Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er ikke en «han burde fått lavere», men heller at voldtekt har for lave straffer spørsmål:

Han fikk da 4 år.

Vet noen hva som er vanlig praksis for voldtekter?

Opplever bare jeg hører så mye lav straffeutmåling, og om jeg har rett håper jeg denne dommen setter presedens for andre.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ad hominem skrev (Akkurat nå):

Joda. Marius er farlig for kvinner som blir med han på nachspiel, at han kan voldta og filme de . Men ikke farlig i den forstand at han har lyst å drepe de. 
På Ila sitter jo den kategorien forvaringsinnsatte. Sånn ala type psyko typer som ligger bak busker for å overfalle random kvinner, utfører ekstremt voldelige voldtekter og drap. 
Marius er jo ikke under den kategorien. 

Enig i denne.

Har familiemedlem og bekjente som ble utsatt for grove voldtekter. Det var LANGT værre utførelse enn Høiby gjorde.

Han er ikke farlig generelt. 

• Liker 5
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke en «han burde fått lavere», men heller at voldtekt har for lave straffer spørsmål:

Han fikk da 4 år.

Opplever bare jeg hører så mye lav straffeutmåling, og om jeg har rett håper jeg denne dommen setter presedens for andre.

Noen som vet hvor mange tilfeller han ble dømt for å filme diverse kvinners underliv? Kan da umulig ha fått særlig lang straff for dette når sikkert de to voldtekter han ble dømt for utgjør mesteparten av straffen?

Dvs det er nesten fritt frem å filme noen underliv uten deres samtykke. Straffene der er jo latterlig lave. 

• Liker 5
  • Nyttig 11
Skrevet

Dette virker som en gjennomarbeidet dom; dømt på 34 av punktene. Det var jo ingen tvil om at han burde dømmes for Skaugum-voldtekten, i og med at han filmet henne bevisstløs.

Smak på den sammenstillingen; Skaugum og voldtekt. 

Også verdt å merke seg at han ble dømt for all filmingen, noe som ser ut til å ha vært et mønster / modus. 

Kronprinsessen sønn dømt. Voldtekt, kroppskrenkelser, seksuelt krenkende atferd, hensynsløs atferd, mishandling, grov narkotikaovertredelse. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
Krokenguri skrev (38 minutter siden):

Han er ikke det. Han er dømt  for mishandling. Litt mildere dom enn om det var for vold

Definitivt ikke. Å bli dømt for mishandling er ikke mildere enn å bli dømt for vanlig vold. 

Tvert i mot er mishandling i nære relasjoner ansett som en av de mest alvorlige formene for kriminalitet i norsk rett!

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AprilLudgate skrev (16 minutter siden):

Enig i denne.

Har familiemedlem og bekjente som ble utsatt for grove voldtekter. Det var LANGT værre utførelse enn Høiby gjorde.

Han har pleier å ta kvelertak på de han er kjæreste med og utøver vold mot. Kvelertak er livsfarlig. 

Han kjører også i rusa tilstand. 

Han er dømt for vold. 

Jeg vil absolutt si at han generelt sett er farlig. 

Så kan man også diskutere hva som ligger i "farlig". Hvis man påfører andre psykiske problemer/lidelser gjennom sine handlinger er man da farlig? Eller er man kun farlig hvis det er fare for liv og helse? 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
AprilLudgate skrev (16 minutter siden):

Enig i denne.

Leit å høre om ditt familiemedlem og dine bekjente.

Men, steiler litt når jeg ser at MBH " ikke er farlig generelt".

En voksen  mann som virker å være helt ute av kontroll, åpenbart skadet av mange års rus. En mann som ikke forstår at det han driver med et vold. En mann som raserer innbo både hos kjæreste og hennes foreldre. En mann som banker damer han er sammen med, han liker også å kvele. En mann som ikke respekterer andres intim grenser overhodet.

Og så er konklusjonen at han ikke er farlig?

• Liker 26
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
Skrevet
keops skrev (Akkurat nå):

En voksen  mann som virker å være helt ute av kontroll, åpenbart skadet av mange års rus. En mann som ikke forstår at det han driver med et vold. En mann som raserer innbo både hos kjæreste og hennes foreldre. En mann som banker damer han er sammen med, han liker også å kvele. En mann som ikke respekterer andres intim grenser overhodet.

Han som drepte Rahavy var ikke voldelig han heller…

• Liker 18
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Ad hominem skrev (17 minutter siden):

Noen som vet hvor mange tilfeller han ble dømt for å filme diverse kvinners underliv? Kan da umulig ha fått særlig lang straff for dette når sikkert de to voldtekter han ble dømt for utgjør mesteparten av straffen?

Dvs det er nesten fritt frem å filme noen underliv uten deres samtykke. Straffene der er jo latterlig lave. 

Han ble dømt for to voldtekter og seks tilfeller av seksuelt krenkende atferd. 

Alle de seks tilfellene av seksuelt krenkende atferdig innebærer video eller bilde av underlivet til kvinner ufrivillig. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
keops skrev (2 minutter siden):

Men du må da være litt enig at Marius ikke helt stiller i samme kategori som de som sitter inne på forvaring på Ila? Dette er jo de verste av de verste. De som har begått ekstremt voldelige voldtekter og drap. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
keops skrev (3 minutter siden):

Enig - skremmende holdning. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Er det noen som vet om han kan begjære seg løslatt hele tiden? Altså er det ingen slik "2 uker til neste forsøk"? Kan man gjøre det i praksis hver dag?

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ad hominem skrev (2 minutter siden):

Men du må da være litt enig at Marius ikke helt stiller i samme kategori som de som sitter inne på forvaring på Ila? Dette er jo de verste av de verste. De som har begått ekstremt voldelige voldtekter og drap. 

"Banka deg bare littegrann med flathanda" et sitat fra MBH som ikke ser noe problem i at en stor og sterk mann utøver vold mot damer.

Ja, jeg er enig i at vi finner enda farligere menn enn ham i fengsel. Men det betyr jo ikke at MBH ikke er farlig, og at han ikke hører hjemme i fengsel.

Trur ikke det oppleves som.lite ekstremt å bli terrorisert av MBH, bare fordi han ikke har utført ekstreme drap. Deler ikke ditt syn på at voldtektene her ikke er ekstreme. I min verden er det rimelig ekstremt å filme underlivet og misbruke dine omgangsvenner.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet

Syns det var en mild dom. Kan jo bli endret ved anke, da 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AprilLudgate skrev (26 minutter siden):

Jeg mener råkjørere og ruskjørere generelt er farlige.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Ad hominem skrev (6 minutter siden):

Erlend fra «Leo og de farlige» voldtok og kvelte ofrene sine. Null selvinnsikt å spore hos han også. Han sitter på forvaring. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AprilLudgate skrev (33 minutter siden):

Han fikk da 4 år.

Mishandling i nære relasjoner gis en heftig straff om man blir dømt. Så kommer alle tilleggsdommer. Personlig synes jeg ikke dommen var for hard, mtp alt som er kommet frem. Det har gått altfor langt i mange år. Hadde han ikke blitt behandlet med silkehansker tidligere ville kanskje mye vært unngått, men det blir bare med tanken. 

Så spørs det da hvilken soning det ender på, - etterhvert som tiden går. Han er "øvrig medlem" av kongefamilien og dømt for mishandling og voldtekt mot kvinner. Det gir ingen høystatus innenfor murene akkurat, så jeg tror han vil få en form for beskyttelse så lenge han er innenfor murene i hvert fall. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Ad hominem skrev (44 minutter siden):

Alt dette kan du se på TV2 Nyheter 

• Hjerte 2
Skrevet
Ad hominem skrev (48 minutter siden):

for de som ble utsatt for overgrepene tror jeg du vil få problemer om du forsøker minimere det de ble utsatt for ved å si at andre ofre hadde det verre fordi de evt døde.. 

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Jokke89 skrev (45 minutter siden):

Syns det var en mild dom. Kan jo bli endret ved anke, da 

Han ble dømt på 34 punkter. Hvordan er det "mildt"?

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...