Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (10 minutter siden):

Ja de har jo sutret mye over å ikke kunne publisere så mye om marius. Og husker jeg opplevde de som gribber vente på at maten skulle dø, iht at  marius skulle bli 18år og kaste seg over han. Ble snurt etter brevet til mm. Og nå kjører de bare på. Uten verdighet for seg selv og de som de skriver om

Ja, de burde selvsagt tatt det dypeste hensyn til brevet fra mamma og latt den fineste gutten få holde på uten kommentarer og inngripen. ♥️

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (14 minutter siden):

Synd at ofrene for hans egen vold ikke hadde samme muligheten. 

Hvorfor skulle de isolere seg, og hvorfor kan de ikke det? 

• Nyttig 3
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle de isolere seg, og hvorfor kan de ikke det? 

Jeg snakker om å isolere seg for å slippe å bli utsatt for vold. Marius gjør det nå i fengselet - mens kvinnene hans selv har banket og voldtatt fikk aldri den sjansen. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Momma skrev (18 minutter siden):

Ja, de burde selvsagt tatt det dypeste hensyn til brevet fra mamma og latt den fineste gutten få holde på uten kommentarer og inngripen. ♥️

Jeg tror de fleste kjenner innholdet i det brevet nå. Spørsmålet er vel hva det tilfører diskusjonen i dag.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Må visst en teskje til her. Hva kunne kvinnene gjort for å unngå å bli utsatt av vold fra Marius?

Hva er du prater om nå? Mener du de måtte sitte på isolat tidligere for å unngå og bli utsatt for vold av Marius?  

isolering er ikke en bra ting, og neppe anbefalt disse kvinnene. Det er jo feil at de ikke kan isolere seg hvis de vil da. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (16 minutter siden):

Jeg snakker om å isolere seg for å slippe å bli utsatt for vold. Marius gjør det nå i fengselet - mens kvinnene hans selv har banket og voldtatt fikk aldri den sjansen. 

En sjanse til å isolere seg for å slippe vold, er det dette du mener?

Kvinner skal ikke måtte isolere seg for å unngå vold. De skal heller ikke filmes sovende under et overgrep. Det er mbh sitt ansvar, ikke kvinnenes.

Sammenligningen din er egentlig irrelevant for saken.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Hva er du prater om nå? Mener du de måtte sitte på isolat tidligere for å unngå og bli utsatt for vold av Marius?  

isolering er ikke en bra ting, og neppe anbefalt disse kvinnene. Det er jo feil at de ikke kan isolere seg hvis de vil da. 

Hjelpes. De hadde aldri sjans til å slippe unna volden han påførte dem - godt han selv kan gjemme seg på cellen så han slipper å bli utsatt for noe av det han selv påførte ofrene sine. 

Har ikke nevnt at de skal isolere seg nå - selvsagt skal de ikke det. Håper de går med hodet høyt hevet og aldri noensinne tenker tanken på at det var deres feil. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Holger Pan skrev (4 minutter siden):

Jeg tror de fleste kjenner innholdet i det brevet nå. Spørsmålet er vel hva det tilfører diskusjonen i dag.

Poenget mitt er at jeg er glad for at noen graver, snurter og til og med overser Mettes instrukser om å skjerme "guttungen". Gudene vet hva som hadde skjedd dersom man fortsatt skulle valgt å overse hennes høyhets beskjed om å la ham holde på som han vil. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Du mener de burde få sjansen til å sitte på isolat? 

meningsløs diskusjon , det er ingen som tjener på vold/ drap i norske fengsel generelt så muligheten for isolasjon i fengsel må være der. Høres ut som isolasjon for å beskytte seg mot vold er stas? 

Ikke skal han få sitte på isolat, og ikke skal han få være i luftegården med 2 andre  i et luksuriøst svømmebasseng, og ikke skal han få bli kjørt til sykehus .. 

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Du mener de burde få sjansen til å sitte på isolat? 

meningsløs diskusjon , det er ingen som tjener på vold/ drap i norske fengsel generelt så muligheten for isolasjon i fengsel må være der. Høres ut som isolasjon for å beskytte seg mot vold er stas? 

Ikke skal han få sitte på isolat, og ikke skal han få være i luftegården med 2 andre  i et luksuriøst svømmebasseng, og ikke skal han få bli kjørt til sykehus .. 

Nei, selvsagt ikke. Marius vet å beskytte seg selv mot det han kaller trusler om vold i fengselet. Mens ofrene hans hadde aldri sjanse til å komme seg unna eller gjør noe for å unngå å bli skambankt og voldtatt av ham selv. 

Vil legge til at advokaten hans har sagt at det aldri har vært noen trusler mot ham. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Hjelpes. De hadde aldri sjans til å slippe unna volden han påførte dem - godt han selv kan gjemme seg på cellen så han slipper å bli utsatt for noe av det han selv påførte ofrene sine. 

Har ikke nevnt at de skal isolere seg nå - selvsagt skal de ikke det. Håper de går med hodet høyt hevet og aldri noensinne tenker tanken på at det var deres feil. 

Skulle han bli sendt ut i luftegården for og bli truet med kniv og voldtatt? 

hørtes sånn ut , at du mente de ikke fikk samme mulighet til å isolere seg nå.  

Skrevet
Momma skrev (21 minutter siden):

Poenget mitt er at jeg er glad for at noen graver, snurter og til og med overser Mettes instrukser om å skjerme "guttungen". Gudene vet hva som hadde skjedd dersom man fortsatt skulle valgt å overse hennes høyhets beskjed om å la ham holde på som han vil. 

Ser poenget ditt. Jeg synes fortsatt det er litt spesielt hvor ofte et mange år gammelt brev trekkes frem som referanse i dagens debatt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (58 minutter siden):

Tenker at dette er uverdig å publisere. Vi skal respektere de insatte sitt privatliv, og da bør ikke bilder av dem bli publisert, uten samtykke. Dette har 0 offentlig interesse. Men er nok klingende mynt i kassa for se og hør. De synker bare lavere og lavere. Trodde vel ikke de kunne synke lavere når hans bestefar levde. Men nå er de på god vei igjen

Smått ironisk at du først etterspør å få se det ekte bildet, for så å si at det er uverdig å publisere det. Ved å etterspørre det er du med på å generere klikk og dermed lage et større marked for slike bilder/artikler.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Holger Pan skrev (15 minutter siden):

Ser poenget ditt. Jeg synes fortsatt det er litt spesielt hvor ofte et mange år gammelt brev trekkes frem som referanse i dagens debatt.

Synes det er en ekstremt viktig del av debatten. Det viser noe av den sammensatte problemstillingen med hele greia. Er noen mekanismer i samfunnet som absolutt ikke gavner det gode i mennesket. Når ting får pågå i det stille uten at noen reagerer pga status så er samfunnet på feil kurs. Noe det sikkert har vært så lenge man har eksistert som menneske så har lite tro på at det vil endre seg. Men vi skal ikke tro at det er så mye bedre i Norge enn andre land. Det finnes her også. Klassesamfunn.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
Gulline skrev (37 minutter siden):

Må visst en teskje til her. Hva kunne kvinnene gjort for å unngå å bli utsatt av vold fra Marius?

Hvis du prøver å samnenligne hans stuasjon   og nora og frogner kvinnens situasjon. Er de ikke like. Hverken psykisk eller fysisk. Marius er låst inne med fremmede. Er ikke  psykisk knyttet til dem. Men er blindt låst inne med folk der han ikke vet hvem som vil skade han. Nora og frogner kvinnen, var psykisk knyttet til han. Ikke låst inne med han. De kan i praksis forlate han akkurat når de vil. Men i forhold er det andre ting som spiller inn.  Frogner kvinnen har til og med bodd med han frivillig etter han fikk besøksforbud og helt frem til rettsaken. Så hun har da vel ikke behov  for å isolere seg.  

I praksis var nora, frognerkvinnen og j forsåvidt i posisjon til å kunne gå når de ville. Men nå er det faktisk ikke det vold i nære relasjoner handler om.

Marius har helt andre mekanismer og grunner til å isolerr seg. .

Så nei, jeg skjønner virkelig ikke hva du mener med at de skulle ha behov for å isolere seg. Det har ingen av de vist behov før under og etterpå. Fordi for dem er det ikke det det handler om. Hadde det handlet om det. Kunne de bare ha løpt ut døra, og aldri snudd seg tilbake etter første slag.  Så da har du misfprstått helt hva partner vold/vold i nære relasjoner handler om

• Liker 3
Skrevet
Eyr skrev (21 minutter siden):

Synes det er en ekstremt viktig del av debatten. Det viser noe av den sammensatte problemstillingen med hele greia. Er noen mekanismer i samfunnet som absolutt ikke gavner det gode i mennesket. Når ting får pågå i det stille uten at noen reagerer pga status så er samfunnet på feil kurs. Noe det sikkert har vært så lenge man har eksistert som menneske så har lite tro på at det vil endre seg. Men vi skal ikke tro at det er så mye bedre i Norge enn andre land. Det finnes her også. Klassesamfunn.

Det er et bredt perspektiv. Mitt poeng gjaldt først og fremst hvor mye vekt et enkelt, gammelt brev bør ha i dagens diskusjon.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (28 minutter siden):

Nei, selvsagt ikke. Marius vet å beskytte seg selv mot det han kaller trusler om vold i fengselet. Mens ofrene hans hadde aldri sjanse til å komme seg unna eller gjør noe for å unngå å bli skambankt og voldtatt av ham selv. 

Vil legge til at advokaten hans har sagt at det aldri har vært noen trusler mot ham. 

Det hadde de da alle muligheter til. Men det er da ikke det partner vold handler om. Etter flere mnd aktiv debatant hrr, trodde jeg du visste at det ikke er så enkelt.

• Liker 6
Skrevet
Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Det hadde de da alle muligheter til. Men det er da ikke det partner vold handler om. Etter flere mnd aktiv debatant hrr, trodde jeg du visste at det ikke er så enkelt.

Hva hadde de alle muligheter til?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Holger Pan skrev (15 minutter siden):

Det er et bredt perspektiv. Mitt poeng gjaldt først og fremst hvor mye vekt et enkelt, gammelt brev bør ha i dagens diskusjon.

Viktig å se litt helheten i hele denne farsen med kongehuset og deres ytre medlemmer også. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eyr skrev (20 minutter siden):

Viktig å se litt helheten i hele denne farsen med kongehuset og deres ytre medlemmer også. 

Jeg kommenterte bruken av det konkrete brevet, ikke en helhetsvurdering av kongehuset.

Det er en annen diskusjon enn den jeg tok opp.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...