Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mmmwhatever skrev (57 minutter siden):

Jepp. Han kan ikke behandles annerledes enn alle andre. Mange har nære slektninger som er alvorlig syke. Hans situasjon er ikke unik. 

Det er ikke uvanlig med velferdspermisjon når det er alvorlig sykdom i nær familie. Han behandles ikke bedre eller verre enn andre. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Som jeg sa lengre opp, kanskje det er lettere å si ja til løslatelse nå fordi dommen uansett kommer snart, og at han da uansett må inn? Men så lurer jeg på om en "vanlig" varetektsfengslet ville fått samme konklusjon på sin begjæring. Og siden aktor anker, så ser de vel på denne avgjørelsen som noe som kan bidra til flere lovbrudd? Så da får vi se hva de kommer frem til, da. 

Det er jo veldig sannsynlig at han får sone dommen hjemme med forlenke også. Blir faktisk overrasket om han ikke får det, for denne dommen bekrefter at han behandles helt annerledes enn vanlige folk.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
JeAnetteDahl skrev (25 minutter siden):

Hvis dette ikke lukter kameraderi og forskjellsbehandling, så vet ikke jeg. Domstolen og påtalemyndigheten har i hvert fall ikke styrket sin troverdighet med denne avgjørelsen.

Dette er ikke påtalemyndighetens avgjørelse, men tingrettens alene. Påtalemyndigheten har dessuten anket avgjørelsen

Endret av CAPS LOCK
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Ovi skrev (1 minutt siden):

Det er ikke uvanlig med velferdspermisjon når det er alvorlig sykdom i nær familie. Han behandles ikke bedre eller verre enn andre. 

Gjelder det også under varetektsfengsling? Trodde vilkårene var litt annerledes der. Finner ikke noe om det sånn umiddelbart.

• Liker 1
Skrevet
piggrokken skrev (1 minutt siden):

Ok, jeg skummet over artikkelen og trodde han var løslatt, men synes det virket merkelig at han kunne komme tilbake til fengslet imorgen.

En som Marius lærer aldri, og det er derfor vi har fengsler. Igjen, han er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Jeg tror han ser på dette som en situasjon der han tror han kan lure alle oss andre igjen. Som jeg skrev for et par innlegg tilbake om han blir sluppet fri og politiet tar han på fredag for å kjøre rundt med dop, ville ikke det overrasket meg.

Jeg tror tilgangen på rus og manglende rammer være faren ved at han løslates. I fengslet holdes han unna alt dette, men ute i det fri er det en haug med fristelser han må motstå.

Familien har heller ikke vist avholdenhet i omgangen med Marius: 

IA og Marius var ute å drakk øl i vinterferien, vell vitende om at han har et rusproblem https://www.seher.no/kongelig/pizza-og-ol-med-marius-her-var-de/84085694

Og kronprinsen var jo å drakk øl med Marius i Lofoton hvor han samme natt er tiltalt for å begå seksuelle overgrep. 

https://www.vg.no/nyheter/i/zO786w/vitner-i-hoeiby-saken-slik-var-nachspielet-i-lofoten?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Noen sier at det bare er en uka. Ja, men i høst gikk han rett fra avgjør til full fest for så å bli tiltatt for nye overgrep 

https://www.nettavisen.no/kjendis/hoiby-skal-ha-voldtatt-kvinne-etter-flere-politiavhor/s/5-95-2148509

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
SusieDerkins skrev (34 minutter siden):

Hvorfor er det forskjellsbehandling?

Begrunnelsen er ikke at mor er syk, men at gjentagelsesfaren er vurdert mindre: https://www.dagbladet.no/nyheter/retten-vil-loslate-hoiby/84736274

Sitat:

«Høiby har avstått fra rusbruk mens han har sittet fengslet. Selv om han har hatt en historikk med skadelig bruk av rus, og at det dermed er risiko for tilbakefall, er det grunn til å tro at han i dagens situasjon vil ha en høyere terskel enn tidligere for å ty til rus. Høiby befinner seg i ensvært vanskelig situasjon nå som hans mor er alvorlig syk og venter på lungetransplantasjon.

Etter å ha hørt Høibys forklaring, har retten tro på at han nå har et sterkt ønske om å gjøre det han kan for å få være sammen med sin mor. Det forutsetter at han avstår fra å begå nye straffbare handlinger, noe han er innforstått med (...). At han vil begå annen alvorlig kriminalitet i dagens situasjon, fremstår for retten som mindre sannsynlig», skriver tingrettsdommeren i kjennelsen."

Jo, de begrunner det nettopp med at hans mor er syk.

Ovi skrev (2 minutter siden):

men dette er ikke snakk om velferdspermisjon, men løslatelse.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Tiger Jack skrev (Akkurat nå):

Det er jo veldig sannsynlig at han får sone dommen hjemme med forlenke også. Blir faktisk overrasket om han ikke får det, for denne dommen bekrefter at han behandles helt annerledes enn vanlige folk.

Det er ikke så uvanlig å sone hjemme med fotlenke, og den ordningen vil sannsynligvis utvides pga plassmangel i fengsel. Det finnes folk som har drept som soner med fotlenke. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hanne67 skrev (25 minutter siden):

Han må uansett sone dommen han får, så tiden blir bare utsatt og han slipper ut seinere enn om han hadde sittet inne hele tiden.

Akkurat nå er situasjonen rundt moren hans uavklart, og dermed er det forståelig tenker jeg. Og jeg tror faktisk på at han kommer til å bo hjemme og ikke gjøre noe dumt. Det vil jo bare føre til at han kommer rett inn igjen i fengsel.

1. Hvor mange insatte har et familiemedlem med en uavklart og kritisk sykdom får 'fri' for å delta på møte på sykehus. Uansett om det er moren

2. At han ikke kommer til å gjøre noe dumt hvis han er ute av fengsel, ja men, vel, han gjorde jo veldig mye dumt etter han ble anmeldt. MENS han bodde på Skaugum, i årevis. Bare spaar meg for den kollektive 'stakkars mette, uansett hva hun eller marius har gjort, så har narrative skiftet til snufs, ja altså

Altså bare huff

Endret av 42.
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Tiger Jack skrev (1 minutt siden):

I vanlige folks tilfeller hvert fall, vil det komme an på hva han blir dømt for. Gjelder dommen seksuallovbrudd eller vold mot f.eks samboer, innvilges det vanligvis ikke. Og heller ikke hvis dommen er lengre enn 6 mnd. Så jeg blir overrasket hvis han får fotlenke, hvis ideen er at de skal vise at han ikke får særbehandling... Men tiden vil vise. Får han fotlenke, er det jo helt åpenbart hvert fall.

• Liker 2
Skrevet
Tiger Jack skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det sannsynlig? Vilkårene for det er jo at det er mindre enn 6 måneder, og at man er i arbeid eller studier.

Er jo helt usannsynlig at han vil oppfylle de vilkårene.

Denne kjennelsen beviser virkelig ikke at han behandles annerledes. Tvertimot så viser den at han behandles likt, for dommeren vurderer gjentagelsesfaren, som er fengslingsgrunnlaget, og behandler det ikke som en slags "velferdspermisjonløslatelse", som nok ville vært forskjellsbehandling. Hvis det hadde skjedd. Men det skjedde ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Har man ikke alltid tilgang til å snakke med advokatene sine, selv om man ikke får ringe andre? Jeg trodde det funket sånn, hvert fall.

Sikkert. Jeg reagerte mest  på ordlyden «døgnet rundt». Hvis det er bokstavelig ment, så overrasker det meg. 

• Liker 2
Skrevet
Zenhouse skrev (1 minutt siden):

Sikkert. Jeg reagerte mest  på ordlyden «døgnet rundt». Hvis det er bokstavelig ment, så overrasker det meg. 

Høres i så fall slitsomt ut å være advokaten hans...

• Liker 5
Skrevet
blvck skrev (4 minutter siden):

Jeg tror tilgangen på rus og manglende rammer være faren ved at han løslates. I fengslet holdes han unna alt dette, men ute i det fri er det en haug med fristelser han må motstå.

Familien har heller ikke vist avholdenhet i omgangen med Marius: 

IA og Marius var ute å drakk øl i vinterferien, vell vitende om at han har et rusproblem https://www.seher.no/kongelig/pizza-og-ol-med-marius-her-var-de/84085694

Og kronprinsen var jo å drakk øl med Marius i Lofoton hvor han samme natt er tiltalt for å begå seksuelle overgrep. 

https://www.vg.no/nyheter/i/zO786w/vitner-i-hoeiby-saken-slik-var-nachspielet-i-lofoten?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Noen sier at det bare er en uka. Ja, men i høst gikk han rett fra avgjør til full fest for så å bli tiltatt for nye overgrep 

https://www.nettavisen.no/kjendis/hoiby-skal-ha-voldtatt-kvinne-etter-flere-politiavhor/s/5-95-2148509

Jeg kjenner saken kun fra media, men etter alle solemerker trenger Marius oppholdet i fengselet, at de "enabler" han med alkohol sier jo litt om hvor skakkjørt den familien er.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Ovi skrev (4 minutter siden):

Det er ikke så uvanlig å sone hjemme med fotlenke, og den ordningen vil sannsynligvis utvides pga plassmangel i fengsel. Det finnes folk som har drept som soner med fotlenke. 

Hvis det er sant, må det i tilfelle være de siste månedene av straffen?

• Liker 2
Skrevet
CAPS LOCK skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke påtalemyndighetens avgjørelse, men tingrettens alene. Påtalemyndigheten har dessuten anket avgjørelsen

Det vet jeg. Problemet er at påtalemyndighetene enten har gjort en bemerkelsesverdig sløv jobb, eller så står vi igjen med et langt mer alvorlig spørsmål.

Marius har rundt 40 forhold hengende over seg, alt fra trusler og narkotikatransport til vold i nære relasjoner og sovevoldtekter. Hvis påtalemyndighetene ikke har klart å argumentere godt nok for varetektsfengsling eller fortsatt frihetsberøvelse, får de ta det på egen kappe. Hvis de derimot har gjort jobben sin, blir anklagene om forskjellsbehandling og mulig kameraderi desto mer alvorlige.

For jeg nekter å tro at mannen eller kvinnen i gata, med halvparten så mange alvorlige forhold på rullebladet, hadde blitt møtt med den samme velvilje om løslatelse selv om deres mor, mormor, oldemor og tippoldemor hadde alle ligget på dødsleiet.

Hele saken er så absurd at man nesten må gni seg i øynene for å forsikre seg om at dette faktisk ikke er satire.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

Hvis han faktisk slipper ut nå, og får en dom på mandag som han må sone, så er det vel sånn at man kan søke om utsatt soning, om de rette forutsetningene er tilstede? Det er jo de færreste som må inn og sone umiddelbart, altså rett fra rettssalen og inn i fengsel. 
Om det er den rette beslutningen er en annen sak, for jeg tror faktisk ikke på at han klarer å holde seg på matta. Tviler på at han plutselig har sett lyset mens han satt inne nå.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det at Marius nå får medhold, må jo skape presedens. Det betyr at alle potensielle voldsutøvere og voldtektsmenn må få slippe ut uten fotlenke i varetektsfengslingsperiodeb om de ber om det. Noe annet vil da være brudd på rettsprinsipper og likhet for loven. Er man klar for det? Voldsmann over offer? Få nyte varme soldager på trappa på Skaugum? Mens ofrene hans går i terapi og prøver å stable livene sine på beina? Tro det den som kan 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
-Pusheen- skrev (16 minutter siden):

I vanlige folks tilfeller hvert fall, vil det komme an på hva han blir dømt for. Gjelder dommen seksuallovbrudd eller vold mot f.eks samboer, innvilges det vanligvis ikke. Og heller ikke hvis dommen er lengre enn 6 mnd. Så jeg blir overrasket hvis han får fotlenke, hvis ideen er at de skal vise at han ikke får særbehandling... Men tiden vil vise. Får han fotlenke, er det jo helt åpenbart hvert fall.

Jeg kjenner folk som har fått avslag om fotlenke for en dom på 3 mnd fengsel etter et fylleslagsmål mellom menn. Det har ikke vært noe hverken før eller etter. Beskjeden ifm avslaget var at det ikke innvilges soning med fotlenke om man soner voldsdom. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Ilse jakobsen skrev (4 minutter siden):

Det at Marius nå får medhold, må jo skape presedens. Det betyr at alle potensielle voldsutøvere og voldtektsmenn må få slippe ut uten fotlenke i varetektsfengslingsperiodeb om de ber om det. Noe annet vil da være brudd på rettsprinsipper og likhet for loven. Er man klar for det? Voldsmann over offer? Få nyte varme soldager på trappa på Skaugum? Mens ofrene hans går i terapi og prøver å stable livene sine på beina? Tro det den som kan 

Mens ofrene hans kontaktes av hans nettverk for å droppe besøksforbudet og si positive ting om han i mediene?

Jeg spyr av hele gjengen. At MM og HM er så dønn naive at de vil ha han hjem til stedet hvor han har utført mye av det han er tiltalt for sier vel egentlig mye. De er regelrett kalkulerte hele gjengen. Æsj.

Bare i Norge lar altså kronprinsen en selvinnrømmet voldsmann med 40 tiltaler bo på "gutterommet" ved siden av den kommende kronprinsessen. Jeg tror dette sier mye om hele familien. Oss mot verden, gi blanke i ofrene.

Endret av Ellie42
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner folk som har fått avslag om fotlenke for en dom på 3 mnd fengsel etter et fylleslagsmål mellom menn. Det har ikke vært noe hverken før eller etter. Beskjeden ifm avslaget var at det ikke innvilges soning med fotlenke om man soner voldsdom. 

Det kan stemme. Jeg linket til noe lignende lengre bak i tråden idag, at soner man voldsdom så innvilges det ikke. Tok utgangspunkt i det vi spesifikt ved om Marius sin sak her, da. Vi vet jo at han har banket opp Frognerkvinnen, så er usannsynlig at han ikke får dom på det. Og dermed tror jeg ikke han vil oppfylle kravene om fotlenkesoning, så da blir jeg overrasket hvis han får det likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...