Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når moren hans har den diagnosen hun har hatt i 8 år,om jeg ikke husker feil, så burde han vel latt være å utsette henne for alt han har holdt på med den siste tiden om han først skal fokusere på hennes sykdom. Senest 14 februar, mens han satt varetektsfengslet, klarte han ikke å oppføre seg. 
Tviler sterkt på at noen andre som hadde sittet i varetekt på samme grunnlag som han, hadde sluppet ut. Gjentakelsesfaren er stor, og hensynet til ofrene blir tydelig satt i annen rekke.  
Lurer på hvor mange som sitter i varetekt eller fengslet som  slipper ut på tilsvarende grunnlag. Svært få om ingen antagelig. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SVK skrev (19 minutter siden):

Marius ble løslatt og slik jeg forstod det så er det kun etter Marius sitt vitnemål. Jeg skjønner ikke hvordan dette kan fungere. Hvorfor skal de stole på marius sine ord?

Dommeren kan heller ikke bygge en kjennelse på hva han har fått med seg i media.  

Han er ikke løslatt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Justlooking skrev (6 minutter siden):

Og HM dro hjem tidligere fra Japan fordi MM skulle på trening? 

Alle trodde at de var der for å bli satt på venteliste inntil Marius sa det var trening. 

Mye merkelig med timingen ja …

Viktig at Marius blir løslatt en uke før dommen kommer, mens SM skal dra på skole i Europa til høsten …

Det henger ikke på greip. Hvis det er så viktig å være sammen med MM nå som hun er syk, så drar vel ikke SM ut av landet for å gå på skole. IA skal studere i Oslo og seriekriminelle MBH skal løslates for å være hos sin mor.

HM dro hjem ett døgn tidligere fra Japan for at MM skulle TRENE. 

Hva pokker er det som foregår?  Dette er jo helt koko.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
LastebilZara skrev (1 minutt siden):

Når moren hans har den diagnosen hun har hatt i 8 år,om jeg ikke husker feil, så burde han vel latt være å utsette henne for alt han har holdt på med den siste tiden om han først skal fokusere på hennes sykdom. Senest 14 februar, mens han satt varetektsfengslet, klarte han ikke å oppføre seg. 
Tviler sterkt på at noen andre som hadde sittet i varetekt på samme grunnlag som han, hadde sluppet ut. Gjentakelsesfaren er stor, og hensynet til ofrene blir tydelig satt i annen rekke.  
Lurer på hvor mange som sitter i varetekt eller fengslet som  slipper ut på tilsvarende grunnlag. Svært få om ingen antagelig. 

Her er det bare for andre advokater å smi mens jernet er varmt. Om man får avslag i lignende eller mildere saker med sykdom i familien er det bare å rope høyt om dette i mediene.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Reverend skrev (1 minutt siden):

Hvis han ikke løslates, ja. Jeg forsto det slik på forsvareren hans at det var snakk om løslatelse med elektronisk kontroll, godt mulig jeg tar feil i akkurat dette i og med at det må installeres en kontrollenhet i hjemmet, og for en så kort tid som en uke blir det kanskje litt tungvint.

Åja, har ikke fått med meg det. Er uansett i underkant av en uke, han skal vel inn igjen på mandag, og det kan hende anken ikke blir behandlet før onsdag.

• Liker 1
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (4 timer siden):

Men dette handler om løslatelse/fotlenke her og nå pga alvorlig sykdom. Han skal jo sikkert inn til soning igjen, som straff og ikke varetekt, om bare en uke, så det er vel denne uken vi er i nå som er den sjansen har i det hele tatt kunne fått til å være sammen med sin mor før transplantasjonen. Jeg kan forstå at det er en følelse av hast og en frykt for å miste muligheten til tid sammen.

Det er jo løslatelse fra varetekt vi snakker om, og ikke fra den soningen som helt sikkert kommer om en uke.

hun står i kø, på venteliste - det er ikke slik at hun får transplantasjon den kommende uken - og skal han da søke soningsutsettelse fordi hun er syk og få dette også? Vanlige "fanger" får ikke spesialbehandlingen og isolasjonen han får velge sitte i , slik sett får han mye som ikke andre får - og det er uansett ikke nok for ham fordi han vil ut - han vil ikke ha noe straff for i hans hode har han ikke gjort noe galt.. Dersom han var så bekymret for sin mors helse som han sier han er virker det egentlig noe uforståelig for meg at han ikke har tatt hensyn til sin mor før nå.. 

Endret av Carrot
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Han er ikke løslatt enda, anken til aktor kan tas til følge.

Reverend skrev (1 minutt siden):

Han er ikke løslatt.

Takk til begge, jeg rettet på det nå. 

• Liker 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Og fotball -VM er rett rundt hjørnet. Skal Sverre dit?

Nå burde hele kronprinsfamilien holde seg innenfor Norges grenser.
Ingen vet når telefonen fra rikshospitalet om operasjon kommer.

• Liker 3
Skrevet (endret)
LastebilZara skrev (5 minutter siden):

Senest 14 februar, mens han satt varetektsfengslet, klarte han ikke å oppføre seg. 

Det var samtidig som når søsteren hans søkte seg til Norge, for å være nærmere moren fordi de mest sannsynlig hadde mer informasjon om helsesituasjonen enn resten av Norge. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
Ellie42 skrev (2 minutter siden):

Her er det bare for andre advokater å smi mens jernet er varmt. Om man får avslag i lignende eller mildere saker med sykdom i familien er det bare å rope høyt om dette i mediene.

Ja det håper jeg virkelig. Håper at resultatene i de sakene også blir delt i media, så vi kan se at hvermannsen får samme behandling. Har snart ikke tillit igjen til rettsvesenet ( også basert på egenerfaring, selv om det er en helt annen type sak) 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Carrot skrev (6 minutter siden):

hu står i kø, på venteliste - det er ikke slik at hun får transplantasjon den kommende uken - og skal han da søke soningsutsettelse fordi hun er syk og få dette også? Vanlige "fanger" får ikke spesialbehandlingen og siolasjonen han får, han får mye som ikke andre får - og det er uansett ikke nok for ham fordi han vil ut - han vil ikke ha noe straff for i hans hode har han ikke gjort noe galt.. Dersom han var så bekymret for sin mors helse som han sier han er virker det egentlig noe uforståelig for meg at han ikke har tatt hensyn til sin mor før nå.. 

hun står ikke i kø, hun står på liste, dette har legene forklart ørten ganger. Og hun kan faktisk bli transplantert i neste uke, hvis rette lunger dukker opp og hun er den på listen som er sykest av dem som matcher, eller eneste match. Bare sånn for ordens skyld.

• Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Hebbe-lille skrev (52 minutter siden):

Igjen stiller jeg spørsmål om timingen når det gjelder informasjon om helsesituasjonen til kronprinsessen. Minner også på at fristen for utvekslingen til Norge for IA var 14.4.26. UIO sier at de ikke har gjort noe unntak og at hun har søkt til fristen. Det betyr at de visste noe i April. Hvorfor ellers har hun søkt seg til Norge i april? 

Det kan godt hende at de visste at det gikk dårligere så det var lurt å søke om studieplass i Norge. Det jeg ikke skjønner var hvorfor kronprinsen ikke bare sa det da når IA skulle komme hjem i stedet for å si at hun kommer hjem for å være med moren som har blitt dårligere og vi får se hva vi gjør med studiene (ikke ordrett hva han sa). Da kunne han jo sagt at nå kommer IA hjem for å ta et halvår her, ikke noe dramatikk om det.

Marius har jo også sagt at den store timen Kronprisen var med på var en gruppetrening så... 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (38 minutter siden):

Selvfølgelig visste de noe i april.

Det gjorde du og.

Alle visste noe i april.

Vi har visst siden desember at det går mot lungetransplantasjon. Vi har visst siden februar/mars at hun bare kan snakke i 20 minutter. Vi har visst siden mars at hun trenger ekstra oksygen. Det var jo åpenbart hvilken vei det gikk.

Men så er jo prinsessen beviselig forskjellsbehandlet:

https://www.universitetsavisa.no/audun-digerud-prinsesse-ingrid-alexandra-universitetet-i-oslo/ingrid-alexandra-sokte-etter-fristen-fekk-studieplass-likevel/459596?fbclid=IwY2xjawST6rlleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFnTldWdnM0ckpqR0ozRnlEc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHjKHyBUu-qs3s80EtCNFhLwDj0hI-kNFfDyOIqlL25yKmNgBtEyYE-AAVGe8_aem_pf0SLaD5UekzQTMDCdqEAg

Argumentene er liksom ikke like sterke når teoriene dine om at IA søkte før fristen ikke viser seg å stemme. Synes du forskjellsbehandlingen er ok når det gjeler IA også?

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
NedOpp skrev (4 minutter siden):

hun står ikke i kø, hun står på liste, dette har legene forklart ørten ganger. Og hun kan faktisk bli transplantert i neste uke, hvis rette lunger dukker opp og hun er den på listen som er sykest av dem som matcher, eller eneste match. Bare sånn for ordens skyld.

beklager at jeg ikke brukte riktig valg av ord for "Liste" vs "kø" på dette men muligheten for operasjon i neste uke som det ble skrevet fikk det til å virke som om operasjonen alt var planlagt.. Noe den ikke er - så teoretisk og sannsynligvis vil hun stå i kø selv etter at dommen hans faller.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Reverend skrev (18 minutter siden):

Hvis han ikke løslates, ja. Jeg forsto det slik på forsvareren hans at det var snakk om løslatelse med elektronisk kontroll, godt mulig jeg tar feil i akkurat dette i og med at det må installeres en kontrollenhet i hjemmet, og for en så kort tid som en uke blir det kanskje litt tungvint.

Jeg oppfattet det som en subsidiær påstand. Altså slik at de prinsipalt ba om løslatelse, men om dommeren ikke ville gå med på det, så søkte de subsidiært om det nestbeste, altså fengsling med elektronisk kontroll.

• Liker 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (18 minutter siden):

Det henger ikke på greip. Hvis det er så viktig å være sammen med MM nå som hun er syk, så drar vel ikke SM ut av landet for å gå på skole. IA skal studere i Oslo og seriekriminelle MBH skal løslates for å være hos sin mor.

HM dro hjem ett døgn tidligere fra Japan for at MM skulle TRENE. 

Hva pokker er det som foregår?  Dette er jo helt koko.

Hvorfor er det ko-ko?

MBHs situasjon er jo helt ulik de andres.

Han skal jo med stor sannsynlighet sone en lenger dom, som han får på mandag.

Ingen vet hvor lang den dommen blir, men det vi vet er at den kommer samtidig med at MM må isolere seg på Skaugum og beskyttes for smitte som kan sette transplantasjonen i fare. Vi vet og at hun ikke har krefter til å besøke ham i fengselet, for han fortalte at hun sov mens hun var på besøk hos ham de siste to gangene.

Vi vet også at det er stor risiko og store usikkerhetsmomenter rundt hennes situasjon. Vi vet at folk dør i den køen, og vi vet at noen ikke overlever operasjonen og vi vet at noen dør ila. det første året, som altså er sammenfallende med at MBH skal sitte i fengsel.

Det er jo ingenting ved MBHs situasjon og begrensninger ift å kunne være med sin mor som ligner litt engang på de to (tre) andre sin situasjon.

• Nyttig 4
Skrevet (endret)

Tenker denne dommeren seriøst at fyren som brøt besøksforbudet fra det han selv kaller isolasjon liksom ikke skal bryte det om han går fri på en av Norges flotteste eiendommer med alle mulige ressurser rundt seg?

Om dette ikke er nepotisme,er det regelrett naivitet. Han sier jo rett ut i kjennelsen at MMs helse er en del av grunnlaget for å komme ut. Dette har jeg i mitt lange liv ikke sett maken til.

Endret av monos
  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Carrot skrev (25 minutter siden):

hun står i kø, på venteliste - det er ikke slik at hun får transplantasjon den kommende uken - og skal han da søke soningsutsettelse fordi hun er syk og få dette også? Vanlige "fanger" får ikke spesialbehandlingen og isolasjonen han får velge sitte i , slik sett får han mye som ikke andre får - og det er uansett ikke nok for ham fordi han vil ut - han vil ikke ha noe straff for i hans hode har han ikke gjort noe galt.. Dersom han var så bekymret for sin mors helse som han sier han er virker det egentlig noe uforståelig for meg at han ikke har tatt hensyn til sin mor før nå.. 

Svaret på det spørsmålet er vel rus?

• Liker 2
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det ko-ko?

MBHs situasjon er jo helt ulik de andres.

Han skal jo med stor sannsynlighet sone en lenger dom, som han får på mandag.

Ingen vet hvor lang den dommen blir, men det vi vet er at den kommer samtidig med at MM må isolere seg på Skaugum og beskyttes for smitte som kan sette transplantasjonen i fare. Vi vet og at hun ikke har krefter til å besøke ham i fengselet, for han fortalte at hun sov mens hun var på besøk hos ham de siste to gangene.

Vi vet også at det er stor risiko og store usikkerhetsmomenter rundt hennes situasjon. Vi vet at folk dør i den køen, og vi vet at noen ikke overlever operasjonen og vi vet at noen dør ila. det første året, som altså er sammenfallende med at MBH skal sitte i fengsel.

Det er jo ingenting ved MBHs situasjon og begrensninger ift å kunne være med sin mor som ligner litt engang på de to (tre) andre sin situasjon.

Men hele ditt premiss ovenfor sa jo at kjennelsen ikke la til grunn MMs helse. Jeg tror nesten du må bestemme deg.

Ditt argument setter presedens. Det stinker. Vis meg en annen som har fått slippe ut i den situasjonen MBH har satt seg selv fordi hans mor er syk.

Skal norge virkelig gjøre det lettere for voldtektsmenn å komme seg ut pga. helt utenforstående situasjoner? Er vi virkelig kommet hit at konsekvenser er basert på sekundære situasjoner?

Endret av monos
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...