor lang tid. Hun vil sannsynligvis overleve operasjonen. Hun vil sannsynligvis være i live ett år etter operasjonen. Hun vil sannsynligvis være i live fem år etter operasjonen. 
Å være litt mer raus med framstilling hadde vært en mye bedre løsning her. Det virket for eksempel rart at han ikke fikk være med på møte på Riksen sammen med resten av familien. 
At MM er alvorlig syk var jo også kjent i forrige runde, det har ikke endret seg vesentlig. 

Jeg er enig i at de heller burde brukt mulighetene for fremstilling mer, og han fikk jo være med på et møte dagen / to dager etter. Men vet vi at det var et møte de hadde på riksen på fredag da? I følge Marius var hun jo på trening.. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Når skal anken behandles?

• Liker 2
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Først kommer dommen i neste uke.
Så bli den garantert anket, og da tipper jeg den kommer opp i lagmannsretten til høsten.

• Liker 4
Skrevet
Junijulia skrev (På 8.6.2026 den 21.32):

Nå burde hele kronprinsfamilien holde seg innenfor Norges grenser.
Ingen vet når telefonen fra rikshospitalet om operasjon kommer.

Tull, flott at SM reiser ut og har et liv selv om moren ha s er syk. Han gjør ikke noe galt ved å ikke sitte på mammas fang frem til hun er ferdig transplantert og utenfor fare.

Det blir bare litt latterlig når halvbroren må få komme ut av fengsel, pappa må skulke jobb og søster må flytte hjem fra Australia fordi «de er en familie som liker å være sammen». Kanskje SM er litt mer normal og ikke har dette behovet for å hele tiden opptre i flokk?

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Tiger Jack skrev (1 minutt siden):

Først kommer dommen i neste uke.
Så bli den garantert anket, og da tipper jeg den kommer opp i lagmannsretten til høsten.

Men jeg mener anken på løslatelsen fra varetekt. Han fikk medhold i tingretten i å bli løslatt fra varetekt, men så anket påtalemyndigheten og så sitter han inne enda slik jeg har forstått det. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Ironisk nok bruker man en dom fra 80-tallet, hvor man nærmest kunne skambanke konene sine uten særlige konsekvenser - for å prøve å rettferdiggjøre at MBH slipper ut.

Jeg skjønner at MBHs væremåte er et ekko fra mørkere tider altså, men det får da være grenser.

Ikke er MBHs mor døende heller. Denne dommeren har gitt en kjennelse som er full av hensyn til MBHs pårørende. Hva med hans ofres pårørende? Skal ikke de bety noe fordi MBH har en mor med makt?

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet
Nymerïa skrev (11 minutter siden):

Men jeg mener anken på løslatelsen fra varetekt. Han fikk medhold i tingretten i å bli løslatt fra varetekt, men så anket påtalemyndigheten og så sitter han inne enda slik jeg har forstått det. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Tror det er i morgen - det ble sagt at det var i dag eller i morgen, og ikke noe har skjedd i dag, så da blir det nok i morgen  

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (På 8.6.2026 den 21.52):

Det er vel ikke helt vanlig at hele familien sitter parat hjemme og venter på at et familiemedlem skal få beskjed om at det er dukket opp et passende organ?

Nei. Min far fikk transplantert lever for 20 år siden. Min mor jobbet som vanlig i venteperioden. Da telefonen kom, ble han sendt til Riksen i taxi. Hun dro senere og var med han de første dagene, før hun dro hjem igjen og gikk tilbake til jobben. Husker ikke hvor lenge han ble på Riksen, men var nok 1-2 mnd.

Endring: skrivefeil

Endret av Bergknapp
  • Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Bergknapp skrev (1 minutt siden):

Nei. Min far fikk transplantert lever for 20 år siden. Min mor jobbet som vanlig i venteperioden. Da telefonen kom, ble han sendt til Rikswn i taxi. Hun dro senere og var med han de første dagene, før hun deo hjem igjen og gikk tilbake til jobben. Husker ikke hvor lenge han ble på Rikswn, men var nok 1-2 mnd.

Samme erfaringen har jeg fra min far fikk nytt hjerte på Rikshospitalet for like lenge siden. 

• Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Tiger Jack skrev (2 timer siden):

Der tar du jo feil. Tingretten sier jo rett ut det ble tatt hensyn til hans syke mor. Og ikke nok med det - Tingretten har altså brukt en dom for førti år siden. 40. Smak litt på den. Førti år siden. 

Det er altså dommen de bruker for å begrunne dette. Da var det en person som fikk bli løslatt fordi moren hans var døende med kreft. Altså enda mer alvorlig enn Høibys situasjon - MM har jo ganske gode muligheter til å bli frisk - i denne saken for 40 år siden visste de at moren skulle dø.

Det kommer fram i artikkelen jeg linker til nederst at dette er meget sjeldent, og det bekreftes jo ganske tydelig når man må til bake til 80-tallet for å finne noe som ligner. Du må gjerne tro at han ikke behandles annerledes, men det er ganske naivt, for å si det forsiktig. Pollitiet innrømmet allerede tidlig i denne saken at han ble behandlet annerledes, bl.a. ved at de ble varslet på forhånd om pågripelsen - og ga muligheten til at de kunne fjerne og tukle med bevis.

Jeg forventer at lagmannsretten kommer til motsatt konklusjon. Det kan ikke være slik at man skal slippe ut av varetekt fordi noen i nær familie er syke. I såfall er det bare å begynne å låse opp celledørene og slippe folk ut av varetekt.

https://www.vg.no/nyheter/i/j0KK90/eksperter-om-hoeiby-loeslatelse-dette-er-usedvanlig

Det står i VGs artikkel at det ikke er så sjeldent som det kan se ut i rettspraksis, men det er fordi de fleste slike avgjørelser er en kontorforretning gjort av en politijurist, som ikke blir publisert. 

Og, nei, jeg tar ikke feil om at det ikke handler om sykdommen i seg selv - det er en interesseavveining der sykdommen har vekt, men ikke alene, dvs ikke uten at vilkårene for fengslingen blir vurdert.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

imorgen

• Liker 1
Skrevet
JeAnetteDahl skrev (18 timer siden):

Du skriver jo bokstavelig talt «Marius er ikke kongelig, det er ikke feil at de behandles ulikt.»

Det er vanskelig å tolke det som noe annet enn at du mener det er greit med forskjellsbehandling i denne saken. Da får du også eie standpunktet ditt i stedet for å bruke halve kommentarfeltet på å forklare at du egentlig ikke mener det du nettopp skrev.

Du argumenterer for at den ene skal få fordeler fordi hun er kommende regent, mens den andre ikke skal få det fordi han ikke er kongelig. Det er selve definisjonen på ulik behandling basert på status.

Så stå for argumentet ditt. Det er langt mer redelig enn å skrive det sort på hvitt først, for så å late som om folk har misforstått deg når de siterer deg ordrett.

Argumentet mitt handler om at regenten og kongelige stille i en annen "liga" enn vanlige folk i gata og at det er forskjell på å få fri fra fengsel og få lov å studere videre fra norge og ikke ha fysisk oppmøte i australia - det handler ikke om at noen mennesker har større verdi og derfor kan behandles ulikt på generell basis, jeg har problemer med å skjønne at det er vanskelig å forstå at det handler om sak mot sak og personen stilling ikke personen direkte? 

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

Argumentet mitt handler om at regenten og kongelige stille i en annen "liga" enn vanlige folk i gata og at det er forskjell på å få fri fra fengsel og få lov å studere videre fra norge og ikke ha fysisk oppmøte i australia - det handler ikke om at noen mennesker har større verdi og derfor kan behandles ulikt på generell basis, jeg har problemer med å skjønne at det er vanskelig å forstå at det handler om sak mot sak og personen stilling ikke personen direkte? 

Så skal vi begynne å dele ut goder til folk basert på deres stilling, og ikke rettigheter?

Slippery slope.

Ah, du er direktør. Skattelette til deg! Ingen kø på legekontoret til deg!

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg lurer på noe rundt dette med besøksforbud. Jeg har forstått det slik at Marius ikke har lov til å ta kontakt med Frognerkvinnen på noen måte, inkludert gjennom andre. Det var på denne måten han brøt besøksforbudet under rettssaken da han sendte en «brevdue» med blomster og kjærlighetsbrev til henne. Jeg kan ikke annet enn å konkludere med at disse henvendelsene Frognerkvinnen har fått i det siste, som legger press på henne for å få henne til å få besøksforbudet fjernet, er enda et brudd på nevnte forbud. I følge media hadde henvendelsene kommet fra kretsen rundt Marius. 

Marius har selv grått og sutret i retten over hvordan han mistet alle sine venner etter arrestasjonen i 2024. Han satt vel mutters aleine i månedsvis, i følge ham selv, hvis jeg ikke husker helt feil. Så siden han ikke lenger har venner, må kretsen rundt Marius være noen andre enn venner. Hvem er det i kretsen rundt Marius som er så desperate etter å få han ut av fengsel at de bidrar til dette umenneskelige presset mot Frognerkvinnen? Og er ikke disse henvendelsene på Marius sine vegne, nok et brudd på besøksforbudet som burde sette den endelige spikeren i kista for ham med tanke på å slippe ut av varetekt?

https://www.vg.no/nyheter/i/d4k4y1/frogner-kvinnen-om-marius-borg-hoeiby-lagt-press-paa-henne

Endret av TigerK
Lagt til link
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Ellie42 skrev (46 minutter siden):

Så skal vi begynne å dele ut goder til folk basert på deres stilling, og ikke rettigheter?

Slippery slope.

Ah, du er direktør. Skattelette til deg! Ingen kø på legekontoret til deg!

jeg snakker om kongehuset der hun fikk studere videre ved å søke på linje med andre men en uke etter fristen kontra å få slippe ut av varetekt - ikke "rettigheter" mellom folk flest.. Altså ett konkret tilfelle satt opp mot et annet konkret tilfelle og jeg skjønner jo at jeg kan forklare det til jeg mister pusten når man vil lese noe annet inn i det. 

• Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (46 minutter siden):

Jeg lurer på noe rundt dette med besøksforbud. Jeg har forstått det slik at Marius ikke har lov til å ta kontakt med Frognerkvinnen på noen måte, inkludert gjennom andre. Det var på denne måten han brøt besøksforbudet under rettssaken da han sendte en «brevdue» med blomster og kjærlighetsbrev til henne. Jeg kan ikke annet enn å konkludere med at disse henvendelsene Frognerkvinnen har fått i det siste, som legger press på henne for å få henne til å få besøksforbudet fjernet, er enda et brudd på nevnte forbud. I følge media hadde henvendelsene kommet fra kretsen rundt Marius. 

Marius har selv grått og sutret i retten over hvordan han mistet alle sine venner etter arrestasjonen i 2024. Han satt vel mutters aleine i månedsvis, i følge ham selv, hvis jeg ikke husker helt feil. Så siden han ikke lenger har venner, må kretsen rundt Marius være noen andre enn venner. Hvem er det i kretsen rundt Marius som er så desperate etter å få han ut av fengsel at de bidrar til dette umenneskelige presset mot Frognerkvinnen? Og er ikke disse henvendelsene på Marius sine vegne, nok et brudd på besøksforbudet som burde sette den endelige spikeren i kista for ham med tanke på å slippe ut av varetekt?

https://www.vg.no/nyheter/i/d4k4y1/frogner-kvinnen-om-marius-borg-hoeiby-lagt-press-paa-henne

Vi kan ikke vite om det er på hans initiativ. Venner kan jo snakke på noens vegne uten at det betyr at personen det gjelder er orientert eller har noe med det. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Carrot skrev (23 timer siden):

jeg tror ikke jeg har skrevet at JEG mener det er greit, jeg tror jeg HAR skrevet at JEG mener det er forskjell på henne i rollen som kommende regent og henens bror som bare er en vanlig mann i gata når det kommer til evt tilpsninger som gjøres når moren er syk med tanke på at hun potensielt må trå inn som regent (om nå regjeringen kommer i mål med endringene) dersom hennes bestefar og far potensielt er forhindret. Og så har jeg vel skrevet at jeg tenker at det er forskjell på å få invilget muligheten til å fortsette studiene sine via fjernundervisning kontra å måtte bryte (med en ukes margin for søknaden) og det å få fripass fra å være fengslet.. 
Og ja, hvis det argumentet er prinsippløst kan jeg fint leve med at du mener det men det er like fullt et faktum at hun er kongelig og vi har et kongehus (Enn så lenge i alelfall) 

Ja de kongelige behandles åpenbart helt annerledes enn mannen i gata. IA får komme inn på et studie selv om hun søkte for sent, kongen hentes hjem med svimlende dyrt ambulansefly når han blir syk på luksusferie, Rikshospitalets spesialister reiser til og med hjem til MM på Skaugum for å holde informasjonsmøte for henne, osv.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hadde-mote-pa-skaugum/84735993

Hele poenget med monarkiet er å være en opphøyd, fornem elite som skal fremstå samlende for folket. Bortsett fra at ingenting av forrige setning stemmer lenger, så nyter kongefamilien fremdeles eksepsjonelt godt av ubegrensede ressurser og privilegier. 

MBH slippes nå ut av fengsel fordi han har en alvorlig syk mor, så nå er det jo bare å stålsette seg for et massivt frislipp av alle innsatte som har alvorlig syke foreldre.

Endret av Rastebenk
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet

Å slippe ham ut nå er særbehandling og ikke riktig. Ja, han har en mor som dessverre er svært syk, men alt vi alle gjør har konsekvenser. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...