Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
ragna-råkk skrev (Akkurat nå):

Men hvis da MM blir stående 2 år i kø, skal ha da være ute hele det året, da?

Nå er han ikke løslatt, men hvis han får medhold i lagmanssretten (og aktor ikke anker) så er det sånn at han skal være ute til han skal inn og sone for den dommen han sannsynligvis får på mandag, og som har ingenting med dagens kjennelse å gjøre. 

Eller så skal han bare være ute til han bryter besøkelsesforbudet igjen.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Jo, det er akkurat det vi har sett i dag. Vi har sett en dommer som fokuserte på om vilkårene for fengslingen fortsatt var tilstede, og konkludert med at risikoen var satt ned. Så har vi sett aktor anke, og i påvente av ankebehandlingen sitter MBH fortsatt fengslet. 

Systemet virker akkurat som det skal. Selv om du ikke liker resultatet. Folk som roper "korrupsjon" og "nepotisme" når de ikke liker resultatet derimot, dem skal du være forsiktig med å høre på.

Og så fokuserte han også på at hans mor er syk da, om du leser kjennelsen, jeg vet ikke helt om denne dommerens kolleger tenker at dette er særlig lurt.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
ragna-råkk skrev (1 minutt siden):

Men hvis da MM blir stående 2 år i kø, skal ha da være ute hele det året, da?

Det er nok snakk kun om den siste uka før dom at han vil løslates. Når dommen faller, vil han kunne få permisjoner hvis han oppfyller vilkårene, men han vil være fengslet resten av tiden. Ca hele tiden.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (2 minutter siden):

Nei, nå må du gi deg. Fordi han ikke har ruset seg og banket kjærestene sine i fengselet?

At jeg må gi meg? 

Jeg refererer til det dommeren skrev i kjennelsen. Fakta.

Foreslår at den gjengen som sitter og synser i hytt og dynevær uten grunnlag i fakta heller bør vurdere å gi seg.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Nå er han ikke løslatt, men hvis han får medhold i lagmanssretten (og aktor ikke anker) så er det sånn at han skal være ute til han skal inn og sone for den dommen han sannsynligvis får på mandag, og som har ingenting med dagens kjennelse å gjøre. 

Eller så skal han bare være ute til han bryter besøkelsesforbudet igjen.

Aha, takk for oppklaring. Jeg forstår ikke det norske rettssystemet - har (heldigvis) ingen erfaring. Det betyr at han maks blir ute ei uke, dersom han slipper ut i morgen, da?

• Liker 4
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

At jeg må gi meg? 

Foreslår at den gjengen som sitter og synser i hytt og dynevær uten grunnlag i fakta heller bør vurdere å gi seg.

Jeg kan sitere fra kjennelsen for deg, om du vil:

Sitat

«Fortsatt fengsling vil imidlertid være svært inngripende overfor Høiby, men også overfor hans mor i den krevende situasjonen de nå står i», heter det i kjennelsen.

Hva synes du det står der?

Skal vi begynne å slippe ut voldsmenn fordi deres mor står i en vanskelig situasjon nå? Dette kan ikke være seriøst i en rettsstat, denne dommeren kan ikke ha tenkt på eksempelet dette setter for andre saker.

Konsekvenser er for almuen, virker det som.

Endret av Ellie42
  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (21 minutter siden):

Det er nok snakk kun om den siste uka før dom at han vil løslates. Når dommen faller, vil han kunne få permisjoner hvis han oppfyller vilkårene, men han vil være fengslet resten av tiden. Ca hele tiden.

I tillegg er han den eneste i Oslo Fengsel ettersom alle er flyttet ifm at fengslet stenger. Han vil uansett bli flyttet til Ila på onsdag hvis han ikke får sone hjemme med elektronisk kontroll frem til dom.

Endret av Reverend
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
ragna-råkk skrev (2 minutter siden):

Aha, takk for oppklaring. Jeg forstår ikke det norske rettssystemet - har (heldigvis) ingen erfaring. Det betyr at han maks blir ute ei uke, dersom han slipper ut i morgen, da?

Det vet jeg ikke. Det er ikke alle som blir kalt inn til soning umiddelbart, det har vel med kapasiteten i fengslene å gjøre, og så var det noen som snakket om at det går an å søke om utsatt soning. Det har jeg ikke sjekket, men det høres forsåvidt fornuftig ut.

Og så er det jo sånn at den tiden han sitter i varetekt blir trukket fra en endelige dommen, så dette påvirker jo ikke den totale lengden av soningen. Det endrer bare på tidspunktet, ikke på lengden.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

At jeg må gi meg? 

Unnsyld meg - men det er et uttrykk. Ikke bokstavlig ment om du trodde det. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (25 minutter siden):

Igjen stiller jeg spørsmål om timingen når det gjelder informasjon om helsesituasjonen til kronprinsessen. Minner også på at fristen for utvekslingen til Norge for IA var 14.4.26. UIO sier at de ikke har gjort noe unntak og at hun har søkt til fristen. Det betyr at de visste noe i April. Hvorfor ellers har hun søkt seg til Norge i april? 

Og HM dro hjem tidligere fra Japan fordi MM skulle på trening? 

Alle trodde at de var der for å bli satt på venteliste inntil Marius sa det var trening. 

Mye merkelig med timingen ja …

Viktig at Marius blir løslatt en uke før dommen kommer, mens SM skal dra på skole i Europa til høsten …

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet
Reverend skrev (3 minutter siden):

I tillegg er han den eneste i Oslo Fengsel ettersom alle er flyttet ifm at fengslet stenger. Han vil uansett bli flyttet til Ila på onsdag hvis han ikke får sone hjemme med elektronisk kontroll frem til dom.

Ja, hvis han ikke løslates, mener du? Eller er det snakk om elektronisk kontroll i utgangspunktet?

Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Det er ikke alle som blir kalt inn til soning umiddelbart, det har vel med kapasiteten i fengslene å gjøre, og så var det noen som snakket om at det går an å søke om utsatt soning. Det har jeg ikke sjekket, men det høres forsåvidt fornuftig ut.

Og så er det jo sånn at den tiden han sitter i varetekt blir trukket fra en endelige dommen, så dette påvirker jo ikke den totale lengden av soningen. Det endrer bare på tidspunktet, ikke på lengden.

Hvis det blir en fellende dom, blir den mest sannsynlig anket.

• Liker 2
Skrevet
Justlooking skrev (1 minutt siden):

Alle trodde at de var der for å bli satt på venteliste inntil Marius sa det var trening. 

Viktig at Marius blir løslatt en uke før dommen kommer, mens SM skal dra på skole i Europa til høsten …

Synes du det er vanskelig å identifiserer den grunnleggende forskjellen på de to situasjonen studier i Europa vs fengsel?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Justlooking skrev (Akkurat nå):

Og fotball -VM er rett rundt hjørnet. Skal Sverre dit?

• Liker 3
Skrevet (endret)
SVK skrev (3 timer siden):

Nå mener jeg at Mette-Marits sykdom ikke er relevant for varetektsfengslingen. Men om den skulle være relevant så  må legen vitne på Mette-Marits helse.   Om man skulle stolt blindt på den tiltalte så hadde det ikke vært vits med en rettssak. Da hade man kun dømt han det man valgte å tilstå. 

Dommeren  kan heller ikke basere seg på hva han har sett i mediene.

Kjennelsen sier at marius skal løslates om ikke anken vinner frem.  Slik jeg forstod det så er det kun etter Marius sitt vitnemål. Jeg skjønner ikke hvordan dette kan fungere. Hvorfor skal de stole på marius sine ord?

Dommeren kan heller ikke bygge en kjennelse på hva han har fått med seg i media.  Det ville blitt helt vilkårlig. Det finnes ingen garantier for hva dommeren har fått med seg eller om dommeren har tolket ting riktig. Det blir også helt umulig å etterprøve hva kjennelsen bygger på om det ikke er informasjon som er sagt i retten. 

Endret av SVK
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Marius må ut for å være med mamma, Sverre skal ut for å være i Europa, HM kan ikke til Sverige fordi han må være med Mette og må avbryte tur til Japan pga. trening.. Mette må få dakars Marius hjem fordi det er vanskelig for henne at hennes 40-ganger-tiltalte sønn får noen konsekvenser?

Det er noe med denne familien og kommunikasjon og handling som spriker i alle mulige retninger.

Tipper det utsagnet om trening på riksen glapp ut av en MBH som tenkte på seg selv, og nå igjen har satt PR-sirkuset til mor og stefar i problemer.

Endret av Ellie42
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
-Pusheen- skrev (18 minutter siden):

Ja, hvis han ikke løslates, mener du? Eller er det snakk om elektronisk kontroll i utgangspunktet?

Hvis han ikke løslates, ja. Jeg forsto det slik på forsvareren hans at det var snakk om løslatelse med elektronisk kontroll, godt mulig jeg tar feil i akkurat dette i og med at det må installeres en kontrollenhet i hjemmet, og for en så kort tid som en uke blir det kanskje litt tungvint.

• Liker 1
Skrevet
SVK skrev (2 minutter siden):

Marius ble løslatt og slik jeg forstod det så er det kun etter Marius sitt vitnemål. Jeg skjønner ikke hvordan dette kan fungere. Hvorfor skal de stole på marius sine ord?

Dommeren kan heller ikke bygge en kjennelse på hva han har fått med seg i media.  

Han er ikke løslatt enda, anken til aktor kan tas til følge.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Når moren hans har den diagnosen hun har hatt i 8 år,om jeg ikke husker feil, så burde han vel latt være å utsette henne for alt han har holdt på med den siste tiden om han først skal fokusere på hennes sykdom. Senest 14 februar, mens han satt varetektsfengslet, klarte han ikke å oppføre seg. 
Tviler sterkt på at noen andre som hadde sittet i varetekt på samme grunnlag som han, hadde sluppet ut. Gjentakelsesfaren er stor, og hensynet til ofrene blir tydelig satt i annen rekke.  
Lurer på hvor mange som sitter i varetekt eller fengslet som  slipper ut på tilsvarende grunnlag. Svært få om ingen antagelig. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...